Gå til innhold

Bør jeg selge og heller leie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har dårlig økonomi, men eier bolig fordi jeg fikk startlån pga grei egenkapital.

Jeg har bundet renten for et halvt år siden, men man kan bare binde renten for et par år når man har startlån.

Selv tenker jeg at det er stor fare for boligkrakk eller drastisk nedgang og dumping av prisene, så jeg lurer på om jeg bare burde selge nå? Jeg har lån ca 8 gnager bruttoinntekt..

Selger jeg nå, vil jeg sannsynligvis tjene på salg, men hvis jeg venter kan jeg vel risikere både å bli gjeldsslave eller tape all egenkapitalen? Synspunkt?

Anonymkode: 252e6...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger jo selv et sted å bo. 

Vil du selv klare å leie noe for det du betaler for å bo i egen bolig? 

Selv om det neppe blir noen voldsom prisstigning, blir det neppe noe krakk heller. Heller en avflating av prisene, med noen lokale variasjoner. 

Det du betaler på lån betaler du jo også til deg selv. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt å kjøpe, til tross for lav månedlig inntjening fordi det ble billigere for meg å betale på lån, enn å leie (30 års nedbetaling). Men om boligprisene går ned vil jo leie etterhvert gå ned, så på sikt blir det jo gjerne motsatt? Jeg har ikke råd til å leie noe annet enn et rom tror jeg, noe jeg ikke orker, men jeg kan jo dra ut av landet for noen år til jeg har råd til å bo her igjen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egen bolig er jo ikke bare en investering, det er også stedet man skal bo. 

Så lenge du har råd til å bo i egen bolig er det å foretrekke. Så lenge du ikke trenger å flytte av andre grunner bør du bli boende. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har planer om å flytte bør du ikke selge - du får gjerne ikke flere sjanser til å komme inn på bolimarkedet enn denne ene. Så lenge man verken selger eller kjøper har ikke boligprisene betydning.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie er penger ut vindu til forskjell fra å eie. I tillegg bør du ikke selge nå, ettersom det har vært en nedgang i markedet (spesielt i Oslo). Hold på boligen så lenge du kan, det er det tryggeste. 

Anonymkode: f9027...fd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ønsker å selge, så er et sjansespill.

Det er forøvrig å eie også, men generelt et sikrere sjansespill.

Personlig har jeg også tro på et boligkrakk i nær fremtid. Men tror det ikke begynner før 2019 ish.

Uten å gå nærmere in på hvorfor jeg mener dette.

Planlegger å selge selv i sommer eller tidlig neste år.

Min bolig har økt med ca 70% i verdi. Fra 1.6 til 2.6

Anonymkode: ecdbb...ba7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det lønner seg ikke å leie. Du kaster penger ut vindu. Du kan jo selge og kjøpe et nytt sted som er billigere feks? 

Anonymkode: 4b541...649

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig økonomi, men eier bolig fordi jeg fikk startlån pga grei egenkapital.

Jeg har bundet renten for et halvt år siden, men man kan bare binde renten for et par år når man har startlån.

Selv tenker jeg at det er stor fare for boligkrakk eller drastisk nedgang og dumping av prisene, så jeg lurer på om jeg bare burde selge nå? Jeg har lån ca 8 gnager bruttoinntekt..

Selger jeg nå, vil jeg sannsynligvis tjene på salg, men hvis jeg venter kan jeg vel risikere både å bli gjeldsslave eller tape all egenkapitalen? Synspunkt?

Absolutt ikke selg boligen. Selv med dårlig økonomi er boligen din den beste løsningen, nå og mange år frem i tid. Du kommer ikke til å tape egenkapitalen. 

Ikke selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må du selge når (og hvis) boligprisene stuper? 

Kan du ikke bare bo der til du dauer? Det er jo det mest lønnsomme.

Endret av penny_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Is i magen, du vil aldri tjene på å leie. Skatten din blir betydelig høyere fordi du ikke får renterfradrag, selv om beløpet,på rentene er lavt i dag, så blir dette en forskjell på skatteseddelen. 

Du må ha et sted å bo. Du får ikke nytt startlån senere i livet. Startlån skal være en starthjelp inn på boligmarkedet og det har du fått. Ikke lukk den døren bak deg. 

Boligprisene vil hele tiden gå opp og ned, om dette er lik krakket i 1987 eller nedgangen i 2007/2008 det vey ingen. 

Anonymkode: fdeed...146

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det lønner seg ikke å leie. Du kaster penger ut vindu. Du kan jo selge og kjøpe et nytt sted som er billigere feks? 

Anonymkode: 4b541...649

Da mister hun startlånet sitt. Det er knyttet til den boligen hun har. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig økonomi er ikke et godt utgangspunkt for å spekulere tungt, som man må si boligprisspekulasjon er. Så bli boende, og nedbetal det du kan. Blir det stramt, kan du heller leie ut for en høyere sum og bo i et kollektiv selv. Men det er alltid greit å eie en bolig. 

Anonymkode: 78502...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du sier "hvis jeg venter". For meg høres det da ut som du har planer om å flytte. Det vil da kunne være fornuftig å vurdere et salg nå for å sikre egenkapitalen.

Hvis du ikke har planer om å flytte og bare er nervøs for at boligprisene skal synke, ville jeg absolutt ikke solgt.

men jeg kan jo dra ut av landet for noen år til jeg har råd til å bo her igjen da

Siden du bare kan reise ut av landet for noen år høres det ikke ut som du har en vanlig inntekt, men en eller annen trygdeytelse. Dette er jo en ganske sikker og stabil "inntekt" og om du ikke har noen planer om å bytte bolig spiller det ingen rolle om boligprisene går ned i en kortere eller lengre periode. 

