Gå til innhold

Bruk av frittstående aircondition-enhet i borettslag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

I borettslaget her jeg bor påstår styret nå at bruk av frittstående AC-enhet er imot husordensreglene. Jeg har kontaktet advokat angående saken, men er interessert i å høre hva dere mener.

Utdrag fra husordensreglene:

Sitat

§ 11 Ettermontering av utstyr

Det er ikke tillatt å ettermontere varmepumpe/aircondition, vedfyring, gasspeis eller lignende. All form for montering av utstyr som krever at det tas hull på vegg/tak eller kan innvirke på borettslagets varme- og ventilasjonssystem, må avklares med styret. 

Min påstand er at bruk av en frittstående ac-enhet med rør ut av balkongdør ikke kan omtales som at en varmepumpe/aircondition har blitt hverken ettermontert eller montert.

Når det gjelder punktet angående "montering av utstyr som kan innvirke på borettslagets varme- og ventilasjonssystem" er jo dette bare piss. Tørketrommelen min genererer mye varme, og kan vel derfor være slikt utstyr? Hva med om jeg åpner alt av vinduer og balkongdører? Det kan vel ha innvirkning på "borettslagets varme- og ventilasjonssystem" ? 

Noen tanker rundt dette?

Takker for alle svar som er konstruktive.

Anonymkode: 09f5c...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen vet jo at du bruker en slik? Den står da inne, med et rør ut av vinduet?

Anonymkode: 2d94e...919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen vet jo at du bruker en slik? Den står da inne, med et rør ut av vinduet?

Anonymkode: 2d94e...919

Naboen klagde på at hun hørte den når hun satt på balkongen sin.. 
Skal sies at jeg har den kjørende 24/7 for å holde det kjølig:P Kanskje litt unødvendig.. men spesielt på dagen er det nødvendig.

Anonymkode: 09f5c...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

I borettslaget her jeg bor påstår styret nå at bruk av frittstående AC-enhet er imot husordensreglene. Jeg har kontaktet advokat angående saken, men er interessert i å høre hva dere mener.

Utdrag fra husordensreglene:

Min påstand er at bruk av en frittstående ac-enhet med rør ut av balkongdør ikke kan omtales som at en varmepumpe/aircondition har blitt hverken ettermontert eller montert.

Når det gjelder punktet angående "montering av utstyr som kan innvirke på borettslagets varme- og ventilasjonssystem" er jo dette bare piss. Tørketrommelen min genererer mye varme, og kan vel derfor være slikt utstyr? Hva med om jeg åpner alt av vinduer og balkongdører? Det kan vel ha innvirkning på "borettslagets varme- og ventilasjonssystem" ? 

Noen tanker rundt dette?

Takker for alle svar som er konstruktive.

Anonymkode: 09f5c...5c9

Det er helt uten lyd? Rør av varmepumpe ut gjennom altandør??? 

Anonymkode: d4c2a...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du opplyse allmennheten om hvilket årstall blokken er bygd og hvilket ventilasjonsanlegg/system som er innstallert? Dette er nemlig vesentlige opplysninger for å kunne forstå hva som "forstyrres".

Anonymkode: e9ac8...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det gjelder punktet angående "montering av utstyr som kan innvirke på borettslagets varme- og ventilasjonssystem" er jo dette bare piss. Tørketrommelen min genererer mye varme, og kan vel derfor være slikt utstyr? Hva med om jeg åpner alt av vinduer og balkongdører? Det kan vel ha innvirkning på "borettslagets varme- og ventilasjonssystem" ?

Åpning av vinduer krever ikke at du lager hull, og er normal bruk, og varme fra tørketrommelen er ikke forskjellig fra varme fra en ovn. Det som menes er å f.eks. bore hull i veggen for slangen til et AC-anlegg, eller forstyrre luftstrømmen i luftekanalene (f.eks. med vifte) slik at den ikke går den veien bygningen er designet for at den skal gå. Da kan man f.eks. ende opp med å få kloakklukt i leilighetene. Avhengig av hvordan du bruker en frittstående AC-maskin så kan det forstyrre luftstrømmen siden den blåser veldig mye luft ut. Hvis du har døra oppe har det neppe noe å si, men hvis du bruker et hull som bare akkurat passer til slangen så kan det skape et undertrykk i leiligheten.

Anonymkode: b11f0...1f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen sak er støyen, det virker mer sannsynlig at du kan bli nektet på det grunnlaget. Slike maskiner er ofte ekstremt støyende.

Anonymkode: b11f0...1f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...