Gå til innhold

Nav - Midlertidig bosted

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hvordan det fungerer å få ett midlertidig bosted av Nav. Nå er det sånn at det er slutt mellom meg og samboer. Jeg har sagt opp leiligheten (vi leier) og skal flytte ut i slutten av september. Det er uaktuelt å bo sammen frem til da og det er barn i bildet. Jeg har ingen familie eller venner å bo hos og det har ikke han heller.

Er det noen her som vet hvordan dette botilbudet hos Nav fungerer? Er det noen spesielle krav dem har ? 

Anonymkode: 7c09d...1e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nav gir deg ikke bare en bolig. Det klarer du fint sjøl. 

Anonymkode: dce4d...642

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nav gir deg ikke bare en bolig. Det klarer du fint sjøl. 

Anonymkode: dce4d...642

Det står på nav sine sider at man kan få bolig for maks 3 mnd. Jeg går for tiden på dagpenger og har ikke råd til å betale nåværende leilighet i tillegg til en leilighet til i oppsigelsestiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med NAV eller kommunen der du bor. Det ordner seg, og det er slikt de kan hjelpe med. Mange kommuner har lange ventelister, men mennesker med barn blir som regel hjulpet før de som ikke har barn.

Anonymkode: 51e16...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, GulSol skrev:

Her jeg bor er det midlertidig boplass i campinghytter.

Det er det her i kommunen også. Mye rus og psykiatri på campingen

Anonymkode: 1da98...3a0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er det sånn at du ikke kan forvente særlig standard. Du kan risikere narkomane som naboer, men møter du en oppegående saksbehandler, tar de nok hensyn til at du har barn.

Hadde selv en periode jeg hadde det veldig vanskelig, men var heldigvis alene. Han som hadde leid før meg var utrolig urenslig, så jeg måtte vaske meg inn. Du kan oppleve det samme, for det er forskjellig type vanskeligstilte som får midlertidig botilbud. Ble så sliten av det, at jeg var et vrak de første ukene der.

Det er dyrt, men nav supplerer inn det du mangler, slik at du hverken har over eller under norm, som det heter. For meg dengang, utgjorde dette 2800 kr hver 14 dag, og nav betalte husleie på ca 21 000 i mnd, et såkalt leilighetshotell. Der gikk det i døgnpris. Men de kunne ikke finne noe billigere å leie, og heller gi meg litt mer å leve av. Neida. Skulle ikke ha over norm må vite, men å betale en høyere husleie enn normalt, det kunne de. Dette var ikke mer enn 35cm2 heller tror jeg.

Jeg var der lenger enn 3 mnd, selv om det egentlig ikke skal skje. Du vil få et papir av nav som bekrefter betaling, som utleier skal ha. Dette må fornyes jevnlig. Tror 3 uker av gangen er maks.

Var også en som sa han bodde midlertidig 7 mnd på hospit, sammen med narkomane. Men det kan jeg aldri tro de vil utsette deg for. Vet heller ikke om han snakket sant her. Har ingenting med vedkommende å gjøre.

Anonymkode: f5810...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du snarest komme deg i dialog med Nav. Hvilke løsninger og hvordan dette løses er avhengig av hvor du bor. Har du skolebarn eller barnehagebarn så er en midlertidig bolig av denne typen lite egnet til.å ha med barn på. Kan Nav få tid så er det enklere for dem å hjelpe enn om du venter til du er husløs og må ha tak over hodet på dagen. 

Kommunale boliger, eller kommunalt lån med tilskudd er bedre løsninger med barn enn å havne på hospits eller andre kriseboligløsninger. Jeg har bodd på hotell en periode på grunnn av skade på egen bolig og det varmpyton!

Anonymkode: b56db...0d3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa du egentlig opp leiligheten uten å ha noe nytt å gå til? Du har jo faktisk barn å ta hensyn til. Siden leiligheten er sagt opp så er det jo ikke sånn at eksen din skal bo der videre heller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, asterix skrev:

Hvorfor sa du egentlig opp leiligheten uten å ha noe nytt å gå til? Du har jo faktisk barn å ta hensyn til. Siden leiligheten er sagt opp så er det jo ikke sånn at eksen din skal bo der videre heller.

Det kan jo hende TS ikke har råd til å leie den leiligheten alene. Det er i hvert fall min tanke basert på at hun går på dagpenger.

TS! Husk at når du er alene nå, så kan det hende du har rett på bostøtte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan du tør å si opp leiligheten, bostedet, du har, før du har fått deg noe nytt?? Det er barn med i bildet, og da bør du jo helst være sikker på å ha et sted å gå til! Ikke belage deg på NAV og at de skal skaffe deg et sted!

