Gå til innhold

-50kr på kortet. Blitt svindla. Hvordan se hvem som gjorde det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man se det? Navn på vedkommende? Kan man finne ut av det?

Mista kortet for to uker siden, men glemte å sperre det. FAEN. Bare 1500 dog

Anonymkode: f756d...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være vanskelig å finne ut, du ser jo bare hvem transaksjonen går til...og når det kommer fra ditt kort, så vil jo firmaet det kjøpes noe fra tro det er deg. 

Men du må sperre det med en gang, og politianmeld også. 

Anonymkode: 9c6a9...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være vanskelig å finne ut, du ser jo bare hvem transaksjonen går til...og når det kommer fra ditt kort, så vil jo firmaet det kjøpes noe fra tro det er deg. 

Men du må sperre det med en gang, og politianmeld også. 

Ja har sperra det nå.

Men latterlig hvis jeg ikke finner hvem tullingen er. Politiet orker sikkert å bry seg om slike saker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen kopierte stripen min når jeg var på ferie, og måtte politianmelde det for å få tilbake på forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kontakter du kjøpesterke.  Mange har overvåking. Opplys om dato og klokkeslett. Sperra nå? Sånn gjør du med en gang. Har du anmeldt?

Anonymkode: 4d415...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har sperra det nå.

Men latterlig hvis jeg ikke finner hvem tullingen er. Politiet orker sikkert å bry seg om slike saker

Men å finne vedkommende er jo bortimot umulig. Som sagt, så er det kun avsender og mottaker som står i transaksjonen, og siden avsender er en selv når andre bruker kortet i ditt navn, så er det jo kun mottakeren du evt. får opp. Du kan spørre banken om detaljer om mottaker dersom ikke nok informasjon fremkommer av transaksjonshistorikken på de beløpene du mistenker. Men det er også alt, for når du vet hvilken butikk/bedrift som tok pengene så vet jo den heller ikke annet enn at beløpet ble overført fra ditt kort. Den eneste sjansen er i realiteten at vedkommende som misbrukte kortet overførte til f. eks. en bedrift vedkommende driver selv, men det skjer nok sjelden. Fra en svindlers ståsted ville det jo vært ren idioti å identifisere seg selv. 

Den beste muligheten du har er nok å politianmelde, og evt. få tilbake på forsikring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Svartedauden skrev:

Noen kopierte stripen min når jeg var på ferie, og måtte politianmelde det for å få tilbake på forsikringen. 

Joda, men dette er forskjellig. Her har jeg mista kortet fysisk

Må jeg dra til politet for å anmelde, kan ikke gjøres online? Er det sånn at de da orker å finne ut navnet på han som gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Når noen skimma kortet mitt i utlandet fikk jeg pengene tilbake fra banken min. Usikker hvordan det er når du visste at det var borte, men ikke sperra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kontakter du kjøpesterke.  Mange har overvåking. Opplys om dato og klokkeslett. Sperra nå? Sånn gjør du med en gang. Har du anmeldt?

Jeg tenkte å sperre igår, men neida. Helt latterlig av meg, men men. Gjort er gjort.

Kjøpesentre? Det er jo greit stress. Som om de klarer å se hvem som har stjålet bankort i lomma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Må jeg dra til politet for å anmelde, kan ikke gjøres online? Er det sånn at de da orker å finne ut navnet på han som gjorde det?

De kommer ikke til å finne ut hvem som gjorde det. Spesielt ikke om det ble brukt på nettet eller i utlandet (er minimal sjanse med minibanker i Norge). Det er ikke fordiså de er late, men fordi det er umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men å finne vedkommende er jo bortimot umulig. Som sagt, så er det kun avsender og mottaker som står i transaksjonen, og siden avsender er en selv når andre bruker kortet i ditt navn, så er det jo kun mottakeren du evt. får opp. Du kan spørre banken om detaljer om mottaker dersom ikke nok informasjon fremkommer av transaksjonshistorikken på de beløpene du mistenker. Men det er også alt, for når du vet hvilken butikk/bedrift som tok pengene så vet jo den heller ikke annet enn at beløpet ble overført fra ditt kort. Den eneste sjansen er i realiteten at vedkommende som misbrukte kortet overførte til f. eks. en bedrift vedkommende driver selv, men det skjer nok sjelden. Fra en svindlers ståsted ville det jo vært ren idioti å identifisere seg selv. 

Den beste muligheten du har er nok å politianmelde, og evt. få tilbake på forsikring. 

Hva skal politiet gjøre her lissom?

Snakka med ho DNB dama på livechat, må sende inn sånn refusjonsklage, så skal jeg få tilbake pengene. Må opplyse hvilket beløp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du ikke reiseforsikring eller noe du kan få tilbake pengene på? Du burde ringe til banken din og spørre om det er noen mulighet til å få tilbake pengene dine på eller ringe til forsikringsselskapet ditt. Bankkortet ditt ble stjålet og brukt, min bankinformasjon ble også stjålet, er ikke så mye forskjell.

Jeg dro til politiet for å anmelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper det å ringe noen kjøpesterke? Eller sende de mail?

Anonymkode: d69af...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Svartedauden skrev:

Har du ikke reiseforsikring eller noe du kan få tilbake pengene på? Du burde ringe til banken din og spørre om det er noen mulighet til å få tilbake pengene dine på eller ringe til forsikringsselskapet ditt. Bankkortet ditt ble stjålet og brukt, min bankinformasjon ble også stjålet, er ikke så mye forskjell.

Jeg dro til politiet for å anmelde.

VISA Varekjøp utland TSI Reservert transaksjon står det bare. Men den er ikke bokført ennå, før imorra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakka med ho DNB dama på livechat, må sende inn sånn refusjonsklage, så skal jeg få tilbake pengene. Må opplyse hvilket beløp osv.

Politiet kan nok sjelden gjøre så mye, med mindre det er en opplagt bedrift som er mottaker, som politiet har kjennskap til fra før. Og i mange tilfeller går transaksjonen til et utenlandsk foretak, da er det bortimot umulig. Det brukes sjelden ressurser på slikt med mindre beløpet er _veldig_ stort, vi snakker nok om beløp i millionklassen før dette blir interessant nok for politi/interpol/andre internasjonale etterforskningsorganer.

Men man må uansett som regel anmelde for å få igjen fra bank eller forsikringsselskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
VISA Varekjøp utland TSI Reservert transaksjon står det bare. Men den er ikke bokført ennå, før imorra

TSI er til spillsider. Det er en slags "leverandør" så man kommer fordi sperren som er satt på norske bankkort. Det er komplett å umulig å finne ut hvem som har misbrukt kortet ditt, men du har en svakere sak siden du ikke sperret det med en gang. 

Anonymkode: 9e1fe...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TSI er til spillsider. Det er en slags "leverandør" så man kommer fordi sperren som er satt på norske bankkort. Det er komplett å umulig å finne ut hvem som har misbrukt kortet ditt, men du har en svakere sak siden du ikke sperret det med en gang. 

De kan da finne ut av til hvilken spillkonto pengene er overført til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Politiet kan nok sjelden gjøre så mye, med mindre det er en opplagt bedrift som er mottaker, som politiet har kjennskap til fra før. Og i mange tilfeller går transaksjonen til et utenlandsk foretak, da er det bortimot umulig. Det brukes sjelden ressurser på slikt med mindre beløpet er _veldig_ stort, vi snakker nok om beløp i millionklassen før dette blir interessant nok for politi/interpol/andre internasjonale etterforskningsorganer.

Men man må uansett som regel anmelde for å få igjen fra bank eller forsikringsselskap. 

Men ser jeg må vente til beløpet blir bokført. Kan vel finne ut av mer? Mulig det vil stå noen navn der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan da finne ut av til hvilken spillkonto pengene er overført til?

Nei, banken kan ikke se det. Mulig Nets kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk avslag på refusjonsklage første gang og måtte gå til banken fysisk og mase før jeg fikk dem. Bare et tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...