AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #41 Del Skrevet 6. juli 2017 Skjønner problemstillingen godt, så tøft av ts å faktisk innføre det. Jeg har som regel mobilen i veska, for er jeg med folk, så gidder jeg ikke sitte med nesa i fb oppdateringer... Desverre opplever jeg alt for ofte å treffe folk som bare sitter å stirrer i tlf, hva er greia med det? Her avtaler man å møtes, drikke kaffe, snakke... så sitter de å holder seg oppdatert på ting som skjer alle andre steder enn der de er? I utgangspunktet har jeg ikke noe imot mobiler, men de aller fleste jeg kjenner, både gamle og unge, ser ut til å være helt avhengige (helt uten å se det slik selv). Man MÅ ikke alltid være online og tilgjengelig hele tiden i tilfelle noe usannsynlig skulle skje, faktisk. Jeg synes hele denne troen på at alle må være tilgjengelige alltid er helt absurd for mens vi tror at alle forventer det av oss selv, så er det faktisk veldig få som faktisk forventer det av andre. Ja, min far er gammel og syk, jeg står ikke vakt ved mobilen av den grunn. Jeg vet jeg vil få beskjed, jeg vet også at det har lite betydning om jeg får beskjed asap eller 4 timer senere. Om gubben står i butikken og handler, så bør han faktisk klare å fatte beslutniger uten backup på telefonen... Anonymkode: 72796...f69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Måbarefåsiat... Skrevet 6. juli 2017 #42 Del Skrevet 6. juli 2017 2 timer siden, Million skrev: Jeg kjenner at jeg hadde blitt litt irritert over å bli behandlet som en umyndig liten unge, og avkrevd telefonen min i det jeg kommer inn døra hjemme hos noen andre. Det hadde jeg ikke gjort (lagt den fra meg der) av rent prinsipp. Jeg er voksen og JEG klarer å styre meg og telefonbruken min når jeg er hos andre! Personlig sjekker jeg så godt som aldri telefonen når jeg er på besøk hos andre, med mindre jeg hører det kommer en sms. Da sjekker jeg om det er fra barnet mitt. Er det ikke det, kan det vente, og jeg gir meg ikke til å svare og taste på mobilen der og da. Tar det på vei hjem eller venter til jeg er hjemme. Bruker som regel å ha på lydløs-funksjonen på mobilen, uansett om jeg er borte eller hjemme. Sånn tenker en venninne av meg også. Og i fjor var vi på ferie og spiste middag sammen hver kveld, flere ganger uten å snakke sammen. Fordi hun var opptatt av hva vennene gjorde på Facebook. Mulig det var selskapet, men like forbanna jævla irriterende. Jeg har sagt fra til henne flere ganger, men hun klarer ikke la den ligge. Når hun er hos oss, når vi er hos dem - vi har til og med sittet på restaurant hvor eneste lyskilden i lokalet var telys på bordene og hennes telefon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #43 Del Skrevet 6. juli 2017 3 timer siden, Million skrev: Jeg kjenner at jeg hadde blitt litt irritert over å bli behandlet som en umyndig liten unge, og avkrevd telefonen min i det jeg kommer inn døra hjemme hos noen andre. Det hadde jeg ikke gjort (lagt den fra meg der) av rent prinsipp. Jeg er voksen og JEG klarer å styre meg og telefonbruken min når jeg er hos andre! Personlig sjekker jeg så godt som aldri telefonen når jeg er på besøk hos andre, med mindre jeg hører det kommer en sms. Da sjekker jeg om det er fra barnet mitt. Er det ikke det, kan det vente, og jeg gir meg ikke til å svare og taste på mobilen der og da. Tar det på vei hjem eller venter til jeg er hjemme. Bruker som regel å ha på lydløs-funksjonen på mobilen, uansett om jeg er borte eller hjemme. For det første, jeg har aldri stått og avkrevd telefoner fra noen som helst hjemme hos oss. De som ikke tar den frem i hele tatt kan godt ha den der den er - de er jo ikke problemet. Ved å ha en mobilparkering så er det et signal om hvordan man vil ha det. Fatter ikke at det er vanskelig å forstå. Så får folk vise litt respekt når man er i hjemmene til andre. Man får heller ikke lov å røyke hos oss, ikke på altanen heller (til plage for naboene). Men det er merkelig. Så godt som ingen her i tråden innrømmer at de har uvaner med mobilbruk og sosiale situasjoner. Det er rart, fordi det er helt vanlig og et velkjent at mobilen blir lagt ved siden av tallerken, kniv og gaffel. At man stadig tar den opp når det kommer et eller annet varsel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #44 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg lar alltid mobilen ligger i veska når jeg er på besøk. Er jeg der over flere timer tar jeg den gjerne frem et par ganger for å sjekke at jeg ikke har noen anrop eller meldinger fra min eldste datter som har telefon. Jeg begrenser selvmobilbruken min fordi jeg anser det som normal folkeskikk, men dersom jeg ble pålagt å legge mobilen fra meg så ville jeg ikke synes noe om det. Det er greit å oppfordre gjestene til å ikke sitte med candy crush mens de besøker deg, men noe forbud er like respektløst å pålegge andre voksne mennesker som det er uhøflig å sitte med telefonen mens man er på besøk/har besøk. Anonymkode: 08642...580 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #45 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lar alltid mobilen ligger i veska når jeg er på besøk. Er jeg der over flere timer tar jeg den gjerne frem et par ganger for å sjekke at jeg ikke har noen anrop eller meldinger fra min eldste datter som har telefon. Jeg begrenser selvmobilbruken min fordi jeg anser det som normal folkeskikk, men dersom jeg ble pålagt å legge mobilen fra meg så ville jeg ikke synes noe om det. Det er greit å oppfordre gjestene til å ikke sitte med candy crush mens de besøker deg, men noe forbud er like respektløst å pålegge andre voksne mennesker som det er uhøflig å sitte med telefonen mens man er på besøk/har besøk. Anonymkode: 08642...580 Forskjellen er at man er i andres hjem, ikke sant? Og hvem snakker egentlig om forbud? I hovedinnlegget skrev jeg at vi har mobilforbud på hytten... ikke i hjemmet ellers... da holder det med en oppfordring. Endret 6. juli 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #46 Del Skrevet 6. juli 2017 14 minutter siden, Coolaid skrev: Men det er merkelig. Så godt som ingen her i tråden innrømmer at de har uvaner med mobilbruk og sosiale situasjoner. Det er rart, fordi det er helt vanlig og et velkjent at mobilen blir lagt ved siden av tallerken, kniv og gaffel. At man stadig tar den opp når det kommer et eller annet varsel. Helt enig med deg, men det finnes fortsatt noen av oss som ikke har disse uvanene. Jeg er en av dem. Har alltid mobil i veska når jeg er på besøk eller på restaurant. Å sjekke FB eller Snap når man sitter sammen med andre er rett og slett respektløst! De mobilavhengige gir kanskje ikke lyd fra seg i tråden fordi de føler seg truffet? Anonymkode: 2cf2e...8c5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #47 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg innrømmer gjerne at jeg blir fraværende dersom jeg tar opp mobilen når jeg snakker med andre. Dessuten ønsker jeg å leve mest mulig mobilfritt samtidig som jeg bruker teknologien jeg behøver. Derfor har mobilen fast plass hjemme, noen ganger er den ikke med på besøk hos andre og ellers kan den være begravd langt ned i en lomme eller noe. Man trenger den egentlig ikke hele tiden. Det kan man ikke nekte for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #48 Del Skrevet 6. juli 2017 Vi har mobilforbud under middag, både hverdag og helg. Dette har vi praktisert i ca 4-5 år, og ser nå at det er nettopp middagsmåltidene som er høydepunkt og samlingspunkt for hele familien. Nå er yngstemann 18 år og med 4 ungdom/voksne + kjærester i hus sitter vi i snitt 45 min hver dag rundt middagsbordet, inkl kaffe og te etter mat; og uten mobiler. Avkommet setter stor pris på dette og vi har ufattelige rare og artige diskusjoner rundt middagsbordet ❤️ Er ikke så firkantet at det ikke er lov å ta tlf/mld om noen skal som avtalt) hentes etter middag eller skal på forspill i helgene. Har ikke mobilforbud ved feks fest eller middagsselskap, men ser at stort sett alle lar tlf være i fred. Anonymkode: 72f5f...648 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #49 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg syntes det er dustete og bestemme over andre. Selv bruker jeg mobilen til å ta bilder. Om hytteturen er så kiip at jeg sitter på candychrush (noe jeg ikke ville gjort av ren høflighet uansett ) reiser jeg hjem. Tenåringer er i et kapittel for seg selv men voksne folk klarer vel fint å regulere mobilbruken selv. Anonymkode: f3578...6e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
estrella Skrevet 6. juli 2017 #50 Del Skrevet 6. juli 2017 Helt greit å begrense bruken når det gjelder seg selv og barna. Men jeg vet ikke helt hva jeg synes om å begrense andre voksne. God tanke, men jeg må vel få lov til å bestemme det selv? Jeg legger den fra meg når jeg har besøk eller er på besøk, men liker å ha den tilgjengelig i tilfelle det skulle være noe. Men jeg klarer å la være å bruke den til spilling, Facebook osv når jeg er med andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #51 Del Skrevet 6. juli 2017 4 minutter siden, Coolaid skrev: Jeg innrømmer gjerne at jeg blir fraværende dersom jeg tar opp mobilen når jeg snakker med andre. Dessuten ønsker jeg å leve mest mulig mobilfritt samtidig som jeg bruker teknologien jeg behøver. Derfor har mobilen fast plass hjemme, noen ganger er den ikke med på besøk hos andre og ellers kan den være begravd langt ned i en lomme eller noe. Man trenger den egentlig ikke hele tiden. Det kan man ikke nekte for. Helt enig. Jeg skrev over her at jeg slår av mobil om natta og det har faktisk hendt flere ganger at jeg har glemt å slå den på igjen dagen etter. Har ofte ikke kommet på det før langt utpå dagen. Jeg ønsker heller ikke å bli en av disse som lever livene sine inne i mobilen. Anonymkode: 2cf2e...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #52 Del Skrevet 6. juli 2017 Jeg ser at det sitter dypt - avhengigheten til mobilen er hos dere. Dere henger dere opp i "forbud", noe som ikke er tilfelle hos feks ts. Det er bare en måte å si at hytteturen er mobilfri. Dere er så redde for at noen skal ta fra dere "suttekluten" altså mobiltelefonen. Det er ikke mobilforbud som det handler om. Svar på ts sine spørsmål dere som ikke har gjort det. Anonymkode: a69af...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #53 Del Skrevet 8. juli 2017 På 7/6/2017 den 18.58, AnonymBruker skrev: Skjønner problemstillingen godt, så tøft av ts å faktisk innføre det. Jeg har som regel mobilen i veska, for er jeg med folk, så gidder jeg ikke sitte med nesa i fb oppdateringer... Desverre opplever jeg alt for ofte å treffe folk som bare sitter å stirrer i tlf, hva er greia med det? Her avtaler man å møtes, drikke kaffe, snakke... så sitter de å holder seg oppdatert på ting som skjer alle andre steder enn der de er? I utgangspunktet har jeg ikke noe imot mobiler, men de aller fleste jeg kjenner, både gamle og unge, ser ut til å være helt avhengige (helt uten å se det slik selv). Man MÅ ikke alltid være online og tilgjengelig hele tiden i tilfelle noe usannsynlig skulle skje, faktisk. Jeg synes hele denne troen på at alle må være tilgjengelige alltid er helt absurd for mens vi tror at alle forventer det av oss selv, så er det faktisk veldig få som faktisk forventer det av andre. Ja, min far er gammel og syk, jeg står ikke vakt ved mobilen av den grunn. Jeg vet jeg vil få beskjed, jeg vet også at det har lite betydning om jeg får beskjed asap eller 4 timer senere. Om gubben står i butikken og handler, så bør han faktisk klare å fatte beslutniger uten backup på telefonen... Anonymkode: 72796...f69 Hvis folk bare sitter med telefonen, er det kanskje fordi du ikke er spesielt interessant å snakke med, har du tenkt over det? Anonymkode: 47b52...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
funginger Skrevet 8. juli 2017 #54 Del Skrevet 8. juli 2017 Man kan vel ikke sitte på mobilen 24/7 bare i tilfelle noen du kjenner dør? Det er latterlig. Hvordan dere tør dusje uten telefonen er meg uvisst. Det går fint an å legge fra seg telefonen i jakka, veska, på kjøkkenet eller liknende i hvert fall under måltider. Så kan man sjekke en gang i blant. Irriterer meg over folk som sier "hva om" til alt mulig som kan skje i livet som en begrunnelse på hvofor de må være tilgjengelig hele tiden. De sitter sikkert og sjekker snap og instagram under middagen selv, for prektige til å innrømme at de har et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #55 Del Skrevet 8. juli 2017 14 minutter siden, funginger skrev: Man kan vel ikke sitte på mobilen 24/7 bare i tilfelle noen du kjenner dør? Det er latterlig. Hvordan dere tør dusje uten telefonen er meg uvisst. Det går fint an å legge fra seg telefonen i jakka, veska, på kjøkkenet eller liknende i hvert fall under måltider. Så kan man sjekke en gang i blant. Irriterer meg over folk som sier "hva om" til alt mulig som kan skje i livet som en begrunnelse på hvofor de må være tilgjengelig hele tiden. De sitter sikkert og sjekker snap og instagram under middagen selv, for prektige til å innrømme at de har et problem. Enig, og min telefon ligger i MIN veske når jeg er på besøk, og ikke i noens kurv. Jeg trenger ikke å ta den opp, og jeg trenger heller ikke å legge den i kurven til vertinnen. Anonymkode: 47b52...e81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Violetta Skrevet 8. juli 2017 #56 Del Skrevet 8. juli 2017 For meg handler det ikke om noen avhengighet, men mer en måte å koble av. Om jeg reiser sammen med andre, hender det ofte at jeg leser litt nyheter på mobilen, spiller litt spill eller lignende. Jeg har ikke behov for å være sosial 24 timer i døgnet og vil ha meg frabedt å bli pålagt hvordan jeg skal oppføre meg. De andre i følget gjør det helt likt. Så gjør vi ting sammen eller prater i tillegg, vi sitter ikke med mobilen alltid. Jeg gidder ikke å være så politisk korrekt at jeg skal påstå at jeg ikke bruker mobilen i løpet av en dag. Jeg bruker den til nyheter, mail, ta bilder, bestille ting, reiser og opplevelser, sjekke fakta om jeg lurer på noe. Men jeg klarer også helt fint å la den ligge om situasjonen tillsier det. Om du hadde bedt meg legge mobilen i en kurv en hel helg hadde jeg tatt det som en spøk. Jeg er da voksen og har folkeskikk. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #57 Del Skrevet 8. juli 2017 På 6.7.2017 den 22.51, AnonymBruker skrev: Jeg ser at det sitter dypt - avhengigheten til mobilen er hos dere. Dere henger dere opp i "forbud", noe som ikke er tilfelle hos feks ts. Det er bare en måte å si at hytteturen er mobilfri. Dere er så redde for at noen skal ta fra dere "suttekluten" altså mobiltelefonen. Det er ikke mobilforbud som det handler om. Svar på ts sine spørsmål dere som ikke har gjort det. Anonymkode: a69af...30c Har du alltid behov for å dømme andre eller er det bare av og til? Anonymkode: ab129...410 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #58 Del Skrevet 8. juli 2017 Å ha mobilforbud er helt fremmed for meg. Har aldri opplevd med verken familie eller venner at mobilbruk har ødelagt situasjonen. Hadde jeg blitt konfrontert med regler for hvor mobilen skal ligge og hvor den skal brukes, hadde jeg reagert negativt på det, selv om jeg bruker telefonen lite. Greit at barn sikkert trenger å styres, men å lage regler for voksne synes jeg blir helt feil. Hva plager det deg om noen velger å surfe på telefonen i stedet for å spille spill? Er det noe forskjell fra om noe heller velge å lese en bok? Folk må få styre livet sitt selv. Anonymkode: 0b999...fb0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå