Gå til innhold

Sterilisering - godtatt i Kristendom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Kan man som singel ( avstår fra sex utenfor ekteskapet) sterilisere seg? Eller blir det som synd å rekne?

I følge bibelens retningslinjer er jo f.eks angrepiller karakterisert som abort.

Har flere voldtekstforsøk bak meg og bekymrer meg for å bli voldtatt- og gravid OG bli tvunget til å beholde barnet.

I det minste føde det for så å adoptere det bort. Har panikk for å bli gravid. Har overhodet ikke lyst på barn med alt det medfører! Vil ikke leve i evig sølibat! MEN vil også helt klart til himmelen.

Mulig jeg er i feil tråd her...men men

Har hørt at sterilisering ødelegger sexlysten, følsomheten o.l. stemmer det?

Noen seriøse svar?

Anonymkode: f64eb...309

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det regnes nok som synd iogmed all sex er synd sålenge det ikke er sex for å prøve å få barn. Er man kastrert er all sex synd uansett om man er gift eller ei.

men kan du ikke bare spørre og be til Gud om det er lov? Hvis han virkelig lever bør han vel svare på det spørsmålet?

Anonymkode: 5bef5...e8d

• Liker 3
Skrevet

Det kommer nok ann på hvilken retning innenfor kristendommen og hvor ortodoks du er. Argumenter jeg ser overalt i forbindelse med abort, surrogati, prøverørsbehandling etc fra kristne, er at man ikke skal tukle med naturen. Å sterilisere seg vil klassifiseres som å tukle med naturen. Jeg tenker som så at hvis du er såpass ortodoks at du ikke kan ta prevensjon/angrepille, så kan du ikke ha sex heller (med mindre du er gift og eventuelt prøver å få barn). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det regnes nok som synd iogmed all sex er synd sålenge det ikke er sex for å prøve å få barn. Er man kastrert er all sex synd uansett om man er gift eller ei.

men kan du ikke bare spørre og be til Gud om det er lov? Hvis han virkelig lever bør han vel svare på det spørsmålet?

Hei, 

Takk for flott respons!

Sex innad ekteskapet( mellom heterofile) er aldri synd:) Det finnes utrolig mye om sex som " Guds gave" til nytelse i Bibelen.. uten at intensjonen er befruktning... det er mange som mener at div.prevensjonsmidler er synd, dog.

Og noe av poenget med sex er jo å videreføre arten ja..flere påpeker at dette er deres plikt.

Selv spør jeg Gud, men har til nå ikke fått noe klart svar...må vel bare være tålmodig 😂Føler selv at det er logisk at det er synd på et vis...( Siden stort sett alt er synd:p).

Flere kristne har fortalt meg at Gud er god og ikke vil påtvinge deg noe som du absolutt ikke ønsker samt predikere at jeg har ingenting å bekymre meg for.

Men, ja...klarer ikke å slappe av etter jeg leste en biografi av en kvinne som ble voldtatt av en innbrudstyv og valgte å beholde barnet.

Dette fordi " Barnet var uskyldig og ikke fortjente dette". 

Mange kristne sier at dersom jeg blir voldtatt kan jeg bare ta abortpillen, angrepillen? Men er den sikker da?

Vegrer meg for å reise utenlands ( selv om jeg utmerket godt vet at de fleste voldtekter(og ulykker for øvrig) skjer i hjemmet fordi ..jeg er klar over at et evt.abortinngrep( som jeg ikke angrer på) vil føre til at jeg ikke er verdig himmelriket.

Seksuell synd, man ikke angrer på medfører jo nettopp dette.

* Sukk* hadde hatt et enklere liv som ateist eller "kristen-humanist";)

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Brimi skrev:

Det kommer nok ann på hvilken retning innenfor kristendommen og hvor ortodoks du er. Argumenter jeg ser overalt i forbindelse med abort, surrogati, prøverørsbehandling etc fra kristne, er at man ikke skal tukle med naturen. Å sterilisere seg vil klassifiseres som å tukle med naturen. Jeg tenker som så at hvis du er såpass ortodoks at du ikke kan ta prevensjon/angrepille, så kan du ikke ha sex heller (med mindre du er gift og eventuelt prøver å få barn). 

Hei, 

Takk for innspill:) 

Det er akkurat dette med det å tukle med naturen du nevner jeg også tenker på...

Men hva med alle dem som kommer med slike argumenter, men samtidig operer inn implantater etter f.eks amming? Tar fillers osv.da må jo også dette være synd fordi det tukler med det naturlige utgangspunkt?

i følge Bibelen er det alltid synd med utenom ekteskapelig sex- og det er ingenting som gjør det mer lov bare fordi man er forlovet, elsker hverandre ++ ( dessverre:p), men det er jo unektelig utrolig mange som egentlig er humanister som kaller seg for kristne idag( De som lever i seksuelle samboerskap f.eks) eller synes abort er en grei løsning...

Vi kristne er jo alle syndere på ulikt vis, men det går et skille mellom det å leve i synd og det å falle i synd. Nåde gies jo kun ved oppriktig anger OG at man tar aktivt avstand fra sin tidligere livsførsel, tankesett osv. Og dersom jeg hadde tatt abort etter overgrep hadde jeg jo aldri angret på dette!

Jeg har bestandig selv tenkt at for å forhindre graviditet burde jeg ta prevensjonsmidler( men jeg lever jo ikke i et ekteskap så vil ikke tukle med hormone unødvendig). De " strengeste" sier som deg at det er drap å ta angrepillen. Dette tenkte jeg aldri før inntil nylig.

Leste på nettet noe med at det tar flere dager før egget blir befruktet. Så om man tar angrepillen innen 24 timer så er vel ikke " svangerskapet" påbegynt?

Nei, jeg vet ikke. Dette er nok en problemstilling de færreste kristne gidder å forholde seg til p.g.a at det er såpass usannynlig.

Men fordi jeg er en liten ulykkesfugl har jeg fått litt panikk i det siste og vegrer meg for å ta verv utenlands.

( Ja, jeg er dessverre litt skeptisk til enkelte(!) menn fra andre kulturer...er ikke rasist, går ikke på " menneskeverdi" , men på kvinnesyn).

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Takk for flott respons!

* Sukk* hadde hatt et enklere liv som ateist eller "kristen-humanist";)

Bare å bli ateist 😉 2017 nå, ikke 517 👍

• Liker 7
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Takk for innspill:) 

Det er akkurat dette med det å tukle med naturen du nevner jeg også tenker på...

i følge Bibelen er det alltid synd med utenom ekteskapelig sex- og det er ingenting som gjør det mer lov bare fordi man er forlovet, elsker hverandre ++ ( dessverre:p), men det er jo unektelig utrolig mange som egentlig er humanister som kaller seg for kristne idag( De som lever i seksuelle samboerskap f.eks) eller synes abort er en grei løsning...

Vi kristne er jo alle syndere på ulikt vis, men det går et skille mellom det å leve i synd og det å falle i synd. Nåde gies jo kun ved oppriktig anger OG at man tar aktivt avstand fra sin tidligere livsførsel, tankesett osv. Og dersom jeg hadde tatt abort etter overgrep hadde jeg jo aldri angret på dette!

Jeg har bestandig selv tenkt at for å forhindre graviditet burde jeg ta prevensjonsmidler( men jeg lever jo ikke i et ekteskap så vil ikke tukle med hormone unødvendig). De " strengeste" sier som deg at det er drap å ta angrepillen. Dette tenkte jeg aldri før inntil nylig.

Leste på nettet noe med at det tar flere dager før egget blir befruktet. Så om man tar angrepillen innen 24 timer så er vel ikke " svangerskapet" påbegynt?

Nei, jeg vet ikke. Dette er nok en problemstilling de færreste kristne gidder å forholde seg til p.g.a at det er såpass usannynlig.

Men fordi jeg er en liten ulykkesfugl har jeg fått litt panikk i det siste og vegrer meg for å ta verv utenlands.

( Ja, jeg er dessverre litt skeptisk til enkelte(!) menn fra andre kulturer...er ikke rasist, går ikke på " menneskeverdi" , men på kvinnesyn).

Hvis du ikke lever i et ekteskap, hvorfor skal du sterilisere deg da? Er det ikke en synd å ha sex utenfor ekteskap? Hvis du har det, så hvorfor ikke sterilisere seg? Det er jo bare å be om tilgivelse etterpå? :P Kanskje du aller først bør søke etter innsikt på hvor ortodoks du er, før du tar stilling til sterilisering.

"Men hva med alle dem som kommer med slike argumenter, men samtidig operer inn implantater etter f.eks amming? Tar fillers osv.da må jo også dette være synd fordi det tukler med det naturlige utgangspunkt?" 

Nå er vel religiøse kjent for å være dobbeltmoralske (aka sier at prøverørs er tukling med naturen, men samtidig tar de silikon) :p Du må kjenne etter hva DU synes er riktig i forhold til din tro, ikke hva andre gjør i sin tro. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Brimi skrev:

Hvis du ikke lever i et ekteskap, hvorfor skal du sterilisere deg da? Er det ikke en synd å ha sex utenfor ekteskap? Hvis du har det, så hvorfor ikke sterilisere seg? Det er jo bare å be om tilgivelse etterpå? :P Kanskje du aller først bør søke etter innsikt på hvor ortodoks du er, før du tar stilling til sterilisering.

"Men hva med alle dem som kommer med slike argumenter, men samtidig operer inn implantater etter f.eks amming? Tar fillers osv.da må jo også dette være synd fordi det tukler med det naturlige utgangspunkt?" 

Nå er vel religiøse kjent for å være dobbeltmoralske (aka sier at prøverørs er tukling med naturen, men samtidig tar de silikon) :p Du må kjenne etter hva DU synes er riktig i forhold til din tro, ikke hva andre gjør i sin tro. 

Hun skrev at hun ikke lever i ekteskap og at hun ikke har sex, men vil sterilisere seg etter voldtektsforsøk, da hun er redd for å bli voldtatt, gravid og "tvunget" til å beholde barnet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Kan man som singel ( avstår fra sex utenfor ekteskapet) sterilisere seg? Eller blir det som synd å rekne?

I følge bibelens retningslinjer er jo f.eks angrepiller karakterisert som abort.

Har flere voldtekstforsøk bak meg og bekymrer meg for å bli voldtatt- og gravid OG bli tvunget til å beholde barnet.

I det minste føde det for så å adoptere det bort. Har panikk for å bli gravid. Har overhodet ikke lyst på barn med alt det medfører! Vil ikke leve i evig sølibat! MEN vil også helt klart til himmelen.

Mulig jeg er i feil tråd her...men men

Har hørt at sterilisering ødelegger sexlysten, følsomheten o.l. stemmer det?

Noen seriøse svar?

Om du bare har sex innenfor ekteskapets rammer kan jeg ikke se at det skal betraktes som synd om du velger å bruke prevensjon som spiral eller ppiller for eksempel. Sterilisering er jo en mer drastisk løsning men kan jo ikke se at det heller skal være en synd med mindre du gjør det med tanke på at du skal drive hor. 

• Liker 1
Skrevet

Sterilisering av kvinner reduserer verken lyst eller følsomhet :). Det er bare egglederne som blir klippet over. 

Faktisk kan det gjøre sexlivet bedre fordi man slipper å bekymre seg for uønsket graviditet, uten bivirkningene som f.eks. p-piller gir. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, pepsimaxtakk skrev:

Hun skrev at hun ikke lever i ekteskap og at hun ikke har sex, men vil sterilisere seg etter voldtektsforsøk, da hun er redd for å bli voldtatt, gravid og "tvunget" til å beholde barnet. 

Så klart, beklager. Tenkte feil. Men allikevel synes jeg hun skal tenke over spørsmålene jeg stilte. Vil hun være ortodoks kristen? Lempe på noen av reglene?Osv osv.

• Liker 1
Skrevet

Ikke dersom det foreligger en medisinsk årsak bak, såvidt meg bekjent. Men det gjør det ikke hos deg så i ditt tilfelle vil det nok være en synd. 

Ikke vær redd for barn..

Skrevet
14 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Om du bare har sex innenfor ekteskapets rammer kan jeg ikke se at det skal betraktes som synd om du velger å bruke prevensjon som spiral eller ppiller for eksempel. Sterilisering er jo en mer drastisk løsning men kan jo ikke se at det heller skal være en synd med mindre du gjør det med tanke på at du skal drive hor. 

Kan ikke se? Det står klart og tydelig at prevensjon er synd. 

Skrevet
21 minutter siden, Brimi skrev:

Oi så lite du vet om kristendommen, da..

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare å bli ateist 😉 2017 nå, ikke 517 👍

😂 den var god! Så sant så sant. Bare for vanskelig å snu opp ned på verdensbildet og ikke klare å løsrive meg fra tanken på evig fortapelse;)

Skrevet
1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Kan ikke se? Det står klart og tydelig at prevensjon er synd. 

Siter gjerne

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Gjøksuppe skrev:

Siter gjerne

Les gjerne. Du er vel protestant, mange protestantiske sekter godtar prevensjon. Men husk at katolisismen er den ekte kristendommen og der er prevensjon absolutt og fullstendig forbudt. 

Man kan dog ha sex utenom eggløsningen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

😂 den var god! Så sant så sant. Bare for vanskelig å snu opp ned på verdensbildet og ikke klare å løsrive meg fra tanken på evig fortapelse;)

Og det bør du heller ikke.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke synd å ha sex dersom kastreringen måtte skje av en medisinsk årsak (f.eks kreft i testiklene). 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Simbyxor skrev:

Nei, det er ikke synd å ha sex dersom kastreringen måtte skje av en medisinsk årsak (f.eks kreft i testiklene). 

Det er stor forskjell på kastrering og sterilisering. 

Anonymkode: 5f061...924

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...