AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #1 Del Skrevet 8. juli 2017 Situasjonen er følgende; Jeg fikk meg en ekstra jobb (serveringsbransjen). Kontrakten var på 17 timer, men etter å ha sendt skriftlig beskjed til arbeidsgiver om at jeg ønsket å bare jobbe som ekstra inntil videre, ble det godkjent av vedkommende. Totalt måtte jeg si opp fire vakter og alle gangene så har han fått beskjed. En annen gang ble jeg faktisk syk. Tidligere fikk jeg advarsel fordi de var ikke fornøyd med at jeg ikke kunne komme på en helgevakt, og sa at jeg ikke var til å stole på osv og dermed ville jeg miste jobben hvis jeg ikke kom på vaktene. Jeg endte opp med å si at jeg var enig med at det er best om jeg ikke jobber der og argumenterte for at jeg kunne ikke komme de to vaktene pga. min andre jobb. Med det sagt, jeg vet at jeg ikke er den ideelle arbeidstakeren men jeg har virkelig prøvd å få dette til å gå opp. Jeg har til og med jobbet dobbelt (fra 6-22) flere ganger for å tilfredsstille jobbplikten. Arbeidsiveren nekter å betale meg for i underkant av 3000 kr og jeg he varslet om de neste stegene jeg tar hvis ikke jeg får lønnen. Problemet er at jeg var et medlem av Fagforneing men pga flytting klarte jeg p glemme å betale regningen... Uansett, hvor står jeg ift å kreve at lønnen min utbetales... Er på mobilen så beklager om deg er noen feilstavelser osv. Anonymkode: 76496...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #2 Del Skrevet 8. juli 2017 Å kreve inn lønn selv, er temmelig naivt å tro at du kan. Trekkes ikke fagforeningskontigenten av lønnen da? Du får kontakte fagforeningen og snakke med dem. Dette må være en hver arbeidsgivers "skrekk" av en arbeidstaker. Anonymkode: 6de1a...a57 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #3 Del Skrevet 8. juli 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kreve inn lønn selv, er temmelig naivt å tro at du kan. Trekkes ikke fagforeningskontigenten av lønnen da? Du får kontakte fagforeningen og snakke med dem. Dette må være en hver arbeidsgivers "skrekk" av en arbeidstaker. Anonymkode: 6de1a...a57 Nei man kan få faktura hvis man vil ikke at arbeidsgiver skal vite om du er medlem. keg er enig i at dette er mye av min feil men dette betyr ikke at vedkommende kan beholde mine penger uten videre Anonymkode: 76496...63e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #4 Del Skrevet 8. juli 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å kreve inn lønn selv, er temmelig naivt å tro at du kan. Trekkes ikke fagforeningskontigenten av lønnen da? Du får kontakte fagforeningen og snakke med dem. Dette må være en hver arbeidsgivers "skrekk" av en arbeidstaker. Anonymkode: 6de1a...a57 Selv om situasjonen er langt fra ideel, så har man jo allikevel rett på lønn for det man faktisk har jobbet! Du skulle uten tvil ikke tatt denne jobben, men du skal ha for det du gjorde når du var der. Anonymkode: ee725...2eb 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #5 Del Skrevet 8. juli 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv om situasjonen er langt fra ideel, så har man jo allikevel rett på lønn for det man faktisk har jobbet! Du skulle uten tvil ikke tatt denne jobben, men du skal ha for det du gjorde når du var der. Anonymkode: ee725...2eb Ja det har du rett i. Keg vil ikke gå inn på hvorfor jeg tok jobben men jeg har alltid prøvd å rette opp i det og ikke minst gitt beskjed. Anonymkode: 76496...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #6 Del Skrevet 8. juli 2017 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gjør_du_når_du_ikke_får_utbetalt_lønn_til_avtalt_tid? Anonymkode: db936...bb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tillion Skrevet 8. juli 2017 #7 Del Skrevet 8. juli 2017 Stå på ditt, dessverre nok av sjefer som tror de kan rette opp i livets urettferdigheter ved å tilbakeholde lønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #8 Del Skrevet 8. juli 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78210#Hva_gjør_du_når_du_ikke_får_utbetalt_lønn_til_avtalt_tid? Anonymkode: db936...bb8 Den har jeg lest. Vil helst unngå å gå rettens vei. Skal først bruke en advokat og se hva som skjer. Anonymkode: 76496...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 8. juli 2017 #9 Del Skrevet 8. juli 2017 Du har rett på lønn for den tiden du faktisk har jobbet. Jeg har 3 jobber, 2 med faste vakter og en som tilkallingsvikar. De faste vaktene kræsjer ikke, og ellers har jeg sagt at den som spør først får ja først og da må jeg forholde meg til det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #10 Del Skrevet 8. juli 2017 Forliksrådet Anonymkode: 9bb0e...63a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #11 Del Skrevet 8. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den har jeg lest. Vil helst unngå å gå rettens vei. Skal først bruke en advokat og se hva som skjer. Anonymkode: 76496...63e Det blir jo helt bakvendtland, det er jo drittdyrt å bruke advokat. Går ikke mange timer før det koster mer enn arbeidsgiver skylder deg, og uten å gå til retten får du ikke tilbake de pengene. Anonymkode: db936...bb8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #12 Del Skrevet 8. juli 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo helt bakvendtland, det er jo drittdyrt å bruke advokat. Går ikke mange timer før det koster mer enn arbeidsgiver skylder deg, og uten å gå til retten får du ikke tilbake de pengene. Anonymkode: db936...bb8 Ikke nødvendigvis, noen ganger holder det å sette en støkk i arbeidsgivere som tror de kan oppføre seg akkurat som de vil. Når man stiller med advokat viser man vilje til å gå til krig, noe som er mye bedre enn å bare fremsette et krav om å få utbetalt lønn alene uten noen i ryggen. Anonymkode: 5cd99...ce9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juli 2017 #13 Del Skrevet 9. juli 2017 Er du tvangsutmeldt fra fagforeningen? Hvis ikke er det jo bare å gjøre opp, så er alt i orden igjen. Faktisk jobbet tid skal du selvsagt ha lønn for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipa Skrevet 9. juli 2017 #14 Del Skrevet 9. juli 2017 Det er 3000 kroner... er det verdt å pådra seg et dårlig rykte for? Om du ikke allerede har ett dårlig rykte i arbeidsmarkedet der du bor da. Ville svelget den kamelen og tenk at jeg ikke holdt min del av avtalen heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atea Skrevet 9. juli 2017 #15 Del Skrevet 9. juli 2017 (endret) Hvis stedet er avhengig av løyve fra kommunen for å drive, kan du true med å kontakte kommunen på grunn av uverdige arbeidsforhold, i ditt tilfelle ubetalt lønn. Jeg har truet en tidligere arbeidgsiver en gang, og fikk lønn dagen etter. Endret 9. juli 2017 av Atea 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. juli 2017 #16 Del Skrevet 9. juli 2017 10 minutter siden, Atea skrev: Hvis stedet er avhengig av løyve fra kommunen for å drive, kan du true med å kontakte kommunen på grunn av uverdige arbeidsforhold, i ditt tilfelle ubetalt lønn. Jeg har truet en tidligere arbeidgsiver en gang, og fikk lønn dagen etter. Eller arbeidstilsynet. De er veldig interessert i arbeidsgivere som bryter lovene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #17 Del Skrevet 9. juli 2017 1 time siden, Pipa skrev: Det er 3000 kroner... er det verdt å pådra seg et dårlig rykte for? Om du ikke allerede har ett dårlig rykte i arbeidsmarkedet der du bor da. Ville svelget den kamelen og tenk at jeg ikke holdt min del av avtalen heller. Dårlig rykte? Bor i en storby så tror det går helt fint. Alt handler om prinsipp; har man krav på noe så skal man gjøre det man kan for å fø det. Poenget mitt er at jeg vet at jeg ikke har vært så flink ift arbeidsavtalen MEN jeg har alltid gitt beskjed, ihvertfall. De kunne ved flere anledninger gitt meg advarsel. Jeg skal uansett få mine penger. 36 minutter siden, Blondie65 skrev: Eller arbeidstilsynet. De er veldig interessert i arbeidsgivere som bryter lovene. Skal sende de e-post. 1 time siden, Blondie65 skrev: Er du tvangsutmeldt fra fagforeningen? Hvis ikke er det jo bare å gjøre opp, så er alt i orden igjen. Faktisk jobbet tid skal du selvsagt ha lønn for. Nei er ikke det. Glemte bare å betale regningen. 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke nødvendigvis, noen ganger holder det å sette en støkk i arbeidsgivere som tror de kan oppføre seg akkurat som de vil. Når man stiller med advokat viser man vilje til å gå til krig, noe som er mye bedre enn å bare fremsette et krav om å få utbetalt lønn alene uten noen i ryggen. Anonymkode: 5cd99...ce9 Nettopp 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det blir jo helt bakvendtland, det er jo drittdyrt å bruke advokat. Går ikke mange timer før det koster mer enn arbeidsgiver skylder deg, og uten å gå til retten får du ikke tilbake de pengene. Anonymkode: db936...bb8 Det handler om prinsipp. Klarer meg fint uten pengene men denne sjefen er notorisk i hvordan vedkommende behandler sine ansatte. Jeg har ikke tenkt å la vedkommende behandle meg like dårlig. Anonymkode: 76496...63e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #18 Del Skrevet 9. juli 2017 Du tar kontakt med kemneren i din kommune så får arbeidsgiveren din regningen og du lønnen. Han får i tillegg ett smekk på fingrene. Gjort det selv flere ganger. Evt ta kontakt med de som jobber direkte med dette i politiet. Da anmelder du saken og får utbetalingen og arbeidsgiver får regning på alt. Anonymkode: 89fd7...6d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #19 Del Skrevet 9. juli 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei er ikke det. Glemte bare å betale regningen. Anonymkode: 76496...63e Så hva er problemet? Betal regningen og kontakt dem Anonymkode: 6c75b...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2017 #20 Del Skrevet 9. juli 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva er problemet? Betal regningen og kontakt dem Anonymkode: 6c75b...8d0 Trodde at hvis man ikke betalte så var man ikke medlem 😜 Anonymkode: 76496...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå