Gå til innhold

Normalt å få arv før foreldrene går bort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det normalt å få arv før foreldrene går bort? De er snart 70år, og har endel penger. Fortsatt ikke fått en krone, vi begynne å bli gamle. Hadde kommet godt med nå, men om 10-20år så trenger vi nok ikke disse så veldig. Det er dems penger, men lurte bare på om andre før noe arv før de går bort.

Anonymkode: d9d0e...4f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange jobber til 70. 70 er ikke som før. Har  ikke fått en krone? Skjerp deg....

Anonymkode: 6b90e...c5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forskudd på arv. Fikk nærmest blankofullmakt over hva jeg ville ha. Fikk 250 000, mer trengte jeg ikke.

Jeg har det jeg trenger så vurderer å overføre resten av min arv til mine barn. De vil ha større behov for de pengene enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forskudd på arv i disse dager. Årsaken er ikke at foreldrene mine har så mye penger, men at det er et ønske om at vi søsken skal ta over en hytte. Det har ikke jeg råd til (full renovering) så da kommer det forskudd på arv istedenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Ekte_gribber

Anonymkode: 92bfe...773

Såpass. Så lenge man ikke forventer noe så er det da et helt normalt spørsmål. Mange foreldre som gir forskudd på arv i dag, mange blir jo uansett gjenstand for arv når foreldre en dag går bort. Det er ganske enkelt en del foreldre som overfører verdier på forhånd. 

Anonymkode: 5037a...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å få arv før foreldrene går bort? De er snart 70år, og har endel penger. Fortsatt ikke fått en krone, vi begynne å bli gamle. Hadde kommet godt med nå, men om 10-20år så trenger vi nok ikke disse så veldig. Det er dems penger, men lurte bare på om andre før noe arv før de går bort.

Anonymkode: d9d0e...4f2

Forskudd på arv til barn som sitter trangtni det, er ikke uvanlig. Men det er eieren av pengene og verdiene som bestemmer om de vil gi forskudd på arv, eller gi bort alt de eier til veldedige formål når de er i live. 

Synes det er respektløst overfor foreldre å forvente eller å antyde at man vil ha forskudd på arv. Dette er som gaver man gir nårmog dersom man vil gi. 

Anonymkode: b8011...e17

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du stiller spørsmålet høres du ut som en grådig gribb. "fortsatt ikke fått en krone"... De har da gitt deg tak over hodet og mat på bordet i oppveksten? Og om de bare er 70, har de mange år igjen de trenger pengene sine til selv. 

Jeg jobber og tjener mine egne penger, og vil heller at mine foreldre skal bruke pengene de har jobbet og slitt for på å kose seg på sine gamle dager. 

Anonymkode: 6f25f...169

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Alvorlig. Snart 70? De lever et liv de også da. Herregud. Liker ikke tankegangen din jeg. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 nå er ikke som 70 var før. Mange reiser, leier seg hus i syden og bruker pengene på fritid. "Har ikke fått en krone" syns jeg hørtes veldig uforskammet ut. 

Anonymkode: db75b...b4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å få arv før foreldrene går bort? De er snart 70år, og har endel penger. Fortsatt ikke fått en krone, vi begynne å bli gamle. Hadde kommet godt med nå, men om 10-20år så trenger vi nok ikke disse så veldig. Det er dems penger, men lurte bare på om andre før noe arv før de går bort.

Anonymkode: d9d0e...4f2

Det er vel ikke så unormalt, men hvis foreldrene dine ikke har fylt 70 enda så er de jo ikke spesielt gamle og det ville ikke være det minste merkelig om de lever i 20 år til og har lyst til å bruke og disponere sine egne penger. Og med mindre foreldrene dine fikk barn ekstremt tidlig så er ikke du det minste gammel og penger kommer du til å trenge bl.a. når du blir pensjonist. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet, ja, jeg tror det er ganske vanlig. Da vi hadde arveavgift var det også skattemessig mest fornuftig å gi litt hvert år.

Anonymkode: 5a064...105

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KG folk har alltid hatt problemer. Så tar meg virkelig ikke nær av gribbe vaset. Hehe. Et helt normalt spørsmål. Det er dems penger, men hører mange får arv på forskudd. 

Anonymkode: d9d0e...4f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både og. Ikke uvanlig med forskudd på arv, men hekker ikke uvanlig at det ikke gies forskudd på arv. 

Anonymkode: 92979...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har gitt penger og verdier, bil etc, for nesten 1mill til hver av barna. Er vel fordi de så vi trengte det mer enn de, mye av det ble gitt når jeg skilte meg. Kjenner ikke til andre venner som har fått. Tror ikke det er verken vanlig eller uvanlig. 

Anonymkode: 73bf7...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja, ganske vanlig vil jeg tro. Som du sier de pengene tilfalle jo deg på et tidspunkt uansett... Bedre å få dem når man trenger dem enn når man selv er godt etablert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn å spørre dem om et forskudd, men de kan si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ingen, sånn som jeg kommer på på stående fot, som har fått forskudd på arv. Det er altså ikke vanlig i mine kretser, men jeg omgåes heller ikke folk med store formuer eller massevis av penger på bok. Ingen av mine foreldre har penger på konto i form av formue, men de eier begge sine egne leiligheter. Foreldrene mine er skilt siden 80-tallet en gang. Faren min er gjeldsfri, moren min har stort lån på sin ennå da hun kjøpte den sent etter å ha leid i alle år.

Jeg forventer ikke noe forskudd på arv overhodet, og det ville ikke falle meg inn å spørre. Faren min TILBØD meg 300.000 da jeg skulle kjøpe meg leilighet i fjor, for å øke på egenkapitalen og få råd til å by, men det endte opp med at jeg fikk nok egenkapital selv etter salget av gammel bolig jeg eide med eksen. Så da ble det ikke behov for noe forskudd på arv likevel. De 300.000 hadde han tenkt å ta ut på lån i sin egen gjeldsfrie leilighet og så betale det ned, det jeg hadde fått i forskudd på arv. Men som sagt; det ble ikke behov for det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 12.58, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å få arv før foreldrene går bort? De er snart 70år, og har endel penger. Fortsatt ikke fått en krone, vi begynne å bli gamle. Hadde kommet godt med nå, men om 10-20år så trenger vi nok ikke disse så veldig. Det er dems penger, men lurte bare på om andre før noe arv før de går bort.

Anonymkode: d9d0e...4f2

Fikk 1/4 av barndomshjemmet da det ble solgt. Kun en forelder i live. 

Anonymkode: b686c...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...