Gå til innhold

Hvor blir pengene av??!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger økonomisk veiledning!

Hva er ditt beste råd for å få god oversikt, og få pengene til å strekke bedre til?

Anonymkode: a535c...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor handle en gang i uken, eller hver andre uke. Skriv handleliste og handle inn det dere trenger. Om noen blir dårlig og må bli kastet så husk til neste gang hva du kjøpte for mye av så det blir minst mulig mat som må kastes. 
Da slipper du å handle hver dag å kjøpe unødvendig mye. Det ser mindre ut men det blir mye når man må handle hver dag. Unntaket er fersk varer som melk å brød foreks. Lurt tips er å fryse brød så slipper du dra på butikken for det så ofte heller.

Handle billig, foreks mye first price eller extra er bra produkter. 

Legg av på sparekontoen i begynnelsen av måned. Jeg synes det funker bedre enn å vente å se hva man har igjen, for da bruker man mer hvis man ser mer penger på konto.

Kutte ned på å kjøpe unødvendige ting hvis man har dårlig råd. En ting er viss man har god inntekt, men ser fryktelig mange som "sliter" med penger, men så har de både vippe extention, nyeste iphone, dyrt abonnement og går til frisør en gang i måneden. 

Apropos abonnement, kjøp et billigere. Har du dårlig råd så trenger du ikke 10 g i måned liksom. Hold deg til 1 og bruk heller mindre mobilen ute. 

Fyll bensin når det er billigst. For eks søndagskveld. Hvis du må fylle en annen gang, ikke fyll fullt. 

Anonymkode: 283b6...e3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# Sett opp budsjett med faste utgifter. Gå over pr mnd.
# Spar på kvitteringer, og se hva du bruker pengene dine på. Det er også oversikt over det på nettbanken om du betaler med kort. Men ikke detaljer som "cola", "dopapir" osv.
# Kutt ut unødvendig kjøp..
# Handle billigere. Sjekk ut hvilken butikker i nærområdet som har billigere matvarer. Finnes og mange gode first price produkter. Følg og med på tilbud!! 
# Enkelte dager er det billigere bensin

Endret av Minlillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha forskjellige kontoer i nettbanken. En konto du overgører penger til alle regninger. En til buffer. ( Jeg har en buffer, med kortsiktig sparing til ferie og til ting som ryker, uforutsette regninger osv)  En brukskonto med tilknytning tilkort. Og eventuelt de sparekontoene du vil ha. Feks bsu, kapitalkonto osv. 

Sett opp et realistisk budsjett og følg det!  ( ikke tenk jeg klarer å bruke 2000 på mat dersom jeg sånn og sånn hvis du ikke VET at du klarer å gjennomføre det. Vær ærlig med deg selv) 

Jeg pleier sjeldent å ha mye penger på brukskonto men overfører penger bort fra denne når lønn kommer. Altså den summen jeg har i regninger på regningskontoen, til sparekonto, til bufferkonto. For å ha ekstra kontroll regn ut hvor mye penger du har å bruke i mnd og del gjerne på uker etter at regninger , mat, sparing er trukket i fra. Dette blir lommepenger til tull. 

Om du trenger veldig kontroll kan du lage konto for penger til mat, fritid osv. Eller ta ut pengene og putte i konvolutter. 

Anonymkode: 09620...66f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart mye på planlegging. Særlig matebudsjettet er kuttet kraftig. Vi setter opp ukesmeny hver lørdag, og handler hver lørdag. Går vi tom for melk eller frukt underveis kjøper vi det, men kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidsledig nå så jeg får penger i ørsmå drypp. Føler jeg aldri har penger npk til regninger og systematisk handling, sparing osv

Anonymkode: a535c...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...