Gå til innhold

Organisering av privaøkonomi


Regnbue89

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta litt bedre grep om egen økonomi. Jeg er i slutten av tyveårene og har samboer, og vet at det er på tide å bli mer fornuftig enn jeg har vært til nå. Det er ikke usannsynlig at det kommer flere familiemedlemmer i løpet av noen år, og vli gjerne være bedre forberedt på det enn jeg er i dag.

 

Her er situasjonen:

Årslønn: 480.000 
Månedlig utbetalt: ca 26.000
Faste utgifter: ca 12.000 (inkl. 3000 til felleskonto med samboer for mat og husholdning, og inkl. ca 6000 i boliglån)
Sparing: ca 500 i mnd
I tillegg kommer jo sånne kvartalsvise faste utgifter som studielån og NRK-lisens. 

Jeg bor i byen og er mye ute og spiser og fester, og bruker åpenbart penger på mye annet rart siden jeg stort sett sitter igjen med maks noen hundrelapper i måneden og alltid har et par tusen i minus på mastercardet. Jeg vet det er mye sløsing, men det jeg ikke vet er hvordan man bør organisere økonomien. Jeg er også gjerne den som "tar en for laget" og spanderer på noen som har dårlig råd, kjøper fine gaver, inviterer venner på middager osv. Tror mye forsvinner der. 

Hva gjør dere? Og hvordan sikrer dere at dere får spart og ikke bruker opp pengene? Setter dere opp budsjett, hvordan? 

Setter pris på all hjelp! :)
(men plis dropp moralisering og kjefting om dere synes jeg er uansvarlig osv. Det er ikke så veldig konstruktivt synes jeg) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det enkleste grepet er jo å overføre et visst beløp som sparing med en gang pengene kommer inn. Vipps så er de borte, og ute av sinn. "Betal deg selv i fremtiden først". Slutt å bruke kredittkort hvis du ikke har nok penger på brukskontoen til å betale det ned med en gang. Om det er vanskelig å holde styr på det bør du enten ha en kredittkortkonto som du setter over en viss sum hver måned som du kan "sløse" med, eller så er det jo bare å kvitte seg med det og bruke debit. Så lenge du sparer først, er det jo ok om det er lite penger igjen på brukskontoen i slutten av måneden. 

Sørg for at dere begge setter inn nok penger på felleskonto så dere har en buffer for regninger som kommer i kvartalet/halvåret/året.

Du burde klare å sette av ca 5000 kroner til sparing. Nå sier du ikke noe om hvor mye du har spart opp fra før, men om du ikke har en bufferkonto burde dette være første pri. Bygg opp en bufferkonto til uforutsette ting som ødelagt vaskemaskin/bil/stor regning etc. Hvor stor den skal være kan variere stort, men minst en månedslønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av fast beløp til regninger hver mnd (inkluder gjerne typ 1/12 av årlige utgifter, 1/6 av halvårlige utgifter osv) på egen regningskonto. Så dekker du alt som skal betales. Sett så av ønsket beløp på sprarekonto, helst i en annen bank slik at det ikke er lettvint å overføre de, og en konto du ikke ser daglig. Spar opp til en bufferkonto på 1-3 månedslønner. Sett av så mye du ønsker hver mnd. Eier du bolig? Hvis ikke, prioriter sparing i BSU. 

Når du har satt av til regninger og det du ønsker å spare kan du bruke resten med god samvittighet. Klipp kredittkortet og bruk debetkort, så slipper du å alltid ha noen tusen i minus. Du må bruke penger du har; og når det er tomt så er det tomt. Da må du vente på neste lønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag autotrekk til en sparekonto i en annen bank, som går gjennom straks du får lønn, og "glem" at kontoen eksisterer. :P

Når du lager budsjett syns jeg det er enklest å gjøre det sånn her hvis du vil ha noe som passer akkurat deg... Ellers blir det litt som å fomle i mørket når man ikke aner hvor pengene går.

1. Sett et tall på hvor mye du vil spare

2. Sett av nok til faste utgifter og mat (rundt 2000 kr per pers minimum)

3. Resten av pengene som skal gå til "diverse"

Så tar du vare på kvitteringer, eller skriver ned hva du har kjøpt og hva du betalte. Når måneden er over summerer du alt i kategorier, der har du første utkast. Føler du at du har brukt for mye på en kategori som egentlig er mindre viktig enn en annen, så justerer du ved å trekke fra og plusse på der det passer.

(P.S. Husk å få med faste utgifter som ikke er månedlige også. Årsavgift, forsikring, nrk og ting som tannlege, som forhåpentligvis er noenlunde fast.)

Endret av Tillion
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle regninger du vet om i løpet av 12 måneder legger du sammen. Så deler du på 12 måneder og lager et fast trekk fra lønnskontoen til en fasteutgifter konto. Der legger du i tillegg inn en margin slik at du heller sparer 200 kroner for mye og går med overskudd på kontoen enn at du gjør beløpet for lite og stadig må plusse på. Legger du i tillegg inn forsikring og service på f.eks. bil så slipper du en måned å sto der med nesten tom konto fordi du fikk en stor regning. 

Dette kalles å planlegge økonomien sin. 

Anonymkode: f5f16...d9f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Regnbue89 skrev:

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta litt bedre grep om egen økonomi. Jeg er i slutten av tyveårene og har samboer, og vet at det er på tide å bli mer fornuftig enn jeg har vært til nå. Det er ikke usannsynlig at det kommer flere familiemedlemmer i løpet av noen år, og vli gjerne være bedre forberedt på det enn jeg er i dag.

 

Her er situasjonen:

Årslønn: 480.000 
Månedlig utbetalt: ca 26.000
Faste utgifter: ca 12.000 (inkl. 3000 til felleskonto med samboer for mat og husholdning, og inkl. ca 6000 i boliglån)
Sparing: ca 500 i mnd
I tillegg kommer jo sånne kvartalsvise faste utgifter som studielån og NRK-lisens. 

Jeg bor i byen og er mye ute og spiser og fester, og bruker åpenbart penger på mye annet rart siden jeg stort sett sitter igjen med maks noen hundrelapper i måneden og alltid har et par tusen i minus på mastercardet. Jeg vet det er mye sløsing, men det jeg ikke vet er hvordan man bør organisere økonomien. Jeg er også gjerne den som "tar en for laget" og spanderer på noen som har dårlig råd, kjøper fine gaver, inviterer venner på middager osv. Tror mye forsvinner der. 

Hva gjør dere? Og hvordan sikrer dere at dere får spart og ikke bruker opp pengene? Setter dere opp budsjett, hvordan? 

Setter pris på all hjelp! :)
(men plis dropp moralisering og kjefting om dere synes jeg er uansvarlig osv. Det er ikke så veldig konstruktivt synes jeg) 

Og å la Mastercardet gå i minus når det er bare noen hundredelapper igjen på kontoen kan lett føre galt av sted. Der bør dumstramme inn og få et bedre forhold til kortet ditt. 

Anonymkode: f5f16...d9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville gått gjennom hva du bruker penger på i dag, for å se hvor du må ta grep. Kanskje bruker du en helt dust sum på sjokolade eller kaffe eller kanskje betaler du langt mer enn 3000 i "mat og husholdning"?

Og ellers synes jeg 5000 pr mnd i sparing er en fornuftig start. Jeg ville først satt det over på en bufferkonto, og når den var stor nok ville jeg startet å spare i indexfond (but that's just me).

Anonymkode: b7cab...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og før du i det hele tatt starter på en bufferkonto, ville jeg taklet kredittkortgjelden.

1: betal ned kredittkortgjelden ASAP

2: Lag et budsjett basert på dagens forbruk + innstramminger --> Spar opp en bufferkonto på kanskje 50 000?

3: Fortsett sparingen med et mer langsiktig perspektiv (nedbetale mer på lån? index? les deg opp, ta informerte valg)

Anonymkode: b7cab...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville gått gjennom hva du bruker penger på i dag, for å se hvor du må ta grep. Kanskje bruker du en helt dust sum på sjokolade eller kaffe eller kanskje betaler du langt mer enn 3000 i "mat og husholdning"?

Og ellers synes jeg 5000 pr mnd i sparing er en fornuftig start. Jeg ville først satt det over på en bufferkonto, og når den var stor nok ville jeg startet å spare i indexfond (but that's just me).

Anonymkode: b7cab...4a3

Les hi en gang til, så blir svaret ditt gjerne ett annet når du ser at ts sparer femhundrede - 500 - kroner og ikke femtusen slik du skriver.

Anonymkode: f5f16...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les hi en gang til, så blir svaret ditt gjerne ett annet når du ser at ts sparer femhundrede - 500 - kroner og ikke femtusen slik du skriver.

Anonymkode: f5f16...d9f

Ja, jeg leste selvsagt HI før jeg svarte... :fnise: og i neste innlegg foreslås det at TS burde klare 5000. Det synes jeg høres fornuftig ut. Er du uenig? 

Anonymkode: b7cab...4a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7/11/2017 den 10.52, Regnbue89 skrev:

Hei!

Jeg har bestemt meg for å ta litt bedre grep om egen økonomi. Jeg er i slutten av tyveårene og har samboer, og vet at det er på tide å bli mer fornuftig enn jeg har vært til nå. Det er ikke usannsynlig at det kommer flere familiemedlemmer i løpet av noen år, og vli gjerne være bedre forberedt på det enn jeg er i dag.

 

Her er situasjonen:

Årslønn: 480.000 
Månedlig utbetalt: ca 26.000
Faste utgifter: ca 12.000 (inkl. 3000 til felleskonto med samboer for mat og husholdning, og inkl. ca 6000 i boliglån)
Sparing: ca 500 i mnd
I tillegg kommer jo sånne kvartalsvise faste utgifter som studielån og NRK-lisens. 

Jeg bor i byen og er mye ute og spiser og fester, og bruker åpenbart penger på mye annet rart siden jeg stort sett sitter igjen med maks noen hundrelapper i måneden og alltid har et par tusen i minus på mastercardet. Jeg vet det er mye sløsing, men det jeg ikke vet er hvordan man bør organisere økonomien. Jeg er også gjerne den som "tar en for laget" og spanderer på noen som har dårlig råd, kjøper fine gaver, inviterer venner på middager osv. Tror mye forsvinner der. 

Hva gjør dere? Og hvordan sikrer dere at dere får spart og ikke bruker opp pengene? Setter dere opp budsjett, hvordan? 

Setter pris på all hjelp! :)
(men plis dropp moralisering og kjefting om dere synes jeg er uansvarlig osv. Det er ikke så veldig konstruktivt synes jeg) 

Det vil alltid være noen med dårlig råd.Hvorfor går de da ut,om de ikke har råd? Jo, det finnes slike som deg. Blir du påspandert? 

Inviterer venner deg på middag?

Spandering, middager koster mye penger.

Du blir ikke mindre likt,om du kutter dette ut. Kutt prisen på jule og bursdagsgaver. Mottaker blir like fornøyd.

Din lønn er ikke så stor at du har råd til dette.

Betal ned kortet ditt. Kutt ut utelivet en stund så går det.

Kvitt deg med kortet, du er tydeligvis en "misbruker"

Sett deg en plan, og hold på den.

Skaff deg en buffer og en sparekonto.

Det er like lett å spare,som å bruke.

Før over til faste utgifter hver mnd.

Før over til sparekonto også.

Buffer setter du inn. Den er kjekk om vaskemaskinen går,og du ikke har nok på lønnskostnader. 

Når det er penger igjen på lønnskostnader ved lønn,overfør det til sparekonto.

Skal du på byen. Se hva du har råd til. Ta med deg cash.legg igjen kort hjemme.

 

Anonymkode: 29a25...6b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av du har jo god økonomi og er ung. Lev nå er mitt råd. sålenge du har fast lønn utbetalt hver måned er det ingen fare. 

Anonymkode: 614cd...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerrige folk er en pest og plage. Du er snill og tenker på andre. Ville valgt mange venner istedenfor masse i banken.

Anonymkode: 614cd...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av du har jo god økonomi og er ung. Lev nå er mitt råd. sålenge du har fast lønn utbetalt hver måned er det ingen fare. 

Anonymkode: 614cd...217

 

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjerrige folk er en pest og plage. Du er snill og tenker på andre. Ville valgt mange venner istedenfor masse i banken.

Anonymkode: 614cd...217

Fantastiske økonomiske råd! Hvordan er din personøkonomi?

Anonymkode: b9b6f...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre har vært inne på - sett av mer til sparing med en gang du får lønn. Da er pengene "låst" og du har mindre å "sløse" bort den måneden. 

Høres også ut som dere bør sette av noe mer i måneden til felleskonto, slik at det også dekker faste kvartalsvise/halvdårlige/årlige utgifter, så de ikke kommer som et større eller mindre sjokk. 

For å finne ut hvor mye du bruker på hva i måneden er det selvsagt lurt å samle kvitteringer en periode, for å se hvor pengene går. Eller enklere -- slik jeg har det i min bank - at alle utgifter automatisk posteres, slik at jeg ser hva jeg bruker på klær/restaurantbesøk/mat/lån etc. Da ser du hvor du evt kan/ønsker å kutte og hva du må gjøre for å klare deg med mindre. 

For meg høres det ut som om du har det bra og at du og samboer lever godt. Nyt det når dere kan :-), men jeg tror ikke du vil merke så mye til det hvis du spiser ute et par ganger mindre i måneden/tar en øl mindre/lager litt annerledes/billigere mat når du inviterer til middag. Dermed vil det være fullt mulig for dere å fortsette å leve godt, samtidig som dere sparer litt mer enn i dag. Etter "tenk-på-et-tall" prinsippet ville jeg anbefalt at dere begge øker innbetaling til felleskonto slik at den både dekker alle årets utgifter og at dere sparer litt der. For din del ville jeg nok også ment at om du setter av 2000 i stedenfor bare 500 i mnd, samtidig som du slutter å låne deg selv penger ved å bruke kredittkort, så er du kommet langt på vei. Det er ikke sånn at man MÅ leve på luft og kjærlighet og spare så mye som mulig, selv om det er den typen råd man gjerne får her inne. Jeg vil gjerne leve NÅ - ikke på en drøm om et eller annet senere. Kan skje mye innen da, og selv om jeg også sparer, så separere jeg ikke alt jeg kan. Fordi jeg prioriterer også å nyte livet nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp et _realistisk_ budsjett slik at du ser hvor mye du faktisk kan spare per måned. Overfør pengene til sparekonto med en gang du får lønning. Tenk på sparingen som en regning som skal betales.

For å sette opp et budsjett trenger du først et regnskap for å underbygge tallene. Ideelt sett går du gjennom alle transaksjoner i nettbanken ett år tilbake og samler utgiftene/inntektene i et regneark. Hvis du synes det er fryktelig mange transaksjoner kan det kanskje være et spark bak til å begrense pengebruken. 

Anonymkode: f2f49...cb9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...