Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #21 Del Skrevet 6. juli 2017 3 minutter siden, Arabella skrev: Når jeg leser tråder som denne, står det for meg som rene mirakler at vi levde, ja faktisk hadde et liv om inneholdt venner, som kom på besøk, som vi dro på besøk til osv. før i tiden, før vi hadde mobiltelefoner. Det var den gangen 17-åringer kunne være alene hjemme og ikke trengte barnevakt, som mange foreldre er aldeles hysteriske med i våre dager. Vi var til stede, både fysisk og mentalt der vi til enhver tid oppholdt oss. Sant det var deilig! ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #22 Del Skrevet 6. juli 2017 Akkurat nå, Coolaid skrev: Sant det var deilig! ? Men hvorfor skal du tvinge det på andre? JEG bekymrer meg mindre når jeg vet at folk kan kontakte meg om det er problemer, så jeg slipper å tenke på det. At du synes det er deilig, må ikke bety at alle andre også skal synes det er deilig. Det som er deilig for deg, kan være stressende og plagsomt for andre. Om noen sitter med nesen i mobilen hele tiden, kan du heller be dem om vennligst å la være, framfor å nekte alle å ha mobil med seg i det hele tatt. Anonymkode: 06bbe...e98 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #23 Del Skrevet 6. juli 2017 2 minutter siden, Gardermobanen skrev: Da er det jo bare å fortelle barna dine at de kan få bruke mobilen akkurat når de vil på hytta. Om ungene selv ønsker å ikke bruke mobilen så trenger de ikke deg til å fortelle dem at de ikke skal bruke mobilen. Så får du se om de selv tar med seg en egen mobilkurv fordi de savner den. Vi syns det er fine rettningslinjer å ha. Når det dukker opp besøkende som vil være hos oss så vet de hva som gjelder. Som regel er det barna eller ungdommen som informerer om det. På hytten har vi ikke mobilkurv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #24 Del Skrevet 6. juli 2017 Er man ikke mer interessant å besøke slik at gjestene ikke tyr til mobil, ja da kan man jo bli et mer interessant menneske... Anonymkode: 240eb...761 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #25 Del Skrevet 6. juli 2017 1 minutt siden, Coolaid skrev: Vi syns det er fine rettningslinjer å ha. Når det dukker opp besøkende som vil være hos oss så vet de hva som gjelder. Som regel er det barna eller ungdommen som informerer om det. På hytten har vi ikke mobilkurv Tvinger du barn/ungdom som er på besøk til å følge reglene også? Hva sier foreldrene til disse ungene til de, da? Om de har en avtale om at de skal ringe når poden kommer hjem, eller om foreldrene rett og slett finner ut at de skal ringe, og ingen svarer, og de blir bekymret? Anonymkode: 06bbe...e98 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #26 Del Skrevet 6. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor skal du tvinge det på andre? JEG bekymrer meg mindre når jeg vet at folk kan kontakte meg om det er problemer, så jeg slipper å tenke på det. At du synes det er deilig, må ikke bety at alle andre også skal synes det er deilig. Det som er deilig for deg, kan være stressende og plagsomt for andre. Om noen sitter med nesen i mobilen hele tiden, kan du heller be dem om vennligst å la være, framfor å nekte alle å ha mobil med seg i det hele tatt. Anonymkode: 06bbe...e98 Det er en helt frivillig greie om det er delen med hyttetur du sikter til. Man trenger ikke komme på hyttebesøk dersom man ikke har lyst å være med på det som skjer der. Man kan heller ikke nekte på at mobilbruken er gått helt av skaftet og mange har dårlige vaner. Det er lov å bestemme såpass i eget hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #27 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tvinger du barn/ungdom som er på besøk til å følge reglene også? Hva sier foreldrene til disse ungene til de, da? Om de har en avtale om at de skal ringe når poden kommer hjem, eller om foreldrene rett og slett finner ut at de skal ringe, og ingen svarer, og de blir bekymret? Anonymkode: 06bbe...e98 Alle har selvsagt muligheten til å ha kontakt med barn /foreldre om det skulle være nødvendig. Barn/ungdom vet hva som gjelder før de takker ja til å overnatte. Foreldre syns det er greit og det har aldri vært et problem. Det finnes ikke tvang, man velger selv om man vil være på hytten med oss. Det har aldri blitt noe mobilproblemer på sommerhytten våres. Endret 6. juli 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #28 Del Skrevet 6. juli 2017 2 minutter siden, Coolaid skrev: Man kan heller ikke nekte på at mobilbruken er gått helt av skaftet og mange har dårlige vaner. Det er lov å bestemme såpass i eget hjem. Selvsagt skal du få lov til å bestemme over eget hjem. Men det betyr ikke at gjestene liker praksisen din bare fordi de aksepterer den. Det er mulig gjestene kommer på tross av mobilforbudet og ikke pga. Har forøvrig ikke et mobilforbud hjemme hos meg og mobilbruken har ikke gått av skaftet. Om man virkelig ikke ønsker å sitte på mobilen så sitter man ikke på mobilen selv om man har lov til det. Anonymkode: b324d...5b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 6. juli 2017 #29 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt skal du få lov til å bestemme over eget hjem. Men det betyr ikke at gjestene liker praksisen din bare fordi de aksepterer den. Det er mulig gjestene kommer på tross av mobilforbudet og ikke pga. Har forøvrig ikke et mobilforbud hjemme hos meg og mobilbruken har ikke gått av skaftet. Om man virkelig ikke ønsker å sitte på mobilen så sitter man ikke på mobilen selv om man har lov til det. Anonymkode: b324d...5b9 Tviler sterkt på at noen kommer på besøk fordi vi har "mobilforbud" Forøvrig, barn og unge trenger rettledning i hva som er greit og ikke greit. Når man ser på en god del voksne som burde vite bedre så er det heller ikke oppsiktsvekkende at barn og unge heller ikke alltid - vet hva som er passende oppførsel. Alle tåler helt fint å få høre at her sitter vi ikke på mobilen - her bryr vi oss om hverandre og gjøre andre ting. Endret 6. juli 2017 av Coolaid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #30 Del Skrevet 6. juli 2017 16 minutter siden, Arabella skrev: Når jeg leser tråder som denne, står det for meg som rene mirakler at vi levde, ja faktisk hadde et liv om inneholdt venner, som kom på besøk, som vi dro på besøk til osv. før i tiden, før vi hadde mobiltelefoner. Det var den gangen 17-åringer kunne være alene hjemme og ikke trengte barnevakt, som mange foreldre er aldeles hysteriske med i våre dager. Vi var til stede, både fysisk og mentalt der vi til enhver tid oppholdt oss. Forskjellen er at "før" så var det så få som hadde mobil at dette ikke var en problemstilling, kanskje bortsett fra enkelte direktører som hadde en "mobil" i form av en portabel liten koffert med et telefonrør festet med kabel. Folk flest avtalte å møtes via fasttelefon, og så møttes man da man ikke hadde muligheten til å kontakte hverandre når man først var underveis. For så vidt et litt enklere samfunn på mange måter. Nå er hele samfunnet mer eller mindre avhengig av onlinetilgang. Privat kommunikasjon, jobbkommunikasjon, bestillinger, sjekke opp ting med skatteetaten og mye mer etc. Man kan derfor mye vanskeligere bare bestemme seg for "mobilfrie" soner over lengre tid uten at det blir problematisk for flere av gjestene. På vår jobb er det f. eks. forventet at man skal være tilgjengelig på mobil i ferien. I tillegg driver jeg og oppretter et eget lite firma. Da er det ikke fordi vi vil være usosiale at vi tar med oss mobiltelefonen. Fremtiden tilhører oss som jobber og står på, ikke bare mellom 08-16, for det står titusenvis av arbeidstakere klare til å steppe inn hvis man ikke gidder å skjøtte jobben sin på en ordentlig måte. Anonymkode: 5d924...568 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #31 Del Skrevet 6. juli 2017 Enig med deg, TS. Veldig mange har fått en dårlig uvane og sitter med nesa i mobilen konstant og må hele tiden være tilgjengelig for andre. Har ikke innført mobilkurv hjemme selv, men vurderer det nå som vi venter barn. Da jeg vil være mer tilstede for barnet mitt. Samboeren er kronisk på å sjekke alt mulig og surfe om det er noe dødtid. Jeg har selv alltid telefonen på lydløs. Så om jeg ikke tilfeldigvis er i nærheten av mobilen får jeg ikke med meg om noen ringer. Sikkert irriterende for de som ringer, men tror aldri jeg har gått glippe av noe veldig viktig hittil. Tror nok ikke jeg kommer til å innføre mobilkurv for gjester. Jeg har i alle fall en venninne som helt sikkert hadde dratt hjem om jeg prøvde å kutte livslinjen hennes. Anonymkode: eea2f...684 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #32 Del Skrevet 6. juli 2017 41 minutter siden, Coolaid skrev: Har du mobilkurv eller mobilparkering hjemme? - Slik at du bruker mobilen mindre selv og dine gjester er mer tilstede når de er på besøk? Jeg har alltid hatt for vane å legge fra meg mobiltelefonen i gangen. Den står alltid på lydløs. Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne. Det er en selvfølge, og god folkeskikk å lytte oppmerksomt når andre prater. Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk? Det har jeg aldri opplevd. Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre? Ja, selvfølgelig blir den liggende i kåpelommen i gangen. Jeg har ikke en livsviktig jobb, så alle som ønsker å få tak i meg kan fint vente eller ringe til den personen jeg er på besøk hos. Reiser på hytten snart - da er det også mobilforbud som gjelder oss barn/voksne i familien og gjester som bor hos oss. Det er kun lov å bruke mobiler på soverommene. Vi har praktisert mobilfri sone hvert år (hyttetur er en årlig greie hver sommer) men i år strammer vi inn fordi vi skal ha med oss noen som er helt mobilavhengig. Det er ikke mobildekning der jeg har hytte. På alle de årene jeg har hatt hytte der har jeg ikke hatt bruk for telefon, og jeg kan ikke begripe hva man skal med den der. Anonymkode: eaf7d...36e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. juli 2017 #33 Del Skrevet 6. juli 2017 45 minutter siden, Coolaid skrev: Har du mobilkurv eller mobilparkering hjemme? - Slik at du bruker mobilen mindre selv og dine gjester er mer tilstede når de er på besøk? Nei Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne. Det burde jo ikke være nødvendig, men noen er jo tydeligvis helt avhengige og da synes jeg det er en god ting å begrense bruken. Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk? Det har aldri skjedd og kommer heller aldri til å skje. Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre? Jeg tar sjelden eller aldri frem mobilen når jeg er på besøk hos noen. Hender ofte at jeg lar den ligge i bilen og sjekker den først når besøket er over også. Er jeg på besøk hos naboen så ligger mobilen gjerne igjen hjemme. Legger du fra deg mobilen når du er hjemme hos deg selv? Stort sett alltid. Den ligger som regel i gangen eller på soverommet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. juli 2017 #34 Del Skrevet 6. juli 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men vi lever ikke i 1982 lenger... tidene har forandret seg. Jeg er oppvokst på 80-tallet, og tro jeg, jeg har plenty av barndomsminner av foreldre som satt med nesen i avisen og mmhmmm'et og ikke hørte et ord av hva jeg prøvde å si til dem. Så "alt var bedre i gamledager"-historier ser jeg ikke helt poenget med. Anonymkode: 06bbe...e98 Men de hadde kanskje ikke med seg avis og satt med nesen i den mens de var på besøk hos noen? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caskerette Skrevet 6. juli 2017 #35 Del Skrevet 6. juli 2017 Å sette frem en kurv med oppfordring til gjester blir sånn ovenfra- og ned føler jeg, jeg hadde stusset på det om jeg kom til et hus/hytte som gjest. Selv legger jeg fra meg mobilen til lading hjemme på et sted jeg må reise meg for å få tak i den. Jeg har lett for å sitte og sjekke, selv om jeg leser, ser tv og snakker med mannen samtidig, og den stjeler oppmerksomhet og konsentrasjon. Det er litt kjipt det der. Men så leser jeg bøker på den også da, og da må jeg ha den. Synes heller ikke man skal tvangssosialisere barn og ungdom på hytteturer osv. De vil nok helst være i fred eller snakke med venner, og da er jo mobilen fin. På 80- og 90-tallet var vi jo ikke noe mer sammen-sammen i familien enn folk er i dag, og det ser jeg ikke helt poenget med å være heller. Jeg var asosial og leste bøker og snakket ikke med familien eller spilte spill, men den gangen ble det sett på som positivt, for bøker og lesing var liksom "bra", men mobil og data og spill er ikke fullt så bra, virker det som. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caskerette Skrevet 6. juli 2017 #36 Del Skrevet 6. juli 2017 7 minutter siden, Leo skrev: Men de hadde kanskje ikke med seg avis og satt med nesen i den mens de var på besøk hos noen? Hehe, men jeg husker mangt et hjem man besøkte på 80-tallet der tvn sto og dura konstant :-) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sol87 Skrevet 6. juli 2017 #37 Del Skrevet 6. juli 2017 1 time siden, Coolaid skrev: Har du mobilkurv eller mobilparkering hjemme? - Slik at du bruker mobilen mindre selv og dine gjester er mer tilstede når de er på besøk? Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne. Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk? Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre? Legger du fra deg mobilen når du er hjemme hos deg selv? Jeg har en mobilparkering som jeg bruker mest mulig når jeg er hjemme, slik at jeg ikke får en stygg uvane med å tafse på mobilen i tide og utide. Mobilen står altså i gangen slik at jeg må ut å hente den når jeg er i resten av leiligheten. Jeg har fjernet mest mulig sosiale medier på telefonen og de jeg har igjen har jeg tatt av varslene på slik at det ikke blir et evig mas. Reiser på hytten snart - da er det også mobilforbud som gjelder oss barn/voksne i familien og gjester som bor hos oss. Det er kun lov å bruke mobiler på soverommene. Vi har praktisert mobilfri sone hvert år (hyttetur er en årlig greie hver sommer) men i år strammer vi inn fordi vi skal ha med oss noen som er helt mobilavhengig. Jeg synes det er en tåpelig umyndiggjøring av voksne folk. Hvis folk faktisk er så kjipe at de sitter limt foran mobilen når de er gjester, da bør man heller vurdere å ikke invitere dem. Har aldri opplevd noe sånt, men så sitter jeg ikke konstant med mobilen i hånda når jeg er gjest heller. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 6. juli 2017 #38 Del Skrevet 6. juli 2017 12 minutter siden, caskerette skrev: Hehe, men jeg husker mangt et hjem man besøkte på 80-tallet der tvn sto og dura konstant :-) Akkurat det har i hvert fall ikke blitt noe bedre med årene! Den gangen var jo utvalget av både programmer og kanaler begrenset. Og når folk har TV'n på for så å sette seg til å tukle med mobilen sin mens jeg er der, så tar jeg hintet og går hjem for da er de tydeligvis ikke interessert i besøk. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #39 Del Skrevet 6. juli 2017 1 time siden, Coolaid skrev: Har du mobilkurv eller mobilparkering hjemme? - Slik at du bruker mobilen mindre selv og dine gjester er mer tilstede når de er på besøk? Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne. Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk? Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre? Legger du fra deg mobilen når du er hjemme hos deg selv? Jeg har en mobilparkering som jeg bruker mest mulig når jeg er hjemme, slik at jeg ikke får en stygg uvane med å tafse på mobilen i tide og utide. Mobilen står altså i gangen slik at jeg må ut å hente den når jeg er i resten av leiligheten. Jeg har fjernet mest mulig sosiale medier på telefonen og de jeg har igjen har jeg tatt av varslene på slik at det ikke blir et evig mas. Reiser på hytten snart - da er det også mobilforbud som gjelder oss barn/voksne i familien og gjester som bor hos oss. Det er kun lov å bruke mobiler på soverommene. Vi har praktisert mobilfri sone hvert år (hyttetur er en årlig greie hver sommer) men i år strammer vi inn fordi vi skal ha med oss noen som er helt mobilavhengig. Kjempegod ide. Om noen få år tipper jeg dette blir helt vanlig hos de fleste. Selv har jeg et avslappet forhold til mobilen. Nekter å være tilgjengelig for alt og alle til enhver tid derfor står mobilen stort sett på lydløs. Om natta slår jeg den helt av for da skal jeg sove. Anonymkode: 2cf2e...8c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 6. juli 2017 #40 Del Skrevet 6. juli 2017 (endret) Jeg kjenner at jeg hadde blitt litt irritert over å bli behandlet som en umyndig liten unge, og avkrevd telefonen min i det jeg kommer inn døra hjemme hos noen andre. Det hadde jeg ikke gjort (lagt den fra meg der) av rent prinsipp. Jeg er voksen og JEG klarer å styre meg og telefonbruken min når jeg er hos andre! Personlig sjekker jeg så godt som aldri telefonen når jeg er på besøk hos andre, med mindre jeg hører det kommer en sms. Da sjekker jeg om det er fra barnet mitt. Er det ikke det, kan det vente, og jeg gir meg ikke til å svare og taste på mobilen der og da. Tar det på vei hjem eller venter til jeg er hjemme. Bruker som regel å ha på lydløs-funksjonen på mobilen, uansett om jeg er borte eller hjemme. Endret 6. juli 2017 av Million 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå