Gå til innhold

Noen som har erfaring med å dra på ferie/reise sammen med fremmede som enslig?

Gjest supernova_87

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hei! 

Sikkert litt dårlig tidspunkt å starte en tråd på. Men jeg lurer på om det er noen her inne som har hatt erfaring med å reise på turer med fremmede, f.eks noen de har møtt på nett eller, ja, jeg vet ikke helt hvordan det foregår. Jeg har jo hørt om slike gruppereiser, der man reiser med andre, men det er gjerne mest litt eldre ektepar og sånt? Det kunne jeg ikke tenke meg. 

Tenker mer å dra til et spennende sted, eller til og med bare "Syden", eller en storby. Vennene mine har ikke anledning, eventuelt jeg må anerkjenne at jeg ikke er så kul som jeg håper, og de bare ikke VIL dra med meg. :P Hvem vet. Jeg har reist en del alene, og tar meg godt frem i utlandet, synes det er ganske topp å reise alene, men det er jo også ganske fint å reise med andre! Men blir det hyggelig også om man reiser med fremmede? 

Noen som har erfaringer med å ha gjort dette? Evt. hvordan gikk det til? Hvordan var det?
Jeg tenker at det finnes jo sikkert mange som er i min situasjon og kunne tenke seg en reisepartner, men er det liksom faktisk noe folk gjør?

Jeg er ikke så gira på å reise alene i år igjen, samtidig som man kan jo ikke drive å sette livet på vent til vennene har råd eller fri fra jobb. Det er så mye jeg vil, og jeg kommer aldri til å få gjort noe hvis jeg bare skal vente på at det skal passe seg for andre. Er det viktigste å gjøre X eller å gjøre X med noen? liksom. 

Mvh Rainstorm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tipper du er lovlig sent ute til å få plass på feks Carpe Diem sine reiser. Mange liker disse.

Å reise på tur med noen fra nettet, tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen på. I så fall måtte avtalen vært at man bare forplikter seg til å spise middag sammen hver kveld og at alt annet må komme naturlig. 

Anonymkode: ac6cd...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist med gruppe og det har fungert veldig bra. De aller fleste som velger å dra med fremmede mennesker er jo mennesker som er hyggelige og åpne mennesker. Hvis ikke ville de jo ikke meldt seg på noe slikt. 

Jeg tenker egentlig at det er tryggere å reise med en gruppe enn fremmede enkeltpersoner. For da er jo sjansen mindre for at man er uheldig og kommer med en man virkelig ikke passe sammen med. Samtidig om man synes ferien er grei også om man er alene så kan man jo bare ignorere reiesepartneren sin om man virkelig ikke passer sammen. 

Edit: Jeg var i tidlig/midten av  20-årene da jeg reiste på gruppereise og de jeg reiste med var i samme aldersgruppe.

Endret av AnonymSjiraff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På turvenn.no kan du jo lete i forumet og se om du finner noen som ønsker reisevenn? ☺ Jeg har aldri reist med fremmede selv, men det kan sikkert være spennende også. Bare vær litt forsiktig dersom du er kvinne og reiser med en fremmed mann som skal spandere alt. Det som er greit når du reiser helt alene er at du ofte blir kjent med folk på reisen, spesielt på hostel!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du er lovlig sent ute til å få plass på feks Carpe Diem sine reiser. Mange liker disse.

Å reise på tur med noen fra nettet, tror jeg ikke jeg ville tatt sjansen på. I så fall måtte avtalen vært at man bare forplikter seg til å spise middag sammen hver kveld og at alt annet må komme naturlig. 

Anonymkode: ac6cd...8bf

Takk for tips om Carpe Diem sine turer. Det hadde jeg aldri hørt om noen gang! Du har nok rett at hvis det gjelder denne sommeren her så er det for sent. Jeg vet liksom ikke om slike gruppereiser er for meg. Jeg tror jeg vil ha mer fritt og chill liksom, og kanskje bare forholde meg til en person? Vet ikke! Men jeg skal sjekke ut i det, er jo noe å vurdere. Har du vært på det selv? Vil gjerne høre fra dere som har prøvd slikt selv. 

Hvilke andre forpliktelser tenkte du det ville være enn nettopp å spise middag sammen o.l.? Nå vet jeg ikke helt om dette er noe noen gjør, men det jeg ser for meg er jo å bo på samme sted, og så sjekke med hverandre litt sånn "jeg skal på den og den utflukten, vil du være med?" eller "jeg tenkte å dra ut og snorkle og se på fiskene, vil du også gjøre det?". Type. Hva vet jeg! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge man har eget hotellrom, og begge/alle er personer som kan gjøre ting uavhengig av den andre så går det vel helt fint!
Men det krever at man har en viss avstand og eget program, og bare møtes av og til for en middag og noen timer på stranda, og heller spontant avtaler spasertur i byen eller på museum osv. For det er GANSKE kjipt å føle seg forplikta til å henge med en man kanskje ikke kommer like godt overens med i virkeligheten som på nett. Man kan ha god kjemi på nett og mye til felles, men plutselig er den ene introvert og den andre ekstrovert for eksempel, og den ene kan forvente for mye av den andre og den andre blir sliten og får dårlig samvittighet eller i værstefall går drittlei den andre .

Arrangerte gruppereiser er ikke bare eldre mennesker og ektepar , så jeg ville heller satset på noe sånt, for der har gruppa de andre i gruppa å være med når de vil være sosiale, så ingen blir fornærma om man trekker seg tilbake eller vil gjøre noe annet. Man føler ikke at man er den som må underholde den andre liksom.

Anonymkode: 86f66...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87
4 minutter siden, AnonymSjiraff skrev:

Jeg har reist med gruppe og det har fungert veldig bra. De aller fleste som velger å dra med fremmede mennesker er jo mennesker som er hyggelige og åpne mennesker. Hvis ikke ville de jo ikke meldt seg på noe slikt. 

Jeg tenker egentlig at det er tryggere å reise med en gruppe enn fremmede enkeltpersoner. For da er jo sjansen mindre for at man er uheldig og kommer med en man virkelig ikke passe sammen med. Samtidig om man synes ferien er grei også om man er alene så kan man jo bare ignorere reiesepartneren sin om man virkelig ikke passer sammen. 

Edit: Jeg var i tidlig/midten av  20-årene da jeg reiste på gruppereise og de jeg reiste med var i samme aldersgruppe.

Jeg har også tenkt dette med at i verste fall får man bare ignorere hverandre. Det er jo en sjanse man tar, men du har jo definitivt rett i at sånn sett er grupper bedre. Jeg tenkte på det, tenk om man reiser med noen som man viser seg å ikke tåle trynet på, da er det jo virkelig bedre å bare reise aleine! 

Jeg kødda med min mor at jeg burde få en kjæreste kun for den grunn at jeg skulle ha en reisepartner! Men det er nok litt dårlig gjort å bli sammen med noen bare fordi jeg vil ha reisefølge. Høres jo ikke helt logisk eller rett ut. :P 

Problemet med en gruppe er at jeg blir så engstelig, for hva om jeg ikke egentlig ER en hyggelig person, og er sammen med en gruppe hyggelige, omgjengelige, åpne mennesker og likevel føler meg utenfor! Er kanskje derfor det er så mye enklere å dra for seg selv, da blir jeg ikke skuffa. Jeg er for redd ass! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Rainstorm skrev:

Hvilke andre forpliktelser tenkte du det ville være enn nettopp å spise middag sammen o.l.? Nå vet jeg ikke helt om dette er noe noen gjør, men det jeg ser for meg er jo å bo på samme sted, og så sjekke med hverandre litt sånn "jeg skal på den og den utflukten, vil du være med?" eller "jeg tenkte å dra ut og snorkle og se på fiskene, vil du også gjøre det?". Type. Hva vet jeg! :P 

Det som fort kan skje er at den ene vil være sammen HELE tiden, mens man selv bare vil møtes for spesielle utflukter.
Eller at den ene prater for mye eller for lite , helt motsatt av sånn person man er selv.
For min del syntes jeg det er deilig å nyte en stille middag uten masse skravling og skrål og press om å dra ut på byen etterpå, og drar vi ut på byen så vil jeg holde oss sammen og ville blitt lei og flau om den andre var sånn som skulle danse med alle mennene og sånn. En jeg reiste med ville kanskje syntes jeg var kjedelig å dra ut med så det ville blitt kræsj for begge .
Liker også å gå i gågaten i rolig tempo å bare nyte, snakke rolig og chill, men er man med en som prater som en foss og høylydt og stressende blir det bare en belastende gåtur ...
Når man da endelig går til svømmebassenget på hotellet dagen etter for å lese en bok risikerer man at den andre ser deg, kommer bort å tenker du prøver å unngå den, og fortsetter å prate som en foss for å "bonde", men som bare gjør en dritt lei av vedkommende til slutt.
Dette går jo begge veier, den andre personen kan bli sur og fornærma på en som meg da fordi jeg ikke orker å være like entusiastik og "oppe" som den og da kan hun oppfatte meg sur og sær kanskje.

Så jeg tror reisegruppe er bedre enn med bare en annen person, da er man ikke tvunget til å være sammen hele tiden og blir ikke slitne og fed up av hverandre om personlighetene er litt mismatch . Er det det så kan ferien fort bli ødelagt pga stemninga dere i mellom blir slitsom eller sur. I gruppe har man aldri ansvar for den andre siden den jo bare kan finne på ting med andre i gruppa. Det er mer akseptert å gjøre ting alene og å slappe av alene når man ønsker uten at noen forventer du skal være med på ditten og datten siden dere to trossalt reiser sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Rainstorm skrev:

Problemet med en gruppe er at jeg blir så engstelig, for hva om jeg ikke egentlig ER en hyggelig person, og er sammen med en gruppe hyggelige, omgjengelige, åpne mennesker og likevel føler meg utenfor! Er kanskje derfor det er så mye enklere å dra for seg selv, da blir jeg ikke skuffa. Jeg er for redd ass! 

Kjenner mange som reiser helt alene :) De elsker det, og blir kjent med folk og er sosiale akuratt når de har lyst. Prater med noen i hotellbaren, slår av en prat med de andre i loungen eller utenfor hostellet, tar seg en vandring på promenaden og spør noen om det er greit å sette seg på benken ved siden av de og slår av en prat der. Alt etter sitt eget skjema, og ingen forpliktelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
8 minutter siden, monrox skrev:

På turvenn.no kan du jo lete i forumet og se om du finner noen som ønsker reisevenn? ☺ Jeg har aldri reist med fremmede selv, men det kan sikkert være spennende også. Bare vær litt forsiktig dersom du er kvinne og reiser med en fremmed mann som skal spandere alt. Det som er greit når du reiser helt alene er at du ofte blir kjent med folk på reisen, spesielt på hostel!;)

Okei, jeg søkte det opp nå. Er det liksom dateside for friluftsmennesker? For det er jo ikke helt det jeg vil. :fnise: 

Jeg tror nok aldri jeg ville dratt med en fremmed mann som skulle spandere alt, hadde følt meg som om jeg var til salgs! For hvorfor i alle dager skulle en fremmed mann spandert!? Det blir bare unaturlig og feil. 

Jeg har ikke bodd på hostel siden jeg var veldig ung, men du har sikkert rett i det. Skulle jeg tatt tog rundt i Europa hadde jo hostel vært perfekt, men dersom jeg skal til et Sydenland må jeg innrømme jeg vil ha litt mer komfort og basseng. :P

Lurer liksom på om dette er noe vanlig eller hva, om det var mer noe folk gjorde i "gamle dager" når man var brevvenner og sånt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rainstorm skrev:

Okei, jeg søkte det opp nå. Er det liksom dateside for friluftsmennesker? For det er jo ikke helt det jeg vil. :fnise: 

Jeg tror nok aldri jeg ville dratt med en fremmed mann som skulle spandere alt, hadde følt meg som om jeg var til salgs! For hvorfor i alle dager skulle en fremmed mann spandert!? Det blir bare unaturlig og feil. 

Jeg har ikke bodd på hostel siden jeg var veldig ung, men du har sikkert rett i det. Skulle jeg tatt tog rundt i Europa hadde jo hostel vært perfekt, men dersom jeg skal til et Sydenland må jeg innrømme jeg vil ha litt mer komfort og basseng. :P

Lurer liksom på om dette er noe vanlig eller hva, om det var mer noe folk gjorde i "gamle dager" når man var brevvenner og sånt. :P 

Turvenn består av folk som vil ha vTurenner og noen som vil ha noe mer.. :PMen det finnes også grupper eller folk som bare vil være venn med deg. Ellers så kan du jo sjekke kursagenten.no . Der finner du gruppereiser med ulike kurs (kunst,kultur,språk, dans, yoga, meditasjon, mat osv).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rainstorm skrev:

Jeg har også tenkt dette med at i verste fall får man bare ignorere hverandre. Det er jo en sjanse man tar, men du har jo definitivt rett i at sånn sett er grupper bedre. Jeg tenkte på det, tenk om man reiser med noen som man viser seg å ikke tåle trynet på, da er det jo virkelig bedre å bare reise aleine! 

Jeg kødda med min mor at jeg burde få en kjæreste kun for den grunn at jeg skulle ha en reisepartner! Men det er nok litt dårlig gjort å bli sammen med noen bare fordi jeg vil ha reisefølge. Høres jo ikke helt logisk eller rett ut. :P 

Jeg tror jeg har vært på 6 gruppereiser og alltid vært ekstremt bra. Sikker på at det blir minst like bra for deg. Klart man er engstelig første gangen om det kommer til å gå bra, om man passer sammen med dem, osv. Det var jo jeg også, men det var så mange inkluderende mennesker der at det ble utrolig bra. Så lenge man ønsker å reise med fremmede så er man hyggelig nok til at man blir likt. Hadde du vært en kjip person så hadde du ikke ønsket å reise med en fremmed. 

Forresten enig med AB som tidligere snakket om at gruppereiser også er bra siden man kan har forskjellig behov for alenetid. Det tror jeg faktisk er et reelt problem for uansett hvor hyggelig man er så  kan man jo ha ulikt behov for alenetid. Som igjen er et argument for at gruppereiser er bedre enn å reise med kun en fremmed. 

Selv har jeg forresten kjæreste og liker fortsatt å dra på gruppereiser. Har hatt med meg kjæresten på flere av turene og fungerer veldig bra om man ikke er ute etter en typisk kjæresteferie, men liker å ha det sosialt med folk sammen med kjæresten.  Bare sånn at du ikke legger fra deg ideen om gruppereise om du skulle få deg kjæreste i før du rekker å bestille en gruppereise. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja jeg har erfaring med det fra et par ganger tidligere med venner fra nettet. Går helt fint det så lenge dere har en god tone og at du er innstilt på at den andre kan ha litt andre ønsker til hva dere ønsker å gjøre i ferien enn hva du har. Å være innstilt på kompromisser er viktig. 

Anonymkode: 003d1...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reis på en temareise med ukjente folk som har samme interesser som deg, så vil du aldri reise med vanlige, kjedelige, kjipe mennesker igjen!

Endret av Hurepoix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det endte med at jeg ble voldtatt.

Dro alene på ferie til et land Asia. Meldte meg på en gruppeaktivitet som var populært blant turister. Ble kjent med noen briter og hang litt med de også etter aktiviteten. Og da ble jeg voldtatt. 

Anonymkode: 5b62d...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både dratt på interrail med 3 andre og på en lengre backpacking med en fyr. Jeg kjente ingen av dem fra før av, men møtte dem først for å se an kjemien. Det gikk veldig bra alle gangene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest supernova_87
På 7.7.2017 den 18.13, AnonymBruker skrev:

Ja, det endte med at jeg ble voldtatt.

Dro alene på ferie til et land Asia. Meldte meg på en gruppeaktivitet som var populært blant turister. Ble kjent med noen briter og hang litt med de også etter aktiviteten. Og da ble jeg voldtatt. 

Anonymkode: 5b62d...fb6

Men dette er jo ikke relevant for tråden min alle den tid du dro ALENE på ferie. Jeg spør jo om noen som har dratt på ferie/reist med fremmede. Altså tenkte jeg i grunn på de som har funnet noen å dra med før de reiser. 

Forferdelig å høre at du har opplevd det. Håper du får hjelpen du trenger. 

På 7.7.2017 den 18.17, Sheherasade skrev:

Har både dratt på interrail med 3 andre og på en lengre backpacking med en fyr. Jeg kjente ingen av dem fra før av, men møtte dem først for å se an kjemien. Det gikk veldig bra alle gangene. :)

Det er noe sånt jeg tenker på, selv om jeg er usikker på om jeg tør noe sånt da. Men hvordan var det du kom i kontakt med disse? 

@AnonymSjiraff Takk for at du delte om gruppereisene dine. Jeg har vært inne på Carpe Diem og lest litt og det virker jo utrolig tiltalende da. Med kajakkstur f.eks på eksotiske steder, men da må jeg lære meg å padle kajakk først. Men mye å velge mellom. Det blir ikke nå i sommer men jeg skal virkelig vurdere det til en annen gang! 

Og jeg er kanskje hyggelig, men kan nok også være litt tilbaketrukken, ha behov for alenetid og engstelig, så jeg er så usikker på om jeg hadde vært nok utadvendt til noe sånt. Men nå skal jeg la tanken gjære i hodet en stund og se om jeg gjør det. For er jo dumt å angsten og frykten holde meg tilbake fra å leve livet på tur! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 7.7.2017 den 2.48, AnonymBruker skrev:

Det som fort kan skje er at den ene vil være sammen HELE tiden, mens man selv bare vil møtes for spesielle utflukter.
Eller at den ene prater for mye eller for lite , helt motsatt av sånn person man er selv.
For min del syntes jeg det er deilig å nyte en stille middag uten masse skravling og skrål og press om å dra ut på byen etterpå, og drar vi ut på byen så vil jeg holde oss sammen og ville blitt lei og flau om den andre var sånn som skulle danse med alle mennene og sånn. En jeg reiste med ville kanskje syntes jeg var kjedelig å dra ut med så det ville blitt kræsj for begge .
Liker også å gå i gågaten i rolig tempo å bare nyte, snakke rolig og chill, men er man med en som prater som en foss og høylydt og stressende blir det bare en belastende gåtur ...
Når man da endelig går til svømmebassenget på hotellet dagen etter for å lese en bok risikerer man at den andre ser deg, kommer bort å tenker du prøver å unngå den, og fortsetter å prate som en foss for å "bonde", men som bare gjør en dritt lei av vedkommende til slutt.
Dette går jo begge veier, den andre personen kan bli sur og fornærma på en som meg da fordi jeg ikke orker å være like entusiastik og "oppe" som den og da kan hun oppfatte meg sur og sær kanskje.

Så jeg tror reisegruppe er bedre enn med bare en annen person, da er man ikke tvunget til å være sammen hele tiden og blir ikke slitne og fed up av hverandre om personlighetene er litt mismatch . Er det det så kan ferien fort bli ødelagt pga stemninga dere i mellom blir slitsom eller sur. I gruppe har man aldri ansvar for den andre siden den jo bare kan finne på ting med andre i gruppa. Det er mer akseptert å gjøre ting alene og å slappe av alene når man ønsker uten at noen forventer du skal være med på ditten og datten siden dere to trossalt reiser sammen.

Takk for mange gode innspill om dette og råd. 

Du høres ganske ut som har samme behovene som meg, og jeg tenker også litt at hadde jeg havnet sammen med noen som skulle prate som en foss, ut på byen hver kveld og som ikke kunne bare ha noe chill-tid der man bare leste i sin egen bok så hadde ferien vært mer stress en avslapping og det er jo ofte det man trenger. Etter å ha lest innleggene dine sitter jeg igjen med følelsen at "!! JA, jeg skjønner hvorfor jeg synes det er så digg å reise alene!". :P 

Sånn sett er jo nettopp det å reise heller med en gruppe litt bedre, for da er ikke den andre personen avhengig av kun deg, da har alle de andre mulighet til å sosialisere seg med hverandre, selv om du velger å slappe av for deg selv. 

Jaja, ferien min nærmer seg med stormskritt og alt jeg har klart er i grunn passet. :fnise: Jaja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rainstorm skrev:

Det er noe sånt jeg tenker på, selv om jeg er usikker på om jeg tør noe sånt da. Men hvordan var det du kom i kontakt med disse? 

Dette begynner jo å bli mange år siden, så vet ikke om nettsiden jeg brukte eksisterer enda. Jeg husker ikke hva den het engang. :icon_frown: Men det var altså en nettside for folk som ville ha reisefølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg dro på spontanferie til syden sammen med ei jeg bare hadde chattet litt med på nett en stund. Vi hadde det kjempfint, har vært på ferie sammen senere og er blitt gode venner. Så vi hadde flaks med hverandre. 

Anonymkode: 38ebf...79e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...