Gå til innhold

Boliglån med ekstremt lav inntekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper ikke med egenkapital når man ikke har inntekt til å betale det men må ta opp i lån. Det ville være galskap å ta opp lån på 1-2 mill med en så lav inntekt. Jeg har 1,4 i lån og inntekt netto på 25,000 i mnd. Det er trangt! 

Anonymkode: 55177...cd8

Hvorfor er dette trangt? Det burde være rikelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Trådstarter, du fabler mye og det virker ikke helt som du er i den virkelige verden.

Hvis du har en funksjonsgrad kan du søke gradert uføretrygd og jobbe resten. Det er mange typer arbeid man kan gjøre hjemmefra.

I tillegg til å fable om jobber med nettolønn på 50.000 er du heller ikke i stand til å tenke på en nøktern bolig. Nei, det skal være to soverom og sentralt.

Her er et par fakta til deg:

Hver eneste krone du låner skal betales tilbake. Dvs at din betalingsevne for et nytt lån reduseres tilsvarende og de 700.000 som du får låne av bekjente reduserer lånerammen din med 700.000. Det blir altså helt feil å regne dette som egenkapital da det er lån.

Det at du alt har gjeld reduserer lånerammen din ytterligere. 

Her er hva du bør gjøre:

* Finn ut om du kan få uføretrygd. 

* Snakk med boligkontoret i din kommune så du vet hva slags rammer du har å forholde deg til.

* Senk kravene til hva som skal være din inngangsport i boligmarkedet. Kanskje en et roms leilighet litt mindre sentralt til 1,2 millioner er det du faktisk har råd til. Om noen år kan du selge denne og kjøpe en større. Da har den du har kjøpt mest sannsynlig steget i verdi og kan selges slik at du realiserer din egen egenkapital (ikke penger lånt av andre). Det er fullt mulig å få 100 % startlån fra kommunen dersom du er realistisk i forhold til hva du kan betjene.

* Slutt å fabulere på nett - spør de rette instanser (boligkontoret, NAV osv) om de faktiske mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Blondie65 skrev:

Kommunale startlån er husbanken. Men det må søkes om gjennom kommunen.

I blant kan man bare gi opp å forklare noen noe som helst her inne. 

Det er kommunnen som låner inn penger fra Husbanken, for videreformidlingen etter egne regler under navnet Startlån. Igjen det er to ulike ordninger, Husbanken har egen låneordning til nybygg, kommunene har Startlån. Kjøper du et nybygg der utbygger har klarert og fått Husbanklån direkte fra Husbanken som kjøper av boligen overtar, så har ikke kommunen noe med dette Husbanklånet å gjøre. På samme måte har ikke Husbanken noen som helst med kommunens startlån når kommunen tildeler Startlån etter regler de har fått godkjent av Husbanken. 

Forleden dag her inne så var det en som ville reklamere til Elkjøp for varer hun hadde kjøpt på Lefdal fordi de hadde samme eier. Dette blir litt på samme måten. 

 

TIL TS, jeg lurer på hvor gammel sånn ca du er? 

Anonymkode: 96488...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

I blant kan man bare gi opp å forklare noen noe som helst her inne. 

Det er kommunnen som låner inn penger fra Husbanken, for videreformidlingen etter egne regler under navnet Startlån. Igjen det er to ulike ordninger, Husbanken har egen låneordning til nybygg, kommunene har Startlån. Kjøper du et nybygg der utbygger har klarert og fått Husbanklån direkte fra Husbanken som kjøper av boligen overtar, så har ikke kommunen noe med dette Husbanklånet å gjøre. På samme måte har ikke Husbanken noen som helst med kommunens startlån når kommunen tildeler Startlån etter regler de har fått godkjent av Husbanken. 

Forleden dag her inne så var det en som ville reklamere til Elkjøp for varer hun hadde kjøpt på Lefdal fordi de hadde samme eier. Dette blir litt på samme måten. 

