Gå til innhold

Oppspart barnebidrag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spart barnebidrag hver mnd siden datteren min ble født, hun fyller snart 18 og det er snakk om ca 210000. Nå er vi veldig uenige om hva som er riktig å gjøre, mannen vil gi henne dette på atten års dagen uten regler om hva det skal brukes til, jeg vil gjerne vente til hun skal investere i bolig. Mannen mener jeg er smålig som skal bestemme hva hun skal bruke de på da vi uansett kan hjelpe henne ang bolig og hun har en sparekonto i tillegg med ca 350000.

er jeg smålig?

Anonymkode: b17c0...88e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har spart barnebidrag hver mnd siden datteren min ble født, hun fyller snart 18 og det er snakk om ca 210000. Nå er vi veldig uenige om hva som er riktig å gjøre, mannen vil gi henne dette på atten års dagen uten regler om hva det skal brukes til, jeg vil gjerne vente til hun skal investere i bolig. Mannen mener jeg er smålig som skal bestemme hva hun skal bruke de på da vi uansett kan hjelpe henne ang bolig og hun har en sparekonto i tillegg med ca 350000.

er jeg smålig?

Mannen (som du bor sammen med?) har betalt barnebidrag til deg(?!) når dere bor sammen??? og han vil bestemme over pengene som du har spart? :klo:

Anonymkode: ae419...bdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi er sammen. Beklager! Jeg mener barnetrygd..🙈

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er sammen. Beklager! Jeg mener barnetrygd..🙈

Ok :)  Jeg tenkte egentlig på at det var barnetrygd du mente.

Er mannen barnets far?

Har dere felles økonomi?

Står pengene på din konto?

Jeg ville ikke latt min mann bestemme over pengene. Han kunne fått bestemt over halvparten av pengene, dersom han har bidratt til at pengene kunne bli spart.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygden burde vært behovsprøvd.

Anonymkode: f2951...50a

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnetrygden burde vært behovsprøvd.

Anonymkode: f2951...50a

Det har vært snakk om dette, så se ikke bort fra at det blir slik om noen få år.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok :)  Jeg tenkte egentlig på at det var barnetrygd du mente.

Er mannen barnets far?

Har dere felles økonomi?

Står pengene på din konto?

Jeg ville ikke latt min mann bestemme over pengene. Han kunne fått bestemt over halvparten av pengene, dersom han har bidratt til at pengene kunne bli spart.

Han er barnets far ja, vi har felles økonomi og bidrar ca likt med inntekt.. at han kan bestemme over halvparten var en fin ide.. jeg ønsker meg bare husfred😂

AnonymBruker
Skrevet

Noen ungdom er flinke med egen økonomi, andre sløser penger på dumme ting. Hvordan deres barn er bør styre litt hvordan dere gir pengene; med eller uten krav om hvordan pengene skal brukes. Helt ærlig hadde jeg vært bestemt på at mesteparten av pengene skal brukes til bolig, ungdom i dag har liten sjans til å komme inn på boligmarkedet uten egenkapital. Jeg har selv studenter og ser at det kan være lurt å ha en reservekonto til feks uforutsette utgifter. Hadde det vært meg hadde jeg sagt at 175 000 går til bolig, resten til uforutsette utgifter. Har du diskutert med mannen din om han tror at barnet deres klarer å styre pengene fornuftig selv, og hva skjer om noen år og dere får vite at mesteparten av pengene er borte? Kristemaksimering ja, men tror at de færreste ungdommer klarer å la være å sløse vekk penger når de får så mye....

Anonymkode: 9afd9...bf4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring: 

De som lett kommer til penger i 18-års alderen, har en tendens til å sløse alt vekk. For senere å ha få problem med økonomistyring generelt.

Jeg måtte jobbe for pengene, fra 16-års alder, og har alltid vert flink å styre penger. Venninna mi fikk 200' til 18 årsdagen, og har fremdeles null økonomisk kontroll. (Låner penger av foreldrene i en alder av 40) 

Anonymkode: c0598...6da

• Liker 10
Skrevet

De pengene vil ikke vare lenge hvis jentungen får disponere de fritt.

AnonymBruker
Skrevet

Dere kjenner henne best. Selv hadde jeg bare blitt irritert over regler; jeg var flink til å spare og trengte ikke voksne til å belære meg om at det er dumt å sløse. Men folk er jo forskjellige, og om det er grunn til å tro at hun er av den slepphendte, sløsete typen kan det være greit med regler.

Anonymkode: 20650...70d

• Liker 1
Skrevet

Hva er meningen med barnetrygd utbetalinger, når det ikke et behov som tråden? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

vi landet på at hun får en mindre sum til å disponere fritt og resten blir sammen med sparekontoen øremerket bolig. hun er egentlig flink økonomisk og pengene hennes rekker fra lønn til lønn, men hun har jo aldrig håntert så mye på en gang, ønsker ikke ta den sjangsen som kun går uteover henne selv seinere om hun sløser.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, Peter007 skrev:

Hva er meningen med barnetrygd utbetalinger, når det ikke et behov som tråden? 

jeg har prioritert gjennom hele hennes liv at hun skal ha noe kapital oppspart til å starte voksenlivet.

det kan da alle gjøre! du vet ikke hva behovet i vårt hjem har vært, kanskje jeg ønsker en bedre start for henne enn jeg selv hadde som 18 åring.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vent til boligkjøp. De aller færreste 18-åringer er fornuftige nok til å disponere pengene riktig. 

Anonymkode: 93bd4...4db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er vel ikke barnetrygd noe som er personlig til barnet. Den skal gå til utgifter til barnet. Når dere har hatt muligheten,til å spare denne,så vil det være idiotisk å gi det på 18 årsdagen til fritt bruk.

Er ikke mannen din realitetsorientert?vi vet at renten vil stige om noen år. Hun skal kanskje studere. Hun vil trenge pengene den dagen hun skal inn på markedet. 

Dessuten forteller tråden din at barnetrygd bør  bli behovsprøvet

Anonymkode: f82bc...592

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er vel ikke barnetrygd noe som er personlig til barnet. Den skal gå til utgifter til barnet. Når dere har hatt muligheten,til å spare denne,så vil det være idiotisk å gi det på 18 årsdagen til fritt bruk.

Er ikke mannen din realitetsorientert?vi vet at renten vil stige om noen år. Hun skal kanskje studere. Hun vil trenge pengene den dagen hun skal inn på markedet. 

Dessuten forteller tråden din at barnetrygd bør  bli behovsprøvet

Anonymkode: f82bc...592

Enig. Det har blitt mer og mer vanlig at foreldre sparer barnetrygden til ungene istedet for at de blir brukt til det de er ment til.
Da er det nok på tide å behovsprøve de pengene ja. 

Anonymkode: 68450...ce3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en lignende pengesum av mine foreldre da jeg var ca. 20. Jeg fikk (streng) beskjed av min far at pengene var øremerket egenkapital til bolig. Under et år senere var kontoen tom og skapet fullt av designervesker-og sko. Foreldrene mine valgte å gi meg ny egenkapital til bolig flere år senere, da jeg fortsatt befant meg på leiemarkedet i en alder av 30 :flau: 

Mitt råd er: Ikke gi henne pengene før hun har fått innvilget lån og har funnet boligen hun vil kjøpe. 

Anonymkode: eac54...b2d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke gitt pengene enda. En annen faktor dere må tenke på er om hun ønsker å studere eller ei, dersom det er tilfelle skal hun vel også ta opp studielån. Studielån har egne regler om hvor mye som blir omgjort til stipend avhengig av inntekt og formue. Jeg er usikker på hva denne grensen ligger på akkurat nå, men bare vær forsiktig at dere ikke ødelegger for henne :) 

Anonymkode: 9337d...a9a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Litt trist å lese at noen har mulighet til å spare så mye penger til barna sine, spesielt når de får pengene av staten i første omgang. Men heldige barn! Mine foreldre brukte opp alt og mer til, måtte kjøpe mine egne klær og mesteparten av mat fra jeg var 15. Nå er jeg snart 30, fremdeles ikke tatt meg råd til utdannelse og bolig leier jeg. Du kan vel kanskje si jeg er litt misunnelig på din datter.  Jeg ville spart dem til bolig slik som de andre her sier :)

Anonymkode: 93eeb...ffd

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...