Gå til innhold

Etterbetaling av ung ufør tillegget


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært gjennom bokstavlig talt alle innlegg som inneholder disse ordene her inne på forumet, så da bare forsøker jeg å spørre. Jeg har fått innvilget ung uføretillegget på aap og har fått vedtak på at jeg vil få det tilbakebetalt. Fikk beskjed når jeg var i kontakt med nav at denne var klar til å sende videre til forvaltningen eller dit de utbetaler eller noe 22.mai. Og har fått vedtak på tillegget. Har også fått beskjed at utbetalingen er under behandling og det er satt en foreløpig frist. Kan denne fristen bety frist for at etterbetalingen blir utbetalt? Og hva er vanlig behandlingstid på en slik etterbetaling? Noen erfaringer med hvor lang tid etter utbetalingen kom etter vedtaket var mottatt? Vedtaket om tillegget kom 1.juni om det har noe å si. Sorry for rotete innlegg men dette er den beste måten jeg klarer å forklare på. Er ganske kompliserte saker dette her.  Er det virkelig sånn at det faktisk kan ta mange måneder???

Anonymkode: e89c0...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk pengene kort tid etter vedtaksbrevet hadde kommet. En mnd kanskje? 

Anonymkode: 7432d...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fristen er frist for når vedtaket skal fattes. Så blir pengene utbetalt nesten samtidig med det. Fristen kan overstiges, bare så du vet det. Da vil du få brev rundt tiden for fristen, hvor de informerer om økt behandlingstid. 

Anonymkode: 19fa9...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, den offisielle fristen er åtte måneder. Så når du fikk innvilget tillegget 1.juni kan de "med god samvittighet" bruke frem til fristen, eller åtte måneder. Min tok ganske kort tid, bare to måneder etter jeg fikk innvilget ung ufør, men jeg maste daglig og fikk masse feilinfo så til slutt traff jeg på en saksbehandler som satte meg over til kontoret som drev med disse utregningene. (Jeg måtte ha penger til hjelpemidler, derfor krise)

Anonymkode: 19fa9...18c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de større byene tar det gjerne lang tid. Når du har fått fattet vedtak vil utbetalingene starte med en gang, men selve etterbetalingen kan du måtte vente opp til 8 måneder på.

Anonymkode: b2a24...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Fikk svar på det jeg lurte på nå. Når AAP etterbetalingen kom tok det bare et par dager etter jeg hadde fått vedtak. Var nok bare heldig den enegangen sikkert.

Håper for all del det ikke tar 8 måneder. Da vil jeg ikke få det utbetalt før i 2018 noe som betyr at jeg blir trekt 44% skatt på utbetalingene for tidligere år. Og da mister jeg mye penger. Den foreløbige fristen er satt til den 10.juni, får bare vente til da og ser hva som skjer da. Om det kommer samme dag eller på tirsdag og onsdag. Krysser alt jeg har og håper på det beste.

Anonymkode: e89c0...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som sier fristen er 8 mnd.. det er snakk om behandlingstiden på ufør.. på tillegget så er der faktisk ingen frist.. de tar de sakene når de har tid.. jeg fikk innvilget ungufør i januar, og i mars fikk jeg utbetalt første bolk av etterbetalingen.. da kun for perioden etter jeg ble ufør.. venter fortsatt på etterbetalingen for perioden på Aap og før den tid..

Anonymkode: b4ceb...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Wednesday, July 05, 2017 den 21.42, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg vært gjennom bokstavlig talt alle innlegg som inneholder disse ordene her inne på forumet, så da bare forsøker jeg å spørre. Jeg har fått innvilget ung uføretillegget på aap og har fått vedtak på at jeg vil få det tilbakebetalt. Fikk beskjed når jeg var i kontakt med nav at denne var klar til å sende videre til forvaltningen eller dit de utbetaler eller noe 22.mai. Og har fått vedtak på tillegget. Har også fått beskjed at utbetalingen er under behandling og det er satt en foreløpig frist. Kan denne fristen bety frist for at etterbetalingen blir utbetalt? Og hva er vanlig behandlingstid på en slik etterbetaling? Noen erfaringer med hvor lang tid etter utbetalingen kom etter vedtaket var mottatt? Vedtaket om tillegget kom 1.juni om det har noe å si. Sorry for rotete innlegg men dette er den beste måten jeg klarer å forklare på. Er ganske kompliserte saker dette her.  Er det virkelig sånn at det faktisk kan ta mange måneder???

Anonymkode: e89c0...023

Før du får utbetalt så blir det undersøkt at du ikke skylder penger til noen, f.eks. har restskatt, fått lån hos Nav, har noe på statens innkrevningssentral ol. Da er de pålagt å trekke dette fra utbetalingen. Noen er raske med å avklare dette andre bruker ukevis, selv om dette er en renformalitetni de fleste sakene. 

Anonymkode: 00075...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fikk dere utbetalt.? Hva ligger sånne utbetalinger på ?

Anonymkode: 37225...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...