Litt usikker på om det er meg du mener er treg. Jeg har hatt startlån fra kommunen og vet derfor hva det er. Jeg fant ut av det ved å lese på Husbanken sine hjemmesider-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 8.7.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Hei, 

Grunnet funksjonssvikt har jeg foreløpig( og i 10 år nå) nå hatt en skrøpelig inntekt som per i dag er 12.000 per måned, grunnet div. er min egenandel til boligkjøp nærmere 700.000 kr. Jeg har ingen gjeld, kredittkort osv.

Har også kausjonister i andres bolig ( verdi rundt 15 millioner vil jeg tro).

Problemet er jo å få boliglån i vanlig bank...Noen med erfaring?

Jeg vil på død og liv ikke bli tvunget til å inngå samboerskap/ekteskap for å klare meg økonomisk, men ser nå at et "arrangert opplegg" kanskje er eneste løsningen.

Det er høyst usannynlig at jeg noen gang kommer tilbake i fulltidsarbeid og får en normal inntekt.

Jeg innfrir kravene til bostøtte og antar at Husbanken i tillegg kan supplere meg med startlån...?

Er det noe som har erfaringer? Jeg må kjøpe/leie innen 2 måneder, da jeg vil bli bostedsløs dersom ikke.

For å ha en reell mulighet på arbeidsmarkedet, må jeg bo sentralt og med egnede løsninger. Pris for en bolig som er egnet i samsvar med mine helt basic behov er 2.000.000. 

Siden jeg vil forbli singel og aldri med høy inntekt ser jeg at det hadde vært mye gunstigere å kjøpe noe med 2 soverom til rundt 3.000.000.

Er det noe som har vært i samme situasjon?

Har diskutert å kjøpe med en venn, men siden han ( som alle andre venner) er på evig kjærlighetsjakt og vil da ikke bo med en vennine...

Lurer på on noen har kjøpt ilag med totalt ukjente? Ja, ser at det er risikabelt, men jeg er desperat. Leieprisene er like høye som det ville vært å kjøpe.

 

Anonymkode: d10e1...c4b

Med en inntekt på kr. 12.000 i mnd.  står du venteleg langt bak i køen for inngangsbillett på boligmarkede....Det er slike som deg ,og andre  lavinntekt grupper som er blitt taperne på boligmarkede....Det er noe som heter startlån ,og en finansordning bevilget igjennom husbanken,og du må søke igjennom kommunen....Den sittende regjering  skjerpet /reduserte kravene og bevilgningene  til dem som får innvilget lån/ startlån på spesiellle vilkår....Forskjellen mellom fattige og rike har økt dramatisk de siste årene i Norge...Og vi har etterhvert fått eit boligmarked som er forbeholdt bare dem som har formue,og god inntekt....Skal boliprisene fortsette å stige   vil ein om noen få år oppleve at  mange aldri får råd å kjøpe seg boliger,og dette vil råke spesielt mange unge, uføre, o.l ...Mange banker legger til grunn at ein må forvente at ein må kunne betjene eit innvilget lån på minst 5%..Dette sjølv om renten er forventet å bli langt lavere i mange år enda......Mange har idag en gjeld 5 x brutto-inntekt,og det bør gji grunn til bekymring....

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Blondie65 skrev:

Trådstarter, du fabler mye og det virker ikke helt som du er i den virkelige verden.

Hvis du har en funksjonsgrad kan du søke gradert uføretrygd og jobbe resten. Det er mange typer arbeid man kan gjøre hjemmefra.

I tillegg til å fable om jobber med nettolønn på 50.000 er du heller ikke i stand til å tenke på en nøktern bolig. Nei, det skal være to soverom og sentralt.

Her er et par fakta til deg:

Hver eneste krone du låner skal betales tilbake. Dvs at din betalingsevne for et nytt lån reduseres tilsvarende og de 700.000 som du får låne av bekjente reduserer lånerammen din med 700.000. Det blir altså helt feil å regne dette som egenkapital da det er lån.

Det at du alt har gjeld reduserer lånerammen din ytterligere. 

Her er hva du bør gjøre:

* Finn ut om du kan få uføretrygd. 

* Snakk med boligkontoret i din kommune så du vet hva slags rammer du har å forholde deg til.

