Gå til innhold

Får ikke låne hytta.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min far og stemor eier et feriehus på et sted jeg vokste opp og har en tilknytning til ikke så langt unna der jeg bor. De bor i Sverige, langt unna og bruker nesten aldri huset.

Men jeg får ikke låne det.

Jeg er 36 år, har 3 barn og er en rolig person. Jeg har samboer. Har tidligere fått låne huset, men nå kan plutselig ting bli ødelagt og de mener vi vil drikke og sarve hele huset. Jeg drikker svært sjelden og aldri når barna er hos meg. Min tidligere samboer drakk mye, også i feriehuset, og det var mye av grunnen til at jeg forlot han. Men det er dette som blir brukt som grunn til at jeg og min nye samboer ikke får låne huset. Jeg føler at de ikke stoler på meg og samboer føler at de dømmer han til å være lik min eks. Noe han overhode ikke er. 

Vi hadde en avtale om å låne huset i sommer, men plutselig ombestemte de seg.

Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har noen rett til å låne huset, men er så skuffet over situasjonen.

Noen tanker?

Anonymkode: 5c2d7...820

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Finn deg ditt eget feriested. Eier av hus, hytter og andre fasiliteter er ikke forpliktet til å gi alle familiemedlemmer adgang til alt de eier. 

Sånne innlegg som dette synes jeg er sutrete. 

Anonymkode: a0a3f...61d

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dårlig gjort! Skjønner godt at du er skuffet! Du har jo ingen krav på huset, men skjønner godt at du føler deg urettferdig behandlet. 

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har en historie med samboer som drikker mye og jeg forstår godt at dine foreldre er bekymret for at historien skal gjenta seg. Jeg hadde heller ikke lånt ut hytta til noen som tidligere hadde tatt med seg en fyllefant.

Anonymkode: 37c2f...36a

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel, de har tydelig dårlig erfaring med deg og din tidligere samboer, så nå er de mer restriktive på å låne den ut til deg. Sånn er det bare. Man må nesten ta konsekvensene av tidligere hendelser. 

Anonymkode: b5537...090

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns dere andre er urettferdige her. Nei, man er ikke lovpålagt å låne bort hytta si til barna sine, men det er for de fleste foreldre en selvfølge og noe man har lyst til å gjøre. Å være snill og omtenksom er det som knytter gode bånd til barn og barnebarn. Jeg skjønner imidlertid at de så seg lei av rotet og kaoset som fulgte med forrige samboer, og jeg kunne godt forstått det hvis du ikke fikk bruke hytta så lenge han var i bildet. Det blir allikevel i mitt hode veldig feil å bare regne med at ny samboer er samme typen. Kjenner de han ikke? Kjenner de ikke deg så godt at de vet at du ikke gjør samme tabben (når du velger menn) igjen? Jeg synes dette høres ut som foreldre/besteforeldre som dessverre har et svært begrenset forhold til barn/barnebarn. Det er jo helt klassisk at det er slike som klager på at de ikke får besøk når de havner på sykehjem. 

Anonymkode: 31a17...5d3

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg ditt eget feriested. Eier av hus, hytter og andre fasiliteter er ikke forpliktet til å gi alle familiemedlemmer adgang til alt de eier. 

Sånne innlegg som dette synes jeg er sutrete. 

Sånne liberalistiske prinsipper kan jeg ikke fordra. De ødelegger forbindelsen mellom generasjonene. Som eier står man ikke fritt til å gjøre hva som helst med eiendelen. Man er bare en forvalter av verdier som skal videreføres, og helst i bedre stand enn da man overtok dem selv.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Blodets rett skrev:

Sånne liberalistiske prinsipper kan jeg ikke fordra. De ødelegger forbindelsen mellom generasjonene. Som eier står man ikke fritt til å gjøre hva som helst med eiendelen. Man er bare en forvalter av verdier som skal videreføres, og helst i bedre stand enn da man overtok dem selv.

Nå vet vi bare det ts opplyser oss om i hi, vi har ikke hørt fares versjon av saken. Den får vi heller neppe høre. ,en det ligger helt klart i kortene at her er brutt tillit i forhold til å låne bort. Noen låner bort egen bolig på nettet mot betaling, andre låner ikke bort noe. Mennesker kommer i alle varianter, respekt for hverandres valg og avgjørelser er å respektere hverandre slik vi er, selv om vi kan være grundig urenige. 

Og jo, så lenge man er ved sine fullefem, kan man gi bort, selge og gjøre hva man bil med det man eier. Man kan etterlate seg absolutt ingen ting om man vil, selv om man har livsarvinger. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, så lenge man er ved sine fullefem, kan man gi bort, selge og gjøre hva man bil med det man eier. Man kan etterlate seg absolutt ingen ting om man vil, selv om man har livsarvinger. 

Det er akkurat den liberalistiske holdningen jeg ikke kan fordra. Hva man kan gjøre og hva man bør gjøre er to forskjellige ting.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, de har tydelig dårlig erfaring med deg og din tidligere samboer, så nå er de mer restriktive på å låne den ut til deg. Sånn er det bare. Man må nesten ta konsekvensene av tidligere hendelser. 

Anonymkode: b5537...090

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det du skriver så virker det som du har brutt tillitten tidligere ved lån av hytta. Siden din far er redd for at ting skal bli ødelagt, tenker jeg at det har skjedd. Hadde jeg hatt en voksen datter, og hun hadde tatt med en "fyllefant" på min hytte - ville også jeg sagt nei til å låne den bort igjen. Når man låner er man ekstra forsiktig. Da tar man ingen sjanser med ved å drikke seg full eller la unger rase rundt. Virker som du har deg selv å takke for at din far sier nei nå.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Myrthel skrev:

Ut i fra det du skriver så virker det som du har brutt tillitten tidligere ved lån av hytta. Siden din far er redd for at ting skal bli ødelagt, tenker jeg at det har skjedd. Hadde jeg hatt en voksen datter, og hun hadde tatt med en "fyllefant" på min hytte - ville også jeg sagt nei til å låne den bort igjen. Når man låner er man ekstra forsiktig. Da tar man ingen sjanser med ved å drikke seg full eller la unger rase rundt. Virker som du har deg selv å takke for at din far sier nei nå.

INGENTING har blitt ødelagt der, og jeg har forlatt hytta vasket og bedre ryddet enn da jeg ankom. Jeg synes bare det er blodig dårlig gjort at min samboer blir satt i samme bås som min eks automatisk.

Ts

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

INGENTING har blitt ødelagt der, og jeg har forlatt hytta vasket og bedre ryddet enn da jeg ankom. Jeg synes bare det er blodig dårlig gjort at min samboer blir satt i samme bås som min eks automatisk.

Ts

Da misforsto jeg litt i åpningsinnlegget ditt. Følte at faren din la vekt på at ting kunne bli ødelagt, fordi han hadde dårlig erfaring. Men tror du at faren din sier nei pga. din nye samboer? Det er ikke deg han nekter, fordi han er misfornøyd med at du tok med deg en som drakk sist og brøt hans tillitt den gangen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, Myrthel skrev:

Da misforsto jeg litt i åpningsinnlegget ditt. Følte at faren din la vekt på at ting kunne bli ødelagt, fordi han hadde dårlig erfaring. Men tror du at faren din sier nei pga. din nye samboer? Det er ikke deg han nekter, fordi han er misfornøyd med at du tok med deg en som drakk sist og brøt hans tillitt den gangen.

Nei, det er i hovedsak min fars kone som nekter, dog min far er enig forstår jeg. Sist jeg snakket med min far mente han at min nye samboer også sikkert drakk. Hvilket han gjør, ca en gang annenhver mnd i godt selskap, alltid rolig slik normale mennesker gjør. Min far er forresten alkoholiker.... ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er i hovedsak min fars kone som nekter, dog min far er enig forstår jeg. Sist jeg snakket med min far mente han at min nye samboer også sikkert drakk. Hvilket han gjør, ca en gang annenhver mnd i godt selskap, alltid rolig slik normale mennesker gjør. Min far er forresten alkoholiker.... ts

Var din fars kone sammen med din far den gang du lånte hytta? Eller har hun kommet inn i familie nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og din stemor er i sin fulle rett til å ikke ville låne bort noe som er hennes. Kjipt for deg, men lite du kan gjøre med det. 

Anonymkode: 479f7...737

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, Myrthel skrev:

Var din fars kone sammen med din far den gang du lånte hytta? Eller har hun kommet inn i familie nå?

De var sammen da jeg og min eks lånte hytta. Skal også nevnes at jeg har lånt hytta før jeg fikk ny samboer. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det din far eller stemor som sier dette? Etter at min far fikk ny kone får jeg ikke lov til å få julegaver eller ha kontakt med han. Drittkjerring er hun, men han er dum som et brød som føyer seg.

Anonymkode: a68fc...998

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og din stemor er i sin fulle rett til å ikke ville låne bort noe som er hennes. Kjipt for deg, men lite du kan gjøre med det. 

Anonymkode: 479f7...737

Det er ikke hennes hytte. Slik jeg har forstått det, eide TS' far denne hytta før hun kom inn i bildet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får familie på hennes side låne hytta?

Anonymkode: f250d...91d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...