Gå til innhold

Når gjestene har med seg hund..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har kjøpt oss hytte. Et vennepar skal komme på besøk ila ferien.  De har hund, en stor krevende hund som jeg overhodet ikke er begeistret for. Jeg har ikke engang vært inne på tanken om at de skulle ta hunden med seg uten å avklare det på forhånd,  og siden de ikke har nevnt noe, så har jeg tatt det som en selvfølge at den blir hjemme.  Nå pratet vi akkurat sammen for å avtale når de skal komme og da forstår jeg det slik at de tar hunden med.

Er jeg urimelig som syntes at de burde spørre om det er ok?

Hadde dere sagt ifra om at hunden ikke er velkommen? 

(de har hundepass tilgjengelig hjemme, det vet jeg helt sikkert) 

Anonymkode: 9446e...0fc

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg syns ikke du er urimelig nei. Har selv en liten og ikke krevende hund og jeg spør alltid for å forsikre meg om det er greit hun er med. 
Jeg syns absolutt du skal gi beskjed om at hunden ikke er velkommen, har selv ikke tilgjengelig hundepass hele og har noen ganger måtte stå over aktiviteter der hunden ikke har vært velkommen, det er helt greit. 

Anonymkode: a3f0c...100

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Selvfølgelig burde de avklare med dere om det er greit å ta med hunden, og ja jeg hadde sagt at jeg ikke ønsket at de hadde med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde aldri tatt hunden min med på besøk uten å avklare det med den som skal besøkes! Det er også skjelden jeg ber om å få ta henne med. Vennene mine vet at jeg har hund, så hun blir ofte også invitert. Hvis hunden ikke nevnes i invitasjonen prøver jeg å skaffe pass til henne. Hvis jeg ikke klarer å skaffe pass, kan jeg fine på å si til verten at jeg desverre ikke har hundepass, at jeg kan komme hvis jeg kan ta hunden med, men at jeg selvsagt skjønner det hvis hun/han ikke vil ha besøk av en hund.

Å bare anta at man kan ta med seg en hund på hytten til venner er megafrekt!

Anonymkode: a963b...2b7

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt ann på hvilken relasjon dere har også, tenker jeg. Jeg spør f. eks alltid fremmede, venner av venner, beskjente, kollegaer osv. Men mine gode venner og nærmeste familie vet jo at jeg kommer med hund, og jeg vet det er greit for de. Om du ikke vill ha hunden der, så er det selvfølgelig helt greit å si ifra om det, men da regner jeg med at besøket uteblir.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en Rottweiler og tar det ikke som en selvfølge at han skal være med. Avklarer alltid dette på forhånd med de jeg evt skal besøke. Gjorde det samme da jeg hadde en liten hund på 6 kg. 

I tillegg merker man ganske fort hvem av venner/familie som syns det er stas med hund. Gidder derfor ikke ta han med til de som ikke er begeistret. Selv om de i utgangspunktet sier at det greit. Det setter som regel en demper på stemningen🙈

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de har tatt det som en selvfølge at den er velkommen på hyttetur.. ? 

Mine venner vet at mine hunder alltid er med meg, så tenker ikke noe over det. 

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar. Dette er venner, men ikke de nærmeste. 

Vanskelig å si ifra, syntes jeg, men tror jeg må. Vil ikke gå i detaljer om hvilken hund det er, men den er stor. 

Anonymkode: 9446e...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet de har hund, og du har ikke sagt noe om at hunden ikke kan bli med - jeg ville også da gått ut fra at hunden kunne komme.

Jeg syns du bør si fra, og ja - jeg syns egentlig det ligger på deg og ikke dem.

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en selvfølge å spørre om det er greit at hunden blir med. 

Anonymkode: 2ccd1...487

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er alltid hundeeiere som synes de burde få lov å ha med hunden sin overalt ja.  Det burde ikke være en selvfølge at du har hunden med.  Det burde være en selvfølge at du finne hundepass hvis ikke du har fått beskjed at det er greit å ha med hunden.  

TS-  bare si at du tror det har vært en liten misforståelse og du tenkte ikke over at de skulle ha med hunden - og du vil helst at hytte fortsatt blir fri fra dyr.  Hos oss er det mange med allergi - da får ingen ha med noe som helst dyr her.  

Anonymkode: f8f5b...bd6

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Carrot skrev:

Stor så ser jeg for meg en hund type Berner sennenhund eller Grand danois typ Irsk ulvehund osv - så hva du definerer som stor hadde vært fint å vite..

Hvorfor det? Det er hennes hytte og om hun ikke vil ha hund er størrelsen ubetydelig. Du har ikke noe krav på å vite det😉

Anonymkode: aa18c...ff4

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det er hennes hytte og om hun ikke vil ha hund er størrelsen ubetydelig. Du har ikke noe krav på å vite det😉

Anonymkode: aa18c...ff4

fordi det virker som om størrelsen er med på avgjørelsen siden hun poengterer at det er en stor hund som hun oppfatter som vanskelig - ville det vært greit om det var en liten hund? Hva er forskjellen og hvorfor poengtere størrelsen? At man ikke vil ha hunden der er helt OK men som eier når hun vet de har hund burde hun sagt det med en gang, jeg regner med dere har pass til bikkja? :) er enkelt nok.. Ingen hundeier vilel tenkt mer på det..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

fordi det virker som om størrelsen er med på avgjørelsen siden hun poengterer at det er en stor hund som hun oppfatter som vanskelig - ville det vært greit om det var en liten hund? Hva er forskjellen og hvorfor poengtere størrelsen? At man ikke vil ha hunden der er helt OK men som eier når hun vet de har hund burde hun sagt det med en gang, jeg regner med dere har pass til bikkja? :) er enkelt nok.. Ingen hundeier vilel tenkt mer på det..

Enig med deg.

TS liker ikke hunden på grunn av størrelsen, ikke fordi de er allergisk eller redd. Hundeeiere er ikke tankelesere.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg sier alltid til mine venner at de selvfølgelig skal ta med hunden, tror dog de er godt nok oppdratt til å ikke ta den med om jeg ikke sier noe. De spør også alltid om det er greit at de og hunden kommer på besøk en tur. Er ikke det vanlig folkeskikk?  Er ikke alle som vil ha hund hjem til seg.

Anonymkode: 40cbd...fee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, OppNedPåAlt skrev:

Hundeeiere er ikke tankelesere.

Nei, men de kan jo ha litt vett innen skikk og bruk og spørre om det er greit å ta med hund. Ikke bare forvente det. 

Anonymkode: a5776...1ef

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns du skal si fra, vet av egen erfaring at mange med hun regner det som en selvfølge å ta med hunden, men det burde det ikke være. En veloppdragen hund som gjør det den får beskjed om kan de fleste tolerere (f.eks at den ligger på et teppe i gangen når den er inne, ikke tigger mat, ikke gjeter folk), men problemet i dagens hundeeierverden er at mange oppfatter dyret som et menneske med pels og behandler det deretter. Dvs hunden får gjøre som den vil, ligge der den vil, spise det den vil og så bare ler eieren og sier "seee så søøøt da!" slik de fleste sier om små barn. Sist jeg var på hyttetur hadde noen med seg hunden som ikke var den største rasen, men som likevel hadde trengt kraftig oppdragelse. F.eks tok hunden hele sofaen, og eierne bare lo og sa at "Bolla er en ekte sofagris altså, seee som hun koser seg" og ingen ville flyte hunden for "det likte den ikke, det var dens plass" med det resultat av vi andre satt på pinnestoler og gulvet fordi hunden tok sofaen. Har også opplevd hunder som ligger i gangen med glefser etter folks om går ut på do, eller røyter ned hele hytten uten at eierne gidder å støvsuge/vaske opp etter den. Så ts, si fra, og hvis eierne blir sure så er det deres problem. 

Anonymkode: 86cbb...36b

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør alltid om hundene kan være med eller ikke. Tar det absolutt ikke som en selvfølge selv om mine venner vet at med mindre det er veldig godt planlagt frem i tid kan ejg ikke komme om ikke hundene kan være med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok aldri dratt på en hytte uten hunden. Skal hunden sitte i byen mens jeg koser meg på fjellet?  Nei, slike folk bør kanskje ikke ha hund.

Anonymkode: 20a29...4e9

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...