Det er jo heller ikke sikkert at du får denne muligheten igjen og blir nødt til å leie ett rom for resten av livet. 

Anonymkode: 9a92c...1c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... men jeg kan jo dra ut av landet for noen år til jeg har råd til å bo her igjen da

Konsekvensene, rent økonomisk, av å dra ut av Norge, de forstår du gjerne ikke med denne påstanden? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mister trygdeløsninger om du bor i utlandet over et år ca. Gjelder når du jobber og skatter. Er vel kortere om du allerede er trygdet. Du viser liten økonomisk forståelse.

Har du gitt 8xinntekt for en 1-roms i en kjeller i et jævlig strøk i Oslo med bråkete naboer? Da hadde jeg kanskje tenkt meg om. Hvis ikke, pust for Guds skyld med magen. Dette med boligprisene blir hauset opp av media.

Hilsen en med bolig i Oslo og rett utenfor Oslo, som ikke har tenkt å selge. Naboleiligheten i Oslo gikk forresten langt over takst, så det er lokale forskjeller.

Anonymkode: cd277...892

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mister trygdeløsninger om du bor i utlandet over et år ca. Gjelder når du jobber og skatter. Er vel kortere om du allerede er trygdet. Du viser liten økonomisk forståelse.

Har du gitt 8xinntekt for en 1-roms i en kjeller i et jævlig strøk i Oslo med bråkete naboer? Da hadde jeg kanskje tenkt meg om. Hvis ikke, pust for Guds skyld med magen. Dette med boligprisene blir hauset opp av media.

Hilsen en med bolig i Oslo og rett utenfor Oslo, som ikke har tenkt å selge. Naboleiligheten i Oslo gikk forresten langt over takst, så det er lokale forskjeller.

Anonymkode: cd277...892

Det kommer an på hvilket land man skal flytte til, dette skriver NAV:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland

Men vi vet jo ikke om TS får noen form for NAV støtte eller ikke. Uansett er det som regel dårlig butikk å selge i Norge, for så å leie i utlandet. Jo lenger man bor i utlandet, jo verre er det som regel å kjøpe seg inn i Norge igjen, med mindre man opprettholder samme nivå på evt. trygdeutbetaling fra NAV. 

Anonymkode: 78502...ad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte på topp i 2006 og fikk en nedgang i årene etterpå. Jeg brydde meg ikke i det hele tatt. Nå hadde jeg et eget sted å bo, og jeg betalte ned til meg selv (ned på lånet). Nå 10 år etterpå solgte jeg leiligheten med 120% gevinst. Dette var en liten førstegangskjøperbolig.

Boligmarkedet er det ingen som kan forutse, og spesielt det som står i media må du ta med en klype salt. At det kommer en korrigering nå var ventet.

I 2016 gikk boligprisene i oslo over 20%. Hvis du googler litt på diverse boligforum finner du masse forumposter skrevet av eksperter i 2015 om at boligprisene var på topp og at det kom til å bli et megakrakk. Dette ble bevist med statistikker osv osv. Hva skjer? Til alles store forbauselse går markedet motsatt og det rett i taket!

Om markedet skulle kræsje totalt da, som du er redd for. Er det jo deg det kommer til å gå minst utover også.  Krisen blir det for de som sitter på lån som er refinansiert for å frigjøre kapital. Du er den det kommer til å gå minst utover.

Dette hadde jeg ikke tenkt på hadde jeg vært deg. Skal du bo der i en litt lenger horisont, ikke tenk på det. Bare betal og lev livet =) Vær fornøyd med at du er innenfor.

ps! En jeg kjenner ble anbefalt å selge i 2007 og leie. Han solgte sin leilighet i Oslo og har enda ikke fått kjøpt igjen. Han har i disse ti årene kasta vekk masse penger ved å leie og samtidig gått glipp av 100% verdistigning.

Det er også en god regel som sier at du aldri skal spekulere i egen bolig. Kun hvis du har sekundærboliger/utleieboliger.

Dessuten, du kjøper og selger i samme marked. Om det skulle kræsje 40% og du skal kjøpe noe nytt, så er dette til din fordel, siden det nye og "dyrere" objektet også har gått ned 40%.

Eneste kjipe er jo å sitte med negativ egenkapital, da er man jo bundet opp. Men dette vil jo gjelde fryktelig mange, ikke bare deg.

Endret av Mr_Kindle
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på at ts har lån på 8xinntekt? Det kan da umulig gi særlig med slingringsmonn ved en renteøkning, så ja, jeg tror at ts fort kan komme i en vanskelig finansiell situasjon om hun ikke klarer å betjene lånet og det også kommer et fall i boligprisene. Om det er lurt å selge eller ikke kan jeg ikke si noe om, det er ingen som kan forutsi fremtiden, men det er kun ts som kan vurdere om hun bor over evne eller ikke.

Anonymkode: 7ca61...0a1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer på at ts har lån på 8xinntekt? Det kan da umulig gi særlig med slingringsmonn ved en renteøkning, så ja, jeg tror at ts fort kan komme i en vanskelig finansiell situasjon om hun ikke klarer å betjene lånet og det også kommer et fall i boligprisene. Om det er lurt å selge eller ikke kan jeg ikke si noe om, det er ingen som kan forutsi fremtiden, men det er kun ts som kan vurdere om hun bor over evne eller ikke.

Anonymkode: 7ca61...0a1

TS har stårtlån fra Husbanken. Antaglig over 30år og med sykt lav rente (1.6%)

Det er kommunen som regner på om hun har evne til å betjene lånet eller ikke, og det mener de at hun har. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...