AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #21 Del Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du tror at reell fattigdom i Norge handler om å ikke få reise til syden, så er du langt ute på bærtur, når du vier deg selv med fattige. Slutt å romantisere fattigdom, det er folk i Norge som må be om mat på frelsesarmeen, og hjelp oss og hjelpe, også barnefamilier, og verre står det til med de som ikke spør. Jeg vokste opp fattig, og svimte av i gatene av matmangel. Anonymkode: 9ea13...8f7 Min mann jobber på en barneskole med høy grad av barnefattigdom. Der har de valgt å bruke av driftsbudsjettet på å tilby skolefrokost og varm suppe på slutten av dagen, rett og slett fordi barn lærer bedre på full mage. Og enkelte av barna får ikke spist seg mett mellom suppa fredag ettermiddag og skolefrokost mandag. Anonymkode: ce262...d96 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #22 Del Skrevet 13. juli 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i det dyreste strøket i vår by. Jeg er vokst opp der (men kommer fra en familie som hadde dårlig råd, var kun en gang i syden på de 19 årene jeg bodde hjemme, ellers var vi hjemme, reflekterte aldri over det egentlig) og ønsket at mine barn skulle vokse opp samme sted. Vi tjener ca 1,4 millioner i året og er vel i bunnsjiktet i klassene til barna våre hva gjelder inntekt. Vi tjener godt og kan ta oss råd til det meste, (og jeg skjønner at det er noe helt annet å kunne velge bort et alternativ enn å ikke ha noe alternativ ), men i år er første gang barna våre er i Syden (eldste er 10). Det er helt uaktuelt å bruke så mye penger på 14 dager på en strand! Vi ble (faktisk) påprakket et hus i Spania i år ellers hadde det blitt norgesferie eller Danmark. Poenget er at det er bare et par andre vi vet om fra klassene som skulle til syden i år, de fleste skal på norgesferie eller til Sverige/Danmark, de aller fleste på campingferie. Jeg har aldri syntes synd på barna mine fordi de ikke har vært i Syden! Ikke går de i dyre klær, det gjør heller ikke noen av de andre i klassene våre heller, alle bruker h&m, KappAhl og Lindex. De aner ikke hva merker er for noe eller at det finnes en forskjell på Mac eller PC. Ingen har mobiltelefoner eller aner noe om hvilke bilmerker som finnes eller koster penger. Det samme gjelder for klassekameratene deres. Jeg kan ikke fatte at dette er noe annet enn foreldre med dårlig samvittighet som viderefører fokuset på manglende penger til barna sine, barn vet ikke noe om disse tingene. De aner ikke om det er rett eller galt å feriere i Syden eller i Danmark, de lærer det av foreldrene sine. Barn aner ikke om det er kult eller ukult med klær fra hm, de lærer det! Anonymkode: 13db7...7af Men her prater vi jo om de barna som aldri kommer seg på ferie, og i ferien, så har heller ikke foreldrene råd til tusenfryd, kino, bowling, svømmehall heller. Barnet er hjemme, uten noe å gjøre. Og de andre barna er på ferie, så det er ikke mange å leke med. Det å gå tur i skogen med mamma, eller på stranda med mamma, er ikke så gøy. Og dette lærer de på skolen, når alle barna får spørsmål, om hva har dere gjort i ferien. Så forteller alle barna hva de har gjort, så kommer da det ene barnet som ikke gjorde noe. Det føles virkelig ikke bra. Og samme med merkeklær, det lærer da barna tidlig på skolen. Anonymkode: 98670...68a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 13. juli 2017 #23 Del Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Husker en sommer, da skulle jeg og ene broren min være hos en onkel og tante noen dager i ferien. De bodde i Østfold, nære grensen, og tok oss med til en badestrand i Sverige med et eksotisk navn. Jeg var så stolt! Jeg hadde vært i UTLANDET og badet i ferien! For meg var det å svippe over grensen til Sverige stort, fordi det hadde jeg aldri gjort før. Anonymkode: dcf2d...b32 Var dere på Capri? Det er en flott, meget populær badestrand like utenfor Strømstad. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #24 Del Skrevet 13. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Det er så mye fokus på barnefamilier som ikke har råd til å reise på sommerferie og lignende. Jeg synes det er synd om barnefamilien ikke har råd til å gi jule/ bursdagsgave til barnet sitt men synes det er helt feil å mene på at familier er for fattige om de ikke har råd til å ta med barna til syden eller en ferietur i fellesferiene... Som om det er en menneskerett i Norge. Jeg ser jo at jeg var "fattig" når jeg vokste opp, nå, når jeg er voksen. Da jeg var liten visste jeg at jeg var fattigere enn mange av de i klassen. Fokuset mitt var mer at "de er rike" og jeg er "normal", men ikke at det var en "feil" eller at det var synd på meg for det... Jeg hadde det fint! Vi dro aldri til syden eller på overnattingsreiser. Jeg fikk ikke bli med på klasseturer som kostet penger. Vi hadde ikke råd til at jeg kunne begynne på ridning eller dans. Og mamma rev seg i håret over å prøve å få råd til å gi fra seg en 50-lapp i den uventede burdagsfeiringen til min venninne. (Jeg hadde tross alt vært i flere bursdager den mnd.) Men vi var heldige for jeg hadde et par venninner, der deres familie tok meg med på hytta deres i påsken og vinterferien, låne meg skiutstyr. Jeg ble tatt med på Disney on ice noen ganger, båtturer, campingturer og masse grilling på somrene der vi fikk servert biff! Broren min fikk bli med en venn til syden og til Asia da jeg var litt eldre siden mamma fikk råd til å bidra litt. Moped og bil-lappen var bare å glemme. Syntes jo det var kjipt at jeg ikke fikk det uten videre... men jeg var heldigvis ikke den eneste. Men sånn var det, livet ER urettferdig. I stedet har jeg jobbet, studert og tok lappen som 26 åring. Er stolt over det i dag. Og glad jeg ikke syntes så himla synd på meg selv som liten, og at det ikke var så stigmatiserende å ikke ha råd til ferie på den tiden. Ser jo nå mens jeg skriver, at det er noens foreldre jeg må takke! Og jeg håper at det finnes familier fortsatt som er så gjestfrie og generøse som gir om de har råd til å ta med et barn til. Men jeg følte ikke at noe var feil! Men om jeg hadde lest i avisen eller sett på nyhetene av det som vises i dag, så hadde jeg nok trodd at det ikke er riktig eller bra nok å være litt fattigere enn alle andre. I fellesferiene ble det lekt mye i skogen, hagen og nede ved vannet. Jeg følte at det var givende det. Bare det å ha fri fra skolen, kunne sove lenge og legge seg seint var fantastisk. Av naboen fikk vi låne trampolinen mens de var på ferier! Budskapet: Vi må få vekk at det er "en feil" at noen er fattige og heller satse på å være inkluderende og gjestfrie! Det er ikke feil at man aldri får reist til syden som liten, eller at man ikke har hytte! De familiene som har råd til dette er HELDIGE! Ikke fokuser på at det er synd på barnefamiliene som ikke kan reise til utlandet denne sommeren. Jeg husker vi hadde sånn runde i klassen der alle skulle fortelle hva man hadde gjort i sommerferien... Folk ramset opp, men jeg hadde bare vært hjemme! Det husker jeg var litt ubehagelig. Anonymkode: 41255...ac1 Fader....er man fattig om man ikke drar til Syden? Jeg var alene. Prioriterte å kjøpe bosted til meg og ungene. Vi var ikke på ferie på ti år. Vi har aldri tenkt på det som fattig. Vi gjorde mye annet,enn å reise på ferie. De var med besteforeldre på biltur. Ser mange definerer seg som fattig..om de ikke kan leve som de som skryter på fb...instagram. En sommer plukket vi jordbær. Ikke for at det var tvingende nødvendig,men du treffer jo så mye kjekke folk og barn. Folk må slutte å si de var fattig i barndommen. Når noen velger bursdag på McDonald's. .badeland, vel ikke at de er rike,men de orker ikke jobben. Er andre barn fattige pga det blir kake og enkel feiring hjemme? Ordet fattig er så misbrukt her på kg. De fleste som skriver,aner ikke hva fattigdom er. Vel....mine barn gikk ikke i flere bursdager i mnd. Av den grunn jeg syns det var for mye. Det er lov å takke nei. Økonomisk som jeg ble. Spandere førerkort? Nei. De måtte jobbe og spare til det. Ting kommer ikke av seg selv. Merkeklær var ikke et tema hos oss. Vi kunne få tre plagg for samme pris som en jeans. De manglet ikke tøy. De ble aldri mobbet for dette. At unger sier de blir mobbet for ikke å ha x merke....foreldre gjentar samme påstand. Mange unger drar det "kortet" for å få viljen sin. Tenk på hva fattigdom er. Dere har tak over hodet. Varme,mat. Tilgang på helsetjenester og skole. Det vil alltid være forskjell. Det vil alltid være forskjell på foreldre. Det fins foreldre som ikke har grenser selv,om de eks tjener godt. Det ser du eks på tv når tenåringer skal styre en mnd. Anonymkode: 375cb...bcd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #25 Del Skrevet 13. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: La være å få 5 barn. Her stopper det på 2. Anonymkode: 92932...69b Så alle skal gå rundt og anta og planlegge etter at de snart blir syke, funksjonshemma eller langtidsarbeidsledige? Skjønner du egentlig hva slags begrensninger det legger både på enkeltmennesker og samfunnet som helhet? Anonymkode: a0962...a5e 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #26 Del Skrevet 13. juli 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så alle skal gå rundt og anta og planlegge etter at de snart blir syke, funksjonshemma eller langtidsarbeidsledige? Skjønner du egentlig hva slags begrensninger det legger både på enkeltmennesker og samfunnet som helhet? Anonymkode: a0962...a5e Hvis man absolutt vil ha så mange barn bør man spandere på seg forsikring i tilfelle man blir ufør. Anonymkode: e6e57...cbc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #27 Del Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du ikke skjønner er at det er store forskjeller i utgiftene til folk - de nødvendige utgiftene som ikke kan endres sånn som helse, briller, hjelpemidler, transport, kiropraktor, hjelp hjemme og tannlege. Folk har totalt ulikt utgangspunkt i livet og utgifter deretter. Å påstå at alle, for eksempel noen som lever på uføretrygd og som må hente ut nødvendige medisiner for 60 000,- hver tredje måned og i tillegg trenger briller, ekstra tannlegehjelp, vaskehjelp og taxi uansett hva man skal for å "kjøpe for mye røyk, øl og chips", viser bare hvor mye skylapper man har. Har du for eksempel noensinne prøvd å rydde opp i økonomien din etter å ha ligget på sykehus uten å kognitivt kunne ordne ting eller be om hjelp selv et halvår? Er du klar over hvor fort problemene kan balle på seg og hvor store de kan bli helt uforskyldt? Anonymkode: a0962...a5e Hvis det er så ille som du påstår ved eventuell sykdom/skade/kronisk, så synes jeg det er veldig rart at det ikke er mer blest om det. Vi hører jo av og til om enkelttilfeller som han med den ødelagte ryggen som ikke hadde råd til ditt og datt, og den unge jenta som ble tvunget å bo på gamlehjem, og det synes jeg er helt forkastelig. Dette må ordnes opp i, og det finnes sikkert mange slike tilfeller ofte pga byråkratiske problemer. Men, jeg nekter å tro at de du nevner som har så dyre medisiner osv sliter med å få mat på bordet. Jeg kan tro på at de ikke har råd til syden, bil og restaurant månedlig, men de har råd til mat og en viss standard om de prioriterer riktig og bor en passende plass. Jeg har selv briller og tannproblemer, det er veldig mange i befolkningen som har. Men jeg prioriterer mat og regninger de månedene jeg har mindre å rutte med pga dette. Mener du alvorlig at det finnes mennesker som har regninger på 60.000 hver mnd pga medisiner? Som ikke får hjelp til å dekke dette? Anonymkode: e6e57...cbc 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #28 Del Skrevet 13. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror fattigdom i Norge ikke er fattigdom. Viss begge foreldrene er uføretrygdet, så kan jeg forstå at de har mindre penger å rutte med. Men da bør man finne seg bolig som passer, utenfor bykjernen og ha mindre krav til standard. Alle skal ha råd til mat på bordet, viss de ikke har det så får de søke mer hjelp. En tidligere venninne av meg klager på at de er fattige. Hun er sosionom og han er elektriker. De har to barn og bor i et nokså nytt hus, ca 20 min unna Bergen. De snuser begge to. De hevder de ikke har råd til ferie og sliter med å få endene til å møtes. Jeg synes dette er veldig rart. Hva med å flytte i mindre bolig, litt lenger borte, kutte snus og annen dritt man ikke trenger, for så å gi barna mer 'luksus'? Først når man ikke har råd til mat hver dag, da er man fattig. Og jeg sliter med å tro at det finnes 'fattige' folk som ikke sløser bort pengene på øl, brus, chips, røyk, snus, pengespill og forskjellig tull. Så fremt begge foreldre har jobb så burde det vel ikke kunne kalles fattigdom? Fordi er de 'fattige' da er det pga misbruk av penger som nevnt ovenfor. Er heller ikke nødvendig med 5 barn i en familie med liten inntekt heller. Anonymkode: e6e57...cbc Veldig snever tankegang, men jeg ser at du har fått svar av andre som har forklart at det ikke er helt svart/hvitt som du ser på det. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fader....er man fattig om man ikke drar til Syden? Jeg var alene. Prioriterte å kjøpe bosted til meg og ungene. Vi var ikke på ferie på ti år. Vi har aldri tenkt på det som fattig. Vi gjorde mye annet,enn å reise på ferie. De var med besteforeldre på biltur. Ser mange definerer seg som fattig..om de ikke kan leve som de som skryter på fb...instagram. En sommer plukket vi jordbær. Ikke for at det var tvingende nødvendig,men du treffer jo så mye kjekke folk og barn. Folk må slutte å si de var fattig i barndommen. Når noen velger bursdag på McDonald's. .badeland, vel ikke at de er rike,men de orker ikke jobben. Er andre barn fattige pga det blir kake og enkel feiring hjemme? Ordet fattig er så misbrukt her på kg. De fleste som skriver,aner ikke hva fattigdom er. Vel....mine barn gikk ikke i flere bursdager i mnd. Av den grunn jeg syns det var for mye. Det er lov å takke nei. Økonomisk som jeg ble. Spandere førerkort? Nei. De måtte jobbe og spare til det. Ting kommer ikke av seg selv. Merkeklær var ikke et tema hos oss. Vi kunne få tre plagg for samme pris som en jeans. De manglet ikke tøy. De ble aldri mobbet for dette. At unger sier de blir mobbet for ikke å ha x merke....foreldre gjentar samme påstand. Mange unger drar det "kortet" for å få viljen sin. Tenk på hva fattigdom er. Dere har tak over hodet. Varme,mat. Tilgang på helsetjenester og skole. Det vil alltid være forskjell. Det vil alltid være forskjell på foreldre. Det fins foreldre som ikke har grenser selv,om de eks tjener godt. Det ser du eks på tv når tenåringer skal styre en mnd. Anonymkode: 375cb...bcd Dere to må lære dere hva absolutt og relativ fattigdom er. I norge har vi relativ fattigdom. Grensen for relativ fattigdom i Norge ligger på 60 prosent av medianinntekten. Cirka 11 prosent av den norske befolkningen er fattige ifølge denne definisjonen. http://www.fn.no/Tema/Fattigdom/Hva-er-fattigdom Vil også nevne at noen merkeklær har bedre kvalitet og varer lenger enn billige klær, så det kan av og til lønne seg med å kjøpe merkeklær, eller klær av god kvalitet 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man absolutt vil ha så mange barn bør man spandere på seg forsikring i tilfelle man blir ufør. Anonymkode: e6e57...cbc Noen blir syk i ung alder og hadde aldri tenkt tanken på at det kunne ramme dem. Det er dessuten ikke alle som får forsikring om de har sykdom, men fortsatt arbeidsfør. Anonymkode: 47ea4...b6b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #29 Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg er oppvokst med en mor på sosialen, så var ikke mye til overs der for å si det slik. Har opplevd at mor "glemte" ofte bursdagen min for hun hadde ikke penger, Allså jeg hadde blitt glad for en sprettball og noen hårstrikker. At vi gikk ut for å spise is, men nei, hun prioriterte røyk. Fikk heller aldri gå i bursdagsselskap sel, eller ha aktiviteter. måtte slutte på karate for det var for dyrt. Dans, fotball? Kunne jeg bare drømme om. Falt selvfølgelig utfor i klassen, og ble mobbet for jeg aldri var med på det sosiale. Jeg synstes det var kjempe flaut å ikke kunne bli med på klasseturer for vi ikke hadde penger. Jeg var vel den eneste fra min klasse som ikke dro. Jeg var den enste som inne fikk kjøpe en CD til 200kr som hele klassen hadde spilt inn. Jeg var kjempe kry, vi hadde jobbet med sangene over et halv år. Nei, broren min (voksen, da jeg var barn) overtalte min mor å heller gi de 200kr til han. Jeg viste altid hvor mye penger hun hadde igjen, og hvis det var noe jeg trengte måte jeg spør dagen hun fikk pengene, for de var borte 2 dager etterpå. Min mor brydde seg ikke om å aktivisere meg, vi reiste aldri på ferie, eller noen plass. Var heldig å var med en venninne å badet og kjekke turer (skog og mark) da jeg gikk på barneskolen. Husker da jeg begynte på ungdomsskolen, første fremføring skulle være om hva vi hadde gjort om sommeren, hvor vi var på ferie. Jeg måtte finne på ting, alle andre i klassen hadde jo gjort mye kjekt og reist! Jeg måtte stjele min første bh, synstes det var flaut at puppene begynte å vise.. min mor brydde seg ikke om det.. ble ikke konfirmert, hadde ikke råd til slikt. Dette resulterte at jeg stjal mye som ungdom. Noe jeg skjems over som i dag. Klær, sminke, billige smykker osv. Når jeg ble voksen rotet jeg det voldsomt med økonomien. Jeg kjøpte alt jeg hadde lyst på uten å tenke på konsekvenser. Var jo vant til en "lønn" varte i noen dager, så hadde man ingenting resten av mnd. Jeg følte jeg fortjente "alt" for jeg hadde fått så lite.. Dette bruk opp penger så fort du får de, fikk jeg jo inn i morsmelka. Skulle virkelig ønske jeg kom fra et stabilt hjem. Nå er min mor noe for seg selv, hadde hun gjort slike ting som Ts mor hadde jeg vært evig takknemlig! Så dårlig råd er ikke det samme som dårlig oppvekst.. dårlige foreldre med dårlig råd derimot.. Anonymkode: f3302...5f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 13. juli 2017 #30 Del Skrevet 13. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst med en mor på sosialen, så var ikke mye til overs der for å si det slik. Har opplevd at mor "glemte" ofte bursdagen min for hun hadde ikke penger, Allså jeg hadde blitt glad for en sprettball og noen hårstrikker. At vi gikk ut for å spise is, men nei, hun prioriterte røyk. Fikk heller aldri gå i bursdagsselskap sel, eller ha aktiviteter. måtte slutte på karate for det var for dyrt. Dans, fotball? Kunne jeg bare drømme om. Falt selvfølgelig utfor i klassen, og ble mobbet for jeg aldri var med på det sosiale. Jeg synstes det var kjempe flaut å ikke kunne bli med på klasseturer for vi ikke hadde penger. Jeg var vel den eneste fra min klasse som ikke dro. Jeg var den enste som inne fikk kjøpe en CD til 200kr som hele klassen hadde spilt inn. Jeg var kjempe kry, vi hadde jobbet med sangene over et halv år. Nei, broren min (voksen, da jeg var barn) overtalte min mor å heller gi de 200kr til han. Jeg viste altid hvor mye penger hun hadde igjen, og hvis det var noe jeg trengte måte jeg spør dagen hun fikk pengene, for de var borte 2 dager etterpå. Min mor brydde seg ikke om å aktivisere meg, vi reiste aldri på ferie, eller noen plass. Var heldig å var med en venninne å badet og kjekke turer (skog og mark) da jeg gikk på barneskolen. Husker da jeg begynte på ungdomsskolen, første fremføring skulle være om hva vi hadde gjort om sommeren, hvor vi var på ferie. Jeg måtte finne på ting, alle andre i klassen hadde jo gjort mye kjekt og reist! Jeg måtte stjele min første bh, synstes det var flaut at puppene begynte å vise.. min mor brydde seg ikke om det.. ble ikke konfirmert, hadde ikke råd til slikt. Dette resulterte at jeg stjal mye som ungdom. Noe jeg skjems over som i dag. Klær, sminke, billige smykker osv. Når jeg ble voksen rotet jeg det voldsomt med økonomien. Jeg kjøpte alt jeg hadde lyst på uten å tenke på konsekvenser. Var jo vant til en "lønn" varte i noen dager, så hadde man ingenting resten av mnd. Jeg følte jeg fortjente "alt" for jeg hadde fått så lite.. Dette bruk opp penger så fort du får de, fikk jeg jo inn i morsmelka. Skulle virkelig ønske jeg kom fra et stabilt hjem. Nå er min mor noe for seg selv, hadde hun gjort slike ting som Ts mor hadde jeg vært evig takknemlig! Så dårlig råd er ikke det samme som dårlig oppvekst.. dårlige foreldre med dårlig råd derimot.. Anonymkode: f3302...5f7 Får helt vondt av å lese historien din. Dessverre er kanskje dette det beste eksempelet hittil på hva barnefattigdom faktisk kan være. Jeg håper du har det bra nå og at moren din enten er ute av bildet, eller har forstått hvor egoistisk hun var. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #31 Del Skrevet 13. juli 2017 Jeg var fattig da mine barn var mindre. Her ble sommerferie reddet av kommunalt tilbud og besteforeldre. Syden eller ferie med meg var ikke et tema. Jeg hadde råd til en is av og til og vi fartet rundt til ulike badesteder og i skogen. Jeg følte jeg ga ungene mine en god oppvekst med tanke på de midlene jeg hadde. Allikevel kommer jeg aldri til å glemme da jeg hadde begynt i ny jobb med grei inntekt. Yndlingspålegget til minsten var oftere å finne i kjøleskapet. En dag sier han forsiktig. Mamma, har du penger til dette? Jeg måtte da virkelig overbevise barnet om at det har jeg nå. Den følelse da barnet sa de ordene. Det viser at de har fanget og blitt preget av en oppvekst med dårlig økonomi mer enn jeg ante. Anonymkode: b1652...85b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #32 Del Skrevet 13. juli 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er oppvokst med en mor på sosialen, så var ikke mye til overs der for å si det slik. Har opplevd at mor "glemte" ofte bursdagen min for hun hadde ikke penger, Allså jeg hadde blitt glad for en sprettball og noen hårstrikker. At vi gikk ut for å spise is, men nei, hun prioriterte røyk. Fikk heller aldri gå i bursdagsselskap sel, eller ha aktiviteter. måtte slutte på karate for det var for dyrt. Dans, fotball? Kunne jeg bare drømme om. Falt selvfølgelig utfor i klassen, og ble mobbet for jeg aldri var med på det sosiale. Jeg synstes det var kjempe flaut å ikke kunne bli med på klasseturer for vi ikke hadde penger. Jeg var vel den eneste fra min klasse som ikke dro. Jeg var den enste som inne fikk kjøpe en CD til 200kr som hele klassen hadde spilt inn. Jeg var kjempe kry, vi hadde jobbet med sangene over et halv år. Nei, broren min (voksen, da jeg var barn) overtalte min mor å heller gi de 200kr til han. Jeg viste altid hvor mye penger hun hadde igjen, og hvis det var noe jeg trengte måte jeg spør dagen hun fikk pengene, for de var borte 2 dager etterpå. Min mor brydde seg ikke om å aktivisere meg, vi reiste aldri på ferie, eller noen plass. Var heldig å var med en venninne å badet og kjekke turer (skog og mark) da jeg gikk på barneskolen. Husker da jeg begynte på ungdomsskolen, første fremføring skulle være om hva vi hadde gjort om sommeren, hvor vi var på ferie. Jeg måtte finne på ting, alle andre i klassen hadde jo gjort mye kjekt og reist! Jeg måtte stjele min første bh, synstes det var flaut at puppene begynte å vise.. min mor brydde seg ikke om det.. ble ikke konfirmert, hadde ikke råd til slikt. Dette resulterte at jeg stjal mye som ungdom. Noe jeg skjems over som i dag. Klær, sminke, billige smykker osv. Når jeg ble voksen rotet jeg det voldsomt med økonomien. Jeg kjøpte alt jeg hadde lyst på uten å tenke på konsekvenser. Var jo vant til en "lønn" varte i noen dager, så hadde man ingenting resten av mnd. Jeg følte jeg fortjente "alt" for jeg hadde fått så lite.. Dette bruk opp penger så fort du får de, fikk jeg jo inn i morsmelka. Skulle virkelig ønske jeg kom fra et stabilt hjem. Nå er min mor noe for seg selv, hadde hun gjort slike ting som Ts mor hadde jeg vært evig takknemlig! Så dårlig råd er ikke det samme som dårlig oppvekst.. dårlige foreldre med dårlig råd derimot.. Anonymkode: f3302...5f7 Hei! Leit å høre å høre at du hadde det slik! Du er sikkert ikke den eneste med dårlig forelder. Det er sikkert mange foreldre som prioriterer røyk, brus hver dag, alkohol og pengespill fremfor barna. Det høres ut som at din mor bare ga opp og ikke helt skjønt at "små ting" betyr mye for et barn,... Jeg ser alkoholkonsumet til mange folk som bor på campingplasser og hvor mye som handles inn på "harryturer" av folk med barn ... Tror det er veldig mange som sløser og har null oversikt over forbruket! Nå høres det ikke ut som at moren din hadde alkoholproblemer, men kom bare til å tenke på dette også. Har du klart å komme deg ut av denne onde sirkelen? 😊 Anonymkode: 41255...ac1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #33 Del Skrevet 14. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Min mann jobber på en barneskole med høy grad av barnefattigdom. Der har de valgt å bruke av driftsbudsjettet på å tilby skolefrokost og varm suppe på slutten av dagen, rett og slett fordi barn lærer bedre på full mage. Og enkelte av barna får ikke spist seg mett mellom suppa fredag ettermiddag og skolefrokost mandag. Anonymkode: ce262...d96 Hvordan vet de at unger ikke er mette mellom fredag og mandag? Så de ordner varm mat,og vet de går sultne hele helgen...og de har ikke varslet myndigheter ved bv.f...hvilke lærere! ! Anonymkode: 375cb...bcd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #34 Del Skrevet 14. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Men tidligere var forskjellene på fattig og middelklasse mye mindre. For de brukte vanlige klær, de hadde ikke mobil, ikke macbook. De fleste dro på camping, hytte osv. De reiste ikke til syden osv. Og når jeg vokste opp i fattig familie, så fikk jeg reise på feriekoloni, jeg spilte fotball, det kostet 50 kr, jeg fikk gå på fritidsklubber, det fantes mange tilbud for fattige barn. Nå som mine barn vokser opp, så finnes det ikke noen sånne tilbud for de. Anonymkode: 98670...68a Så du definerer dere som fattig? Anonymkode: 375cb...bcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #35 Del Skrevet 14. juli 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei! Leit å høre å høre at du hadde det slik! Du er sikkert ikke den eneste med dårlig forelder. Det er sikkert mange foreldre som prioriterer røyk, brus hver dag, alkohol og pengespill fremfor barna. Det høres ut som at din mor bare ga opp og ikke helt skjønt at "små ting" betyr mye for et barn,... Jeg ser alkoholkonsumet til mange folk som bor på campingplasser og hvor mye som handles inn på "harryturer" av folk med barn ... Tror det er veldig mange som sløser og har null oversikt over forbruket! Nå høres det ikke ut som at moren din hadde alkoholproblemer, men kom bare til å tenke på dette også. Har du klart å komme deg ut av denne onde sirkelen? 😊 Anonymkode: 41255...ac1 Det er ikke fattigdom,men omsorgssvikt. Pengene er der,men det går på prioriteringer. Håpløst å diskutere fattigdom, mår folk ikke vet hva som ligger i begrepet fattigdom Anonymkode: 375cb...bcd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #36 Del Skrevet 14. juli 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet de at unger ikke er mette mellom fredag og mandag? Så de ordner varm mat,og vet de går sultne hele helgen...og de har ikke varslet myndigheter ved bv.f...hvilke lærere! ! Anonymkode: 375cb...bcd Hvordan vet du ta BVT ikke er inne i bildet? BVT har hverken økonomi eller fosterhjem nok til å ta over omsorgen for andre enn helt kritiske tilfeller i enkelte byer. Anonymkode: ce262...d96 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #37 Del Skrevet 14. juli 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det du ikke skjønner er at det er store forskjeller i utgiftene til folk - de nødvendige utgiftene som ikke kan endres sånn som helse, briller, hjelpemidler, transport, kiropraktor, hjelp hjemme og tannlege. Folk har totalt ulikt utgangspunkt i livet og utgifter deretter. Å påstå at alle, for eksempel noen som lever på uføretrygd og som må hente ut nødvendige medisiner for 60 000,- hver tredje måned og i tillegg trenger briller, ekstra tannlegehjelp, vaskehjelp og taxi uansett hva man skal for å "kjøpe for mye røyk, øl og chips", viser bare hvor mye skylapper man har. Har du for eksempel noensinne prøvd å rydde opp i økonomien din etter å ha ligget på sykehus uten å kognitivt kunne ordne ting eller be om hjelp selv et halvår? Er du klar over hvor fort problemene kan balle på seg og hvor store de kan bli helt uforskyldt? Anonymkode: a0962...a5e Medisin du må ha. 60.000 hver 3 mnd?den tror jeg ikke på.240.000 i året er det. Briller,ja hvor ofte må man bytte? Jeg har god råd,men nekter å betale 8000 til optiker. Bestiller på nett til 1500. Er du syk og trenger hjelpemidler,så har vi hjelpemiddelsentralen. Ergoterapaut/ lege/støtteforeningen vet hva du trenger/har nytte av og det er gratis. Er du så syk at du trenger transport..får du pasientreiser når du skal til lege/sykehus. Du kan få ttkort til din fritid. Visse sykdommer så dekkes tannlege,ellers dyrt. Det er det for alle,uansett utgifter/intet. Er du så syk at du trenger hjelp i hjemmet,så søker du om hjemmehjelp. Kiropraktor er noe du velger selv. Det er ikke noe helsevesenet sier du skal ta. Dessuten vil ikke en kiropraktor beh deg hver uke hele året. Istedenfor å ta taxi til butikk, så ringer du en av kjedebutikkene. Handle inn stort. De bringer,har med seg kortautomat. Du må riktignok betale noen kr ekstra. Rydde opp i økonomien etter 6 mnd. Vel, de fleste har autotrekk på regninger. Uansett så har du ikke brukt penger på 6 mnd,så du har iallefall de på konto. Anonymkode: 375cb...bcd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #38 Del Skrevet 14. juli 2017 20 timer siden, Arabella skrev: Var dere på Capri? Det er en flott, meget populær badestrand like utenfor Strømstad. Ja, det stemmer :-) Anonymkode: dcf2d...b32 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #39 Del Skrevet 14. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du ta BVT ikke er inne i bildet? BVT har hverken økonomi eller fosterhjem nok til å ta over omsorgen for andre enn helt kritiske tilfeller i enkelte byer. Anonymkode: ce262...d96 Da hadde bv sørget for at foreldre hadde nok penger til mat!! Det er faktisk regler å forholde seg til. Fattigdom er ikke grunn til at unger skal i fosterhjem. Foreldre kan være topp foreldre, men de mangler penger til mat. Anonymkode: 375cb...bcd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 14. juli 2017 #40 Del Skrevet 14. juli 2017 Hvis vi tar dette med utenlandsturer så tror jeg ikke alltid barn tenker rik-fattig om det. Vi dro mye på Norgesferier og i Skandinavia da jeg var barn. Jeg kunne føle meg misunnet på venner som hadde vært i "syden". Ikke pga jeg trodde de hadde mer penger, men fordi jeg trodde det var skikkelig "wow" i syden og eksotisk. Muligens pga bilder fra store fine sandstrender som vi sjeldent ser i den delen av landet jeg bor. Derimot så tror jeg nå at min familie brukte en god del mer penger på våre turer selv i Skandinavia. Noe jeg ikke tenkte på som barn. Og jeg er veldig glad for å ha opplevd annet enn typisk syden som barn. Vi var i diverse opplevelsesparker, byer, fine bilturer, annerledes restauranter, turer, museum og på skikkelig fine og idylliske strender. Syden er jo faktisk ikke noe "wow". Det er jo det samme år etter år - strand hele dagen, basseng hele dagen, bamseklubben og spising på 3 av de samme restaurantene som er så "fantastisk". Med mindre familien er åpen for nye ting og er litt kreativ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå