miramis Skrevet 12. juli 2017 #121 Del Skrevet 12. juli 2017 På 10.7.2017 den 21.21, Ruccula skrev: Men da har du fortsatt misforstått begrepet "menneskliggjøring" Jeg tror ikke hundene mine er mennesker, jeg tilegner dem ikke menneskelige behov. Mine hunder har ikke bunad eller får julekalender tim jul eller fores med gaffem...DET er menneskeliggjøring! Mine hunder er fullverdige FAMILIEmedlemmer! De elskes på lik linje med alle andre i familie. og deres behov taes like seriøst (om ikke mer) som alle andres i familien. Dette har faktisk ingenting å gjøre med menneskliggjøring, det vi snakker om her er et verdispørsmål! Så du tar mer hensyn til hundene enn retwn av familien? De er verdt like mye som mennesker? Høres ikke sunt ut. Mennesker kommer selvfølgelig høyest. Utrolig frekt å bare ta med seg dyr på besøk til andre uten å apørre høflig om lov på forhånd. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 12. juli 2017 #122 Del Skrevet 12. juli 2017 3 timer siden, miramis skrev: Så du tar mer hensyn til hundene enn retwn av familien? De er verdt like mye som mennesker? Høres ikke sunt ut. Mennesker kommer selvfølgelig høyest. Utrolig frekt å bare ta med seg dyr på besøk til andre uten å apørre høflig om lov på forhånd. Kom gjerne med en god grunnn til at mennesker på død og liv skal være verdt mer enn alle andre? En grunn som ikke er basert på at vi mennesker selv har bestemt det Og ja selvfølgelig tar vi like mye hensyn til dem som resten av familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 12. juli 2017 #123 Del Skrevet 12. juli 2017 10 timer siden, Ruccula skrev: Kom gjerne med en god grunnn til at mennesker på død og liv skal være verdt mer enn alle andre? En grunn som ikke er basert på at vi mennesker selv har bestemt det Og ja selvfølgelig tar vi like mye hensyn til dem som resten av familien. Mennesker har en mye rikere intelligens og større følelsesspekter. Lever lengre og kan faktisk utrette noe. Folk som deg er hundeeiere jeg skyr. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2017 #124 Del Skrevet 12. juli 2017 11 timer siden, Ruccula skrev: Kom gjerne med en god grunnn til at mennesker på død og liv skal være verdt mer enn alle andre? En grunn som ikke er basert på at vi mennesker selv har bestemt det Og ja selvfølgelig tar vi like mye hensyn til dem som resten av familien. Det er mennesket som er eieren/herren til hunden. Eieren har ansvaret for hunden, og er omsorgsperson og oppdrager. Det betyr ikke nødvendigvis at hunden er mindreverdig. Men eieren er den som er ansvarlig for hunden. Man kan jo dra parallellen til barn-forelder. Forelderen er den som har ansvaret for barnet, den som skal lede og være overordnet. Det betyr ikke at barnet er mindre verdt. Den ansvarlige skal rettlede med omsorg. Lede og korrigere ved behov. Jeg som forelder er ansvarlig for å rettlede barnet mitt slik at det fungerer best mulig i samfunnet. Hvis jeg lar barnet få kreve at det skal få lov å hoppe i andres sofa feks, så kan det få negative konsekvenser for både barnet og meg. Hvis hundeeieren lar hunden få kreve at den skal få ligge i andres sofa, kan det få negative konsekvenser for hund og eier. En hundeeier er ansvarlig for hunden sin og dens oppførsel. En del av det ansvaret innebærer å respektere at ikke alle andre mennesker ønsker kontakt med hunder, eller ev liker hunder men ikke vil ha dem opp i sofaen sin pga hår ol. Samt å respektere at ikke alle ser det som en selvfølge at en hund er en del av en familie, og følger med på lasset om man inviterer familien. Men for å svare på Ts sitt spørsmål: Gjestene bør selvsagt spørre om det er greit at hunden blir med på hytta. Anonymkode: 96c72...e1c 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 12. juli 2017 #125 Del Skrevet 12. juli 2017 Glimrende innlegg! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 13. juli 2017 #126 Del Skrevet 13. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mennesket som er eieren/herren til hunden. Eieren har ansvaret for hunden, og er omsorgsperson og oppdrager. Det betyr ikke nødvendigvis at hunden er mindreverdig. Men eieren er den som er ansvarlig for hunden. Man kan jo dra parallellen til barn-forelder. Forelderen er den som har ansvaret for barnet, den som skal lede og være overordnet. Det betyr ikke at barnet er mindre verdt. Den ansvarlige skal rettlede med omsorg. Lede og korrigere ved behov. Jeg som forelder er ansvarlig for å rettlede barnet mitt slik at det fungerer best mulig i samfunnet. Hvis jeg lar barnet få kreve at det skal få lov å hoppe i andres sofa feks, så kan det få negative konsekvenser for både barnet og meg. Hvis hundeeieren lar hunden få kreve at den skal få ligge i andres sofa, kan det få negative konsekvenser for hund og eier. En hundeeier er ansvarlig for hunden sin og dens oppførsel. En del av det ansvaret innebærer å respektere at ikke alle andre mennesker ønsker kontakt med hunder, eller ev liker hunder men ikke vil ha dem opp i sofaen sin pga hår ol. Samt å respektere at ikke alle ser det som en selvfølge at en hund er en del av en familie, og følger med på lasset om man inviterer familien. Men for å svare på Ts sitt spørsmål: Gjestene bør selvsagt spørre om det er greit at hunden blir med på hytta. Anonymkode: 96c72...e1c Jeg er selvfølgelig enig i alt du skriver... Likevel må jeg stusse over en ting.. Hvor har jeg skrevet at mine hunder krever å få få ligge i andre folks sofa??? Jeg har skrevet sikkert 20 innlegg i denne tråden i samtlige innlegg har jeg poengtert to ting: - Selvfølgelig skal man spørre om å fp ha med hunden, noe annet er drit frekt. - Folk selv bestemmer over sin egen sofa, ingen krever noe som helst. Jeg hadde bare ikke tatt med hundene mine pp besøk dit. Likevel har du klart å lese det motsatte?, HVORDAN ER DET MULIG?? det er så kg, man leser akkurat det man vil lese, så vrir man ordene på den mest kreative måte. Uansett hva jeg skriver eller ikle skriver så synes KG folk det er mer underholdende om min mening var en annen, så de vrir på mine ord. Det er faktisk helt latterlig irriterende. Ta en titt på min innlegg i denne tråden og kom tilbake tiø meg og fortell meg hca jeg skriver! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 13. juli 2017 #127 Del Skrevet 13. juli 2017 8 timer siden, miramis skrev: Mennesker har en mye rikere intelligens og større følelsesspekter. Lever lengre og kan faktisk utrette noe. Folk som deg er hundeeiere jeg skyr. Dyr har andre egenskaper enn oss mennesker ja, andre! Ikke dårlige. Hunders vanvittige luktesans feks, de kan lukte seg frem til kreft, til lavt blodsukker, narkotika osv.. Er bare eksempel på en egenskap som er mye bedre enn vår. Dessuten vet vi mennesker bare en brøkdel om hvor utviklet forskjellige dyrs følesesliv og intelligens er. Før i tiden trodde man også afrikanere og kvinner var mindre intelligente. Det finnes også dyr som lever lenger enn oss, siden det er et viktig argument for deg. Folk som deg er mennesker jeg spyr av. Så uvitende, så naiv, så arrogant! Lever i en liten boble hvor du tror vår art er så mye mer verdt enn alle andre. Det er sånne som deg som er grunn til at den mennesklige art ødelegger vår egen planet, dere har ingen respekt for at vi mennesker er EN del av naturen, vi er ikke over den! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #128 Del Skrevet 13. juli 2017 På 10. juli 2017 den 13.09, Ruccula skrev: Sette den ut igjen? Ut hvor? Utenfor hytta i et bånd? Det hadde mine hunder aaaldri godtatt. De krever å være der vi er, og ligge i sofaen under et mykt teppe. Ikke alle har gårdshunder som er vant til å bli bundet Det er i dette innlegget jeg leser at du skriver at hundene dine krever å være der dere er og å ligge i sofaen under et mykt teppe. Og det er godt mulig jeg misforstår hva du mener med dette. Men det virker for meg som at du mener at hundene aldri hadde godtatt å ikke få ligge i sofaen under et mykt teppe, at hvis de er et sted så krever de å få ligge i sofaen. Og i så tilfelle stusser jeg litt på det. Du skrev også et sted at du ikke tar med hundene hjem til folk hvis du vet at de ikke kan få ligge i sofaen. Hvis jeg forstår dette riktig, så blir det jo det samme som at jeg skulle si at jeg ikke tar med barna på besøk til folk som ikke lar dem få hoppe i sofaen. For barna krever å få hoppe i sofaen og godtar ikke et nei. Da er det i såfall noe alvorlig galt med barneoppdragelsen... Så ja, jeg finner det noe merkelig. Men om du mener at jeg vrir og vrenger på ordene dine og finner en annen mening enn tilsiktet, så skal du få mene det. Men det er faktisk slik jeg forstår det du skriver. Og ja, godt mulig jeg misforstår. Anonymkode: 96c72...e1c 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #129 Del Skrevet 13. juli 2017 På 10. juli 2017 den 13.51, Ruccula skrev: Selvfølgelig, de er da familiemedlemmer på lik linje med oss andre. Det er selvfølgelig greit at ikke du vil ha hunder i din sofa, men da hadde jeg ikke heller tatt med meg hundene på besøk til deg. For de er i sofaen til de de er på besøk hos. Og her leser jeg at hundene er i sofaen til de de er på besøk hos. Og at du ikke tar med hundene hjem til noen som ikke vil ha dem i sofaen. Men nok er nok, jeg avslutter diskusjonen her. Anonymkode: 96c72...e1c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #130 Del Skrevet 13. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mennesket som er eieren/herren til hunden. Eieren har ansvaret for hunden, og er omsorgsperson og oppdrager. Det betyr ikke nødvendigvis at hunden er mindreverdig. Men eieren er den som er ansvarlig for hunden. Man kan jo dra parallellen til barn-forelder. Forelderen er den som har ansvaret for barnet, den som skal lede og være overordnet. Det betyr ikke at barnet er mindre verdt. Den ansvarlige skal rettlede med omsorg. Lede og korrigere ved behov. Jeg som forelder er ansvarlig for å rettlede barnet mitt slik at det fungerer best mulig i samfunnet. Hvis jeg lar barnet få kreve at det skal få lov å hoppe i andres sofa feks, så kan det få negative konsekvenser for både barnet og meg. Hvis hundeeieren lar hunden få kreve at den skal få ligge i andres sofa, kan det få negative konsekvenser for hund og eier. En hundeeier er ansvarlig for hunden sin og dens oppførsel. En del av det ansvaret innebærer å respektere at ikke alle andre mennesker ønsker kontakt med hunder, eller ev liker hunder men ikke vil ha dem opp i sofaen sin pga hår ol. Samt å respektere at ikke alle ser det som en selvfølge at en hund er en del av en familie, og følger med på lasset om man inviterer familien. Men for å svare på Ts sitt spørsmål: Gjestene bør selvsagt spørre om det er greit at hunden blir med på hytta. Anonymkode: 96c72...e1c Hva med griser? Kuer? Hvorfor er ikke de like mye verdt? Anonymkode: aa18c...ff4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #131 Del Skrevet 13. juli 2017 Hvis noen kommer på besøk til oss med hund med seg må de faktisk snu i døra på grunn av sterk allergi hos flere familiemedlemmer. Ikke noe med pels slipper inn i huset vårt, dessverre. Synd for våre hundeeiende venner, men det er viktigere at ikke vi blir syke. Hvis folk spør om de kan ha med hunden, så forklarer vi selvsagt dette. Men det har da aldri falt meg inn at jeg som huseier må "advare" om dette til nye folk jeg inviterer? Det er da normalt å spørre før man tar med dyrene sine hjem til folk? Har aldri opplevd at noen står på trappa med dyrene sine med seg uten at det har vært snakket om dette på forhånd... Jeg elsker hunder selv, så jeg er absolutt ingen hundehater eller noe. Men jeg synes det er vanlig folkeskikk og spørre først. Anonymkode: 7d85c...dfa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Simbyxor Skrevet 13. juli 2017 #132 Del Skrevet 13. juli 2017 Man bør ikke stole på folk som stiller spørsmål ved OM mennesker er mer verdt enn dyr eller ikke.. huff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2017 #133 Del Skrevet 13. juli 2017 Ts her. Takk for engasjementet! Som nevnt innledningsvis er jeg litt småredd denne hunden. Sikkert uten grunn, men det skyldes en episode fra i vinter. Har pratet med venninnen minom dette, de kommer uten hund. Alt vel, med andre ord. Men jeg har tenkt litt og kommet til at om det er greit med hund på besøk eller ei avhenger av mye (dvs eiers innstilling). Hund i sofaen min er en av de tingene som absolutt ikke ville være okei. Anonymkode: 9446e...0fc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2017 #134 Del Skrevet 14. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for engasjementet! Som nevnt innledningsvis er jeg litt småredd denne hunden. Sikkert uten grunn, men det skyldes en episode fra i vinter. Har pratet med venninnen minom dette, de kommer uten hund. Alt vel, med andre ord. Men jeg har tenkt litt og kommet til at om det er greit med hund på besøk eller ei avhenger av mye (dvs eiers innstilling). Hund i sofaen min er en av de tingene som absolutt ikke ville være okei. Anonymkode: 9446e...0fc Dette er nok en av de tingene man "bare" leser på KG. Jeg kunne aldri ha sett for meg at hundeeiere flest vil at hunden skal ligge i sofaen for at de i det hele tatt han ta den med på besøk. Hundeeiere tar generelt hensyn, og om man sier at man er litt usikker rundt hunden tar de fleste enda mer hensyn. Men godt det løste seg uten sure miner. Håper dere får en koselig hyttetur! Anonymkode: 27fa4...8d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miramis Skrevet 14. juli 2017 #135 Del Skrevet 14. juli 2017 På 13.7.2017 den 6.51, Ruccula skrev: Dyr har andre egenskaper enn oss mennesker ja, andre! Ikke dårlige. Hunders vanvittige luktesans feks, de kan lukte seg frem til kreft, til lavt blodsukker, narkotika osv.. Er bare eksempel på en egenskap som er mye bedre enn vår. Dessuten vet vi mennesker bare en brøkdel om hvor utviklet forskjellige dyrs følesesliv og intelligens er. Før i tiden trodde man også afrikanere og kvinner var mindre intelligente. Det finnes også dyr som lever lenger enn oss, siden det er et viktig argument for deg. Folk som deg er mennesker jeg spyr av. Så uvitende, så naiv, så arrogant! Lever i en liten boble hvor du tror vår art er så mye mer verdt enn alle andre. Det er sånne som deg som er grunn til at den mennesklige art ødelegger vår egen planet, dere har ingen respekt for at vi mennesker er EN del av naturen, vi er ikke over den! Har jobbet profesjonelt med dyr i mange år, så naiv er det nok bare en av oss som er. Er såpass glad i naturen at jeg ikke skaffer meg kjæledyr på måfå og gir de masseprodusert drittmat. Har i flere årrekker vært miljøverner og jeg tviler på at du vet noe om hva du snakker om. Oppegående mennesker vet at dyr kommer under oss og oppfører seg deretter. Det betyr hverken at vi er ignorante eller syntes afrikanere er mindre intelligent. Relativt vill sammenligning. Hundeeiere som ser på vofsen som en likesinnet er som regel de som har minst oppdragelse på den. Til TS; bra at det ordnet seg. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruccula Skrevet 14. juli 2017 #136 Del Skrevet 14. juli 2017 2 minutter siden, miramis skrev: Har jobbet profesjonelt med dyr i mange år, så naiv er det nok bare en av oss som er. Er såpass glad i naturen at jeg ikke skaffer meg kjæledyr på måfå og gir de masseprodusert drittmat. Har i flere årrekker vært miljøverner og jeg tviler på at du vet noe om hva du snakker om. Oppegående mennesker vet at dyr kommer under oss og oppfører seg deretter. Det betyr hverken at vi er ignorante eller syntes afrikanere er mindre intelligent. Relativt vill sammenligning. Hundeeiere som ser på vofsen som en likesinnet er som regel de som har minst oppdragelse på den. Til TS; bra at det ordnet seg. Du skjønte ikke sammenhengen med afrikanere nei. Vel det var en tid der man trodde at afrikanere var dumme og mindre verdt enn hvite, man synes det var greit å behandle dem dårlig fordi de skjønner jo ikke bedre... det har også vært en tid der man trodde kvinner var dummere og mindre verdt enn menn.. Tidene går fremover. Forhåpentligvis vil man i fremtiden ha mye større respekt og kunnskap om dyr enn vi har i dag. Og btw.. Mine hunder har aldri fått masse produsert drittmat, de har råforet fra dag 1 og de er veloppdragne og lydige hunder. Jeg har også jobbet med dyr i mange år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
student86 Skrevet 14. juli 2017 #137 Del Skrevet 14. juli 2017 Ærlig talt. Det er vi mennesker som skal ha styr på dyrene, ikke motsatt! Det er jo også derfor menneskene står over dyrene. Ellers ville jo dyrene hatt styring på oss, og det er ikke noe jeg ønsker, i hvert fall. TS: Bra det ordnet seg! God tur 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 14. juli 2017 #138 Del Skrevet 14. juli 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Takk for engasjementet! Som nevnt innledningsvis er jeg litt småredd denne hunden. Sikkert uten grunn, men det skyldes en episode fra i vinter. Har pratet med venninnen minom dette, de kommer uten hund. Alt vel, med andre ord. Men jeg har tenkt litt og kommet til at om det er greit med hund på besøk eller ei avhenger av mye (dvs eiers innstilling). Hund i sofaen min er en av de tingene som absolutt ikke ville være okei. Anonymkode: 9446e...0fc Så bra det ordnet seg :D De fleste hundeeiere er fornuftige mennesker 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #139 Del Skrevet 15. juli 2017 Hva sa du til henne? Jeg har en venninne som har 4 hunder, og selv om de konkurrerer i lydighet er hundene helt apekatt innendørs De ligger i sofaen, sitter på stolene rundt spisebordet, tigger når vi spiser mat og hopper på meg, har fått hull og rifter i flere skjorter og bluser pga dette. Har sagt at det er fint om de kan ligge i gangen eller ikke hoppe på meg men da flirer hun bare fordi hun vet jeg er glad i hundene, og de blir jo så glade for å se meg. De drar med seg sand og skit inn, og selv om de har kort pels så blir det hår over alt Om jeg sier noe blir hun lei seg og da må jeg trøste henne etterpå.. er litt oppgitt. Bra det ordnet seg for deg TS og håper det er greit at jeg spør i tråden din, virker som om mange her har erfaring med dette. Anonymkode: 364de...529 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2017 #140 Del Skrevet 15. juli 2017 På 7/10/2017 den 3.58, Minlillesky skrev: Burde ikke være noe problem å ta inn hunden på kveldstid, på rommet der eierne skal sove. Og sette den ut igjen tidlig på morgenen igjen. Ikke vits å gjøre det vanskeligere enn det er Det er IKKE forenelig med godt hundehold å plassere hunder bare utenfor! Om det er vanlig for deg-skjerpings! Anonymkode: 59a18...665 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå