Gå til innhold

Førte over på feil konto nr via nettbanken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du får virkelig håpe vedkommende er en ærlig sjel. Banken kan ikke ta tilbake pengene for deg. Det de kan gjøre er å oppgi navn og adresse etter at du har sendt de en skriftlig henvendelse, og så må du selv ta kontakt med personen. 

Hilsen bankansatt 

Anonymkode: 05e8f...c47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må rette krav mot den personen du har overført til. 
Personen har ikke lov å bruke penger, med mindre han gjør det i god tro. 
Om noen får 50 000 inn på konto fra en fremmed person, så er det relativt få som kan bruke disse i god tro... De fleste vil/bør skjønne at dette er en feil og at dem ikke er rettmessig mottaker. 
 

Anonymkode: f31cd...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og hvordan skal TS få vite hvem hun har overført til? Hvordan får hun tak i den opplysningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt melding og prøvd å ringe han jeg sendte feil til, men han bare legger på telefonen isteden for å ta den... jeg var vel dum at jeg sendte SMS før jeg ringte, da vet han hva det gjelder... drar nok å anmelder i morgen

Anonymkode: 72938...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har sendt melding og prøvd å ringe han jeg sendte feil til, men han bare legger på telefonen isteden for å ta den... jeg var vel dum at jeg sendte SMS før jeg ringte, da vet han hva det gjelder... drar nok å anmelder i morgen

Anonymkode: 72938...757

De fleste banker (om ikke alle) har det slik at overføringer og andre regninger kjøres typisk noen minutter over midnatt.

Det du burde gjort, og som du jo fikk råd om, var å gå i nettbaken på "betalingsoversikt" eller "fremtidige", velge dette oppdraget slette det.

Anonymkode: 66f28...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste banker (om ikke alle) har det slik at overføringer og andre regninger kjøres typisk noen minutter over midnatt.

Det du burde gjort, og som du jo fikk råd om, var å gå i nettbaken på "betalingsoversikt" eller "fremtidige", velge dette oppdraget slette det.

Anonymkode: 66f28...112

Sjekket det men det var da allerede sendt.. hadde nok også Sparebank1 da det gikk fort...

Anonymkode: 72938...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sjekket det men det var da allerede sendt.. hadde nok også Sparebank1 da det gikk fort...

Anonymkode: 72938...757

Send han et formelt riktig satt opp krav som vedlegg til e-post eller SMS. Gjør oppmerksom på at han vil bli anmeldt dersom ikke pengene blir ført tilbake igjen straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Send han et formelt riktig satt opp krav som vedlegg til e-post eller SMS. Gjør oppmerksom på at han vil bli anmeldt dersom ikke pengene blir ført tilbake igjen straks.

Har skrevet det..

Anonymkode: 72938...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jobba. Et bankkontonummer består av et bestemt antall siffer hvor det siste er et kontrollnummer. Godt gjort å taste et tall feil og et kontrolsiffer som matcher.

Anonymkode: 1321a...10a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Rart...

Må man ikke fylle ut navn i tillegg til kontonr når man overfører til andre i nettbanken?

Anonymkode: ca7b7...6e2

Joda, men jeg tror ikke de sjekker det. Jeg har skrevet egent navn grovt feil (overførte penger til meg selv i fylla) og jeg fikk pengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du tak i kontoeierens telefonnummer? Og er du sikker på at banken ikke vil hjelpe deg med å overføre pengene tilbake til deg? Synes det høres veldig rart ut, og mistenker denne tråden for å være en trolletråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, mshi skrev:

Hvordan fikk du tak i kontoeierens telefonnummer? Og er du sikker på at banken ikke vil hjelpe deg med å overføre pengene tilbake til deg? Synes det høres veldig rart ut, og mistenker denne tråden for å være en trolletråd.

Jeg stusset også over dette, hvordan har han fått opplyst mottakeren sitt navn og telefonnummer? Dette har ikke bankene lov å gi ut, og de gjør det heller ikke. Selv om situasjonen er litt spesiell som i dette tilfellet.

Mistenker at tråden er bare tull for å skape diskusjon.

Anonymkode: 0f6e5...8b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusset også over dette, hvordan har han fått opplyst mottakeren sitt navn og telefonnummer? Dette har ikke bankene lov å gi ut, og de gjør det heller ikke. Selv om situasjonen er litt spesiell som i dette tilfellet.

Mistenker at tråden er bare tull for å skape diskusjon.

Anonymkode: 0f6e5...8b6

Enig. 

Anonymkode: 2ff1d...3ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, mshi skrev:

Hvordan fikk du tak i kontoeierens telefonnummer? Og er du sikker på at banken ikke vil hjelpe deg med å overføre pengene tilbake til deg? Synes det høres veldig rart ut, og mistenker denne tråden for å være en trolletråd.

Fikk det av banken etter mye mas. Banken ville ikke hjelpe mer til enn det.. djeezes, selv om det er mange trolletråder her inne er ikke alt trolletråder, dette er hvertfall ikke det!..

Anonymkode: 72938...757

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stusset også over dette, hvordan har han fått opplyst mottakeren sitt navn og telefonnummer? Dette har ikke bankene lov å gi ut, og de gjør det heller ikke. Selv om situasjonen er litt spesiell som i dette tilfellet.

Mistenker at tråden er bare tull for å skape diskusjon.

Anonymkode: 0f6e5...8b6

I min bank får jeg opp navnet til den jeg har overført til i nettbanken dagen etter, og da er det vel bare til å søke opp vedkommende på nettet og finne telefonnummeret.

Anonymkode: 68f07...1d6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.7.2017 den 14.54, AnonymBruker skrev:

Må det i DNB

Anonymkode: d09fa...9f2

Men det er bare for din egen del. Dnb har ingen sikkerhetsnett for at du overfører til rette vedkommende 

Anonymkode: 8ddfb...e80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke helt hva du vil oppnå med en anmeldese, da det jo er du som har gitt personen 50 K, han har jo ikke stjålet noe...

Anonymkode: 32497...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mimoe
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke helt hva du vil oppnå med en anmeldese, da det jo er du som har gitt personen 50 K, han har jo ikke stjålet noe...

Anonymkode: 32497...265

Herregud, det var en feil.. Alle kan gjøre en feil!!! Og om personen som mottok pengene ikke returnerer de, er det tyveri. Det er ingen som får 50000 inn på kontoen uten videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dommer på folk som har brukt penger som er blitt overført feil. Banker har med feiltakelse ført over millionbeløp hvor vedkommende var raskt til å bruke dem. Ble dømt fordi vedkmmende visste at pengene ikke tilhørte h*n. Men du må handle raskt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

En gang i min ungdom - den gang man hadde sjekkhefte - gjorde banken en feil og utstedte sjekkhefte på min konto til en annen person. Jeg fikk lønning og svusj så var kontoen overtrukket. Jeg ringte banken og de sa først "sånn kan det gå når du ikke har kontroll på sjekkene dine". Jeg svarte da at jeg ikke hadde sjekkhefte og at det her måtte ha blitt en feil av noe slag. Jeg fikk beskjed om å reise inn til dem og innen jeg var kommet inn dit hadde de sporet opp vedkommende. Jeg var veldig ung og naiv den gangen og spurte banken om det virkelig var mulig at personen ikke så at pengene ikke ble trukket fra sin egen konto. Jo, det viste seg at det visste han veldig godt og det kom til å bli et oppgjør mellom banken og han, men pengene var nå på vei inn igjen på kontoen min. Og beklagelse fra dem selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...