AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Del Skrevet 9. juli 2017 Min bestefar eier en gård med odel. Min far er eldst av hans barn, og står derfor som neste i rekken. Jeg er igjen den eldste av mine søsken. Dersom min far dør før min bestefar, er det da jeg som har odelsrett, eller er det min fars bror? Anonymkode: 50c78...0b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #2 Del Skrevet 9. juli 2017 Du har før fars bror. Anonymkode: 5a91c...b91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #3 Del Skrevet 9. juli 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Min bestefar eier en gård med odel. Min far er eldst av hans barn, og står derfor som neste i rekken. Jeg er igjen den eldste av mine søsken. Dersom min far dør før min bestefar, er det da jeg som har odelsrett, eller er det min fars bror? Anonymkode: 50c78...0b6 Odelsrett gjelder vel ikke lengre? Jeg har odelsrett på gården til min far, men broren min tok over. Jeg måtte ikke signere noe. Anonymkode: 22fce...616 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brusebukken87 Skrevet 9. juli 2017 #4 Del Skrevet 9. juli 2017 Jo. Odelsloven er i høyeste grad gjeldende. Du er ikke pliktig til å si fra deg odelsretten for at gården kan selges til andre. Men den som da kjøper tar da en veldig stor risiko i all den tid den med odelsrett kan på hvilket som helst tidspunkt kreve å få kjøpe gården til odelstakst. En takst som tradisjonelt er langt lavere enn vanlig takst. Så hvis du en gang ønsker å overta gården, så kan du meg loven i hånda kreve å få kjøpe den til odelstakst. Og din bror har ingenting han kan stille opp med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Del Skrevet 9. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Odelsrett gjelder vel ikke lengre? Jeg har odelsrett på gården til min far, men broren min tok over. Jeg måtte ikke signere noe. Anonymkode: 22fce...616 Har du odel eller er du bare eldst? Alle gårder har ikke oppnådd odel. Anonymkode: 5a91c...b91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 9. juli 2017 #6 Del Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, Brusebukken87 skrev: Jo. Odelsloven er i høyeste grad gjeldende. Du er ikke pliktig til å si fra deg odelsretten for at gården kan selges til andre. Men den som da kjøper tar da en veldig stor risiko i all den tid den med odelsrett kan på hvilket som helst tidspunkt kreve å få kjøpe gården til odelstakst. En takst som tradisjonelt er langt lavere enn vanlig takst. Så hvis du en gang ønsker å overta gården, så kan du meg loven i hånda kreve å få kjøpe den til odelstakst. Og din bror har ingenting han kan stille opp med. Slik er det jo ikke. Odelsløsning må kreves innen seks måneder fra hjemmelsovergangen på eiendommen er tinglyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
boblevann Skrevet 9. juli 2017 #7 Del Skrevet 9. juli 2017 Odesretten går først til deg, og deretter ditt eldste barn (dine søsken om du ikke har barn) det skal altså veldig mye til for at din onkel skal få overta. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå