Gå til innhold

Spare i Ips- god idé?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så jeg og mannen er i midten av 30-årene, og har enda ikke startet pensjonssparing. Mannen har nå hørt om ips, jeg har også forsøkt å sette meg litt inn i det, og vi lurer på om dette kanskje er en idé for oss å starte med? Noen som vet mer om ips? Er det "negativt" på noen som helst måte? (Bortsett fra at man må skatte av overskuddet den dagen man tar ut pengene- men det må man jo også i man f.eks sparer i indeksfond.)

Anonymkode: bd694...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge dere ikke setter av altfor mye penger i IPS , slik at dere ikke har penger til andre ting i livet, så er det å anbefale å makse IPS hvert år. Det er mye mer gunstig enn å spare direkte i aksjefond. Men husk at pengene ikke kan taes ut før ved 62 års alder.

Anonymkode: d151c...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Min bank frarådet meg å fortsette IPS sparingen min. Dette fordi jeg bandt kapital som jeg ikke får ut før jeg er 62 år - alderen er fast. Hvis jeg blir ufør eller på annen måte ikke kan arbeide er de pengene låst,

Jeg tenker å fortsette IPS sparingen om noen år når andre sparemål er oppnådd,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er foreslått en forandring i hvordan privat pensjonssparing skattelegges, men problemet til nå har vært at det beskattes som pensjonsinntekt når det taes ut. Det betyr at du får ca 25% fradrag i skatten når du setter dem inn, men må betale rundt 37% (med dagens regler) når de taes ut. Med den nye ordningen skal både skatten og fradraget regnes som alminnelig inntekt (25%). Jeg ville ikke begynt før det er klart.

Anonymkode: d5ac4...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blondie65 skrev:

Min bank frarådet meg å fortsette IPS sparingen min. Dette fordi jeg bandt kapital som jeg ikke får ut før jeg er 62 år - alderen er fast. Hvis jeg blir ufør eller på annen måte ikke kan arbeide er de pengene låst,

Jeg tenker å fortsette IPS sparingen om noen år når andre sparemål er oppnådd,

Jeg synes det kommer an på hvor mye man er i stand til eller ønsker å spare. De som kun kan spare 40 000 til langsiktig sparing i året, bør ikke sette 40 000 kroner i IPS. Men alle som sparer 100 000+ i året, synes jeg at bør makse IPS hvert år.

Anonymkode: d151c...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det kommer an på hvor mye man er i stand til eller ønsker å spare. De som kun kan spare 40 000 til langsiktig sparing i året, bør ikke sette 40 000 kroner i IPS. Men alle som sparer 100 000+ i året, synes jeg at bør makse IPS hvert år.

Anonymkode: d151c...494

Jeg kommer selv til å undersøke den nye IPS ordningen som trer i kraft 1. november med tanke på å starte opp igjen. Denne er tydeligvis vesentlig endret også når det gjelder skattefordeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nye IPS-ordningen som er på trappene er anbefalt og gunstig. Du utsetter skattebetalingen og får underveis inntil 9600 kr i skattefradrag hvert år du da kan investere og få avkastning på i mange år. Så ja, skal man spare til pensjon er det en god ide nå. Ikke enda, men fra høsten av. Eneste ulempen er at du binder pengene dine. For meg er det en ganske vesentlig ulempe, da jeg også er i samme alder og tiden frem til over 60 år føles lang. Det kan skje så mye underveis. Pr nå har vi pensjonssparing i helt vanlige aksjefond, og vurderer nok å beholde de der en stund, evt gjøre en kombinert sparing.

Ville sørget for å ha litt sparepenger i andre spareformer også som godt kan være tiltenkt pensjonssparing men som ikke er bundet dersom de skulle trenges tidligere eller til noe annet. Men har man det kan man jo godt sette i IPS også til høsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...