Gå til innhold

Bør jeg selge og heller leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig økonomi er ikke et godt utgangspunkt for å spekulere tungt, som man må si boligprisspekulasjon er. Så bli boende, og nedbetal det du kan. Blir det stramt, kan du heller leie ut for en høyere sum og bo i et kollektiv selv. Men det er alltid greit å eie en bolig. 

Anonymkode: 78502...ad2

Man kan ikke leie ut når man har startlån på boligen.

Ts skrev at hun ikke får bundet renta utover to,tre år. Dette er bare tull. Kjenner par som har bundet renta i ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Atea skrev:

Man kan ikke leie ut når man har startlån på boligen.

Ts skrev at hun ikke får bundet renta utover to,tre år. Dette er bare tull. Kjenner par som har bundet renta i ti år.

Seriøst? Det er jo en enorm begrensning da man blir låst til boligen hvis man trenger å flytte pga. jobb for eksempel. Det finnes vel kanskje noen unntaksregler som TS bør se etter?

Anonymkode: 78502...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Det er jo en enorm begrensning da man blir låst til boligen hvis man trenger å flytte pga. jobb for eksempel. Det finnes vel kanskje noen unntaksregler som TS bør se etter?

Anonymkode: 78502...ad2

Det er mulig det finnes unntaksregler, men det vet jeg ikke. Kravet til startlån er at man skal bo der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Atea skrev:

Man kan ikke leie ut når man har startlån på boligen.

Ts skrev at hun ikke får bundet renta utover to,tre år. Dette er bare tull. Kjenner par som har bundet renta i ti år.

Jeg fikk bare binde renta for 3 år. Jeg ville binde for 10/ så lenge som mulig. Jeg har startlån/kommunalt lån. Det er ikke tull. Jeg kunne ikke binde den lengre.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Seriøst? Det er jo en enorm begrensning da man blir låst til boligen hvis man trenger å flytte pga. jobb for eksempel. Det finnes vel kanskje noen unntaksregler som TS bør se etter?

Anonymkode: 78502...ad2

Nei, det er ikke unntaksregler. Eller det vil si: man kan søke om å få leie ut for en kortere periode, hvis det man har tungtveiende grunner som helse etc. Men tror det er snakk om svært kort tid og ikke er så lett å få igjennom. 

4 timer siden, Atea skrev:

Det er mulig det finnes unntaksregler, men det vet jeg ikke. Kravet til startlån er at man skal bo der selv.

Ja. Men kan ikke leie ut boliger finansiert med startlån. 

Anonymkode: 252e6...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk bare binde renta for 3 år. Jeg ville binde for 10/ så lenge som mulig. Jeg har startlån/kommunalt lån. Det er ikke tull. Jeg kunne ikke binde den lengre.

Nei, det er ikke unntaksregler. Eller det vil si: man kan søke om å få leie ut for en kortere periode, hvis det man har tungtveiende grunner som helse etc. Men tror det er snakk om svært kort tid og ikke er så lett å få igjennom. 

Ja. Men kan ikke leie ut boliger finansiert med startlån. 

Anonymkode: 252e6...bf3

Det høres merkelig ut. Boligkontoret anbefalte ikke en kamerat å binde renta i mer enn tre år, og ble nesten snerpete når han sa at han ville binde for ti år. Han bandt renta for ti år. De kan ikke bestemme på boligkontoret. Du kan logge inn på husbanken og lese der, er ikke sikker på om man kan binde renta via nettbank, men trolig kan man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på at ts har lån på 8xinntekt? Det kan da umulig gi særlig med slingringsmonn ved en renteøkning, så ja, jeg tror at ts fort kan komme i en vanskelig finansiell situasjon om hun ikke klarer å betjene lånet og det også kommer et fall i boligprisene. Om det er lurt å selge eller ikke kan jeg ikke si noe om, det er ingen som kan forutsi fremtiden, men det er kun ts som kan vurdere om hun bor over evne eller ikke.

Anonymkode: 7ca61...0a1

Det er nettopp dette jeg er redd for. Så lenge jeg har fastrente er jeg trygg, men det er bare for et par år til. Renten ligger litt lavere enn for en vanlig bank, men følger jo konjukturene. Jeg har ganske mye egenkapital i boligen, så lånet vil nok dekkes uansett, hvis jeg tvinges til å selge på et punkt og boligprisene har gått vesentlig ned, men jeg taper jo da egenkapital om er den enste tryggheten jeg har. Jeg tror f.eks at jeg kunne solgt min bolig med gevinst nå, og kanskje, kanskje da hatt mulighet til å helfinansiere en bolig i sånn verste utkantnorge eller i utlandet. Uten at jeg aner noe om hvilke feller noen av de to alternativene kan ha..

Anonymkode: 252e6...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på hvilket land man skal flytte til, dette skriver NAV:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland

Men vi vet jo ikke om TS får noen form for NAV støtte eller ikke. Uansett er det som regel dårlig butikk å selge i Norge, for så å leie i utlandet. Jo lenger man bor i utlandet, jo verre er det som regel å kjøpe seg inn i Norge igjen, med mindre man opprettholder samme nivå på evt. trygdeutbetaling fra NAV. 

Anonymkode: 78502...ad2

Jeg er uføretrygdet, på minstesats. Det er sånn 220 000 Brutto tror jeg. (Netto: 15 000 mnd) og oppfyller kravene til at jeg kan flytte ut av landet og beholde stønad. Men her ser det ut som man bare kan være i utlandet ett år om gangen? Jeg trodde man kunne flytte for godt..

Anonymkode: 252e6...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du mister trygdeløsninger om du bor i utlandet over et år ca. Gjelder når du jobber og skatter. Er vel kortere om du allerede er trygdet. Du viser liten økonomisk forståelse.

Har du gitt 8xinntekt for en 1-roms i en kjeller i et jævlig strøk i Oslo med bråkete naboer? Da hadde jeg kanskje tenkt meg om. Hvis ikke, pust for Guds skyld med magen. Dette med boligprisene blir hauset opp av media.

Hilsen en med bolig i Oslo og rett utenfor Oslo, som ikke har tenkt å selge. Naboleiligheten i Oslo gikk forresten langt over takst, så det er lokale forskjeller.

Anonymkode: cd277...892

1. Det heter ikke takst, men prisantydning - som nå settes myye lavere enn tidligere, i Oslo. Naboen solgte nå i løpet av de siste ukene? Finnkode? Reelt prisfall er også høyere enn statistikken viser. Prisene i Oslo vil falle hver eneste måned resten av året. Folk får ikke lånt 5x inntekt engang.

Anonymkode: 65118...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp dette jeg er redd for. Så lenge jeg har fastrente er jeg trygg, men det er bare for et par år til. Renten ligger litt lavere enn for en vanlig bank, men følger jo konjukturene. Jeg har ganske mye egenkapital i boligen, så lånet vil nok dekkes uansett, hvis jeg tvinges til å selge på et punkt og boligprisene har gått vesentlig ned, men jeg taper jo da egenkapital om er den enste tryggheten jeg har. Jeg tror f.eks at jeg kunne solgt min bolig med gevinst nå, og kanskje, kanskje da hatt mulighet til å helfinansiere en bolig i sånn verste utkantnorge eller i utlandet. Uten at jeg aner noe om hvilke feller noen av de to alternativene kan ha..

Anonymkode: 252e6...bf3

Hvis du vil flyte til utkantnorge, så er det gjerne lurt å selge nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Det heter ikke takst, men prisantydning - som nå settes myye lavere enn tidligere, i Oslo. Naboen solgte nå i løpet av de siste ukene? Finnkode? Reelt prisfall er også høyere enn statistikken viser. Prisene i Oslo vil falle hver eneste måned resten av året. Folk får ikke lånt 5x inntekt engang.

Anonymkode: 65118...f17

Finn-annonsen ble fjernet etter den ble solgt. Var en leilighet på Sofienberg til underkant av 3,8 mill. Gikk til fire mill. 

5xinntekt i Oslo er svært mye penger. En gjennomsnittlig familie i Oslo med barn under 18 år er 82 767 kr ETTER skatt. Akershus ligger rett bak med 81 208 kr. Det er ca 1 million utbetalt i året etter skatt. Mye sier du? Ja, men det fins mange som tjener svært godt i Oslo. 

La oss si en familie betaler 35% skatt. En gjennomsnittlig familie med 82 ut i mnd tjener da samlet ca 1,45 mill før skatt i året, som betyr at de kan kjøpe for ca 7 250 000 kr. Det er utenom eventuell kapital de allerede sitter på, så jo, folk har svært god råd i Oslo.

Ellers for landet er det ca 70 000 kr etter skatt. Den er ca rundt 1,3 mill før skatt i året. En gjennomsnittlig familie kan dermed kjøpe for 6,5 mill med 5xinntekt-regelen. Det er også svært mye penger. 

Oslo kan kanskje ikke huse studenter, single og familier med inntekt under gjennomsnittet. Det er ingen menneskerett å bo i Oslo. Akerhus, spesielt da Lørenskog, Skedsmo og Asker har betydelig lavere kvadratmeterpris. Jeg klør meg litt i hodet over at folk ikke velger å bosette seg 10-15 min utenfor og får en leilighet på 100 kvm til 3,5 mill istedenfor. Eventuelt et rekkehus. Enda lenger ut kan du få hus. Men, men. 

https://www.nrk.no/livsstil/i-denne-kofferten-ligg-ei-manadslonn-_-sa-mykje-tener-vi-eigentleg-1.13423232

Anonymkode: cd277...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.7.2017 den 10.56, Tvist skrev:

Hvis du vil flyte til utkantnorge, så er det gjerne lurt å selge nå.

Vill og vill..jeg trenger å ha et sted å bo: alene, og det er mye, mye billigere i uttkantnorge og jeg trenger ikke at situasjonene min blir verre enn den er med at jeg på et tidspunkt blir tvunget til å selge til dårlig pris eller ved tvangssalg og mister den lille økonomiske sikkerheten jeg har hatt i egenkapital og havner i elendige boforhold i tillegg.

Anonymkode: 252e6...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vill og vill..jeg trenger å ha et sted å bo: alene, og det er mye, mye billigere i uttkantnorge og jeg trenger ikke at situasjonene min blir verre enn den er med at jeg på et tidspunkt blir tvunget til å selge til dårlig pris eller ved tvangssalg og mister den lille økonomiske sikkerheten jeg har hatt i egenkapital og havner i elendige boforhold i tillegg.

Anonymkode: 252e6...bf3

Har du brukt en lånekalkulator og sett litt på hvor stor renteøkningen må være før du ikke får økonomien din til å gå rundt?

Det er gjerne lurt å undersøke hvordan det faktisk ligger an før du bestemmer deg for å selge basert på en forestilling om et kommende krakk i boligmarkedet og påfølgende renteøkning.

En utflating og en sunn justering av prisene i markedet er det som foregår akkurat nå, og det er et sunnhetstegn. 

Du virker veldig sikker på at dersom du fortsetter å eie dagens bolig så vil du måtte selge med stort tap om kort tid. Jeg lurer på hvorfor du er så skråsikker på at det vil og må bli slik?

Se aller først på hvor store renteendringer du og økonomien din kan tåle.

Anonymkode: 2f0c5...88c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...