Minlillelykke Skrevet 6. juli 2017 #21 Skrevet 6. juli 2017 Spar dem til bolig. Veldig få er så heldige og kunne stille med mye egenkapital selv i ung alder. Jeg vet med meg selv at hadde jeg fått så mye penger i 18 års alderen hadde de forsvunnet. I dag også, men da på boliglånet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #22 Skrevet 6. juli 2017 Pengene står vel i din bank/konto? Da betsemmer du. Med dagens boligpriser er min klare oppfatning at pengene må gå inn på en lukket konto som bare kan brukes til bolig. Kjøper hun eller dere bolig må,der og legges inn en klausul om at ved salg så skal enten pengene tilbake på sperret konto eller dirkete viderebrukes i ny bolig. Å la en 18. Åring få så mye penger mellom fingrene er aldri noe foreldrene bør gå med på, særlig ikke når det er foreldrene som har spart. Anonymkode: 47b34...aed 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #23 Skrevet 6. juli 2017 Du kan jo eventuelt fortelle henne om pengene på 18-års dagen, og fortelle at du synes de skal brukes til lappen/bil/bolig. Dumt for en 18-åring å ha så mye penger i sitt navn med tanke på støtte til utdanning Osv fra Lånekassen Anonymkode: 9950a...8e5 4
funginger Skrevet 6. juli 2017 #24 Skrevet 6. juli 2017 Hva med at ungen får pengene når hun er ferdig med studier/fagbrev/er 21-25 år. Se det litt an. En attenåring går jo fortsatt på vgs og har ikke noe behov for så mye penger. Hvis hun vil bruke pengene på å reise eller liknende burde hun jo få lov til det, men hun bør være gammel nok til å forstå konsekvensene. 2
Peter007 Skrevet 6. juli 2017 #25 Skrevet 6. juli 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har prioritert gjennom hele hennes liv at hun skal ha noe kapital oppspart til å starte voksenlivet. det kan da alle gjøre! du vet ikke hva behovet i vårt hjem har vært, kanskje jeg ønsker en bedre start for henne enn jeg selv hadde som 18 åring. Anonymkode: b17c0...88e Ja jeg skjønner deg. Men når en vet bakgrunnen for baretrygden så er en generell diskusjon på sin plass. Dette er ikke personlig mot deg. Det må du ikke tro. For meg blir det mer praktisk politikk. Hva brukes skatteinnbetalingen vår til? Blant annet barnetrygd. Jeg vet også at noen trenger den inderlig. Mine tanker er nærme en behovsprøving. En kan bake det inn i sosiale stønader ovs. Det er flere veier til, at alle skal klare seg I hverdagen. Der er selvfølgelig andre stønader en kan ta under lupen. Overgangsstønad er en slik stønad. Det er flere andre. Endret 6. juli 2017 av Peter007 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #26 Skrevet 6. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har prioritert gjennom hele hennes liv at hun skal ha noe kapital oppspart til å starte voksenlivet. det kan da alle gjøre! du vet ikke hva behovet i vårt hjem har vært, kanskje jeg ønsker en bedre start for henne enn jeg selv hadde som 18 åring. Anonymkode: b17c0...88e Nei, det kan ikke alle gjøre. Noen har det så trangt økonomisk at de ikke kan spare ett eneste øre av barnetrygden til barnet er voksent... Anonymkode: ae419...bdd 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #27 Skrevet 6. juli 2017 Støtter deg fullt ut. Mannen din er ikke god. Hvordan kan en gi 210.000kr til en 18-åring. Plutselig vil hun ha bli og bruker stor sum på bil, noe av det dummeste du kan investere i som ung. Spar pengene til hun skal investere i bolig.. utentvil det smarteste. Skal hun ha bil, la henne ta opp lån og skjønne hvor dyrt det er med bil. Billig lærdom i en ung alder. du er smart. Mannen din er ikke den skarpeste. Beklager. Anonymkode: 1ae86...a54 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #28 Skrevet 6. juli 2017 og hvis barnetrygd var behovsprøvd så ville vi ha fått enda flere som sitter på ræva og ikke ville jobbe slik at de får mer fra NAV. Anonymkode: 0d94f...7cf 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #29 Skrevet 6. juli 2017 På 6.7.2017 den 0.38, AnonymBruker skrev: Det har vært snakk om dette, så se ikke bort fra at det blir slik om noen få år. Anonymkode: ae419...bdd Hvis kun de som er fattige skal sponses med støtte her og der - og de som lever gjennomsnittlig ikke skal få dette velferdsgodet så mister de middels lysten til å bli tynet for skatt som kun går til fattige. Anonymkode: e4c48...c89 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2017 #30 Skrevet 6. juli 2017 På 6.7.2017 den 0.36, AnonymBruker skrev: Barnetrygden burde vært behovsprøvd. Anonymkode: f2951...50a Nei det burde den ikke. Behovsprøving av div stønader gjør det enda mer lukrativt for innvandrer familier med mange barn å ikke jobbe. Barnetrygden bør være lik for alle Anonymkode: 2aaf0...f4c 4
Ruccula Skrevet 6. juli 2017 #31 Skrevet 6. juli 2017 Jeg hadde øremerket disse pengene til bolig! Denne kampen er det verdt ta med mannen din TS. Å kalle deg smålig er faktisk helt sykt 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #32 Skrevet 7. juli 2017 Og at hun har en annen konto med 350.000 kr er ikke et godt argument. Det er dessverre ingenting som egenkapital i dagens boligmarked. 550.000, ja da begynner vi å se noe som ligner. Og hva i alle dager skal en 18-åring med 200.000 kr? Studielån er uansett rentefritt mens man studerer.... Anonymkode: 8dbb2...88e 2
Gjest GoldenLioness Skrevet 7. juli 2017 #33 Skrevet 7. juli 2017 Hadde aldri latt 18 åringen få 210.000 til å tulle bort! Heller gi henne en symbolsk sum og betal for en fin ferietur og bil lappen. Resten kan stå trygt å rente seg til hun skal kjøpe bolig. Da er det også fint å ha en sånn konto om hun kanskje plutselig trenger noe som en ny PC, vaskemaskinen røk, etc etc.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2017 #34 Skrevet 7. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg har prioritert gjennom hele hennes liv at hun skal ha noe kapital oppspart til å starte voksenlivet. det kan da alle gjøre! du vet ikke hva behovet i vårt hjem har vært, kanskje jeg ønsker en bedre start for henne enn jeg selv hadde som 18 åring. Anonymkode: b17c0...88e Du forstår vel at alle ikke har råd til å spare barnetrygden til ungene blir voksne? Fint at du/dere hadde råd til det. Og jeg hadde spart dem til hun skulle etablere seg ja. Det er et naturlig spørsmål om ikke barnetrygden burde vært behovsprøvd, for har man råd til å legge vekk pengene og spare dette tilskuddet fra staten, så har man ikke behov for disse pengene. Det er ikke meningen at disse pengene skal brukes på denne måten, staten skal ikke betale for at ungene våre skal ha egenkapital når de blir voksne. Anonymkode: 68450...ce3 2
mortilen Skrevet 7. juli 2017 #35 Skrevet 7. juli 2017 Skulle ALDRI gitt pengene!! De bør gå til bolig. Barnet ditt vil takke deg seinere når første bolig står på ønskelisten 😉👌🏼 1
Tingelling Skrevet 7. juli 2017 #36 Skrevet 7. juli 2017 Når jeg var 18 år fikk jeg 11000( var mye penger for meg på den tiden). Jeg kjøpte meg ny mobil og undulat av alle ting pluss mye annet jeg ikke husker så mange år etter.pengene brant på kontoen.konklusjon er at selv om jeg har en master i økonomi idag,var jeg IKKE fornuftig som 18 åring.jeg sparer barnetrygden på aksjefond til vår jente som skal være med å bidra til bolig når ungen er voksen. 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2017 #37 Skrevet 8. juli 2017 Jeg fikk en stor sum penger foreldrene mine hadde spart da jeg var 20, ett år senere var de borte på fjas! Jeg angrer som bare det i dag, men som 20-åring hadde jeg ikke gangsyn! Jeg var bare "rik" jeg! Foreldrene mine angrer også på at de gjorde det på denne måte, istedet for å sette noen begrensninger på bruken. Såklart ønsker 18-åringen å få alle pengene nå, h*n forstår ikke at man som litt mer moden voksen ser annerledes på hvordan man burde gjøre det. Dere må ta ansvaret for at disse pengene ikke forsvinner på tull! Anonymkode: 18628...b76 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå