AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #1 Del Skrevet 7. juli 2017 Hei dere. Føler for å lufte litt tanker.. Jeg er nettopp fylt 30 år og føler meg så utrolig mislykket. Jeg leier bolig, har ikke sjangs til å få kjøpt, har allerede studielån på 450 000,- grunnet at jeg var så "smart" å ta studiekompetanse på Bjørknes Privatskole, hvor jeg måtte gå i 2 år. Jeg har jobbet i klesbutikk helt siden jeg begynte å jobbe som 18-åring. I fjor satte jeg meg på skolebenken og siden jeg har barn, kunne jeg ikke flytte dit jeg hadde nok poeng til å komme inn, så det ble BI (studielånet for 1. året er inkludert i summen jeg nevnte over). Første året er ferdig, men jeg har begynt å tenke på om dette er verdt det? Jeg har altså ingen relevant arbeidserfaring i forhold til studiet mitt, jeg føler egentlig ikke jeg har lært så voldsomt mye dette første året og når jeg ser på stillingsutlysninger som er aktuelle for det jeg studerer, så kreves det jo at man skal kunne på det ene og det andre.. Jeg kan ikke f eks avanserte greier på Word og Excel, jeg er ikke ekspert i WordPress, jeg har ikke "2 års erfaring fra tilsvarende stilling".. Jeg studerer med 20 åringer som allerede har erfaring innen det vi studerer! Hvordan i all verden skal jeg klare å få en relevant jobb..? Hvordan kan jeg "fylle" CV'en min så jeg fremstår litt mer attraktiv når bacheloren er ferdig? Når det gjelder praksisplasser osv så stiller jeg laaaangt bak i køen. Har jobbet noe frivillig, men er begrenset hvor mye frivillig jeg kan jobbe, da jeg har utgifter som skal betales. Noen råd til en litt demotivert "gamling"? Anonymkode: fea73...87f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #2 Del Skrevet 7. juli 2017 Ser nå at jeg postet denne feil, flytt gjerne til karriere og utdanning om mulig? Anonymkode: fea73...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjøksuppe Skrevet 7. juli 2017 #3 Del Skrevet 7. juli 2017 Hva studerer du? Jeg ville i din situasjon heller flyttet med familie til et sted med lav bokost og tilbud om utdanning som gir gode jobbmuligheter også utenfor de dyreste delene av landet. Er du aleneforsørger eller har du mann? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #4 Del Skrevet 7. juli 2017 2 timer siden, Gjøksuppe skrev: Hva studerer du? Jeg ville i din situasjon heller flyttet med familie til et sted med lav bokost og tilbud om utdanning som gir gode jobbmuligheter også utenfor de dyreste delene av landet. Er du aleneforsørger eller har du mann? Det jeg studerer er noe hvor det er best jobbmuligheter her jeg bor Jeg og pappaen til barnet er ikke sammen, så jeg kan ikke flytte, fordi jeg vil ikke at barnet skal bli straffet i form av å ikke få se pappaen sin like mye som de gjør nå.. :/ TS Anonymkode: fea73...87f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #5 Del Skrevet 7. juli 2017 Ting som Excel, Word og Wordpress kan du lære deg selv. Det vil selvsagt ta litt tid, men det er slik de fleste forventer at man lærer dem uansett. Søk etter oppgaver på nettet du kan løse. Anonymkode: 79aae...b5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 7. juli 2017 #6 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg kan ikke avanserte ting i Excel eller Word jeg heller, men det finnes HORDER av brukerveiledninger og oppgaver man kan sette opp og prøve seg på for å bli bedre kjent med det på egenhånd. Wordpress er lett å lære seg, selv for de uten programmeringsbakgrunn. Man skal bare ha tid og mulighet til å fikle med det på egenhånd. Noe man også egentlig forventer at man gjør. Dog, det skal nevnes at jeg opptil flere ganger i måneden får tlf fra en tilfeldig ansatt som har fått i ansvar med å håndtere wordpress sidene til geskjeften de jobber for, og de kan virkelig ikke noe de heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #7 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg skjønner hvordan du tenker, har slike typer tanker selv. Men du må komme deg ut av denne onde sirkelen av tanker!! Lett å si, vanskelig å utføre. Husk at man kun ser det man vil se - nå ser du kun 20-åringer som allerede studerer og har relevant erfaring. Men hvis du ser rundt deg, så er det MANGE "eldre" folk som studerer etter å ha gjort noe annet tidligere. De aller fleste har ikke et kall i livet fra de er barn/ungdom slik at de vet hva de vil bli når de blir stor. Du har jo erfaring du også fra butikk-bransjen! Du må se det positive i situasjonen. Ja så er det noe drit å ha så mye studielån. Jeg har det selv, og tenker mange ganger jeg vil gå tilbake i tid og gjøre ting annerledes. Men man KAN faktisk ikke det, man kan kun se fremover! Slapp av og ta livet som det kommer, ingen vits i å bekymre seg for ting som mest sannsynlig ikke blir å skje. Du kommer jo til å få deg jobb! Du må bare ha tro på deg selv og vise det til potensielle arbeidsgivere, og jobbe hardere på skolen om du føler du henger etter. Ønsker deg lykke til! Se opp og frem! :D Anonymkode: 12b27...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #8 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg studerer til å bli ingeniør på universitetet. Eldste i klassen min har passert 50.. Så du er ikke gammel Du kommer deg igjennom dette studiet! Finnes mye info på youtube. Du kan lære omtrent hva som helst der. Det finnes også flere universiteter som tilbyr streaming, så vis du vil ta ekstra fag ( for kostnadden av ca 700 kr ca ) kan du jo melde deg opp der. Du får dette til Bruk sommeren på å forbered deg til høsten så går fagene enda bedre Anonymkode: 7d5a4...13a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #9 Del Skrevet 7. juli 2017 Problemet ditt er ikke at du mangler erfaring. Det er noe som lar seg løse. Problemet ditt er at du ikke er flyttbar. Da blir plutselig den manglende erfaringen din et problem, fordi du har liten mulighet til å bygge deg opp erfaring. Et tips er at du jobber deg inn mot fagområdet ditt. Altså skaff deg erfaring fra et tilgrenset arbeidsområde og jobb deg innover. Noen måneders vikariater her og der, plutselig er du inne i kjernen av fagområdet ditt. Det vil ta deg lengre tid enn dine medstudenter, men det er prisen du må betale for at fu ikke er mobil. Anonymkode: 4c037...441 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #10 Del Skrevet 7. juli 2017 Jeg har kun erfaring fra matbutikk (og et par somrer på kafé som ungdom). Jeg er 26 år, skal ta generell studiekompetanse til høsten (over 2 år). Etter det blir det bachelor (3 år) og kanskje en master hvis det faller seg slik. Jeg kunne kanskje blitt butikksjef når jeg er ferdig utdannet, men på grunn av helsa er nok ikke det mulig. Jeg vil altså være 31 når jeg er ferdig utdannet. Jeg bor med kjæresten som eier hus, så jeg sparer en del på det i form av husleie osv (vi er enige om budsjett, så jeg snylter ikke nei). Jeg har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av studier på grunn av helsa, så jadda. Alt går Ts! Bare ikke gi opp! Anonymkode: 0e5fa...7b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nanna87 Skrevet 9. juli 2017 #11 Del Skrevet 9. juli 2017 På 7.7.2017 den 21.14, AnonymBruker skrev: Jeg har kun erfaring fra matbutikk (og et par somrer på kafé som ungdom). Jeg er 26 år, skal ta generell studiekompetanse til høsten (over 2 år). Etter det blir det bachelor (3 år) og kanskje en master hvis det faller seg slik. Jeg kunne kanskje blitt butikksjef når jeg er ferdig utdannet, men på grunn av helsa er nok ikke det mulig. Jeg vil altså være 31 når jeg er ferdig utdannet. Jeg bor med kjæresten som eier hus, så jeg sparer en del på det i form av husleie osv (vi er enige om budsjett, så jeg snylter ikke nei). Jeg har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av studier på grunn av helsa, så jadda. Alt går Ts! Bare ikke gi opp! Anonymkode: 0e5fa...7b6 Alt går ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå