Gå til innhold

Er det andre som blir helt matt og frustrert av besøk hos eldre besteforeldre?

Gjest Lønnetre

Anbefalte innlegg

Gjest Lønnetre
6 minutter siden, Pringle skrev:

Besøk hos bestemor var slitsomme. Min mor elsker også å snakke, men min bestemor snakket på innpust såvel som utpust, var betatt av Gadaffi, mistenkte naboene for å stjele potteplantene hennes, men elsket oss i familien, og satte himmel og jord i bevegelse for å innfri våre minste ønsker. Jeg savner den gamle rare dama :sukk:

Dette høres dog koselig ut da! Men samtidig på et vis slitsomt. Min bestemor prater og prater også. Om alle mulige folk og slekta, og det er vanskelig å følge med. Men det er nå bare hyggelig og greit å høre hva hun vil snakke om. Dette er jo den hyggelige delen, selv om man kan bli litt surrete av det. 

Men derimot pirkingen på alt man gjør feil og å måtte høre på helt ekle meninger om diverse. Uff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lønnetre
1 minutt siden, Raven.WritingDesk skrev:

IMG_2176.JPG

Haha! Vet ikke om du sikter til meg eller hva men fikk meg til å smile. ;)  

1 minutt siden, lurven skrev:

men da handler vel tråden egentlig ikke om besteforeldre... men usympatiske mennesker... de finnes jo i alle aldre og relasjoner

Ja, jeg skrev det et sted over. At jeg burde gjerne ikke fokusert på at det er eldre besteforelder,  men hvem hun er. Som jeg også skrev så er det jo absolutt ikke sånn med mine andre besteforeldre. 

Men det er liksom det: er dette sånn alle opplever med sine besteforeldre,  eller er det spesielt denne her. Og det er det kanskje. Vet ikke. Så er det den der at siden det er en eldre person så er mange av oppfatningen at man bare skal holde kjeft og tåle hva enn de sier. 

Menmen tregt jo egentlig bare å lufte litt. Ser noen har kommet med godt råd om å avlede, men den småpirkingen klarer man ikke avlede. Det blir jo sånn at vi barna ikke vil besøke, men det synes jeg er for ille av oss. Blæ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lønnetre skrev:

Dette høres dog koselig ut da! Men samtidig på et vis slitsomt. Min bestemor prater og prater også. Om alle mulige folk og slekta, og det er vanskelig å følge med. Men det er nå bare hyggelig og greit å høre hva hun vil snakke om. Dette er jo den hyggelige delen, selv om man kan bli litt surrete av det. 

Men derimot pirkingen på alt man gjør feil og å måtte høre på helt ekle meninger om diverse. Uff. 

Utrivelige folk er utrivelige, uavhengig av alder og slektskapsforhold. (Jeg mente ikke å gni det inn ved å nevne min egen besteforelder, altså, men påpeke at det ikke nødvendigvis er vanlig å være sånn bare fordi man er gammel.) Kanskje du bare må begrense kontakten med bestemoren din, når hun ikke bare sliter deg ut, men rett og slett bryter ned selvfølelsen din? 

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønnetre
1 time siden, SweetM skrev:

Hadde det ikke vært for at ingen av mine besteforeldre er i live lenger hadde jeg mistenkt ts for å være min søster... 

Kjenner du deg igjen i å bli sliten? Og matt? Hvordan forholdt du deg til det? Besøkte du dem ofte? 

Herlighet trenger bare å høre at jeg ikke er eneste som ville blitt så slitsom av dette her. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å jeg kjenner det så igjen...🙄 Besteforeldre på mor sin side var gode å ha. Farfar var fantastisk, men farmor...🤢 Hun lever enda men jeg vil ikke på besøk. Jeg går alltid derfra med å føle meg liten. Det er ikke hyggelig og jeg kommer ikke til å savne henne når hun dør...🤕🔫

Anonymkode: c92a7...a42

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lønnetre skrev:

Kjenner du deg igjen i å bli sliten? Og matt? Hvordan forholdt du deg til det? Besøkte du dem ofte? 

Herlighet trenger bare å høre at jeg ikke er eneste som ville blitt så slitsom av dette her. :P

Etter hvert lot jeg det meste gå inn det ene øret og ut det andre. Nikket og smilte og sa ja og ha. Diskuterte aldri. De siste årene besøkte jeg ikke besteforeldrene mine så ofte, siden det tar 6-7 timer å kjøre til hjembyen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lønnetre
Akkurat nå, Pringle skrev:

Utrivelige folk er utrivelige, uavhengig av alder og slektskapsforhold. (Jeg mente ikke å gni det inn ved å nevne min egen besteforelder, altså.) Kanskje du bare må begrense kontakten med bestemoren din, når hun ikke bare sliter deg ut, men rett og slett bryter ned selvfølelsen din? 

Haha, oj, uff! Takk for det innlegget. Følte ikke du gne det inn altså! 

Men på innlegget mitt høres hun utrivelig ut da? For det virker som de fleste bare er sånn "suck it up, hun er gammel, du skal være takknemlig og glad for at du har kontakt med eldre mennesker", så da tenkte jeg at det bare er jeg som har bæsja på leggen med å blåse ut her, fordi det utifra svarene virket det som det var meg det var noe galt med som reagerte. 

Du har jo rett. Hadde dette vært hvem som helst andre hadde jeg jo det. Hadde ikke akseptert at noen kommenterte vekta mi på den måten hun gjør, og hadde jo heller ikke valgt å bruke tid med noen som kritiserer hver minste lille ting jeg gjorde. Men det er det at hun er gammel og jeg vil ikke at hun skal være ensom. Jeg setter pris på hjelpen moren min har fått med henne og i forlenging oss barna. Og jeg vil gi tilbake. Prøve å ha det hyggelig sammen. Så kommer jeg hit og merker at det etter hvert er vanskelig å ikke bli sliten når det er sånn det er. 

Er på en måte et slikt familieforhold som er der og man gjør det beste ut av det. Trengte gjerne mest å bare få det ut litt og høre at det finnes andre som forstår og har det på samme vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frus3rtSjokkiz

Bestemor er 59 år og jeg blir ikke frustrert når jeg besøker henne, bare litt irritert hvis hun spør for mye. men oldemor er 89 år og veldig rar for hun spør om det samme om igjen hundre ganger og så synes hun alt jeg gjør er teit fordi de unge var ikke sånn før i tida. Hva hun mener om homofili vet jeg ikke, men jeg er heterofil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Lønnetre skrev:

Ja, jeg skrev det et sted over. At jeg burde gjerne ikke fokusert på at det er eldre besteforelder,  men hvem hun er. Som jeg også skrev så er det jo absolutt ikke sånn med mine andre besteforeldre. 

Men det er liksom det: er dette sånn alle opplever med sine besteforeldre,  eller er det spesielt denne her. Og det er det kanskje. Vet ikke. Så er det den der at siden det er en eldre person så er mange av oppfatningen at man bare skal holde kjeft og tåle hva enn de sier. 

Menmen tregt jo egentlig bare å lufte litt. Ser noen har kommet med godt råd om å avlede, men den småpirkingen klarer man ikke avlede. Det blir jo sånn at vi barna ikke vil besøke, men det synes jeg er for ille av oss. Blæ. 

Det er litt sånn "du er gammel og har gått ut på dato så vi bare gir deg opp. Du skal snart dø uansett"😂 Vi lar deg oppføre deg akkurat som det passer for deg. 

Jeg har hatt lyst til å kverke besteforeldrene til mannen min så mange ganger! Gjør alt jeg kan for å slippe unna besøk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønnetre
4 minutter siden, SweetM skrev:

Etter hvert lot jeg det meste gå inn det ene øret og ut det andre. Nikket og smilte og sa ja og ha. Diskuterte aldri. De siste årene besøkte jeg ikke besteforeldrene mine så ofte, siden det tar 6-7 timer å kjøre til hjembyen min.

Det er lett det blir sånn. Mange meninger man vare lar gå fordi det hjelper jo ikke, og det er bedre å prøve å snu samtalen over på noe annet. 

Men det er mest denne pirkingen som går meg så på nervene. For hvis jeg hjelper noen med noe så kan jeg vel få gjøre det på MIN måte så lenge det blir gjort uten å få påpakk hvert steg på veien at jeg ikke gjør det riktig. Når jeg har gjort akkurat sånn som hun et sekund senere sier jeg skal. Da klarer man bare ikke å la være å bli helt matt. I alle fall klarer ikke jeg det. 

Menmen. Nå er det hyggelig da. Sommeråpent og kos. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Herregud. Har ikke foreldre lært deg noe?

Liten innsikt i de eldre. Husk, de er vokst opp med at homofili var en psykisk sykdom og kriminelt. De var voksne før det forsvant,og ble normalisert.

Er det ingen ting som er normalt i verden,som du syns er rart. 

Du bør skamme deg over omtalen av dine besteforeldre. Hadde du vært min datter som uttrykker seg sånn,hadde jeg bedt deg å holde deg vekk

Anonymkode: 82b3b...a7d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lønnetre skrev:

Haha, oj, uff! Takk for det innlegget. Følte ikke du gne det inn altså! 

Men på innlegget mitt høres hun utrivelig ut da? For det virker som de fleste bare er sånn "suck it up, hun er gammel, du skal være takknemlig og glad for at du har kontakt med eldre mennesker", så da tenkte jeg at det bare er jeg som har bæsja på leggen med å blåse ut her, fordi det utifra svarene virket det som det var meg det var noe galt med som reagerte. 

Du har jo rett. Hadde dette vært hvem som helst andre hadde jeg jo det. Hadde ikke akseptert at noen kommenterte vekta mi på den måten hun gjør, og hadde jo heller ikke valgt å bruke tid med noen som kritiserer hver minste lille ting jeg gjorde. Men det er det at hun er gammel og jeg vil ikke at hun skal være ensom. Jeg setter pris på hjelpen moren min har fått med henne og i forlenging oss barna. Og jeg vil gi tilbake. Prøve å ha det hyggelig sammen. Så kommer jeg hit og merker at det etter hvert er vanskelig å ikke bli sliten når det er sånn det er. 

Er på en måte et slikt familieforhold som er der og man gjør det beste ut av det. Trengte gjerne mest å bare få det ut litt og høre at det finnes andre som forstår og har det på samme vis. 

Min mening: Ut fra innlegget ditt høres hun ut som en drittkjerring, og at du skal føle deg takknemlig (for hva, at hun har født moren eller faren din?) er hersketeknikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parer med:

"Er du muslim / nazist, bestemor, siden du tenker så stygt om de som er annerledes?"

"Jamen går ikke avkristningen av Norge med stormskritt, når til og med du vender deg mot Jesu lære, bestemor!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da skal du bare snakke dem etter munnen

Anonymkode: 509a8...08b

Hvorfor det? Voksne mennesker tåler å bli snakket til!

Anonymkode: 1d375...305

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vokst opp med besteforeldre i annen by og tidvis i et annet land og kanskje nettopp derfor har jeg alltid elsket å tilbringe tid hos dem. Diverse irritasjonsmoment som du nevner her finner også jeg, men velger å heller le litt av det og forsøke å sette pris på generasjonsskiftet. Gruer meg vanvittig til å miste mine besteforeldre og setter enorm pris på all tid jeg får med dem frem til da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønnetre
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt sånn "du er gammel og har gått ut på dato så vi bare gir deg opp. Du skal snart dø uansett"😂 Vi lar deg oppføre deg akkurat som det passer for deg. 

Jeg har hatt lyst til å kverke besteforeldrene til mannen min så mange ganger! Gjør alt jeg kan for å slippe unna besøk

Ja, det er litt sånn! Og det er nærmest som hun bruker det for alt det er verdt. Hun er skikkelig driftig men uffer seg veldig hvis det er noe man reagerer på. Og prøver nærmest å manipulere til at vi ikke skal gjøre ditt og datt for da blir hun så bekymret at hun gråter og ikke får sove. Så for å skjerme lar man være å si noe, så ringer hun til et søsken og de nevner i en bisetning at Lønnetre er på XX så får man telefon om hvorfor man ikke har nevnt det og at hun er så bekymret. 

Min far har jobbet en del tidligere når familien sammen dro hit.  Men er jo godt mulig det mest var fordi han ikke orket å bli pirket på for alt, og høre flere ganger at datteren til bestemor kunne funnet seg noen bedre osv osv. 

Jeg skjønner at du prøver å slippe unna. Det er jo ikke ditt blod på en måte. Jeg vil bare at det skal være fint. At det skal funke. Hjelpe henne, ha det hyggelig. Gjøre livet hennes behagelig.  Men måtte blåse ut. Godt noen skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Liten innsikt i de eldre. Husk, de er vokst opp med at homofili var en psykisk sykdom og kriminelt. De var voksne før det forsvant,og ble normalisert.

Du bør skamme deg over omtalen av dine besteforeldre. Hadde du vært min datter som uttrykker seg sånn,hadde jeg bedt deg å holde deg vekk

Ut fra innlegget ditt bør du skamme deg. Min bestemor er verken rasist eller homofob og voksne mennesker dør ikke av å få høre hvordan verden fungerer eller at man har ulike meninger. 

Anonymkode: 1d375...305

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun er 80+ så vokste hun opp med at homofili var psykisk sykdom og kriminelt (spesielt for menn), men er hun 55-60 så er hun jo på alder med mange av dem som gikk i Pride paraden i Oslo.

Alder er faktisk ganske viktig i en sånn diskusjon. Dette fordi jeg synes den oppførselen som beskrives ofte er noe som materialiserer seg etter at folk har fylt 80. (erfaring fra egne besteforeldre). 

Anonymkode: 9dcef...563

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønnetre
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre har lært meg svært mye. Jeg har innsikt i eldre. Har jobbet på eldrehjem og har god kontakt med mine besteforeldre på fars side. Vet det er svært vanlig blant den genrasjonen å reagere på homofile og utlendinger og kanskje til og med narkomane og psykisk syke og en rekke andre tema. Men jo, jeg reagerer faktisk når jeg etter en dag med pirking også må høre på hvor ekkelt min bestemor synes homofile er og at det ville vært en stor synd og skam og hun ville blitt forferdelig lei seg om jeg var det. Ja, da reagerer jeg. Og måtte lufte det ut. 

Men jeg kan være enig med deg at det ikke er særlig sympatisk å lufte det her. Men vil gjerne høre hvilken del det er du synes jeg bør skamme meg over? Akkurat hva er det det er FOR ILLE å si? At hun gjør meg sliten til margen? Det er jo bare sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lønnetre
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å jeg kjenner det så igjen...🙄 Besteforeldre på mor sin side var gode å ha. Farfar var fantastisk, men farmor...🤢 Hun lever enda men jeg vil ikke på besøk. Jeg går alltid derfra med å føle meg liten. Det er ikke hyggelig og jeg kommer ikke til å savne henne når hun dør...🤕🔫

Sukk. Skulle selvsagt ønske du ikke opplevde det sånn, men godt å høre noen vet litt hvordan det er. 

Jeg er ikke helt der du er. Vil hun skal være frisk og rask og ha det bra. Er jo derfor jeg drar på besøk for jeg vil hjelpe til og hun ønsker seg besøk og jeg vil ta henne med på biltur og bidra i hjemmet og alt mulig. Men uanett hvor godt mot jeg kom hit med, etter pirkingen hele dagen: matt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...