* Senk kravene til hva som skal være din inngangsport i boligmarkedet. Kanskje en et roms leilighet litt mindre sentralt til 1,2 millioner er det du faktisk har råd til. Om noen år kan du selge denne og kjøpe en større. Da har den du har kjøpt mest sannsynlig steget i verdi og kan selges slik at du realiserer din egen egenkapital (ikke penger lånt av andre). Det er fullt mulig å få 100 % startlån fra kommunen dersom du er realistisk i forhold til hva du kan betjene.

* Slutt å fabulere på nett - spør de rette instanser (boligkontoret, NAV osv) om de faktiske mulighetene.

Enig med deg, men det virker som ts med sine 12 tusen i inntekt ikke vil få startlån. Det må kunne betjenes, og jeg har hørt at de bruker sifos satser. Men med boligtilskudd kan det gå. Jeg bor i Oslo og her koster en ettroms over 2 millioner. Hvis ts går på aap, er det ikke en fast /sikker inntekt, så det vil heller ikke være til hans fordel når han søker lån.

Vil anbefale ts å søke kommunal bolig, men selv der er ventelistene lange hvis du ikke er villig til å flytte til en nabokommune. Man står fritt til å søke kommunal bolig hvor man vil.

Edit. Glemte at du kan låne 700tusen privat, men det skal vel også betales tilbake. Kausjonist tar ikke husbanken hensyn til, og heller ikke de fleste banker, selv ikke egenkapital på 700 tusen. De ser på ens evne til å betjene et lån.

Endret av Atea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, Blondie65 skrev:

Trådstarter, du fabler mye og det virker ikke helt som du er i den virkelige verden.

Hvis du har en funksjonsgrad kan du søke gradert uføretrygd og jobbe resten. Det er mange typer arbeid man kan gjøre hjemmefra.

I tillegg til å fable om jobber med nettolønn på 50.000 er du heller ikke i stand til å tenke på en nøktern bolig. Nei, det skal være to soverom og sentralt.

Her er et par fakta til deg:

Hver eneste krone du låner skal betales tilbake. Dvs at din betalingsevne for et nytt lån reduseres tilsvarende og de 700.000 som du får låne av bekjente reduserer lånerammen din med 700.000. Det blir altså helt feil å regne dette som egenkapital da det er lån.

Det at du alt har gjeld reduserer lånerammen din ytterligere. 

Her er hva du bør gjøre:

* Finn ut om du kan få uføretrygd. 

* Snakk med boligkontoret i din kommune så du vet hva slags rammer du har å forholde deg til.

* Senk kravene til hva som skal være din inngangsport i boligmarkedet. Kanskje en et roms leilighet litt mindre sentralt til 1,2 millioner er det du faktisk har råd til. Om noen år kan du selge denne og kjøpe en større. Da har den du har kjøpt mest sannsynlig steget i verdi og kan selges slik at du realiserer din egen egenkapital (ikke penger lånt av andre). Det er fullt mulig å få 100 % startlån fra kommunen dersom du er realistisk i forhold til hva du kan betjene.

* Slutt å fabulere på nett - spør de rette instanser (boligkontoret, NAV osv) om de faktiske mulighetene.

Ja, takk. Siden jeg må bo like ved skole/jobb( dette er ikke for å være vanskelig, men er en forutsetning for at jeg kan komme meg til jobb/studier på dager hvor jeg knapt kan gå ut!) ser jeg etter noe sentralt.

Jeg har ikke behov for 2 soverom eller noe stort! Dette er forslag fra andre fordi jeg da kunne leid ut og som jeg også tenker ville vært lurt.

Ser at jeg burde søke uføretrygd, men jeg er jo allerede utdannet flere ganger og får eksemplariske tilbakemeldinger mht.hvor effektiv jeg er, jeg er veldig "flink pike" og drar meg avgårde på jobb selv om jeg er sykemeldt( fordi kollegaer også er sykemeldt) og noen må jo ta ansvar når ikke sjefen gjør det!

Slik har det alltid vært. Jeg er sterkt funksjonsnedsatt somatisk med en rekke kroniske lidelser som selvsagt har gitt seg utslag i at jeg er mentalt utkjørt.

Dette ser ikke NAV, leger osv.de ser en godt voksen dame som har mestret mye, til tross for alle utfordringer. De ser at ting blir verre og verre, men så lenge jeg ikke setter meg ned og nekter å kjempe for å bli frisk nok til å kunne fungere " optimalt" blir jeg værende på en 12 000 kr inntekt, evt. Blir jeg kastet ut av systemet.

Selv om jeg ER sytete i denne tråden og virker " særdeles lite kognitivt utviklet" fremstår jeg mye mer "oppegående" in real life når jeg er på mitt "friskeste" og er opplagt nok ( etter søvn og matinntak)til å sortere tankene slik at jeg får formulert meg på intellektuelt vis.

Behandling for meg i Norge finnes ikke, da dette går under "sjeldne lidelser" og så lenge jeg ikke oppfører meg svært dramatisk ( hyler, skriker, gråter) eller utfører "forstyrrede handlinger" ( en vennine fikk f.eks førerkort til 60 000 av NAV, da hun ble mislikt i alle sine jobber og viste "farlig atferd" med å true kjæresten med kniv, hylte, presset frem krokodilletårer osv.). Det har noe med hvem man får som saksbehandleren og om man er villig til å drive manipulasjon tror jeg....eller hvor mye man faktisk takler av motgang. Denne venninen sa hun pleide å overdrive hun var ikke fysisk syk og hadde et rikt og sosialt liv. Aner virkelig ikke hvorfor hun var i systemet...jaja

Jeg orker ikke å lyge meg til "rettigheter".

 

 

 

 

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Med en inntekt på kr. 12.000 i mnd.  står du venteleg langt bak i køen for inngangsbillett på boligmarkede....Det er slike som deg ,og andre  lavinntekt grupper som er blitt taperne på boligmarkede....Det er noe som heter startlån ,og en finansordning bevilget igjennom husbanken,og du må søke igjennom kommunen....Den sittende regjering  skjerpet /reduserte kravene og bevilgningene  til dem som får innvilget lån/ startlån på spesiellle vilkår....Forskjellen mellom fattige og rike har økt dramatisk de siste årene i Norge...Og vi har etterhvert fått eit boligmarked som er forbeholdt bare dem som har formue,og god inntekt....Skal boliprisene fortsette å stige ,så vil ein om noen få år oppleve at  mange aldri får råd å kjøpe seg boliger,og dette vil råke spesielt mange unge, uføre, o.l 

Hmmm...takk for innspill. 

Hva med campingvogn? Husbåt? Jeg har sett på muligheten for et minihus, men da må jeg jo ha tomt også.

Lurer kanskje på om jeg kommer innunder en ordning mth.at man kan ta taxi til fra arbeid/studiested og kostnadene blir dekket...

Jeg har aldri hatt råd til førerkortet og nå som jeg har det er det ikke forsvalig at jeg kjører selv p.g.a sykdom.

Offentlig transport er krevende, da jeg på mine virkelig dårlige dager må ligge fordi jeg ikke klarer å stå oppreist/sitte p.g.a de fysiske smertene.

Så ja, tanken er at bor man like ved kan man bli bært/kjørt til og fra jobb/studier eller t.o.m klare å "ake seg fremover" de få meterene det tar å komme seg hjem til sofa/seng.

På jobb og studier kan man jo tilrettelegge litt, men ja...jeg misunner dem som ikke har så store utfordringer i hverdagen:) 

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Trådstarter, du fabler mye og det virker ikke helt som du er i den virkelige verden.

Hvis du har en funksjonsgrad kan du søke gradert uføretrygd og jobbe resten. Det er mange typer arbeid man kan gjøre hjemmefra.

I tillegg til å fable om jobber med nettolønn på 50.000 er du heller ikke i stand til å tenke på en nøktern bolig. Nei, det skal være to soverom og sentralt.

Her er et par fakta til deg:

Hver eneste krone du låner skal betales tilbake. Dvs at din betalingsevne for et nytt lån reduseres tilsvarende og de 700.000 som du får låne av bekjente reduserer lånerammen din med 700.000. Det blir altså helt feil å regne dette som egenkapital da det er lån.

Det at du alt har gjeld reduserer lånerammen din ytterligere. 

Her er hva du bør gjøre:

* Finn ut om du kan få uføretrygd. 

* Snakk med boligkontoret i din kommune så du vet hva slags rammer du har å forholde deg til.

* Senk kravene til hva som skal være din inngangsport i boligmarkedet. Kanskje en et roms leilighet litt mindre sentralt til 1,2 millioner er det du faktisk har råd til. Om noen år kan du selge denne og kjøpe en større. Da har den du har kjøpt mest sannsynlig steget i verdi og kan selges slik at du realiserer din egen egenkapital (ikke penger lånt av andre). Det er fullt mulig å få 100 % startlån fra kommunen dersom du er realistisk i forhold til hva du kan betjene.

* Slutt å fabulere på nett - spør de rette instanser (boligkontoret, NAV osv) om de faktiske mulighetene.

Takk for konkret liste:) skal ringe rundt til uken, men dette med uføretrygd vegrer jeg meg for.

Føler at da har jeg virkelig et håndfast bevis for at jeg har "tapt kampen".

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for konkret liste:) skal ringe rundt til uken, men dette med uføretrygd vegrer jeg meg for.

Føler at da har jeg virkelig et håndfast bevis for at jeg har "tapt kampen".

Anonymkode: d10e1...c4b

Du har tapt kampen i den grad at du kan jobbe så mye du vil etter at du har fått innvilget uføretrygd.

Anonymkode: bee52...00f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for konkret liste:) skal ringe rundt til uken, men dette med uføretrygd vegrer jeg meg for.

Føler at da har jeg virkelig et håndfast bevis for at jeg har "tapt kampen".

Anonymkode: d10e1...c4b

Hvordan er det å få en uføregrad som passer med din funksjonsevne å tape kampen? Jeg skjønner hva du mener altså - jeg bare utfordrer deg til å tenke litt anderledes på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk. Siden jeg må bo like ved skole/jobb( dette er ikke for å være vanskelig, men er en forutsetning for at jeg kan komme meg til jobb/studier på dager hvor jeg knapt kan gå ut!) ser jeg etter noe sentralt.

Jeg har ikke behov for 2 soverom eller noe stort! Dette er forslag fra andre fordi jeg da kunne leid ut og som jeg også tenker ville vært lurt.

Ser at jeg burde søke uføretrygd, men jeg er jo allerede utdannet flere ganger og får eksemplariske tilbakemeldinger mht.hvor effektiv jeg er, jeg er veldig "flink pike" og drar meg avgårde på jobb selv om jeg er sykemeldt( fordi kollegaer også er sykemeldt) og noen må jo ta ansvar når ikke sjefen gjør det!

Slik har det alltid vært. Jeg er sterkt funksjonsnedsatt somatisk med en rekke kroniske lidelser som selvsagt har gitt seg utslag i at jeg er mentalt utkjørt.

Dette ser ikke NAV, leger osv.de ser en godt voksen dame som har mestret mye, til tross for alle utfordringer. De ser at ting blir verre og verre, men så lenge jeg ikke setter meg ned og nekter å kjempe for å bli frisk nok til å kunne fungere " optimalt" blir jeg værende på en 12 000 kr inntekt, evt. Blir jeg kastet ut av systemet.

Selv om jeg ER sytete i denne tråden og virker " særdeles lite kognitivt utviklet" fremstår jeg mye mer "oppegående" in real life når jeg er på mitt "friskeste" og er opplagt nok ( etter søvn og matinntak)til å sortere tankene slik at jeg får formulert meg på intellektuelt vis.

Behandling for meg i Norge finnes ikke, da dette går under "sjeldne lidelser" og så lenge jeg ikke oppfører meg svært dramatisk ( hyler, skriker, gråter) eller utfører "forstyrrede handlinger" ( en vennine fikk f.eks førerkort til 60 000 av NAV, da hun ble mislikt i alle sine jobber og viste "farlig atferd" med å true kjæresten med kniv, hylte, presset frem krokodilletårer osv.). Det har noe med hvem man får som saksbehandleren og om man er villig til å drive manipulasjon tror jeg....eller hvor mye man faktisk takler av motgang. Denne venninen sa hun pleide å overdrive hun var ikke fysisk syk og hadde et rikt og sosialt liv. Aner virkelig ikke hvorfor hun var i systemet...jaja

Jeg orker ikke å lyge meg til "rettigheter".

 

 

 

 

Anonymkode: d10e1...c4b

Du har heilt rett i at saksbehandler hos NAV er oftast heilt avgjørende for hvilke hjelp og rettledning du får....Noen får tilsynelatende  "sydd puter under ræva"  igjennom sitt første besøk hos NAV-kontoret...Medan andre igjenn må føre ein lang kamp overfor NAV-byråkratiet.....Det er desv. slik at mange mennesker legger tærskelen høgere en andre for å oppsøke lege,og har ingen  en  historikkboks å vise til når d første gangen  oppsøker NAV-kontoret....En bekjent m / diagnosen "dårleg  rygg " fekk  omstillingstønad  til  førerkort-utvidelse  (tyngre kjøretøy) dekt igjennom  Nav  til drøyt kr. 120.000....Nå sår eg tvil om   transportbransjen er  den beste arena for personer m/ dårlege ryggerplager....Eit klassisk eksempel på at   ein kan  stille spørsmål ved  kompetansen til saksbehandlere innenfor NAV-systemet...Fekk sjølv etterhvert  ryggproblem,igjennom tungtarbeid  på jobben,og  uttallige behandlinger hos kiropraktor...Har likevel kjempet meg på jobben  hver dag,og sjølv sørget for omstillinger i arbeidslivet..46 år ....

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Du har heilt rett i at saksbehandler hos NAV er oftast heilt avgjørende for hvilke hjelp og rettledning du får....Noen får tilsynelatende  "sydd puter under ræva"  igjennom sitt første besøk hos NAV-kontoret...Medan andre igjenn må føre ein lang kamp overfor NAV-byråkratiet.....Det er desv. slik at mange mennesker legger tærskelen høgere en andre for å oppsøke lege,og har ingen  en  historikkboks å vise til når d første gangen  oppsøker NAV-kontoret....En bekjent m / diagnosen dårleg  rygg  fekk  omstilling til  førerkort-utvidelse  (tyngre kjøretøy) dekt av nav til drøyt kr. 100.000....Nå har  imdlertid ikkje transportbransjen synt seg å vera den beste arena for personer m/ dårlege rygger....Eit klassisk eksempel på   ein kan  stille spørsmål ved  kompetansen til saksbehandlere innenfor NAV-systemet...

 

Oj. Blir stum. Ja, har vært mye at mitt problem. Gikk mange år før jeg søkte hjelp. Det ble på den tiden søkt om en trygdeordninger( husker ikke hva), men siden jeg ikke hadde blitt behandlet på sykehus/vært på rehabilitering og "bitt smertene i meg" og vært i både jobb og studier samtidig fikk jeg avslag på grunnlag av " høy motivasjon, gjennomføringsevne osv".

Anonymkode: d10e1...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Bruker
1 time siden, Blondie65 skrev:

Trådstarter, du fabler mye og det virker ikke helt som du er i den virkelige verden.

Hvis du har en funksjonsgrad kan du søke gradert uføretrygd og jobbe resten. Det er mange typer arbeid man kan gjøre hjemmefra.

I tillegg til å fable om jobber med nettolønn på 50.000 er du heller ikke i stand til å tenke på en nøktern bolig. Nei, det skal være to soverom og sentralt.

Her er et par fakta til deg:

Hver eneste krone du låner skal betales tilbake. Dvs at din betalingsevne for et nytt lån reduseres tilsvarende og de 700.000 som du får låne av bekjente reduserer lånerammen din med 700.000. Det blir altså helt feil å regne dette som egenkapital da det er lån.

Det at du alt har gjeld reduserer lånerammen din ytterligere. 

