Gå til innhold

Forbrukslån som egenkapital


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mangler 75.000 i egenkapital for at banken skal gi meg lån til å kjøpe den boligen jeg har lyst på ( i nærheten av barndomshjemmet mitt).

 

Burde jeg ta opp et forbrukslån på 75.000 å bruke som egenkapital, eller er det en vanvittig ting å gjøre.....?

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en vanvittig dum ting å gjøre. Banken hadde normalt ikke lånt deg den summen du nå får i lån om de ser at du har forbrukslån (det er derfor du blant annet leverer inn skattemelding for å få finansieringsbevis. Banken må se hvor mye og hvilke lån du har)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mangler 75.000 i egenkapital for at banken skal gi meg lån til å kjøpe den boligen jeg har lyst på ( i nærheten av barndomshjemmet mitt).

 

Burde jeg ta opp et forbrukslån på 75.000 å bruke som egenkapital, eller er det en vanvittig ting å gjøre.....?

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Dette er noe alle med vett og forstand har gått ut og advatt sterkt mot å gjøre. 

Anonymkode: 890e1...3d6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge du har sikker og god nok inntekt til å betale ned forbrukslånet kjapt så ser jeg ikke problemet egentlig (bortsett fra det moralske). 

Da forutsetter jeg at du har kontroll på økonomien ellers, ikke har noen ubetalte regninger liggende fra før. 

Betaler du ned lånet i løpet av et år så blir det mindre enn 10000 i renter, for min del ville det hvertfall vært verdt det hvis det var snakk om å få drømmehuset eller ikke.

 

 

Anonymkode: fdcb3...058

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken gir deg avslag nå, så dukker du opp med 75 000,- ekstra plutselig. Hvor skal du si du fikk pengene fra? 
og ikke minst, har du faktisk råd til begge lån? 

Anonymkode: 3fbaa...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sålenge du har sikker og god nok inntekt til å betale ned forbrukslånet kjapt så ser jeg ikke problemet egentlig (bortsett fra det moralske). 

Da forutsetter jeg at du har kontroll på økonomien ellers, ikke har noen ubetalte regninger liggende fra før. 

Betaler du ned lånet i løpet av et år så blir det mindre enn 10000 i renter, for min del ville det hvertfall vært verdt det hvis det var snakk om å få drømmehuset eller ikke.

 

 

Anonymkode: fdcb3...058

Enig. Folk skal automatisk advare mot forbrukslån, fordi de vet ikke bedre. Bruker man slike lån til sin fordel, er det ingenting veien med å bruke de.

Anonymkode: 64c1f...48a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Banken gir deg avslag nå, så dukker du opp med 75 000,- ekstra plutselig. Hvor skal du si du fikk pengene fra? 
og ikke minst, har du faktisk råd til begge lån? 

Anonymkode: 3fbaa...b56

Ja, det er akkurat det der som er litt kinkig. Hvis banken spør kan jeg kanskje si jeg har fått låne privat?

Ellers har jeg god økonomi, har aldri hatt hverken forbrukslån eller kredittkort tidligere heller.

Sånn jeg ser det, burde jeg fint klare å nedbetale forbrukslånet i løpet av to år. 

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er akkurat det der som er litt kinkig. Hvis banken spør kan jeg kanskje si jeg har fått låne privat?

Ellers har jeg god økonomi, har aldri hatt hverken forbrukslån eller kredittkort tidligere heller.

Sånn jeg ser det, burde jeg fint klare å nedbetale forbrukslånet i løpet av to år. 

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Du skal ta opp boliglån og holde tilbake informasjon om gjeld? Du må jo oppgi all gjeld når du søker om lån, dessuten vil banken kredittvurdere deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er akkurat det der som er litt kinkig. Hvis banken spør kan jeg kanskje si jeg har fått låne privat?

Ellers har jeg god økonomi, har aldri hatt hverken forbrukslån eller kredittkort tidligere heller.

Sånn jeg ser det, burde jeg fint klare å nedbetale forbrukslånet i løpet av to år. 

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Hvis du må bruke 2 år på å betale ned 75000 har du ikke spesielt god økonomi. Er det forresten en nybygd bolig du skal kjøpe, siden den har fastpris?

Anonymkode: cc6db...429

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du må bruke 2 år på å betale ned 75000 har du ikke spesielt god økonomi. Er det forresten en nybygd bolig du skal kjøpe, siden den har fastpris?

Anonymkode: cc6db...429

Nei, det er ikke nybygd bolig. Er jeg heldig kan jeg få den under takst. Og da er problemet løst :). Den går neppe over takst.

Jeg skrev at jeg fint kan betale det ned på to år. Det betyr i klartekst at jeg KAN betale 75.000 raskere enn 24 mnd. På to år går det fint. På ett år går det også, men det blir tøffere om det skulle dukke opp uforutsette utgifter i forbindelse med flyttingen. Og det kan jo skje.

 

Hvor vanlig er det egentlig å ta opp forbrukslån for å klare egenkapitalkravet?

Jeg har aldri hatt noe sånt, men har jo lest om dette fenomenet i avisene. 

Anonymkode: 3a0ed...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg manglet 50.000 og lånte av jobben. 

Anonymkode: b6d7a...11b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...