AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #1 Del Skrevet 9. juli 2017 Kvinne 27 her. Student med nedsatt funksjonsevne med utfordringer som ADHD, angst, og søvnproblemer. Jeg sliter veldig med å klare utdanning, og jeg har studert helt til nå men ikke fullført noe fordi jeg ikke klarer eksamener som skal bestås. Har nå en sjanse igjen på eksamen før jeg blir kastet ut av Universitetet, og jeg har vel begynt å forstå at jeg har ingenting der å gjøre. Hadde jeg kunne valgt igjen så hadde jeg tatt en dag utdanning, men det kan jeg ikke gjøre nå, da jeg prøver alt jeg kan å bestå det jeg har igjen for å få Bachelorgraden fullført. Skal sies at jeg har bestått alle eksamener på sykepleien i to år, men sliter veldig med å bestå den siste, og siden skolen ikke er villig til å legge opp eksamen i muntlig høring framfor skriftlig får jeg derfor problemer med å bestå. Da eksamenen jeg tar krever alt riktig. Har tvingt meg selv lenge til å studere selv om det ikke går, og nå er det nok. Har alltid jobbet hardt ved siden av, men etter å ha møtt veggen har jeg vært sykmeldt. Har begynt på jobb igjen nå, og jeg kjenner at jeg sliter mye med struktur og det å stå i det. Har ingen fast jobb da jeg rett og slett ikke får noe fast. Har flere ganger hørt at jeg er for rotete og distre i jobbsammenheng å har derfor ingen som har lyst til å ansette meg fast. Veldig trist da jeg har prøvd lenge å forbedre meg, men det ser nok ut som om arbeidslivet også blir for tøft for meg. Skal sies at jeg har hatt en turbulent oppvekst med lite støtte fra foreldre, da min bror er ufør pga dette. Selv har jeg alltid hatt lyst til å klare meg selv, men har nå begynt å bli så utslitt av å evig prøve men alltid feile. Økonomien er heller ikke enkel, da uten fast jobb og uten stipend og lån til høsten ser jeg mørkt på tilværelsen. Har samboer å han mener at jeg kan dra til NAV. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stillhet Skrevet 9. juli 2017 #2 Del Skrevet 9. juli 2017 Snakk med NAV og studieveileder. Har du diagnoser, får du gjerne rettigheter knyttet til tilrettelegging på studiestedet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenta7 Skrevet 9. juli 2017 #3 Del Skrevet 9. juli 2017 Er det mulig for deg å bytte studieretning f.eks til vernepleie eller noe annet som ikke krever at du har alt rett på eksamen og samtidig gir mulighet til å få godkjent en del av fagene du tok på sykepleien? Hvis du har klart de to første årene betyr det nok at du kan klare høyere utdannelse. Kan du la være å jobbe mens du studerer? Jobb ved siden av studier tar mye energi og for deg lønner det seg mye mer å få utdanning enn å ha deltidsjobb ved siden av. Kan det være at har rett og slett for mye å tenke på. De fleste som er helt friske blir sliten av jobb og studier samtidig. Du har i tillegg helseproblemer og derfor enda en ting å tenke på. Kan det være at du pusher deg selv for mye? Har du mulighet til å gjøre en ting om gangen: først studier, etterpå jobb? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #4 Del Skrevet 9. juli 2017 Regner med det er medikamentregning du sliter med? Den går man på vernepleie også. Bruker du medisiner mot ADHD? Tror jeg ville begynt, hvis du ikke gjør det. Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og en kollega minner om deg. ADHD, og distré. Hun er kjempeflink til å ta i et tak, sier ja til alle vakter og på mange måter fantastisk. Men får ikke stor stilling pga rotete og distré. Innmari synd, for hun har mange ressurser! Det har helt sikkert du også. Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Prøv siste forsøket, og går det ikke, så får du prøve å finne en annen utdanning, eller en jobb. Kanskje nav kan hjelpe deg med jobb? Anonymkode: 92f45...c6e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #5 Del Skrevet 9. juli 2017 Skjønner st du føler at sykepleien kanskje ikke er helt for deg slik du beskriver vanskene dine. Det er en stilling som krever stålkontroll 90% av tiden. Medikamentregning er kjempe tøft selv for de som er fri for plager, synes du er flink som har kommet så langt som du har gjort! Ville absolutt snakket med studieveileder ang dette, innrømmet svakhetene dine og sett om de kunne hjulpet deg. Eventuelt kan du se på mulighetene til å bli hjelpepleier? Anonymkode: dce32...6d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #6 Del Skrevet 9. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Regner med det er medikamentregning du sliter med? Den går man på vernepleie også. Bruker du medisiner mot ADHD? Tror jeg ville begynt, hvis du ikke gjør det. Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og en kollega minner om deg. ADHD, og distré. Hun er kjempeflink til å ta i et tak, sier ja til alle vakter og på mange måter fantastisk. Men får ikke stor stilling pga rotete og distré. Innmari synd, for hun har mange ressurser! Det har helt sikkert du også. Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Prøv siste forsøket, og går det ikke, så får du prøve å finne en annen utdanning, eller en jobb. Kanskje nav kan hjelpe deg med jobb? Anonymkode: 92f45...c6e Hvorfor får hun ikke stilling? Å jobbe på bolig krever vel ikke stålkontroll. Hadde vært noe annet hvis det var på sykehuset. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #7 Del Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner st du føler at sykepleien kanskje ikke er helt for deg slik du beskriver vanskene dine. Det er en stilling som krever stålkontroll 90% av tiden. Medikamentregning er kjempe tøft selv for de som er fri for plager, synes du er flink som har kommet så langt som du har gjort! Ville absolutt snakket med studieveileder ang dette, innrømmet svakhetene dine og sett om de kunne hjulpet deg. Eventuelt kan du se på mulighetene til å bli hjelpepleier? Anonymkode: dce32...6d2 Ja, jeg kan jo bli hjelpepleier. Men hadde egentlig vært best å fullført utdanningen, men går det ikke så går det ikke. Synes det er kjipt å ha gått to får uten å få noe igjen for det hvis det ikke går.. Synes skolen skal tilrettelegge for at jeg skal få det til. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #8 Del Skrevet 9. juli 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med det er medikamentregning du sliter med? Den går man på vernepleie også. Bruker du medisiner mot ADHD? Tror jeg ville begynt, hvis du ikke gjør det. Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og en kollega minner om deg. ADHD, og distré. Hun er kjempeflink til å ta i et tak, sier ja til alle vakter og på mange måter fantastisk. Men får ikke stor stilling pga rotete og distré. Innmari synd, for hun har mange ressurser! Det har helt sikkert du også. Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Prøv siste forsøket, og går det ikke, så får du prøve å finne en annen utdanning, eller en jobb. Kanskje nav kan hjelpe deg med jobb? Anonymkode: 92f45...c6e Får hun ikke fast arbeid i det hele tatt, eller får hun ikke større stilling? Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #9 Del Skrevet 9. juli 2017 7 timer siden, jenta7 skrev: Er det mulig for deg å bytte studieretning f.eks til vernepleie eller noe annet som ikke krever at du har alt rett på eksamen og samtidig gir mulighet til å få godkjent en del av fagene du tok på sykepleien? Hvis du har klart de to første årene betyr det nok at du kan klare høyere utdannelse. Kan du la være å jobbe mens du studerer? Jobb ved siden av studier tar mye energi og for deg lønner det seg mye mer å få utdanning enn å ha deltidsjobb ved siden av. Kan det være at har rett og slett for mye å tenke på. De fleste som er helt friske blir sliten av jobb og studier samtidig. Du har i tillegg helseproblemer og derfor enda en ting å tenke på. Kan det være at du pusher deg selv for mye? Har du mulighet til å gjøre en ting om gangen: først studier, etterpå jobb? Ts her. Jeg bør kanskje ta kontakt med NAV å snakke med skolen. Har allerede tatt kontakt med skolen både via mail og vært innom, men er veldig skuffet over måten jeg blir møtt på. Studieveileder snakket om at jeg er heldig som får en sjanse til i høst, men hun kunne ikke gjøre noe med oppmelding før høst, noe som for meg ikke er et sikkert svar. Har i tillegg tatt kontakt med faglærer men hun er på ferie, og ba meg om å komme tilbake i høst. Føler at lærerne er dritt lei av meg, og alt de egentlig ønsker er å bare få meg til å slutte, da jeg krever for mye tilretteleggingen noe Universitetet ikke kan gi meg virker det som. Men jeg gir meg ikke, jeg skal øve i hele sommer å jeg skal klare den til høsten. Men er jeg så uheldig å ikke består, er det over og ut. Å da blir det nok NAV som blir eneste løsning. Jeg har virkelig prøvd å skaffe meg fast jobb, men jeg har ikke sjans. Om jeg får fortsette til høsten så kan jeg slutte å jobbe ved siden av studiene, å søke om ekstra stipend. Men saken er de at jeg kanskje ikke kommer til å bestå, så jeg bør ha en klar plan b. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #10 Del Skrevet 9. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Regner med det er medikamentregning du sliter med? Den går man på vernepleie også. Bruker du medisiner mot ADHD? Tror jeg ville begynt, hvis du ikke gjør det. Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede, og en kollega minner om deg. ADHD, og distré. Hun er kjempeflink til å ta i et tak, sier ja til alle vakter og på mange måter fantastisk. Men får ikke stor stilling pga rotete og distré. Innmari synd, for hun har mange ressurser! Det har helt sikkert du også. Men jeg skjønner at det er vanskelig for deg. Prøv siste forsøket, og går det ikke, så får du prøve å finne en annen utdanning, eller en jobb. Kanskje nav kan hjelpe deg med jobb? Anonymkode: 92f45...c6e Ts her. Har gått på medisiner helt til nå, men tar en pause i sommer da jeg skal begynne på nye medisiner fra høsten av. Ritalin hjalp mye på eksamen, og jeg kommer til å begynne med ritalin igjen etter sommer. Hun høres veldig ut som meg. Jeg er som sagt distre, og rotete men føler også at noen av de med fast stilling på jobb er like ille som meg, men de har liksom lov til det når de allerede er ansatt fra før. Jeg skriver alltid ned beskjeder og jeg gjør alltid mer enn jeg skal, slik at jeg tar i ett ekstra tak for å prøve å kompansere. Har aldri gitt feil medisin, eller glemt å gi medisin noe som faktisk har skjedd på jobb hos noen av de andre. Ja, jeg kommer til å ta kontakt med NAV angående jobb om det ikke ordner seg. Jeg har virkelig prøvd selv å skaffe meg jobb, men av en eller annen grunn får jeg bare være sommerhjelp og ringevikar, noe jeg føler jeg rett og slett begynner å bli for gammel til. Jeg vil jo gjerne få boliglån og familie jeg også som mange andre! Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #11 Del Skrevet 9. juli 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønner st du føler at sykepleien kanskje ikke er helt for deg slik du beskriver vanskene dine. Det er en stilling som krever stålkontroll 90% av tiden. Medikamentregning er kjempe tøft selv for de som er fri for plager, synes du er flink som har kommet så langt som du har gjort! Ville absolutt snakket med studieveileder ang dette, innrømmet svakhetene dine og sett om de kunne hjulpet deg. Eventuelt kan du se på mulighetene til å bli hjelpepleier? Anonymkode: dce32...6d2 Hvordan kan de hjelpe meg når de ikke vil legge eksamen muntlig annerledes enn hvordan den er. Har allerede krav på 30 min utsatt tid og rom alene. Ville helst hatt den muntlig, men skolen er vanskelig. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jenta7 Skrevet 9. juli 2017 #12 Del Skrevet 9. juli 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Jeg bør kanskje ta kontakt med NAV å snakke med skolen. Har allerede tatt kontakt med skolen både via mail og vært innom, men er veldig skuffet over måten jeg blir møtt på. Studieveileder snakket om at jeg er heldig som får en sjanse til i høst, men hun kunne ikke gjøre noe med oppmelding før høst, noe som for meg ikke er et sikkert svar. Har i tillegg tatt kontakt med faglærer men hun er på ferie, og ba meg om å komme tilbake i høst. Føler at lærerne er dritt lei av meg, og alt de egentlig ønsker er å bare få meg til å slutte, da jeg krever for mye tilretteleggingen noe Universitetet ikke kan gi meg virker det som. Men jeg gir meg ikke, jeg skal øve i hele sommer å jeg skal klare den til høsten. Men er jeg så uheldig å ikke består, er det over og ut. Å da blir det nok NAV som blir eneste løsning. Jeg har virkelig prøvd å skaffe meg fast jobb, men jeg har ikke sjans. Om jeg får fortsette til høsten så kan jeg slutte å jobbe ved siden av studiene, å søke om ekstra stipend. Men saken er de at jeg kanskje ikke kommer til å bestå, så jeg bør ha en klar plan b. Anonymkode: 15b4b...ad4 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan de hjelpe meg når de ikke vil legge eksamen muntlig annerledes enn hvordan den er. Har allerede krav på 30 min utsatt tid og rom alene. Ville helst hatt den muntlig, men skolen er vanskelig. Anonymkode: 15b4b...ad4 Det virker som om de vil hjelpe. Men ferie er ferie. Alle er bortreiste. Du bør også å slappe litt av. Og prøve siste gang. Går det så går det. Hvis det ikke går så prøver du å snakke med veileder å finne en relatert utdanning som ikke krever å bestå eksamen med 100% rett. Jeg tror forresten at det er veldig mange helt friske og veldig flinke folk som ikke består den heller. For å ha 100% rett på en eksamen er veldig tungt. For alle. Bare prøv å slappe litt av, lage en god lese/oppgaveløsing plan gjennom hele sommeren og bare ta det som et lite eventyr og se om det går denne gangen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #13 Del Skrevet 9. juli 2017 24 minutter siden, jenta7 skrev: Det virker som om de vil hjelpe. Men ferie er ferie. Alle er bortreiste. Du bør også å slappe litt av. Og prøve siste gang. Går det så går det. Hvis det ikke går så prøver du å snakke med veileder å finne en relatert utdanning som ikke krever å bestå eksamen med 100% rett. Jeg tror forresten at det er veldig mange helt friske og veldig flinke folk som ikke består den heller. For å ha 100% rett på en eksamen er veldig tungt. For alle. Bare prøv å slappe litt av, lage en god lese/oppgaveløsing plan gjennom hele sommeren og bare ta det som et lite eventyr og se om det går denne gangen. Ja, det var en god plan. Anonymkode: 15b4b...ad4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå