AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Vi tenker å kombinere en tusenfrydtur med en tur innom Svinesund i sommer. Skal ikke handle så mye, men ungene har lyst til å "se" Sverige Men så er det dette med pass. Vi er 4 stk, to voksne og to barn, 2 og 11 år. Trenger vi pass for denne turen? Anonymkode: 145ff...80c
Leo Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 I utgangspunktet er pass eneste gyldige legitimasjon for nordmenn i utlandet, så svaret er strengt tatt ja. I praksis er det neppe noe problem i det hele tatt for sannsynligheten for at dere blir stoppet er svært liten. Og skulle det skje holder det at dere kan legitimere dere med førerkort, bankkort etc. Hvis dere i det hele tatt blir spurt om legitimasjon. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Så vidt jeg vet må dere ha pass til barna hvis de ikke har annen gyldig ID (som førerkort) Anonymkode: e8a1c...cf6
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg vet må dere ha pass til barna hvis de ikke har annen gyldig ID (som førerkort) Anonymkode: e8a1c...cf6 Barna på 4 og 11 år har jo ikke ID. Så da blir det ikke tur hvis begge må ha pass. Det koster såpass mye, og det er ikke så viktig med den turen. Men jeg håper svaret over her stemmer, for det hadde jo vært ålreit å tatt denne turen i sommer Anonymkode: 145ff...80c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi tenker å kombinere en tusenfrydtur med en tur innom Svinesund i sommer. Skal ikke handle så mye, men ungene har lyst til å "se" Sverige Men så er det dette med pass. Vi er 4 stk, to voksne og to barn, 2 og 11 år. Trenger vi pass for denne turen? Anonymkode: 145ff...80c Hvor ofte og hvor mange ganger skal politiet og andre offentlige myndigheter gå ut i media med beskjed om at folk trenger pass når de reiser utenfor Norges grenser? Les på UD sine sider om du er i tvil. Husk og at uten pass og med problemer kan du risikere du ikke har hjelpen du trodde du hadde i reiseforsikringen din. Blir ungen din stukket av en veps eller noe annet skjer, og du ikke har pass på barnet får du problemer og en regning for legehjelp du ikke vil ha. Ja, du trenger pass til Sverige, Danmark og ellers reglene er like. Anonymkode: 5b952...0f0
Leo Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ofte og hvor mange ganger skal politiet og andre offentlige myndigheter gå ut i media med beskjed om at folk trenger pass når de reiser utenfor Norges grenser? Les på UD sine sider om du er i tvil. Husk og at uten pass og med problemer kan du risikere du ikke har hjelpen du trodde du hadde i reiseforsikringen din. Blir ungen din stukket av en veps eller noe annet skjer, og du ikke har pass på barnet får du problemer og en regning for legehjelp du ikke vil ha. Ja, du trenger pass til Sverige, Danmark og ellers reglene er like. Anonymkode: 5b952...0f0 Det var da voldsomt til krisemaksimering! De skal på dagstur til Strømstad. Ikke på motorsykkeltur i Mali "Sverige har altså gjeninnført midlertidig grensekontroll. Husk å ha med legitimasjon hvis du skal til Sverige. Den midlertidige grensekontrollen innebærer at svensk politi vil kunne kontrollere personer som reiser inn i Sverige ved utvalgte grenseoverganger. Ifølge norsk politi gjelder passfriheten mellom nordiske land fortsatt. Svensk politi opplyser om at norske borgere som skal reise til Sverige vil kunne bli bedt om å identifisere seg, og bør medbringe gyldig legitimasjon (sertifikat, pass eller andre gyldige ID-dokumenter)". Sitatet ovenfor er hentet fra UDs reiseinformasjon (https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_sverige/id2416998/) og som det fremgår av sitatet brukes bl.a. ordene "kan" og "bør". Altså ikke "skal" og "må" som er noe helt annet. Det verste som kan skje er med andre ord at familien kan bli nektet innreise til Sverige dersom svensk politi har kontroll på grensen mellom Norge og Sverige akkurat den dagen. Sannsynligheten for det er imidlertid forsvinnende liten for jeg vil tro at svensk politi har mye annet å drive med enn å kontrollere innreise til Sverige over Svinesund og dessuten er det ikke norske barnefamilier på tur som er i deres søkelys. Det er ikke den veien problemene deres kommer stort sett. Reiseforsikringen gjelder og dessuten har nordmenn krav på gratis helsehjelp i Sverige. Vepsestikk medfører i tillegg uhyre sjelden behov for legehjelp. Jeg bor ikke så langt fra grensen og reiser i perioder over flere ganger i uken. I løpet av de nesten 20 årene jeg har gjort det har jeg aldri hatt med meg pass eller blitt bedt om å vise legitimasjon. Dette er ikke noe å tenke på, TS! God tur! Endret 12. juli 2017 av Leo 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 Vi bor nær svenskegrensen og er over ofte. Jeg tror jeg har blitt stoppet to ganger, har aldri spurt meg om jeg eller barna har id. Stort sett så må alle bilene innom tollen, men man blir ikke stoppet. Jeg har ikke tenkt tanken på å ta med pass til barna for å stikke over til Svinesund. Når vi var i Danmark i fjor så ble vi stoppet på grensen mellom Danmark og Sverige. Og så lenge vi sa at vi var foreldrene til barna så spurte de ikke om pass. Og det holdt med førerkort på oss voksne. Men om barna hadde vært med noen andre enn foreldrene så måtte de hatt med pass. Selv om de selvfølgelig ikke visste om vi faktisk var foreldrene eller ikke. Anonymkode: 5fb77...989
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #8 Skrevet 13. juli 2017 På 12.7.2017 den 14.34, AnonymBruker skrev: Vi tenker å kombinere en tusenfrydtur med en tur innom Svinesund i sommer. Skal ikke handle så mye, men ungene har lyst til å "se" Sverige Men så er det dette med pass. Vi er 4 stk, to voksne og to barn, 2 og 11 år. Trenger vi pass for denne turen? Anonymkode: 145ff...80c Pass i sverige😂😂😂 Anonymkode: 31b87...4f2 1
Morpheus Skrevet 13. juli 2017 #9 Skrevet 13. juli 2017 Jeg er kanskje 10-12 turer til sverige i året. Alt fra skiturer til ukeslange ferieturer og harryhandel. Aldri hatt med meg pass til Sverige eller hatt behov for det.
Frøken_fjong1 Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 Nei du trenger ikke pass til verken dere voksne eller til barna. Men de voksne trenger gyldig legitimasjon . Pass eller førerkort . Barn under 16 år i følge med foreldre trenger ikke dette i Sverige eller Danmark 😊
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #11 Skrevet 13. juli 2017 Er det ikke passfritt å reise i Norden? Anonymkode: 23bd6...457
Solivagant Skrevet 13. juli 2017 #12 Skrevet 13. juli 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke passfritt å reise i Norden? Anonymkode: 23bd6...457 Ikke med økt grensekontroll. Sannsynligvis vil dere ikke trenge pass, men det er greit å ha med i tilfelle, med tanke på økte grensekontroller. Barna trenger ikke pass/legitimasjon. 1
lalaB Skrevet 13. juli 2017 #13 Skrevet 13. juli 2017 Tusenvis av nordmenn er på harrytur hver uke uten å ha med seg pass. 1
Myrthel Skrevet 13. juli 2017 #14 Skrevet 13. juli 2017 Vi er også mange turer i Sverige i løpet av året og har aldri hatt med pass, og aldri blitt stoppet. (Men jeg er klar over de nye reglene, og vi har alltid med legitimasjon).
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #15 Skrevet 15. juli 2017 På harrytur tar vi bare med vanlig legitimasjon (førerkort/bankkort med bilde). Drar vi lengre inn i Sverige og blir i flere dager tar vi med pass. Anonymkode: c874b...1ed
Blodets rett Skrevet 15. juli 2017 #16 Skrevet 15. juli 2017 På 12.7.2017 den 15.36, AnonymBruker skrev: Barna på 4 og 11 år har jo ikke ID. Så da blir det ikke tur hvis begge må ha pass. Det koster såpass mye, og det er ikke så viktig med den turen. Men jeg håper svaret over her stemmer, for det hadde jo vært ålreit å tatt denne turen i sommer Anonymkode: 145ff...80c Det er ikke langt ifra Tusenfryd til Svinesund, det er bare en knapp times kjøretur, så sjansen på å reise uten pass har dere råd til å ta. Det verste som kan skje er at dere blir nektet adgang på grensa, og i så fall er det bare å snu. En annen ting er at sjansen for å bli stoppet av svenske myndigheter er ekstremt liten, og hvis det først skulle skje er sjansen for å bli avvist av svenske myndigheter igjen ekstremt liten. Den nordiske passunionen er fortsatt gyldig. Så kjører dere bil med norske skilter, snakker norsk og ser norske ut, så er det ekstremt liten sjanse for grenseproblemer på svenskegrensa. Hadde jeg vært dere hadde jeg ikke vurdert et øyeblikk å la være å dra til Sverige bare fordi jeg ikke har pass. Å ta med legitimasjon er noe jeg over hodet ikke tenker på når jeg drar på harrytur til Sverige.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #17 Skrevet 15. juli 2017 Tollerne stopper bare biler med 'fremmede' i. Vi ble ikke stoppet her i juni, etter innføring av de nye reglene. Når det er sagt ville jeg mye heller shoppet på Ski storsenter enn på Svinesund /Nordby! Nordby er dyrt, særskilt med kronekursen nå. Kjøttet av dårlig kvalitet. Butikkutvalget er mye bedre på Ski storsenter. Anonymkode: 0ce7b...869
Kjetil E Skrevet 15. juli 2017 #18 Skrevet 15. juli 2017 Minner litt om en historie for en god del år siden, hvor en norsk avis var med norsk politi på kontroll på toget som kom fra Göteborg. Så var det en mørkhudet mann, men han slapp og vise noen legitimasjon for han snakket kav bergensk. Og politimannen sa du snakker ikke kav bergensk uten å ha bodd der lenge.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #19 Skrevet 15. juli 2017 Som det ble nevnt over: Innenfor Norden er det ikke fullt så strenge krav som ellers i Europa. Alle har vel fått med seg at Schengen-tilpasningene er rullet litt tilbake i lys av terrortrusler og asyltilstrømming, men innenfor Norden er det fortsatt ganske greit og sjelden man blir sjekket all verden når man krysser grensen på bakkenivå fremfor i luften. På den annen side kan man jo ha maks uflaks og bli bedt om å legitimere seg, og for barn i en alder der de naturlig nok hverken har noe førerkort eller noe bankkort med bilde (det er fortsatt gyldig ID også i resten av Norden, selv om det ikke gjelder i Europa forøvrig, med mindre det har endret seg akkurat det siste året) er det i prinsippet bare pass som er gyldig legitimasjon. Jeg hadde helt ideelt sett skaffet pass, men om det ikke er et alternativ hadde jeg definitivt bare dratt over grensen likevel. Så lenge man selv tar følgene av det hvis det mot all formodning skulle skjære seg. Jeg har forøvrig passert Svinesund sikkert 20 ganger siste tre årene uten å bli stoppet en eneste gang, og jeg er en ung mann med innvandrerbakgrunn, så når ikke jeg stoppes for en "tilfeldig sjekk" gjør neppe dere det heller. Anonymkode: c1c53...8a5
Perelandra Skrevet 15. juli 2017 #20 Skrevet 15. juli 2017 Passet mitt gikk ut for fire år siden, og jeg har ikke giddet å skaffe meg nytt siden jeg sjeldent reiser utenfor Norden. Har vært i Sverige og Finland flere ganger i løpet av den tida, og i Danmark en gang. Det har aldri vært noe problem at jeg ikke har med pass. Skulle jeg trenge legitimasjon, tror jeg som nevnt at det holder lenge med førerkort.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå