Gå til innhold

Mobilkurv og mobilbegrensninger - er det dustete eller bra?

Gjest Coolaid

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid

Har du mobilkurv eller mobilparkering hjemme? - Slik at du bruker mobilen mindre selv og dine gjester er mer tilstede når de er på besøk? 

Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne.

Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk?

Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre?

Legger du fra deg mobilen når du er hjemme hos deg selv?

Jeg har en mobilparkering som jeg bruker mest mulig når jeg er hjemme, slik at jeg ikke får en stygg uvane med å tafse på mobilen i tide og  utide. Mobilen står altså i gangen slik at jeg må ut å hente den når jeg er i resten av leiligheten. Jeg har fjernet mest mulig sosiale medier på telefonen og de jeg har igjen har jeg tatt av varslene på slik at det ikke blir et evig mas. 

Reiser på hytten snart - da er det også mobilforbud som gjelder oss barn/voksne i familien og gjester som bor hos oss. Det er kun lov å bruke mobiler på soverommene. Vi har praktisert mobilfri sone hvert år (hyttetur er en årlig greie hver sommer) men i år strammer vi inn fordi vi skal ha med oss noen som er helt mobilavhengig.

Mobilforbud_5670972a.jpg?chk=C46B74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å reise på hyttetur med mobilbegrensning.

Anonymkode: b9098...45c

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er latterlig å skulle nekte voksne mennesker å bruke mobilen sin. Helt alvorlig. En ting er at en selv velger å la være, men å oppføre seg sånn mot gjester? 

Jeg er helt enig i at det er irriterende om folk sitter og surfer på telefonen hele tiden når de er på besøk. Men det er da veldig langt ifra alle som gjør dette. Jeg vil ha mobilen tilgjengelig i tilfelle jeg skulle få en melding. Det er ikke krise for noen om jeg leser en melding eller to. Sjekker om det er viktig, om nei, legger den fra meg og svarer når besøket er over. Men om det er noe viktig, må man gjerne svare. Det er også greit å kunne slå opp ting om det blir snakk om planer, eller diskusjon om en eller annen opplysning man kan slå opp på nettet, osv. 

Jeg synes ikke det er god gjestfrihet. 

Anonymkode: 06bbe...e98

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å reise på hyttetur med mobilbegrensning.

Anonymkode: b9098...45c

Det er synd, vi har det veldig kjekt. Båt, bading, fiske, fiske krabber og spise sjømat. Spiller spill på kveldene og har gode kveldsmåltid. Alt som man ikke gjør ellers :) Dessuten opplever du stillhet og den gode sjøluften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Det er synd, vi har det veldig kjekt. Båt, bading, fiske, fiske krabber og spise sjømat. Spiller spill på kveldene og har gode kveldsmåltid. Alt som man ikke gjør ellers :) Dessuten opplever du stillhet og den gode sjøluften. 

Altså, alt det der gjør vi også, selv uten mobilforbud.. Hva er det som gjør at du tror man ikke kan det? Det er da uhyre få som sitter og knar på mobilen 24/7. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er latterlig å skulle nekte voksne mennesker å bruke mobilen sin. Helt alvorlig. En ting er at en selv velger å la være, men å oppføre seg sånn mot gjester? 

Jeg er helt enig i at det er irriterende om folk sitter og surfer på telefonen hele tiden når de er på besøk. Men det er da veldig langt ifra alle som gjør dette. Jeg vil ha mobilen tilgjengelig i tilfelle jeg skulle få en melding. Det er ikke krise for noen om jeg leser en melding eller to. Sjekker om det er viktig, om nei, legger den fra meg og svarer når besøket er over. Men om det er noe viktig, må man gjerne svare. Det er også greit å kunne slå opp ting om det blir snakk om planer, eller diskusjon om en eller annen opplysning man kan slå opp på nettet, osv. 

Jeg synes ikke det er god gjestfrihet. 

Er det så farlig å vente litt da? Tviler sterkt på at du er så viktig at du ikke kan vente med å lese meldinger etter at du har gått fra et eventuelt besøk du er i. 

Anonymkode: a69af...30c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk sitter med nesa i mobilen hele jævla tiden. Kanskje ikke gjestfrihet å nekte dem, men ikke så hyggelige gjester heller. 
Muttern forsøkte seg med mobilkurv i julen, men det ble fullstendig buet ut. Midt i julefeiringen satt folk og spilte candy crush og fanden vet.

De som reagerer på mobilforbud, er ikke de som kanskje skal lese en melding, er min erfaring.

Selv har jeg begynt å la mobilen ligge igjen i veska i gangen når jeg kommer noe sted.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså, alt det der gjør vi også, selv uten mobilforbud.. Hva er det som gjør at du tror man ikke kan det? Det er da uhyre få som sitter og knar på mobilen 24/7. 

Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre det med mobilen tilstede- det har jeg ikke skrevet noen steder. Men det handler om å være tilstede og i nuet sammen med andre -uten distraksjoner. Hva er det som er så viktig at det ikke kan vente da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det så farlig å vente litt da? Tviler sterkt på at du er så viktig at du ikke kan vente med å lese meldinger etter at du har gått fra et eventuelt besøk du er i. 

Som sagt: om det ikke er noe viktig, er det null problem å vente. 

Om det derimot er min mor som plinger for å si at min far har hatt nok et lite infarkt, og vil ha meg hos seg på sykehuset, vil jeg vite om det umiddelbart. Om det er jobben, er det også greit å være tilgjengelig. 

Og det er også mange andre "ikke livsviktige" ting det er veldig greit å få tatt med en gang, som om ungene spør om å bli hentet et sted, om mannen lurer på om det er greit at han gjør sånn og slik og det definitivt IKKE er det, osv osv osv. 

For meg føles det tryggere med mobilen innen rekkevidde, så jeg vet at OM noe skjer med noen jeg er glad i, så sitter de ikke der og er fortvilet mens jeg er utilgjengelig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier ikke at man ikke kan gjøre det med mobilen tilstede- det har jeg ikke skrevet noen steder. Men det handler om å være tilstede og i nuet sammen med andre -uten distraksjoner. Hva er det som er så viktig at det ikke kan vente da? 

- Sykdom/ulykker i nærmeste familie

- grinende unger som vil bli hentet et sted og vil hjem NÅ

- jobben

- mannen som er aleine i butikken og trenger assistanse med hva vi trenger så vi har nogenlunde ok mat å servere gjester dagen etter

- osv. 

At DU ikke har noen viktige ting i livet ditt, betyr ikke at alle andre skal føle det likt. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også en som vil ha mobil tilgjengelig i tilfelle jeg får melding. 
For jeg er veldig viktig. Jeg har venner som i perioder sliter mye, og jeg vet at for dem kan det være veldig viktig å få svar om noe er tungt. For dem kan ett svar fra meg snu en dårlig dag til en god dag, på samme måte som dem kan snu mine dager. Har jeg angstanfall, så er det kun noen få venner som roer meg, og en enkel melding kan være nok... 
Men, jeg synes også det er en uting å sitte med mobil hele tiden. Jeg ser hvem meldinger er fra, og om det er fra venner som har det tøft, så leser jeg og svarer. Er det meldinger fra andre med "skjera?" eller lignende, så åpner jeg ikke engang. 
Det finnes en mellomting der man kan være tilgjengelig både in real life og via telefonen. 

Anonymkode: 757c5...bb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok alltids tålt det, men ville nok synes det var litt underlig å behandle sine gjester slik. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Som sagt: om det ikke er noe viktig, er det null problem å vente. 

Om det derimot er min mor som plinger for å si at min far har hatt nok et lite infarkt, og vil ha meg hos seg på sykehuset, vil jeg vite om det umiddelbart. Om det er jobben, er det også greit å være tilgjengelig. 

Og det er også mange andre "ikke livsviktige" ting det er veldig greit å få tatt med en gang, som om ungene spør om å bli hentet et sted, om mannen lurer på om det er greit at han gjør sånn og slik og det definitivt IKKE er det, osv osv osv. 

For meg føles det tryggere med mobilen innen rekkevidde, så jeg vet at OM noe skjer med noen jeg er glad i, så sitter de ikke der og er fortvilet mens jeg er utilgjengelig. 

Hva med å si at man faktisk prioriterer øyeblikket man er i og slike forespørsler som du beskriver får vente? Tror familien klarer seg helt fint uten at du er tilgjengelig 24/7 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Coolaid skrev:

Det kan du jo si, men hvor kjekt synes de andre de aktivitetene er når den eneste måten å få dem med på er ved å nekte dem å bruke mobilen. 

Det beste er vel å tilby aktiviteter de  andre synes er gøyere enn å være på mobilen. Slik at man slipper å forby. Burde ikke være så vanskelig heller for de fleste sitter jo på mobilen fordi de kjeder seg og ikke fordi mobilen er sykt spennende. 

Synes det må være lov å sitte på mobilen om man vil i en periode når man skal tilbringe flere dager sammen(hyttetur). Det er noe annet enn å være f.eks middagsgjest og andre kortere besøk. 

Endret av Gardermobanen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Coolaid skrev:

Hva med å si at man faktisk prioriterer øyeblikket man er i og slike forespørsler som du beskriver får vente? Tror familien klarer seg helt fint uten at du er tilgjengelig 24/7 

Virkelig? Helt alvorlig? Herregud.. Har du unger eller familie i det hele tatt? 

Ville du virkelig latt din mor sittende livredd og grinende på sykehuset helt aleine mens din far gikk gjennom en hjerteinfarkt, fordi du skal "prioritere øyeblikket" på kaffeslabberas hos en venninne?

Ville du virkelig latt ungen din stå grinende i grøftekanten og få ubesvart anrop etter anrop til mamma, fordi noen har mobbet ham og han vil hjem?

Ja, mesteparten av tiden klarer de seg helt fint. Men jeg vil likevel heller være tilgjengelig for dem en gang for mye enn en gang for lite! Det er mange situasjoner hvor man legger fra seg mobilen og ikke er tilgjengelig, fordi det er tvingende nødvendig. Men i kaffeslabberas ER det ikke tvingende nødvendig! Om man er så satans fintfølelde at man ikke tåler at en gjest har mobilen i lommen i stedet for i en kurv ute i gangen hvor man ikke hører anrop, så hjelpes altså...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
Akkurat nå, Gardermobanen skrev:

Det kan du jo si, men hvor kjekt synes de andre de aktivitetene er når den eneste måten å få dem med på er ved å nekte dem å bruke mobilen. 

Det beste er vel å tilby aktiviteter de  andre synes er gøyere enn å være på mobilen. Slik at man slipper å forby. Burde ikke være så vanskelig heller for de fleste sitter jo på mobilen fordi de kjeder seg og ikke fordi mobilen er sykt spennende. 

Dersom jeg skal snakke personlig og svare på akkurat det du spør om... Hytteturen er et høydepunkt for veldig mange hvert år. Ungdommene våre drar med seg venner som enten dropper inn en ettermiddag eller blir noen dager. Kanskje det nettopp er det at ting er annerledes og "skikkelig ferie" som gjør det så populært. Vi blir spurt hvert år om vi skal dra i år og om man får være med. Man opplever mer når man er tilstede enn når man plukker på "tidstyven" med jevne mellomrom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg leser tråder som denne, står det for meg som rene mirakler at vi levde, ja faktisk hadde et liv om inneholdt venner, som kom på besøk, som vi dro på besøk til osv. før i tiden, før vi hadde mobiltelefoner. Det var den gangen 17-åringer kunne være alene hjemme og ikke trengte barnevakt, som mange foreldre er aldeles hysteriske med i våre dager. Vi var til stede, både fysisk og mentalt der vi til enhver tid oppholdt oss.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dustete eller en bra greie å begrense mobilbruken? Gjelder både gjester og vert/vertinne. Hvis du har det problemet, så væresgod begrens deg. 

Hvordan reagerer du på at noen oppfordrer deg til å legge fra deg mobilen når du er på besøk? Jeg er et voksent menneske og jeg gjør som jeg vil når det kommer til mobilen. Hvis du har et problem med mobilen, skal det ikke gå utover meg.

Legger du fra deg mobilen når du er på besøk hos andre? Ja, når jeg er på besøk sitter jeg ikke med mobilen hele tiden.

Legger du fra deg mobilen når du er hjemme hos deg selv? Nei, jeg har den alltid med i tilfelle når det kommer til familie o.l.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Arabella skrev:

Når jeg leser tråder som denne, står det for meg som rene mirakler at vi levde, ja faktisk hadde et liv om inneholdt venner, som kom på besøk, som vi dro på besøk til osv. før i tiden, før vi hadde mobiltelefoner. Det var den gangen 17-åringer kunne være alene hjemme og ikke trengte barnevakt, som mange foreldre er aldeles hysteriske med i våre dager. Vi var til stede, både fysisk og mentalt der vi til enhver tid oppholdt oss.

Men vi lever ikke i 1982 lenger... tidene har forandret seg. 

Jeg er oppvokst på 80-tallet, og tro jeg, jeg har plenty av barndomsminner av foreldre som satt med nesen i avisen og mmhmmm'et og ikke hørte et ord av hva jeg prøvde å si til dem. 

Så "alt var bedre i gamledager"-historier ser jeg ikke helt poenget med. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Coolaid skrev:

Dersom jeg skal snakke personlig og svare på akkurat det du spør om... Hytteturen er et høydepunkt for veldig mange hvert år. Ungdommene våre drar med seg venner som enten dropper inn en ettermiddag eller blir noen dager. Kanskje det nettopp er det at ting er annerledes og "skikkelig ferie" som gjør det så populært. Vi blir spurt hvert år om vi skal dra i år og om man får være med. Man opplever mer når man er tilstede enn når man plukker på "tidstyven" med jevne mellomrom. 

Da er det jo bare å fortelle gjestene dine at de kan få bruke mobilen akkurat når de vil på hytta. Om gjestene selv ønsker å ikke bruke mobilen så trenger de ikke deg til å fortelle dem at de ikke skal bruke mobilen. 

Så får du se om de selv tar med seg en egen mobilkurv fordi de savner den. :)

Endret av Gardermobanen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...