Gå til innhold

Spør dere fremmede om penger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er kjent at narkomane innimellom spør fremmede om de har små-penger eller penger til dem, men jeg har truffet på to stk som ikke er narkomane som spør om vi kan låne de penger. 
Jeg syns det er rart når jeg ikke kjenner de. Jeg kunne ikke fått meg til å spørre om å få/låne penger av fremmede. 

Så sitter jeg og spiser med noen jeg kjenner også kommer det en mann mot oss. Han spør om vi kan låne han en hundrelapp. 
En uke senere kommer han visst til noen andre og spør om dette igjen, en uke senere spør han meg om 2-300 kroner, og sånn hadde han holdt på meg en tredje-person også.

Meg spurte han om dette tre ganger, jeg valgte å si nei. 
Til sammen så har han på 3 uker fått lånt eller prøvd å låne nesten 2000 kr av noen han ikke kjenner. Siden han maste på folk så hadde hun ene gitt etter og gitt han en femtilapp en dag, og deretter en hundrelapp. Men er det greit?

Har dere noen ganger spurt fremmede om dette, og hvorfor tror dere han spør fremmede om å få låne penger av de?
Det ble jo oppfattet ganske rart når han spør meg (jeg kjenner han ikke) om jeg kan låne han penger. 

Kan han ha vært narkoman? Jeg måtte jo ta en ekstra titt på han fordi jeg trodde han var narkoman. 

Anonymkode: a32f1...876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, man er nok ganske desperat om man gjør det. Og det har ikke alltid med narkomani å gjøre, mange tiggere er ikke misbrukere

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eller så så han sitt snitt til å utnytte godviljen til folk. Han så at tiggere fikk, så hvorfor ikke han.

var det ikke rundt 700kr timen tiggerne på Carl Johan fikk? 

Anonymkode: b5d73...dc6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Nei, det kunne ikke falle meg inn.  Hadde heller aldri gitt penger.

Nei, men jeg lurer på hva som foregår i hodet på folk som gjør det. Og som dere ser så er det ikke første gangen han spør om det.
Skal fremmede folk forsørge han? :klo: 

Jeg aner ikke hvem han er, og han går bare bort og spør om man har hundre kroner til han og deretter om man har tohundrede kroner til han. :riste: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eller så så han sitt snitt til å utnytte godviljen til folk. Han så at tiggere fikk, så hvorfor ikke han.

var det ikke rundt 700kr timen tiggerne på Carl Johan fikk? 

Anonymkode: b5d73...dc6

Vet ikke, men det er ikke noe å hige etter. Å gjøre det tiggere gjør. Man skulle tro han visste bedre enn som så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
5 minutter siden, minister-mio skrev:

Uff, man er nok ganske desperat om man gjør det. Og det har ikke alltid med narkomani å gjøre, mange tiggere er ikke misbrukere

Nei, men man trodde jo at han var narkoman siden han spør om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tigger ikke. Normalt gir jeg heller ikke til tiggere. Men står et menneske foran meg og graver seg gjennom alle lommene sine for noen få kroner og jeg forstår at dette ikke er en person som utenifra ser ut til å ha mye penger så gir jeg de kronene han trenger. Vel så mye for å avhjelpe som for å komme frem i køen. 

En tidlig morgen hadde jeg parkert i sentrum og så en jente som gikk fra søppeldunk til søppeldunk og leitet etter mat. Da gav jeg henne en 50 lapp og pekte på matbutikken. Å grave i andres søppel for å få mat i magen synes jeg ikke noe om. Om pengene ble brukttil mat eller andre ting vet jeg ikke. Vi snakket ikke noe felles språk. 

Anonymkode: bbb11...d66

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men jeg lurer på hva som foregår i hodet på folk som gjør det. Og som dere ser så er det ikke første gangen han spør om det.
Skal fremmede folk forsørge han? :klo: 

Jeg aner ikke hvem han er, og han går bare bort og spør om man har hundre kroner til han og deretter om man har tohundrede kroner til han. :riste: 

Jeg hadde lurt på om han var med sine fulle fem, det er jo ikke akkurat normalt det han driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tigger ikke. Normalt gir jeg heller ikke til tiggere. Men står et menneske foran meg og graver seg gjennom alle lommene sine for noen få kroner og jeg forstår at dette ikke er en person som utenifra ser ut til å ha mye penger så gir jeg de kronene han trenger. Vel så mye for å avhjelpe som for å komme frem i køen. 

En tidlig morgen hadde jeg parkert i sentrum og så en jente som gikk fra søppeldunk til søppeldunk og leitet etter mat. Da gav jeg henne en 50 lapp og pekte på matbutikken. Å grave i andres søppel for å få mat i magen synes jeg ikke noe om. Om pengene ble brukttil mat eller andre ting vet jeg ikke. Vi snakket ikke noe felles språk. 

Anonymkode: bbb11...d66

Poenget er at han er ikke en tigger. Han er i følge seg selv en vanlig fyr. Men alle kan jo si at de er vanlige folk, men det betyr ikke de oppfører seg som vanlige folk for det. 
Allikevel ble jeg irritert fordi jeg kjenner han ikke og syns det er kleint for hans del å bomme penger av fremmede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det fungerer jo ypperlig når disse menneskene "gir etter" og gir han penger. 

Han utnytter hvertfall godviljen og konfliktskyheten til nordmenn. Om det er til narkotika er nok ikke dumt tenkt, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. 

Anonymkode: ea0dd...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på overskriften, ja det har jeg gjort utallige ganger, bedt fremmede om penger. Skal sies at det har ikke vært til meg selv, men til trengende via innsamlingsaksjoner! :) Hva tigging angår, kommer det frem metoder i stadig nye varianter, og det du beskriver mht lån av kr fra fremmede, er en av variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

Jeg hadde lurt på om han var med sine fulle fem, det er jo ikke akkurat normalt det han driver med.

Jeg tror ikke han er det. Han gikk bare rundt og loffa når alle andre måtte jobbe og spurte om dette og skrøyt mye av seg selv, selvom det ikke har noe med det at han bommer penger å gjøre. Sammensatt er han rar og slitsomt!

Når alle andre ville ha og hadde det hyggelig på selskap skulle han låne penger å lage uhygge for resten av folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det fungerer jo ypperlig når disse menneskene "gir etter" og gir han penger. 

Han utnytter hvertfall godviljen og konfliktskyheten til nordmenn. Om det er til narkotika er nok ikke dumt tenkt, men det trenger ikke nødvendigvis å være det. 

Han prøver i allefall på det. Ser han ikke seg selv? Ser han ikke selv at for hans del så ser det dumt ut, han blir misoppfattet og at det virker som om at han snylter på andre for å klare seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Lykkehjerte skrev:

For å svare på overskriften, ja det har jeg gjort utallige ganger, bedt fremmede om penger. Skal sies at det har ikke vært til meg selv, men til trengende via innsamlingsaksjoner! :) Hva tigging angår, kommer det frem metoder i stadig nye varianter, og det du beskriver mht lån av kr fra fremmede, er en av variantene.

Bøssebæring er noe helt annet. Da er det jo mye mer stuerent og forståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvorfor det? De gjør jo ikke det. En hadde gitt han en femtilapp og en hundrelapp, men mulig andre har gitt etter til slutt. :vetikke: 
Utrolig slitsomt å ha en som løper i rumpa på fremmede for å be dem gi bort penger. Hva mer skal han ha liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei? Hvorfor det? De gjør jo ikke det. En hadde gitt han en femtilapp og en hundrelapp, men mulig andre har gitt etter til slutt. :vetikke: 
Utrolig slitsomt å ha en som løper i rumpa på fremmede for å be dem gi bort penger. Hva mer skal han ha liksom?

Jo, du skriver jo selv at hun ene ga hele 150 kr. Du er vel ikke så naiv at du tror at denne personen er den eneste som har gitt etter? 

Klart det er slitsomt, men det fungerer, så hvorfor skal han slutte? Hva andre tenker om han bryr han seg ikke så mye om. Hvis ikke hadde han ikke gjort dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, du skriver jo selv at hun ene ga hele 150 kr. Du er vel ikke så naiv at du tror at denne personen er den eneste som har gitt etter? 

Klart det er slitsomt, men det fungerer, så hvorfor skal han slutte? Hva andre tenker om han bryr han seg ikke så mye om. Hvis ikke hadde han ikke gjort dette. 

Hva mener du med det? Hvorfor skal han ikke slutte? Er ikke det åpenbart at man ikke spør om og nesten få penger av fremmede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men man trodde jo at han var narkoman siden han spør om det. 

Man vet ikke at ikke alle tiggere er narkomane? Man er kanskje litt lite opplyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med det? Hvorfor skal han ikke slutte? Er ikke det åpenbart at man ikke spør om og nesten få penger av fremmede?

Hva er det du ikke forstår? Det er flere menensker som ikke tar hensyn til de sosiale normene i samfunnet. Så nei, for mange mennesker er det ikke åpenbart at man ikke skal gjøre dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...