Gå til innhold

Etterlatte etter Basehopper saksøker redningsmannskaper

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Heisann

Jeg ville gjerne høre deres mening ang. denne artikkelen i Dagbladet i dag:

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/08/01/344848.html

Etterlatte etter basehopper som saksøker redningsmannskaper i Kjerag.

Først må jeg si at jeg ble innmari provosert. Alle som kjenner til denne sporten og Kjerag ellers vet at det er en forbindelse med risiko her.

Jeg må si at jeg har ikke noe medfølelse for de som faktisk skader seg når de vel vitende går inn for ha denne hobbyen. Jeg har selvfølgelig medfølelse for familien, men halloen det hjelper vel ikke å saksøke frivillig personell.

Hun mente at det tok for lang tid for de frivillige å komme opp - da må jeg si: Det er frivillige - disse basehopperene skal prise seg lykkelige for at folk stiller opp på varsel og det uten å få noe betaling eller godtgjørelse for det. Basehopperne burde heller ha tenkt seg om før de hopper.

Jeg blir eitrande forbanna da det brukes en formue på å få disse ned.

Så hva synes dere da ? Er det kun jeg som blir så provosert her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er slett ikke bare deg som blir provosert. Det er vel i beste fall utrolig kortenkt, det der. Jeg går ut ifra som sikkert at det ikke blir noen dom, og at saksøkeren får et "knusende avslag" og må betale rettsomkostningene - men i mellomtiden vil det kanskje bli vanskelig å finne folk til slike aksjoner - og hva da...?

Utrolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så enig så enig! Basehopping er en stor risiko og det VET alle!

Synes de frivillige redningsmannskapene skulle fått mere ros for at de i det heletatt gidder å hjelpe. Ikke ha den risiko at de blir saksøkt hvis den de prøver å redde, dør. Det er så utrolig! Så mye en sånn redningsaksjon koster da, selv om det er frivillige med. Nesten sånn at de som overlevde skulle ha betalt redningen selv..

-xeyes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Det er så greit å ha noen å skylde på! Tror ikke folk tenker på at redningsmannskapene setter sine liv i fare, bare for å redde dumdristige våghalser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også enig i at dette er fullstendig absurd.

Hva skjer? Fyren hopper og det går galt. Redningsarbeiderne prøver det de kan, men det er dårlig vær. Når de endelig kommer dit han har ligget, så har fyren prøvd å hoppe igjen, denne gangen fra midt i fjellet (tror jeg) med reserveskjerm. Han må ha slått hodet skikkelig hardt da han landet første gang, for det høres for meg ut som noe som er nødt til å gå galt!

Dama burde vært fornøyd med at frivillige faktisk gidder å bruke tiden sin på redningsaksjoner!

Håper hun taper bigtime!

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Tusenfryd rister på hodet*

Skjønner dama er fortvilet, men hele basehoppehysteriet tar jo helt av jo! Gale folk som skal slenge seg ut for en vegg, og forventer at folk risikerer liv og lemmer i etterkant fordi det ikke gikk som de ville.

Genrelt ikke tilhenger av flere forbud - men kan gjerne gjøre et unntak for basehopping som risikerer andres liv. Hva folk gjør med seg selv er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med alle her - dette er jo bare helt sprøtt!

irriterer meg sånn at noen må drive med noe som kan utsette andre for fare!1

At folk absolutt MÅ hoppe utfor fjellvegger og slikt er helt ok - MEN det er ikke ok når man pga av denne egotrippen utsetter andre mennesker for fare fordi de må klatre opp og redde disse!!

-Charmina (som liker seg best nede på bakken :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Missuganda
:):) jeg må bare le jeg. Slutter aldri å forundre meg over andre mennesker. :blunke: Verden er rar den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig!

De hopper da søren meg på eget ansvar!

Skulle hun på utrolig vis klarer å vinne denne saken så mister jeg fulltsendig tilliten til menneskerettsdomstolen.

Har forståelse for at man kan bli litt irrasjonell når man mister en bror på den måten. Men det får da være grenser.

Lilly

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig hva folk får seg til å gjøre.. *oppgitt*

Hopper man ned fra en fjellvegg uten annet enn en tøyfille til å redde seg kan man faktisk ikke forvente annet enn at man kan dø.

Trist for familien såklart men det får så bare være.

De skal være glade hjelpeorganisasjoner gidder å ta seg bryderiet med å plukke dem ned i det hele tatt, det er faktisk forholdsvis risikabelt å redde disse tullingene også..

Frk. Busybody :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse...

De får organisere sitt eget back-up!!! IALLEFALL så lenge som de må basere seg på FRIVILLIGE, og de blir kritisert i ettertid som nå!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Den eneste grunnen til at de faktisk får lov til å hoppe i Kjerag er faktisk at det er frivillige som gidder å stille opp hver gang det får galt! Så da får man også ta til takke med det og ikke forvente at de frivillige skal utsette seg selv for fare om väret er dårlig!

Handling og konsekvens...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat det som er tingen. Hun har mistet en bror, og i sorgen må hun finne noen å legge skylden på. Tror hun ville sett anderledes på det om det var en fremmed som hadde mistet livet.

Sorg får oss til å gjøre mye rart...

Rock on... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg har medfølelse for familien som mistet sine kjære, men uansett - dette er en frivillig ting som de fleste her er enig i. I dette tilfellet var denne mannen en proff stuntmann - det var hans jobb, men å hoppe i Kjerag - vel når man ser på statistikken over dødshopp de siste årene burde man vite litt bedre.

Nesten hver morgen i det siste har vi hørt på Rogalands Nytt at nå er det ennå en som sitter fast i Kjerag. Har sagt til mannen min at de bør bare få sitte der oppe - folk som er frivillige risikerer sine egne liv for disse idiotene som skal få sitt adrenalin kick.

Men ble ganske paff når jeg hørte at de etterlatte skulle saksøke frivillige. Ja det er jo en måte til å få folk til å melde seg som frivillige. Og i tillegg så mente hun at den Norske Stat har blod på hendene. Dette er voksne folk og de får selv ta sine avgjørelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tenker jeg at en tar en sjanse når en hopper ut fra Kjerag, det er vel nettopp derfor folk vil gjøre det - de vet aldri om det går bra, og det er det som gir et kick.

Dermed må de være villige til å ta konsekvensene.

Likevel ser jeg et par argumenter fra familiens side som bør vurderes før en avfeier dem som gale:

- Når dette faktisk er et problem, bør Norge da vurdere å ansette folk til å gjøre redningsjobben og ikke late som alt er ideelt - at folk vil slutte å hoppe fordi det går galt for noen? Bør de frivillige bli pålagt en så stor belastning, eller bør myndighetene ta ansvar for å organisere redningsarbeidet?

- Han hoppet igjen fordi han så det som sin eneste mulighet til å overleve. I mitt hode tror jeg ikke han klandret redningsmannskapene, nettopp fordi han var så erfaren at han så at det var vanskelig. Men han kunne hoppe lengre ned og gjøre jobben lettere, hvis ikke ville han ha frosset i hel.

- Det er nok noen detaljer i operasjonen som ikke er kommet frem, fordi de ansvarlige ikke vil påføre de frivillige enda mer belastninger. Dermed er det en mulighet for at de pårørende faktisk har en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reine skjære idioti å først skulle utsette seg for fare for så at noen andre skal utsette seg for fare etterpå kun fordi man har vært dumdristig! Og i tillegg skal de frivillige få kritikk etterpå... Hårreisende, spør du meg! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uansett hva som har skjedd;

pårørende har bare avdøde å beskylde. INGEN andre.

Hadde det vært opp til meg, skulle det ALDRI blitt brukt penger på slike tåpelige og farlige redningsaksjoner. Og ikke minst skulle slike risiko-"sporter" vært bemannet med interne redningsgrupper. Slik burde helter slippe og ofre livet sitt på folk som gjør slike idiotiske ting med vitende vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...