Folk altså....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Million skrev:

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan du tør å si opp leiligheten, bostedet, du har, før du har fått deg noe nytt?? Det er barn med i bildet, og da bør du jo helst være sikker på å ha et sted å gå til! Ikke belage deg på NAV og at de skal skaffe deg et sted!

Folk altså....

Jeg har sagt opp leiligheten fordi jeg vil flytte ut herifra og jeg skal finne meg ett eget sted i slutten av september. Jeg har ett depositum på 33000 i nåværende leilighet som jeg skal bruke til å finne meg en annen leilighet. Jeg trenger ikke hjelp fra nav f.o.m 1 oktober. Det jeg trenger nå er ett midlertidig sted å bo frem til oppsigelsestiden er over da jeg og x ikke kan bo under samme tak i disse 2 og halv mnd, for barnets beste. Hadde vi ikke hatt barn kunne jeg fint sovet under en bro for den saks skyld. Komplisert brudd med barn i bildet, ikke økonomisk stabil er ikke bare bare. Og å leie to steder sammtidig blir umulig for meg. 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sagt opp leiligheten fordi jeg vil flytte ut herifra og jeg skal finne meg ett eget sted i slutten av september. Jeg har ett depositum på 33000 i nåværende leilighet som jeg skal bruke til å finne meg en annen leilighet. Jeg trenger ikke hjelp fra nav f.o.m 1 oktober. Det jeg trenger nå er ett midlertidig sted å bo frem til oppsigelsestiden er over da jeg og x ikke kan bo under samme tak i disse 2 og halv mnd, for barnets beste. Hadde vi ikke hatt barn kunne jeg fint sovet under en bro for den saks skyld. Komplisert brudd med barn i bildet, ikke økonomisk stabil er ikke bare bare. Og å leie to steder sammtidig blir umulig for meg. 

Ts 

Da leier dere en leilighet til, ikke en til hver av dere. Så bytter dere på å bo i den dere har nå og den nye. Så venter en av dere med å leie enda en til oppsigelsestiden er ute. 

Eller dere bor sammen FOR BARNETS SKYLD siden dere ikke har økonomi til noen annen løsning. 

Anonymkode: 37e91...ef7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer ikke til å få stønad til å betale to steder uansett. Så den tanken kan du legge fra deg. Du har jo faktisk et sted å bo, tenk på de som ikke har det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da leier dere en leilighet til, ikke en til hver av dere. Så bytter dere på å bo i den dere har nå og den nye. Så venter en av dere med å leie enda en til oppsigelsestiden er ute. 

Eller dere bor sammen FOR BARNETS SKYLD siden dere ikke har økonomi til noen annen løsning. 

Ikke alle klarer å samarbeide så godt at dette er mulig. Forslag som dette fungerer godt i teorien, men teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Det kan du bare glemme å få støtte til, med mindre du er blitt fysisk mishandlet og i den forbindelse hat oppsøkt enten politi, krisesenter eller fastlegen din. Du har et sted å bo, men vil ikke bo der. 

Anonymkode: ade1c...01d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle klarer å samarbeide så godt at dette er mulig. Forslag som dette fungerer godt i teorien, men teori og praksis er to vidt forskjellige ting.

Dere er voksne mennesker som har satt barn til verden. Dere har ikke noe valg! Nav betaler ikke dobbelt bosted til noen fordi de krangler med partneren. Dette er ting man tenker gjennom før man velger å flytte sammen med noen og få barn med noen. Hvis det er vold inne i bildet er krisesenter rette instans. Hvis det ikke er vold så får dere ta dere sammen og tenke på ungen!

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kø av folk som trenger bolig. Om du får akutt...så blir det camping.

Tipper at du får det rådet og bite i deg å bo der du er i tre mnd til. Velger du usikker bosted for ungene for tre mnd?si opp leilighet før du har skaffet nytt.lite smart

Anonymkode: 4713a...6cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/13/2017 den 12.40, altflyter skrev:

Det kan jo hende TS ikke har råd til å leie den leiligheten alene. Det er i hvert fall min tanke basert på at hun går på dagpenger.

TS! Husk at når du er alene nå, så kan det hende du har rett på bostøtte

Må nå være bedre å søke om hjelp til husleie, enn å bo i hytte til 1000 kr døgnet med tvilsomme klienter rundt seg

Anonymkode: 4713a...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...