Gå til innhold

Redd for å reise med barnet mitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Har bestilt en reise til Mallorca i sommer, hvor jeg da skal ha med meg min 1-åring. Dumme meg måtte selvfølgelig google hvor trygt det er å reise til Spania nå, og fant ut at trusselnivået ligger på 4 (5 er høyest) og at en gruppe menn nylig har blitt pågrepet i Mallorca for å ha planlagt en massakre. 

Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre og sitter igjen med en dårlig magefølelse. Jeg har så uendelig dårlig samvittighet når det gjelder min venn (som jeg har bestilt reisen med), samtidig som jeg er livredd for å utsette barnet mitt for noe slikt og vurderer å avbestille.

Dere kommer nok til å stemple meg som hysterisk og fortelle meg at vi ikke kan leve i frykt og la terroristene vinne etc, men det er det ikke noen nytte i. Er forresten ikke hysterisk her hjemme i Norge, men reagerer hovedsaklig pga trusselnivået til Spania. 

Legger til linker: 

https://www.google.no/amp/elpais.com/elpais/2017/06/30/inenglish/1498826587_322233.amp.html

http://www.tv2.no/a/9172947/

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 2c216...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet du hva, huset ditt kan begynne å brenne i natt (måtte Gud forby at det skjer), trafikken kan lage problemer for dere - alt er mulig, og alt kan skje. Skal vi la frykt hindre oss i å leve? 

Hva er trusselnivået i Norge? Jeg har ikke undersøkt, men det er neppe på null. Hva trodde folk i sin tid om å oppholde seg på Utøya? 

Vi ser ikke inn i fremtiden, noen av oss. Vi skal alle være glade for det. Men vi kan ikke mure oss inne i frykt. Reis til Mallorca, kos deg, men vær på vakt slik du bør uansett hvor du er i verden. Hvor terroristene slår til neste gang vet ingen. Men å gjøre terrorannslag på en øy i havgapet er temmelig lite gjennomtenkt for dem som vil komme seg unna med terror. De er fanget på en øy. 

Reis, lev, kos deg med barnet ditt, og slutt å krisemaksimere ting du ikke vet noe om. Med sunn fornuft klarer du dette. 

Anonymkode: 7d9d3...9c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet du hva, huset ditt kan begynne å brenne i natt (måtte Gud forby at det skjer), trafikken kan lage problemer for dere - alt er mulig, og alt kan skje. Skal vi la frykt hindre oss i å leve? 

Hva er trusselnivået i Norge? Jeg har ikke undersøkt, men det er neppe på null. Hva trodde folk i sin tid om å oppholde seg på Utøya? 

Vi ser ikke inn i fremtiden, noen av oss. Vi skal alle være glade for det. Men vi kan ikke mure oss inne i frykt. Reis til Mallorca, kos deg, men vær på vakt slik du bør uansett hvor du er i verden. Hvor terroristene slår til neste gang vet ingen. Men å gjøre terrorannslag på en øy i havgapet er temmelig lite gjennomtenkt for dem som vil komme seg unna med terror. De er fanget på en øy. 

Reis, lev, kos deg med barnet ditt, og slutt å krisemaksimere ting du ikke vet noe om. Med sunn fornuft klarer du dette. 

Anonymkode: 7d9d3...9c3

Takk for svar. Terrornivået i Norge ligger på 2, bare sånn for å svare på spørsmålet ditt. 

Jeg forstår hva du mener, men føler likevel at det er en stor forskjell når det gjelder uforutsette ulykker her hjemme (tar jo forhåndsregler), og på å bevisst reise til et land/sted med et slikt terrornivå. Dette er ikke for å kverulere, jeg prøver virkelig å endre tankesettet mitt, men synes det er svært vanskelig mtp barnet mitt. 

Anonymkode: 2c216...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har bestilt en reise til Mallorca i sommer, hvor jeg da skal ha med meg min 1-åring. Dumme meg måtte selvfølgelig google hvor trygt det er å reise til Spania nå, og fant ut at trusselnivået ligger på 4 (5 er høyest) og at en gruppe menn nylig har blitt pågrepet i Mallorca for å ha planlagt en massakre. 

Nå er jeg veldig i tvil om hva jeg skal gjøre og sitter igjen med en dårlig magefølelse. Jeg har så uendelig dårlig samvittighet når det gjelder min venn (som jeg har bestilt reisen med), samtidig som jeg er livredd for å utsette barnet mitt for noe slikt og vurderer å avbestille.

Dere kommer nok til å stemple meg som hysterisk og fortelle meg at vi ikke kan leve i frykt og la terroristene vinne etc, men det er det ikke noen nytte i. Er forresten ikke hysterisk her hjemme i Norge, men reagerer hovedsaklig pga trusselnivået til Spania. 

Legger til linker: 

https://www.google.no/amp/elpais.com/elpais/2017/06/30/inenglish/1498826587_322233.amp.html

http://www.tv2.no/a/9172947/

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: 2c216...eed

Flyet kan styrte og toget eller bilen eksplodere.

Anonymkode: 34709...2d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville reist (og jeg er egentlig ganske pinglete av meg). Som andre her sier; man er aldri helt sikker. Hva om dere avlyser turen og så blir barnet ditt påkjørt her hjemme? Jeg tenker litt som en annen her sier: Du er på ei øy. Jeg kan aldri huske at det har vært terrorlignende hendelser på Mallorca. Jeg skal innrømme at jeg nok ikke ville reist til en storby med ungene akkurat nå, og jeg hadde nok unngått Egypt og Tyrkia, men Mallorca anser jeg som trygt. 

Anonymkode: 7c6a7...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært mer bekymret for mesling-smitte enn terror.

Dette kommer til å gå helt fint. Reis og kos deg.

Anonymkode: 44865...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...