AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg holder på å bli sånn smålig gal av trygdloven og NAV... Så nå trenger jeg å lufte hodet mitt og få litt hjelp! Kanskje noen der ute vet? Jeg ønsker å ta ut ulønnet permisjon etter foreldrepermisjon, men dette kan føre til en stor fallgruve hvis jeg f.eks skulle bli syk i perioden og står der med begrensede rettigheter til sykepenger. Prøver derfor å finne alternative løsninger som kan være tryggere hvis uhellet skulle skje, man vet aldri. I følge trygdeloven regnes lovbestemt permisjon etter arbeidsmiljølovens §§ 12-2 til 12-5 og 12-9 til 12-13 i over 14 dager som avbrudd i arbeidsforholdet jf § 8-15 andre ledd, og etter slike avbrudd plikter ikke arbeidsgiver å yte sykepenger i arbeidsgiverperioden før arbeidsforholdet igjen har var i fire uker. Det fremgår imidlertid av § 8-2 at vilkåret om fire ukers opptjeningstid ikke gjelder dersom vedkommende umiddelbart før sykefraværet har vært i arbeid eller mottatt ytelser etter kapittel 14 (ytelser ved fødsel og adopsjon) i til sammen minst fire uker, som da vil være foreldrepermisjonen, og i slike tilfeller vil det kunne foreligge rett til sykepenger utbetalt fra NAV fra første dag, jf § 8-17. Den delen er grei, NAV betaler altså fra første dag etter foreldrepermisjon hvis man skulle bli syk, ikke arbeidsgiver (inntill opptjeningstiden er over). Et arbeidsforhold anses ikke som påbegynt ved ferieavvikling, men hvis man arbeider en dag for så å ta lovbestemt ferie, anses arbeidsforholdet for påbegynt og ferien teller med i beregningen av opptjeningstid (jf § 8-2). Jobber jeg altså en dag etter foreldrepermisjon og tar 4 uker ferie, har jeg rett til 100% sykepenger fra arbeidsgiver fra første dag etter ferie. Så kommer det store spørsmålet... Hvordan blir sykepengerettighetene hvis jeg etter ferien arbeider 1 dag, tar 14 dager ulønnet permisjon, arbeider 1 dag, tar 14 dager ulønnet permisjon, osv, for så å gå ut i jobb. Ved permisjon i 14 dager eller mindre (som i dette tilfellet, siden de er delt opp med en arbeidsdag i mellom), anses arbeidsforholdet å bestå jf § 8-15 andre ledd. I følge nav (https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-17-sykepenger-fra-trygden) står det at ved permisjon i inntill 15 dager gjelder reglene om at arbeidsiver yter sykepenger til og med siste arbeidsdag før permisjonen skulle begynt hvis arbeidstaker blir sykemeldt før permisjonen skulle ta til (jf § 8-18 femte ledd) (altså den ene arbeidsdagen før 14 dager ulønnet permisjon), og ved sykmelding i permisjonstiden plikter arbeidsgiver å utbetale sykepenger fra og med første dag etter utløpet av permisjonstiden (første fraværsdag) (altså den ene dagen etter 14 dager ulønnet permisjon eller når man går tilbake i 100% arbeid). Men hva skjer med permisjonen som følger etter den ene dagen arbeid hvis man har blitt syk? Det er her jeg er forvirret. La oss si at jeg brakk en arm og ble sykemeldt i flere måneder, vil da de resterende avtalte ulønnede permisjonene falle bort ettersom hensikten med permisjonen bortfaller? Eller vil de bestå, og sykepengene stopper i de ulønnede permisjonene? NAV skriver at de ikke betaler sykepenger under permisjon (både ulønnet og lønnet), og hvis arbeidsaker skulle hatt permisjon må sykepengene stanses. Samtidig skriver de at sykemelding over lengre tid vil føre til at avtalt permisjon ofte faller bort, og at man i slike tilfeller kan foreligge rett til sykepenger. "Forutsetningen er imidlertid at det, til tross for avtale om permisjon, kan godtgjøres at det foreligger et inntektstap på grunn av sykmeldingen". "Inntektstap antas å foreligge når hensikten med permisjon bortfaller på grunn av sykdom". De skriver også at i sykdom før permisjon betaler trygden sykepenger fra det tidspunktet permisjonen er avtalt, dersom den planlagte virksomheten under permisjonen ikke kan gjenopptas ved friskmelding. Det kan f.eks. gjelde en planlagt omsorgsoppgave som ikke kan gjennomføres på grunn av egen sykdom, som da er mitt tilfelle. Men hva menes med alt dette? Hvordan blir min situasjon? Faller de ulønnede permisjonene bort i mitt tilfelle? Hvis ja, betaler da NAV sykepengene fra dagen permisjonen skulle ha startet? Eller vil det være vanlig prosedyre hvor arbeidsgiver betaler de første 16 kalenderdagene, og så betaler NAV resten? Eller vil sykepengene bli stanset i de periodene permisjonene er satt opp og avtalt? NAV kunne ikke svare meg før situasjonen faktisk oppsto... Ble et veldig langt innlegg, men jeg er som sagt veldig forvirret. Anonymkode: 99679...b52 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Del Skrevet 7. juli 2017 De du egentlig spør om, er hvordan du kan få i både pose og sekk, tilpasse og utnytte trygdesystemet til din fordel? Det har i lang tid blitt advart om konsekvensene og risikoen ved å gå ut i ulønnet permisjon etter svangerskapspermisjon, nettopp fordi flere har "brent seg" ved å bli syk for så å ikke forstå at de da er uten rettigheter i trygdesystemet. Jeg vil tro, uten å vite, at ved din sjonglering med 13 dagers ulønnet permisjon, en arbeidsdag for så på nytt 13 dagers ulønnet permisjon vil være umulig i praksis. Hvilken arbeidsgiver vil akseptere en arbeidstaker som dukker opp en gang hver annen uke? Skulle det skje noe som gjør det nødvendig med sykepenger så vil jeg tro, igjen uten å vite sikkert, at Nav vil reagere negativt på denne måten å lese loven på. Har du gått inn i lovens forarbeider og lest grundig der? Det er vanligvis der vi og advokater går når de trenger utfyllende info til lovene. Før jeg hadde turt å gamble med din måte å tolke lovverket på, så ville jeg sendt en epost til Nav og bedt om utfyllende forklaring på deres fortolkning av dine "løsninger" - les forsøk på å finne smutthull i Folketrygdloven. Anonymkode: d8c10...05c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå