Gå til innhold

Kan jeg miste jobben?


Annemali

Anbefalte innlegg

fant ingen kategorier som passet bedre. Jeg jobber på sykehjem. Når jeg fikk denne jobben var jeg også sykepleiestudent. Når jeg var på intervju fikk jeg vite at det viktigste kravet for oss uten erfaring var at vi var under helsefaglig utdanning. Det vil si at jeg ikke hadde fått den jobben hvis jeg ikke hadde gått sykepleiestudiet. Jeg har nå valgt å slutte på studiet for å fokusere på å jobbe. Kan jeg da miste jobben siden jeg ikke lenger er under helsefaglig utdanning? 

Burde jeg i det hele tatt informere sjefene om at jeg ikke studerer lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du fikk vite under intervjuet at det viktigste kravet var at du var under helsefaglig utdanning, så synes jeg absolutt du bør si ifra at du slutter på studiet ja. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forutsetningen for stillingen faller jo bort. Snakk med ledelsen å informer om at du har sluttet studiet.

Anonymkode: b5e5d...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt å slutte på utdannelsen din da, men du kan jo ha en veldig god grunn som du ikke skriver. Du skriver selv at du IKKE hadde fått jobben hvis du IKKE var under utdannelse. Ja, du bør gi beskjed om at du ikke lenger er kvalifisert til jobben og da mister du den nok. Ikke lett å få jobber nå når en ikke har utdannelse.

Anonymkode: 1de79...9eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Annemali skrev:

fant ingen kategorier som passet bedre. Jeg jobber på sykehjem. Når jeg fikk denne jobben var jeg også sykepleiestudent. Når jeg var på intervju fikk jeg vite at det viktigste kravet for oss uten erfaring var at vi var under helsefaglig utdanning. Det vil si at jeg ikke hadde fått den jobben hvis jeg ikke hadde gått sykepleiestudiet. Jeg har nå valgt å slutte på studiet for å fokusere på å jobbe. Kan jeg da miste jobben siden jeg ikke lenger er under helsefaglig utdanning? 

Burde jeg i det hele tatt informere sjefene om at jeg ikke studerer lenger?

Du slutter på sykepleierutdanningen for å konsentrere deg om jobben som ufaglært assistent?

Anonymkode: 5d87f...b78

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du studerer sykepleie er du pr definisjon helsepersonell. Når du ikke studerer lengre (og ikke er ferdig utdannet) er du ikke det lengre. Ja, det er relevant.

Anbefaler på det sterkeste å gjenoppta utdannelsen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du mister ikke jobben om du er fast ansatt. Men om du vil jobbe mer er det vel greit å uansett si fra til sjefen om at du nå kan jobbe uten å ta hensyn til studiene?

Anonymkode: 881e9...221

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at en fast stilling ikke sto i fare pga dette, med mindre det står i ARBEIDSKONTRAKTEN at den er BETINGET av utdanning som er pågående/fullført. Blir du oppsagt utenom dette så er det ulovlig. Kontrakten er styrende for rett og galt her. Uansett bør du gi beskjed, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar :) Dette er ikke en fast stilling, kun tilkalling. Jeg leter etter en fast jobb nå, så dette er bare midlertidig. Men vil allikevel ikke bli oppsagt, hvertfall ikke før jeg finner meg noe nytt. Skulle utdypet litt mer i den første posten. Jeg slutter på studiet for å fokusere på jobb i 1 (maks to år) fremover, for så å starte på lærerutdanningen eller vernepleie. 

Det står ingenting om dette i kontrakten min, det var bare noe sjefen nærmest i forbifarten nevnte på intervjuet. Noe som at ´´vi har hatt ... antall søkere, men mange ble fort luket ut siden vi bare ansetter tlilkallingsassistenter som er under helsefaglig utdanning´´ 

Dette er en stor arbeidsplass, hvor sykehjemmet er lokalisert på et helse og velferdssenter med over 150 ansatte. Den eneste gangen jeg har møtt sjefen var på intervjuet, og tror ikke hun hadde kjent meg igjen om hun så meg på gata. Hadde dette vært snakk om et godt ansatt-sjef forhold ville jeg selvfølgelig sagt ifra, men føler ikke behovet for det pr i dag egentlig. Regner med at det aldri vil blir spurt noen spørsmål om det/sjekket ut noe nærmere. Men vil ha alt mitt på det rene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det bare er midlertidig uansett og du ser etter ny jobb så er det ikke så nøye tenker jeg. Det er jo ingen forskjell i hvordan du utfører arbeidet ditt nå og i august liksom nå som det er sommerferie og det uansett er pause fra studiene. Du kunne ikke vite når du takket ja til jobben at du kom til å ville slutte til sommeren. Dessuten tviler jeg på at du hadde blitt oppsagt nå midt i ferien når de sikkert trenger vikarer mer enn før, er ikke bare å finne nye. Selv om du bare er tilkalling. 

Men selvfølgelig, dersom det viser seg at det er veldig vanskelig å finne nye jobb utover høsten så bør du jo si i fra etter hvert, siden de jo forventer å ha ansatte som utvikler kompetansen sin helsefaglig. De kommer uansett kanskje til å skjønne tegninga dersom du plutselig kan jobbe til alle døgnets tider og lurer på hvorfor du ikke er på skolen. Dersom det blir aktuelt at du må si i fra etterhvert om det så kan du ta en hvit løgn og si at du nettopp har bestemt deg for å ikke gå videre på et nytt semester. De kan jo ikke vite om du bestemte deg for det i juni eller august, og som sagt så har det ingenting å si rent faglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...