Gå til innhold

testamente og særkullsbarn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg skal skrive testamente. Vi er gift og eier en bolig 50/50. Vi har gått inn likt med egenkapital og deler alle utgifter. Han har ett barn på 5 år og jeg har ikke barn. Kommer heller ikke til å få barn sammen. Har forstått at dersom jeg dør går min del til mine søsken og hans del til hans barn. Stemmer dette? Vi ønsker at dersom en av oss dør skal den andre av oss arve uansett så lenge den andre lever. Og når den siste av oss dør går det til hans barn. Noen som kan forklare meg hva som er viktig å få ned på papiret? Vi ønsker å sikre oss slik at den ene av oss ikke kommer i en knipe dersom en blir borte.

Anonymkode: c2f23...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann og jeg skal skrive testamente. Vi er gift og eier en bolig 50/50. Vi har gått inn likt med egenkapital og deler alle utgifter. Han har ett barn på 5 år og jeg har ikke barn. Kommer heller ikke til å få barn sammen. Har forstått at dersom jeg dør går min del til mine søsken og hans del til hans barn. Stemmer dette? Vi ønsker at dersom en av oss dør skal den andre av oss arve uansett så lenge den andre lever. Og når den siste av oss dør går det til hans barn. Noen som kan forklare meg hva som er viktig å få ned på papiret? Vi ønsker å sikre oss slik at den ene av oss ikke kommer i en knipe dersom en blir borte.

Ordne dette hos en advokat, for å få det riktig og gyldig.

Anonymkode: 35911...332

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en samtale med en advokat for å være sikker på at alt blir gjort riktig. Så slipper dere rot i framtiden. Det er vel verdt det, tro meg :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en samtale med advokat. 

Jeg mener at du ikke har rett til å sitte i uskifte med hans særkullsbarn (som du beskriver når du sier at barnet må vente på farsarven til dere begge er døde). Hadde barnet vært myndig kunne han eller hun skriftlig samtykket til at du skal kunne sitte i uskiftet bo. 

Du sier ikke noe om hvor store verdier det er snakk om, men far kan begrense barnets arv til en million kroner og testamentere resten til deg. Som motytelse kunne du skrevet et ugjenkallelig testament som tilgodeser barnet. Så lenge du ikke planlegger egne barn er det kanskje en mulighet? 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om han dør før deg,kan barn kreve sin part utbetalt. Om barnet er umyndige, så får de verge. Jo,der kan du komme i klemmen. Etter de er 18 må de være enig i at du kan sitte i uskiftet bo.

Anonymkode: 3937a...11f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du dør først uten å ha skrevet testament, så arver han 50 % mens resten går til dine slektninger. Siden du ikke har barn kan du testamentere alt til ham.

Hvis han dør først uten å ha skrevet testament, så arver du 25 % mens resten går til hans barn. Siden han har barn kan han ikke testamentere alt til deg. Barnet hans skal nemlig ha 2/3-deler eller minst 1 million. Resten kan han testamentere til deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.7.2017 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Det fungerer ikke slik. 

Særkullsbarn kan stille krav om at det skiftes umiddelbart, og da skal de få ut arven sin fra boet. Er særkullsbarn mindreårig skal det skiftes umiddelbart. Eneste måte dun mann kan sikre at du ikke må selge bolig etc pga skifte, er at han tegner livsforsikring hvor han begunstiger deg. 

Anonymkode: 3877d...eb0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Testosteron skrev:

Hvis han dør først uten å ha skrevet testament, så arver du 25 % mens resten går til hans barn. Siden han har barn kan han ikke testamentere alt til deg. Barnet hans skal nemlig ha 2/3-deler eller minst 1 million. Resten kan han testamentere til deg. 

Stemmer det? 

Vi sitter i et arveoppgjør nå, hvor ektefelles pliktarv går foran særkullbarnas arv. Ergo blir det bare lummerusk igjen til barna :( 

Men de hadde opprettet testamente, hvor de skulle arve hverandre som om de hadde felles barn. (Først 50% og så dele den andre 50%). 

(Ordnet hos advokat så det stemmer sikkert) 

Anonymkode: b465b...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Friday, July 14, 2017 den 1.44, AnonymBruker skrev:

Her er du juridisk i "roteland". Testament er ikke nødvendig når man er gift. Dør han før deg har barnet hans rett på å få ut verdiene sine i forhold til sin arv, også fra boligen dere eier sammen. Barnet eller barnets verge kan da kreve boligen solgt eller at du løser ut/kjøper barnet ut til markedsverdi. 

Snakk med en advokat. 

Anonymkode: 652a2...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det? 

Vi sitter i et arveoppgjør nå, hvor ektefelles pliktarv går foran særkullbarnas arv. Ergo blir det bare lummerusk igjen til barna :( 

Men de hadde opprettet testamente, hvor de skulle arve hverandre som om de hadde felles barn. (Først 50% og så dele den andre 50%). 

(Ordnet hos advokat så det stemmer sikkert) 

Ektefelle har rett på en viss sum (6G?) før barna får sin arv. Hvis det er lite penger i boet blir det kanskje lite igjen til barna.

Anonymkode: 21c07...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer det? 

Det er rett at ektefellens rett til minstearv (4G når avdøde hadde barn) går foran de andre arvingenes rett til arv, men dette får bare betydning når avdødes netto formue er liten. To eksempler viser dette: 

1. Avdødes nettoformue er kr 500 000. Etter hovedregelen fordeles arven (hvis det ikke er skrevet testament) med 25 % (kr 125.000) på ektefellen og resten på barnet/barna til avdøde, men så er det et unntak, nemlig ektefellens rett til minstearv: Ektefellen skal ha 4G: det vil si cirka kr 94 000 x 4 = kr 376.000. Resten går til barna.

2. Avdødes nettoformue er kr 2 millioner. Da er 25 % mer enn 4G, og da får ikke unntaksregelen om minstearv noen betydning. Ektefellen arver kr 500 000 mens resten går til barna.

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...