AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #1 Skrevet 12. juli 2017 Jeg er gravid i uke 40, det er to dager til termin. Dette er min første. Jeg har ikke hatt særlig til kynnere gjennom svangerskapet, og har hatt 1-4 kynnere om dagen siden uke 38. I går rundt kl. 14 derimot la jeg merke til at kynnerne begynte å bli regelmessige. De varer fra ca. 30 til 60 sekunder og kommer med 10-13 minutters mellomrom. Slik holder det på fremdeles. Jeg syns ikke kynnerne er ubehagelige eller vonde, jeg legger så vidt merke til de. Må legge hånden på magen for å få med meg de fleste. Noen er derimot sterke enn andre, og jeg har opplevd 4 kynnere siden i går kl. 14 som har gitt meg «smerte» (stikking i symfyseområdet). Kynnerne forsvinner ikke om jeg endrer sitte-/liggestilling eller reiser meg. Jeg har ganske vondt i symfyseområdet/ryggen fra før, og det har blitt noe verre siden mandag. Jeg mener å ha lest og hørt at kynnere i grunn ikke skal være så regelmessige, men likefullt så legger man virkelig merke til når riene kommer, da disse gjør vondt? Jeg har aldri hatt noe særlig til menssmerter, noe jeg ser andre sammenligner rier med. I tillegg tror jeg at jeg har relativt høy smerteterskel, så jeg tenker mye på om jeg kommer til å legge merke til når riene starter. Jeg er litt forvirret. Er det flere som har hatt lignende opplevelser/erfaringer? Anonymkode: 71e2a...dd8 1
Gjest Sugemerke Skrevet 12. juli 2017 #2 Skrevet 12. juli 2017 Ofte begynner kroppen å gjøre seg klar med kynnere, så går de sakte men sikkert over i rier. Jeg hadde mye kynnere hele veien i alle svangerskap, men på slutten gikk de over i rier. Jeg begynte å kjenne en stikkende følelse i underlivet, mer regelmessige kynnere og så plutselig gikk det over i rier.
DMS Skrevet 12. juli 2017 #3 Skrevet 12. juli 2017 Du skal nok føde snart😉 Men slapp av, du vil vite når det er rie👍🏻
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #4 Skrevet 12. juli 2017 Er ikke så lett å kjenne forskjellen.... Jeg kom inn med åpning og regelmessige rier som jeg hadde tatt for kynnere. Fikk beskjed om legen om at det ikke var rier da jeg kun kjente de i nedre del av magen, den maskinen de koblet meg opp til (CGT?) var ikke enig.... Anonymkode: 5b84d...adc
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #5 Skrevet 12. juli 2017 6 timer siden, DMS skrev: Du skal nok føde snart😉 Men slapp av, du vil vite når det er rie👍🏻 Det kan man ikke være for sikker på. Jeg trodde mine rier var kynnere. Min fødsel startet slik som ts beskriver. På ettermiddagen. 10 timer etterpå var ungen ute, men jeg var ikke klar over at fødselen var i gang før det var tre timer igjen. Anonymkode: 200b5...57b
DMS Skrevet 12. juli 2017 #6 Skrevet 12. juli 2017 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan man ikke være for sikker på. Jeg trodde mine rier var kynnere. Min fødsel startet slik som ts beskriver. På ettermiddagen. 10 timer etterpå var ungen ute, men jeg var ikke klar over at fødselen var i gang før det var tre timer igjen. Anonymkode: 200b5...57b Kva var det som gjor at du forstod det då det var 3 timar igjen da? Merka ikkje du at dette må vere rier? Mine fødslar var forresten på henholdsvis 3,5 og 1,5 time, eg hadde rett nok vannavgang før riene byrja ordentleg så eg hadde eit varsel i det. Lagt til: Eg var plaga med lange kynnera gjennom svangerskapet, såpass at eg knapt klarte å gjere stort siste halvdel av svangerskap nr 2... Endret 12. juli 2017 av DMS
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #7 Skrevet 12. juli 2017 12 minutter siden, DMS skrev: Kva var det som gjor at du forstod det då det var 3 timar igjen da? Merka ikkje du at dette må vere rier? Mine fødslar var forresten på henholdsvis 3,5 og 1,5 time, eg hadde rett nok vannavgang før riene byrja ordentleg så eg hadde eit varsel i det. Lagt til: Eg var plaga med lange kynnera gjennom svangerskapet, såpass at eg knapt klarte å gjere stort siste halvdel av svangerskap nr 2... Hadde sterke kynnere hele svangerskapet jeg også, mulig derfor jeg ikke merket overgangen noe særlig. Sånn ca 3 timer før fødsel så smalt det skikkelig, gikk over til grusomme stormrier. Så da var det rett på føden. Skjønte først i etterkant at jeg sikkert hadde gått med rier hele den ettermiddagen og kvelden, for de var mer regelmessige og hyppige enn kynnere. Men bare litt Vannet mitt gikk ikke før jeg skulle begynne å presse, så fikk ikke den forvarselen. Men ja, jeg var nesten litt i sjokktilstand og fornektelse når fødselen startet. Var førstegangs og forberedt på å gå overtid, fødte to dager før termin. Anonymkode: 200b5...57b
DMS Skrevet 12. juli 2017 #8 Skrevet 12. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde sterke kynnere hele svangerskapet jeg også, mulig derfor jeg ikke merket overgangen noe særlig. Sånn ca 3 timer før fødsel så smalt det skikkelig, gikk over til grusomme stormrier. Så da var det rett på føden. Skjønte først i etterkant at jeg sikkert hadde gått med rier hele den ettermiddagen og kvelden, for de var mer regelmessige og hyppige enn kynnere. Men bare litt Vannet mitt gikk ikke før jeg skulle begynne å presse, så fikk ikke den forvarselen. Men ja, jeg var nesten litt i sjokktilstand og fornektelse når fødselen startet. Var førstegangs og forberedt på å gå overtid, fødte to dager før termin. Anonymkode: 200b5...57b Mykje likt med oss da, eg hadde også riestorm med fyrste, men var allereie på sjukehuset pga missfarga fostervatn. Til ts: riestorm er ikkje spesielt vanleg, så er i utgangspunktet ikkje noko å uroe seg for, sjølv om vi er 2 blant svararane dine😉 Det hadde rett nok vore greitt å vite at det var noko før ein plutseleg er i det, for det kom som eit sjokk på meg også. Uansett, ein merkar når ein er i fødsel og som regel kjem ein seg til sjukehus i tide😊 Lukke til framover!
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #9 Skrevet 12. juli 2017 Du merker det nok når kynnerene går over til effektive rier ;-) Anonymkode: a362c...16b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #10 Skrevet 13. juli 2017 Takk for at dere delte erfaringer! Var på kontroll hos jordmor i dag, hun spår fødsel i helgen. Får krysse fingrene for det. TS Anonymkode: 71e2a...dd8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå