Gå til innhold

Når gjestene har med seg hund..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ut fra svarene her, er det delte oppfatninger om hvem som har ansvaret for å avklare om hunden kan være med på besøk. Noen ser på en invitasjon til seg selv som en automatisk invitasjon til hunden også. Andre ville ikke tatt med hunden hjem til andre på søndagskaffe, men ser det som en selvfølge at hunden er med på overnatting eller etter arbeidstid. Andre igjen tar ikke uten videre hunden med seg hjem til andre, men anser den som selvskreven gjest på hytta.

TS, du er i din fulle rett til å ikke ønske at gjestene tar med seg hund på hytta. Kanskje skulle de skjønt dette av seg selv, men nå gjorde de ikke det. Hvis du ikke vil ha hund på besøk, må du nok bite i det sure eplet og fortelle dem det. Jeg personlig ville ikke begrunnet det med at du er litt redd for hunden deres. En del hundeeiere tar det at andre ikke liker hunden deres svært personlig, og de kan begynne å diskutere hvor snill den er og at den bare vil hilse og i det hele tatt fortelle deg hvorfor du ikke kan være redd den og den derfor må være med likevel.

Hvis du vil begrunne i det hele tatt, kan du kanskje bruke at dere ønsker å holde hytta fri for hundehår grunnet allergi. Det trenger ikke å være en av dere som er allergisk. Vil de ikke ta hensyn til dette, kan du komme tilbake til KG og med rette anklage dem for å være hensynsløse.

Endret av Hactar
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, Ruccula skrev:

Selvfølgelig,  de er da familiemedlemmer på lik linje med oss andre.

Det er selvfølgelig greit at ikke du vil ha hunder i din sofa,  men da hadde jeg ikke heller tatt med meg hundene på besøk til deg. For de er i sofaen til de de er på besøk hos. 

Nei, hunden er ikke på linje med menneskene. Som hundeeier er slike argumenter noe av det teiteste jeg hører. En hund som behandles som et menneske blir forvirret, ofte sliter de bikkjene og det er alltid eieren sin fortjeneste.. Det passer kanskje deg å se bikkja som et barn, men for bikkja er det neppe en god deal.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Ang at jeg nevnte størrelsen på hunden: jeg er litt redd den. Litt upresist skrevet av meg, for jeg er ikke redd alle store hunder. Vet heller ikke om jeg hadde sett annerledes på det om det var en mindre hund, det blir jo hypotetisk. Og hytta er ved sjøen,  så hunden kommer til å være i både båt (som vi også overnatter i til tider)og hytte om den blir med. 

Alt dette spiller egentlig ingen rolle,  det jeg lurer på er egentlig om det ikke er en selvfølge at man avklarer med vertskapet før man tar med seg hunden.  

Anonymkode: 9446e...0fc

Så sier du det til vennene, at du er redd bikkja og ikkje ønsker den i nærheten - vips: problem solved. 

Ærlighet varer alltid lengst og er alltid best. Resten av det du skriver er bortforklaringer og forsvarstaler som er unødige. 

Jeg er sikker på hudeeierene vil forstå, og gjør de ikke så holder du på ditt, bikkja er ikke invitert. Det er innafor.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Her sier de at de ikke kan komme på grunn av hunden, så de kutter oss ut til fordel for hunden. 

Det er en hund på 30 kg, som er aggressiv. Den har snerret, glefset og bjeffet på eldste barnet mitt så hun er nå livredd for alle hunder. 

Vi har sagt at den hunden skal ikke i nærheten av henne. Dermed kommer de ikke...

Anonymkode: fa6fd...5d2

Dersom hunden ikke har et godt gemytt rundt andre bør den ikke få leve - så enkelt er det. Det er eieren sitt ansvar og om du tror bikkja er farlig er det helt innafor å melde fra til mattilsynet siden de har kunnskap og ressurser til å sjekke ut dette. Det er ikke farlig om det ikke er et problem hverken for hund eller eiere. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville nok aldri dratt på en hytte uten hunden. Skal hunden sitte i byen mens jeg koser meg på fjellet?  Nei, slike folk bør kanskje ikke ha hund.

Anonymkode: 20a29...4e9

OMG - Det er ikke alltid det passer.... Har hund selv, og vi klarer faktisk å være fra hverandre en helg i ny og ne. Akkurat som vi er borte fra barna våre av og til. Vi burde kanskje ikke hatt verken barn eller hund? Nå skal vi til Syden i 14 dager, og hunden er trygt plassert hos folk han kjenner :) No problem :)

Anonymkode: 4b47f...85f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Carrot skrev:

Nei, hunden er ikke på linje med menneskene. Som hundeeier er slike argumenter noe av det teiteste jeg hører. En hund som behandles som et menneske blir forvirret, ofte sliter de bikkjene og det er alltid eieren sin fortjeneste.. Det passer kanskje deg å se bikkja som et barn, men for bikkja er det neppe en god deal.

Så sier du det til vennene, at du er redd bikkja og ikkje ønsker den i nærheten - vips: problem solved. 

Ærlighet varer alltid lengst og er alltid best. Resten av det du skriver er bortforklaringer og forsvarstaler som er unødige. 

Jeg er sikker på hudeeierene vil forstå, og gjør de ikke så holder du på ditt, bikkja er ikke invitert. Det er innafor.

Dersom hunden ikke har et godt gemytt rundt andre bør den ikke få leve - så enkelt er det. Det er eieren sitt ansvar og om du tror bikkja er farlig er det helt innafor å melde fra til mattilsynet siden de har kunnskap og ressurser til å sjekke ut dette. Det er ikke farlig om det ikke er et problem hverken for hund eller eiere. 

Høres heller ut som den er usikker på barn. Noe veldig mange hunder er .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Carrot skrev:

Det du snakker om er menneskeliggjøring. Menneskegjøring er hvis jeg hadde kjørt hundene mine rundt i en barnevogn og kledd på dem skjørt. 

Menneskeliggjøring er faktisk ikke å la dem være ned resten av flokken sin i sofaen. Da har du misforstått begrepet. 

Hundene mine er fullverdige flokkmedlemmer og ikkeunder oss på noen måte, om du tror du må holde hunden under deg selv i fare for at den vil dominere deg og din familie så må jeg dessverre informere deg om at du sitter på utdatert kunnskap. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Solivagant skrev:

Man spør før man tar med seg hund. 

Enig!

Man spør om å ta seg hund og barn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Carrot skrev:

Stor så ser jeg for meg en hund type Berner sennenhund eller Grand danois typ Irsk ulvehund osv - så hva du definerer som stor hadde vært fint å vite..

Er ikke SÅ vanskelig å forstå hva en stor hund er da. Vil jo si at feks St Bernhards også er en stor hund. 

Anonymkode: b3222...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Høres heller ut som den er usikker på barn. Noe veldig mange hunder er .

Jepp, men den beskrives som noe annet - noe mattilsynet vil avdekke.. 

44 minutter siden, Ruccula skrev:

Det du snakker om er menneskeliggjøring. Menneskegjøring er hvis jeg hadde kjørt hundene mine rundt i en barnevogn og kledd på dem skjørt. 

Menneskeliggjøring er faktisk ikke å la dem være ned resten av flokken sin i sofaen. Da har du misforstått begrepet. 

Hundene mine er fullverdige flokkmedlemmer og ikkeunder oss på noen måte, om du tror du må holde hunden under deg selv i fare for at den vil dominere deg og din familie så må jeg dessverre informere deg om at du sitter på utdatert kunnskap. 

For deg er det helt innafor, hos oss får også hunden komme opp i den ene sofaen når vi sier det er OK, men den får ikke inn på soverommet osv - andre syns det er greit, noen kler på bikkja og forer den med gaffel.. Poenget er hvordan du ser på hunden: som en hund eller som familie. Du sier den er en del av flokken - altså er det mulig vi mener det samme - men måten du beskriver det på gjør at det lett oppfattes som om du menneskeliggjør bikkja di. 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke SÅ vanskelig å forstå hva en stor hund er da. Vil jo si at feks St Bernhards også er en stor hund. 

Anonymkode: b3222...32a

Tja, noen syns en sheltie er en stor hund, eller en schafer, de er betydelig mindre, og mindre enn en st,B for eksempel - du skjønner nok poenget. At naboen sier en belger er en stor hund fordi de syns det basert på at de har JackR selv betyr ikke at belgere er store hunder.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Carrot skrev:

Jepp, men den beskrives som noe annet - noe mattilsynet vil avdekke.. 

For deg er det helt innafor, hos oss får også hunden komme opp i den ene sofaen når vi sier det er OK, men den får ikke inn på soverommet osv - andre syns det er greit, noen kler på bikkja og forer den med gaffel.. Poenget er hvordan du ser på hunden: som en hund eller som familie. Du sier den er en del av flokken - altså er det mulig vi mener det samme - men måten du beskriver det på gjør at det lett oppfattes som om du menneskeliggjør bikkja di. 

Tja, noen syns en sheltie er en stor hund, eller en schafer, de er betydelig mindre, og mindre enn en st,B for eksempel - du skjønner nok poenget. At naboen sier en belger er en stor hund fordi de syns det basert på at de har JackR selv betyr ikke at belgere er store hunder.. 

Men da har du fortsatt misforstått begrepet "menneskliggjøring" 

Jeg tror ikke hundene mine er mennesker, jeg tilegner dem ikke menneskelige behov. Mine hunder har ikke bunad eller får julekalender tim jul eller fores med gaffem...DET er menneskeliggjøring! 

Mine hunder er fullverdige FAMILIEmedlemmer! De elskes på lik linje med alle andre i familie. og deres behov taes like seriøst (om ikke mer) som alle andres i familien. Dette har faktisk ingenting å gjøre med menneskliggjøring, det vi snakker om her er et verdispørsmål!  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ruccula skrev:

Men da har du fortsatt misforstått begrepet "menneskliggjøring" 

Jeg tror ikke hundene mine er mennesker, jeg tilegner dem ikke menneskelige behov. Mine hunder har ikke bunad eller får julekalender tim jul eller fores med gaffem...DET er menneskeliggjøring! 

Mine hunder er fullverdige FAMILIEmedlemmer! De elskes på lik linje med alle andre i familie. og deres behov taes like seriøst (om ikke mer) som alle andres i familien. Dette har faktisk ingenting å gjøre med menneskliggjøring, det vi snakker om her er et verdispørsmål!  

man skal selvsagt ta hunden og behovene på linje med andre, men hunden trenger ikke ligge i sofaen med teppe over seg - for meg er det å inkludere hunden og bry meg på et annet nivå enn ditt. Og det er helt ok for meg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det skal man alltid spørre, for meg er det en selvfølgelighet. Akkurat som jeg ikke tropper opp med kattene hvor det nå måtte være, spør man før man drasser med seg hund, eller barn for den saks skyld. Noen av oss er ikke spesielt begeistret for hund og ønsker at man spør på forhånd. For meg er det ikke innlysende at hvis jeg spør eierne så får jeg hunden med på kjøpet. Sorry, men det er ikke noe jeg klarer å lukte meg frem til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Arabella skrev:

Du kan jo ikke akkurat la små barn være alene, heller ikke valper. Men voksne hunder tåler godt noen timer alene.

Det gjør de sikkert, de er alene hjemme hverdag når jeg er på jobb- derfor sørger jeg for at de alltid kan være med meg på fritiden . Ellers ser jeg liksom ikke poenget med å ha hund .. men det er slik jeg vil ha det. Heldigvis har jeg venner som respektere det og har det på samme måte 😄

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Carrot skrev:

man skal selvsagt ta hunden og behovene på linje med andre, men hunden trenger ikke ligge i sofaen med teppe over seg - for meg er det å inkludere hunden og bry meg på et annet nivå enn ditt. Og det er helt ok for meg.

Det er ok, men la oss også huske på at hunder også er forskjellige.  Min ene hund er en type som liker å grave seg ned, hun liker trange små plasser og varme huler. Jeg tror det er en terrier ting.

Hun elsker også å ha det mykt og varmt. Jeg har aldri sett den hunden legge seg frivillig på et kaldt hardt gulv. Min andre hund varierer gjerne mellom sin myke seng og det harde kalde gulvet. 

Når jeg sier st min hund ligger i sofaen med teppe over seg er det fordi hun virkelig nyter dette, hun graver seg ned så man skulle tro hun ble kvalt av O2 mangel :P.

Det er ikke jeg som har dandert henne sånn fordi jeg liker å behandle henne som en spedbarn 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, SPOCA skrev:

Slik jeg ser det skal man alltid spørre, for meg er det en selvfølgelighet. Akkurat som jeg ikke tropper opp med kattene hvor det nå måtte være, spør man før man drasser med seg hund, eller barn for den saks skyld. Noen av oss er ikke spesielt begeistret for hund og ønsker at man spør på forhånd. For meg er det ikke innlysende at hvis jeg spør eierne så får jeg hunden med på kjøpet. Sorry, men det er ikke noe jeg klarer å lukte meg frem til. 

Hadde noen troppet opp på døra mi med hund uten å først ha spurt hadde jeg lurt på om de var særdeles tilbakestående 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Carrot skrev:

Kan informere deg om at ingen av mine hunder er forvirret, ikke har de noen issues eller, selv om de gjerne og ofte blir behandlet som mennesker. Ofte synes jeg det er gøy å gi de mat med både gaffel og skje 😄

De er trygge sosiale hunder som jeg kan ha med meg overalt. De er ca 25 kg *2 så ikke noe småhunder .

Så for mine er det en god deal. 

Endret av xinnia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
2 minutter siden, Ruccula skrev:

Hadde noen troppet opp på døra mi med hund uten å først ha spurt hadde jeg lurt på om de var særdeles tilbakestående 

Jeg har opplevd flere ganger at folk kommer på døra med hund. En venninne kom uanmeldt med hund da vårt eldste barn var baby. Hun slapp hunden inn som den reneste selvfølge. Hunden løp inn i stua, hoppet opp i sofaen og løp rundt der, før han løp bort å slikket babyen i ansiktet. Venninnen min er ikke på noen måte tilbakestående. Hun tror bare alle er like begeistret for hunden hennes som hun er selv, for den er jo såååå snill og greier. Denne gangen sa jeg klart ifra at hun ikke kunne ha med hunden hjem til oss flere ganger. Det hadde skjedd før også, men at hunden slikket babyen var siste dråpen. 

Har også familiemedlemmer med hund som har kommet uanmeldt med hund og bare sluppet den inn før jeg rekker å reagere en gang. 

Så tro meg, dette skjer faktisk. Man kan ikke bare gå ut fra at alle andre synes hunden din er verdens søteste og er hjertelig velkommen opp i sofaen. Det er den holdningen jeg har et problem med. 

Anonymkode: 96c72...e1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd flere ganger at folk kommer på døra med hund. En venninne kom uanmeldt med hund da vårt eldste barn var baby. Hun slapp hunden inn som den reneste selvfølge. Hunden løp inn i stua, hoppet opp i sofaen og løp rundt der, før han løp bort å slikket babyen i ansiktet. Venninnen min er ikke på noen måte tilbakestående. Hun tror bare alle er like begeistret for hunden hennes som hun er selv, for den er jo såååå snill og greier. Denne gangen sa jeg klart ifra at hun ikke kunne ha med hunden hjem til oss flere ganger. Det hadde skjedd før også, men at hunden slikket babyen var siste dråpen. 

Har også familiemedlemmer med hund som har kommet uanmeldt med hund og bare sluppet den inn før jeg rekker å reagere en gang. 

Så tro meg, dette skjer faktisk. Man kan ikke bare gå ut fra at alle andre synes hunden din er verdens søteste og er hjertelig velkommen opp i sofaen. Det er den holdningen jeg har et problem med. 

Anonymkode: 96c72...e1c

Min hunder er faktisk verdens søteste ;);) jeg nekter å tro at ikke resten av verden synes det samme ;)

Jeg hadde uansett aldri tatt med hunden min uanmeldt på barselbesøk, det har ingenting å gjøre med kjærlighet for sin hund å gjøre,  det er bare ren mangel på sosiale antenner.  

Broren min har tatt med hunden til kjæresten sin uanmeldt noen ganger, da blir jeg sur og bikkja får sitte i bilen eller være ute i hagen. 

Akkurat som jeg ikke liker når folk tar med ungene sine uanmeldt på besøk til meg. De krever mye oppmerksomhet, de bråker, de roter og de plager hundene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ruccula skrev:

Min hunder er faktisk verdens søteste ;);) jeg nekter å tro at ikke resten av verden synes det samme ;)

Jeg hadde uansett aldri tatt med hunden min uanmeldt på barselbesøk, det har ingenting å gjøre med kjærlighet for sin hund å gjøre,  det er bare ren mangel på sosiale antenner.  

Broren min har tatt med hunden til kjæresten sin uanmeldt noen ganger, da blir jeg sur og bikkja får sitte i bilen eller være ute i hagen. 

Akkurat som jeg ikke liker når folk tar med ungene sine uanmeldt på besøk til meg. De krever mye oppmerksomhet, de bråker, de roter og de plager hundene. 

Enig. Jeg tar aldri med meg hundene på besøk som er planlagt å vare et par timer med mindre hundene spesifikt blir invitert. Med mindre det er hjem til mine foreldre som nesten blir mer glad for å se hundene enn meg 😂 Hundene mine klarer seg helt fint noen timer alene hjemme. Jeg kunne ALDRI funnet på å dratt dem med meg på barselsbesøk, på fest eller på middag. Det vitner om elendige sosiale antenner å gjøre noe slikt.

Drar jeg impulsivt innom noen/blir invitert og hundene allerede sitter i bilen (og det er en stor omvei å kjøre hjem med dem) så gir jeg alltid beskjed om at hundene er med. Med mindre det er fryktelig varmt/kaldt så setter jeg dem gjerne igjen i bilen, i hagen eller eventuelt i et bur i gangen og er heller på besøk litt kortere. 

Selv om JEG syntes at mine hunder er de mest fantastiske vesener som finnes på denne jord så har jeg respekt for at ikke alle andre mener det (selv om disse tar feil 😂). Jeg liker heller ikke når andre tar med sine hunder uanmeldt på besøk til meg. Har jeg akkurat f.eks vasket er det faktisk ganske irriterende med hundeparty 🙈 Jeg liker heller ikke at folk tar med seg ungene sine uanmeldt. Spør du på forhånd derimot kan jeg forberede meg og handle inn barnevennlig servering, rydde bort ting jeg er redd for og lignende. Jeg kan også gå en lang tur med hundene på forhånd slik at disse er slitne og kan ligge på et rom og sove mens barnet er på besøk. For hjemme hos meg er det faktisk HUNDENE som bor. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sirah skrev:

Enig. Jeg tar aldri med meg hundene på besøk som er planlagt å vare et par timer med mindre hundene spesifikt blir invitert. Med mindre det er hjem til mine foreldre som nesten blir mer glad for å se hundene enn meg 😂 Hundene mine klarer seg helt fint noen timer alene hjemme. Jeg kunne ALDRI funnet på å dratt dem med meg på barselsbesøk, på fest eller på middag. Det vitner om elendige sosiale antenner å gjøre noe slikt.

Drar jeg impulsivt innom noen/blir invitert og hundene allerede sitter i bilen (og det er en stor omvei å kjøre hjem med dem) så gir jeg alltid beskjed om at hundene er med. Med mindre det er fryktelig varmt/kaldt så setter jeg dem gjerne igjen i bilen, i hagen eller eventuelt i et bur i gangen og er heller på besøk litt kortere. 

Selv om JEG syntes at mine hunder er de mest fantastiske vesener som finnes på denne jord så har jeg respekt for at ikke alle andre mener det (selv om disse tar feil 😂). Jeg liker heller ikke når andre tar med sine hunder uanmeldt på besøk til meg. Har jeg akkurat f.eks vasket er det faktisk ganske irriterende med hundeparty 🙈 Jeg liker heller ikke at folk tar med seg ungene sine uanmeldt. Spør du på forhånd derimot kan jeg forberede meg og handle inn barnevennlig servering, rydde bort ting jeg er redd for og lignende. Jeg kan også gå en lang tur med hundene på forhånd slik at disse er slitne og kan ligge på et rom og sove mens barnet er på besøk. For hjemme hos meg er det faktisk HUNDENE som bor. 

Enig! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...