Gå til innhold

Nav, overgangsstønad og utdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på noe ang overgangsstønad og utdanning. Det er jo slik at når barnet blir 1 år så har man aktivitetsplikt som utgjør minst 50% som enten er at man er i arbeid, tar nødvendig og hensiktsmessig utdanning eller er aktiv jobbsøker.

Nå er det slik at datteren min snart er 1 år, og når permisjonen min er ferdig så skal jeg fortsette med utdanningen som jeg hadde før jeg gikk ut i permisjon. Har fått bekreftet at studiebelastningen er 50% så dette er i orden, men nå fikk jeg høre fra saksbehandler at hun tviler på at dette blir godkjent siden jeg har fagbrev fra før.

Nå er det slik at denne utdanningen fikk jeg innvilget som omskolering av Nav da jeg ikke kan fortsette med det yrket jeg hadde pga belastningsskader som ikke lenger gjør det mulig. Var jo nettopp derfor jeg fikk innvilget denne omskoleringen fra Nav. Tok opp dette med saksbehandler og fikk da til svar at det var andre regler når det gjaldt enslig forsørgere enn hvis man var under aap. Altså, hæ??

Er det noen som vet noe om hvordan dette fungerer? Dette høres jo helt merkelig ut.

Anonymkode: b7685...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått korrekt informasjon fra saksbehandleren din. Det er snakk om to helt forskjellige regelverk og forskjellige vilkår.. Selv om du fyller vilkår til utdanning på grunn av helseplager er det slettes ikke sikkert at du gjør det som enslig forsørger.

I regelverk for enslige har det ingenting å si om man pga helse ikke kan bruke utdannelsen man har. De ser på om utdanningen er nødvendig og hensiktsmessig for å komme seg i jobb. Som hovedregel vil ikke utdanning ansees som nødvendig om yrkeskompetanse er oppnådd..

Du kan lese selv fra lovverket: 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-6-plikt-til-yrkesrettet-aktivitet

"Bestemmelsen slår fast at det som hovedregel ikke vil være nødvendig med ytterligere utdanning når forsørgeren har yrkeskompetanse. Personer som har en utdanning som gjør dem kvalifisert for å ta arbeid vil normalt ikke ha behov for å ta ytterligere utdanning. Dersom forsørgeren allerede har en yrkeskompetanse fra tidligere, vil det derfor som hovedregel ikke anses som nødvendig med ytterligere utdanning for å få eller beholde arbeid, jf. ordlyden i § 15-6 første ledd bokstav a. Dersom forsørgeren har yrkeskompetanse fra tidligere vil forskriften § 5 første ledd være en begrensning i forhold til at utdanning ikke skal godkjennes som nødvendig ut over det tidspunkt forsørgeren har oppnådd yrkeskompetanse. "

Det gjøres en vurdering i hver enkelt sak og hva som blir utfallet for deg må du nesten vente og se....

Anonymkode: 616f2...732

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått korrekt informasjon fra saksbehandleren din. Det er snakk om to helt forskjellige regelverk og forskjellige vilkår.. Selv om du fyller vilkår til utdanning på grunn av helseplager er det slettes ikke sikkert at du gjør det som enslig forsørger.

I regelverk for enslige har det ingenting å si om man pga helse ikke kan bruke utdannelsen man har. De ser på om utdanningen er nødvendig og hensiktsmessig for å komme seg i jobb. Som hovedregel vil ikke utdanning ansees som nødvendig om yrkeskompetanse er oppnådd..

Du kan lese selv fra lovverket: 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-6-plikt-til-yrkesrettet-aktivitet

"Bestemmelsen slår fast at det som hovedregel ikke vil være nødvendig med ytterligere utdanning når forsørgeren har yrkeskompetanse. Personer som har en utdanning som gjør dem kvalifisert for å ta arbeid vil normalt ikke ha behov for å ta ytterligere utdanning. Dersom forsørgeren allerede har en yrkeskompetanse fra tidligere, vil det derfor som hovedregel ikke anses som nødvendig med ytterligere utdanning for å få eller beholde arbeid, jf. ordlyden i § 15-6 første ledd bokstav a. Dersom forsørgeren har yrkeskompetanse fra tidligere vil forskriften § 5 første ledd være en begrensning i forhold til at utdanning ikke skal godkjennes som nødvendig ut over det tidspunkt forsørgeren har oppnådd yrkeskompetanse. "

Det gjøres en vurdering i hver enkelt sak og hva som blir utfallet for deg må du nesten vente og se....

Det er jo et regelverk som er fullstendig bak mål. Ja jeg har yrkeskompetanse, men den kompetansen gjelder jo bare for det yrket jeg hadde, utover det så stiller jeg på lik linje med de som ikke har fagbrev. Har et fagbrev som jeg tok for 18 år siden og etter mange år så gikk det ikke mer med denne jobben. Kan heller ikke ta hva som helst av jobber pga belastningsskadene jeg fikk. Var jo nettopp derfor jeg fikk innvilget denne omskoleringen av nav.

Men da er det tydeligvis slik da at når man blir enslig forsørger så blir man automatisk frisk. Synd det ikke har skjedd her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med omskoleringen du fikk innvilget da? Har du gått av AAP og over på overgangsstønad? Hvorfor det? Stønadstypene sier jo noe om mottakerens tilstand frisk/ikke helt frisk. De som får innvilget AAP får det jo pga redusert arbeidsevne. Mottakere av overgangsstønad har jo ikke fått tilkjent stønad av den årsaken. Så det er jo klart at det er forskjellige regelverk for de forskjellige stønadene. 

Anonymkode: fd2f1...8d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjedde med omskoleringen du fikk innvilget da? Har du gått av AAP og over på overgangsstønad? Hvorfor det? Stønadstypene sier jo noe om mottakerens tilstand frisk/ikke helt frisk. De som får innvilget AAP får det jo pga redusert arbeidsevne. Mottakere av overgangsstønad har jo ikke fått tilkjent stønad av den årsaken. Så det er jo klart at det er forskjellige regelverk for de forskjellige stønadene. 

Anonymkode: fd2f1...8d0

Ja jeg gikk på aap før jeg gikk ut i permisjon. Og bør jo stille likt nå som før jeg gikk ut i permisjon. Fikk omskolering etter grundig vurdering i løpet av den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg gikk på aap før jeg gikk ut i permisjon. Og bør jo stille likt nå som før jeg gikk ut i permisjon. Fikk omskolering etter grundig vurdering i løpet av den tiden.

Da må du jo isåfall søke gjenopptak av aap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du tilbake på aap og ordne dette på den måten. Fortsetter du i gammel jobb, så blir du vel sykemeldt? Dette blir som å kappe beina av deg og så forlange at du skal løpe. Snakk med fastlegen din. 

Anonymkode: 651eb...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du jo isåfall søke gjenopptak av aap? 

Det er litt av det som er problemet at perioden med aap gikk ut akkurat da jeg gikk ut i permisjon, så kan ikke søke gjenopptak av det. Fikk innvilget omskolering i løpet av det siste året på aap. Men det betyr jo ikke at man plutselig er frisk selv om denne perioden er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt av det som er problemet at perioden med aap gikk ut akkurat da jeg gikk ut i permisjon, så kan ikke søke gjenopptak av det. Fikk innvilget omskolering i løpet av det siste året på aap. Men det betyr jo ikke at man plutselig er frisk selv om denne perioden er over.

Hva mener du? Det er mulig å få aap utover 4 år - er det uaktuelt? Om du er ferdig avklart dog anser de jo at du er frisk og kan gå ut i jobb.. Da må du i likhet med andre studenter få stønad fra lånekassen eller ta et valg om du har mulighet til å studere nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? Det er mulig å få aap utover 4 år - er det uaktuelt? Om du er ferdig avklart dog anser de jo at du er frisk og kan gå ut i jobb.. Da må du i likhet med andre studenter få stønad fra lånekassen eller ta et valg om du har mulighet til å studere nå..

Joda, det er nok kanskje en mulighet å forlenge aap perioden. Får vel ta en prat med fastlegen. Stønad fra lånekassen er jo ikke akkurat så mye klare seg på når man er enslig forsørger til 2 barn. Har ikke så mye valg om og ikke studere nå heller, er ikke bare å velge og vrake blant jobber her jeg bor heller uten utdanning med de begrensningene i forhold til at jeg ikke er frisk nok til å ta hva som helst. 

Mye man skal bekymre seg over i tillegg til å gå igjennom et tøft samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...