Her er hva du bør gjøre:

* Finn ut om du kan få uføretrygd. 

* Snakk med boligkontoret i din kommune så du vet hva slags rammer du har å forholde deg til.

* Senk kravene til hva som skal være din inngangsport i boligmarkedet. Kanskje en et roms leilighet litt mindre sentralt til 1,2 millioner er det du faktisk har råd til. Om noen år kan du selge denne og kjøpe en større. Da har den du har kjøpt mest sannsynlig steget i verdi og kan selges slik at du realiserer din egen egenkapital (ikke penger lånt av andre). Det er fullt mulig å få 100 % startlån fra kommunen dersom du er realistisk i forhold til hva du kan betjene.

* Slutt å fabulere på nett - spør de rette instanser (boligkontoret, NAV osv) om de faktiske mulighetene.

Ja, TS fabler mye,men samtidig vert å minne om at det finnes mange mennesker "der ute" som treng hjelp å orientere seg  idet offentlige  byråkratiet......Mange "gjir opp" før de er begynt,og føler de kjemper forgjeves.....Det snakkes ofte om de ressurssterke i samfunnet......Men,hvem er nå egentlig desse som blir omtalte som  såkalte ressurssterke ?......Mitt inntrykk er at mange av  de såkalte ressursterke personer er folk med "spisse albuer" som har hatt rikeleg tid å sette seg inni sine rettigheter.\,og trår gjerne (over lik ) for å få innvilget sine rettigheter... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Anonym Bruker skrev:

Ja, TS fabler mye,men samtidig vert å minne om at det finnes mange mennesker "der ute" som treng hjelp å orientere seg  idet offentlige  byråkratiet......Mange "gjir opp" før de er begynt,og føler de kjemper forgjeves.....Det snakkes ofte om de ressurssterke i samfunnet......Men,hvem er nå egentlig desse som blir omtalte som  såkalte ressurssterke ?......Mitt inntrykk er at mange av  de såkalte ressursterke personer er folk med "spisse albuer" som har hatt rikeleg tid å sette seg inni sine rettigheter.\,og trår gjerne (over lik ) for å få innvilget sine rettigheter... 

Det er ikke det at vedkommende søker hjelp på nett jeg reagerer på. Det er de totalt urealistiske forventningene og at det ikke ser ut som at det går inn at det er urealistisk.

Jeg synes som deg at NAV ofte svikter når det gjelder rådgivning. Dessverre må man ofte søke opp muligheter selv. Hvordan gjøre det når man ikke vet hvor man begynner? DET er gode spørsmål å stille på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
1 time siden, Blondie65 skrev:

Det er ikke det at vedkommende søker hjelp på nett jeg reagerer på. Det er de totalt urealistiske forventningene og at det ikke ser ut som at det går inn at det er urealistisk.

Jeg synes som deg at NAV ofte svikter når det gjelder rådgivning. Dessverre må man ofte søke opp muligheter selv. Hvordan gjøre det når man ikke vet hvor man begynner? DET er gode spørsmål å stille på nett.

Det er bare så trist at mange som hadde hatt behov for  NAV bistand hører ein oftast ikkje noe ifra,og de oppsøker heller  ingen hjelp før det gjerne er forseint   .....Dette er personer som har vert vant å "kjempe for sitt daglige brød" og har hatt  en høy arbeidsmoral,over mange år og har ofte lagt  lista høgt for å oppsøke legekontor m.v....Når de så en dag føler behov for å  oppsøke legekontor, NAV  grunnet sliatsje på rygg  ,hofter etc. gr. arbeidsbelastninger over år....Ja da må  de gjerne forholde seg til  "blåruss" og  en skjærma arbeidsplass  NAV-kontorene og en rekke lovparagrafer,og blir henstilt om å dra hjem å ordne sjølve på nett .....

Vi har fått en genrasjon som beriker seg på det velferdssamfunnet vi har fått,og som kjenner sin besøkelses både hos  NAV,og andre offentelige kontoret,om hvilke rettigheter de har .......Såkalte snyltere !

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm...takk for innspill. 

Hva med campingvogn? Husbåt? Jeg har sett på muligheten for et minihus, men da må jeg jo ha tomt også.

Lurer kanskje på om jeg kommer innunder en ordning mth.at man kan ta taxi til fra arbeid/studiested og kostnadene blir dekket...

Jeg har aldri hatt råd til førerkortet og nå som jeg har det er det ikke forsvalig at jeg kjører selv p.g.a sykdom.

Offentlig transport er krevende, da jeg på mine virkelig dårlige dager må ligge fordi jeg ikke klarer å stå oppreist/sitte p.g.a de fysiske smertene.

Så ja, tanken er at bor man like ved kan man bli bært/kjørt til og fra jobb/studier eller t.o.m klare å "ake seg fremover" de få meterene det tar å komme seg hjem til sofa/seng.

På jobb og studier kan man jo tilrettelegge litt, men ja...jeg misunner dem som ikke har så store utfordringer i hverdagen:) 

Anonymkode: d10e1...c4b

Du kan søke om elektrisk rullestol eller scooter. Jeg tror ikke en scooter får plass på buss eller trikk, men en vanlig elektrisk rullestol får plass på alle typer kollektiv transport (det eneste unntaket er i den verste rushtiden, men det er jo ikke verre enn å bli litt lenger på jobben). Da kan du legge setet tilbake og heve beina og hvile hele veien til jobben, så da er det i grunn bare bra med lang reisevei. :P 

Anonymkode: 092c6...d42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke om elektrisk rullestol eller scooter. Jeg tror ikke en scooter får plass på buss eller trikk, men en vanlig elektrisk rullestol får plass på alle typer kollektiv transport (det eneste unntaket er i den verste rushtiden, men det er jo ikke verre enn å bli litt lenger på jobben). Da kan du legge setet tilbake og heve beina og hvile hele veien til jobben, så da er det i grunn bare bra med lang reisevei. :P 

Anonymkode: 092c6...d42

Det er fult muleg å søke NAV om tilskudd / Stønader til Drosje ...Vil oppmode deg om å ta kontakt med nærmest NAV-kontor og be dem gjøre rede for hvilke rettigheter du har ....Og har du behov for ekstra  dokumentasjoner over  ditt hendycap,så fremskaffer du det m.a. igjennom spesialist ærklering / lege...

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Det er fult muleg å søke NAV om tilskudd / Stønader til Drosje ...Vil oppmode deg om å ta kontakt med nærmest NAV-kontor og be dem gjøre rede for hvilke rettigheter du har ....Og har du behov for ekstra  dokumentasjoner over  ditt hendycap,så fremskaffer du det m.a. igjennom spesialist ærklering / lege...

Ts kan selv søke om AU-reiser. Skjemaet ligger på NAVs nettsider: https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hvor+trenger+du+hjelp/Arbeid+og+utdanning/arbeids-og-utdanningsreiser

Anonymkode: 092c6...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.7.2017 den 11.42, AnonymBruker skrev:

Det er høyst usannynlig at jeg noen gang kommer tilbake i fulltidsarbeid og får en normal inntekt.

Anonymkode: d10e1...c4b

Jeg har aldri sett mere rør og rot postet fra en og samme bruker noengang i en tråd. I hovedinnlegget ditt mener du at du noen gang får en fulltidsjobb igjen. Men så begynner du å fable noe voldsomt i de neste innleggene dine.

Senere fabler du om du skal ta legeutdannelse, noe som koster mange hundre tusen kroner..... og lurer på om du må møte opp mye!?? Hva tror du egentlig at du driver med? Det er jo bare tullprat fra ende til annen. Du skal ha taxi til jobb og skole, men du må LIGGE underveis fordi du er så dårlig. Men hvordan i huleste skal du få til å utføre noen JOBB da?!?

Ikke bare det. Nei, du skal ha en sentrumsnær leilighet som alle vet er de dyreste leilighetene på markedet i enhver by. Og det på luselønn/inntekt.

Du er helt på jordet, det er alt jeg kan si. Eller så er du et lite troll som har sommerferie og kjeder seg.

 

Anonymkode: e757b...316

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...