Gå til innhold

Er jeg alkoholiker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp i et hjem hvor alkohol er vanlig i moderate mengder. Har besteforeldre som er utenlandske og kommer fra land hvor alkohol er vanlig til middag osv. i moderate mengder. Jeg har alltid forbundet vin med kos fra jeg var liten av. Hver gang foreldrene mine tok seg et glass vin og jeg et glass brus så følte jeg at vi koste oss. Aldri fyll. Nå har det seg sånn at jeg også tar meg et/to glass vin på kvelden til f.eks. tv-kos. Jeg synes vin smaker godt, og koser meg veldig når jeg drikker et glass vin. Jeg drikker vin fordi jeg liker smaken av det. Jeg er i 20 årene, og tar meg fint et glass vin på kvelden hver kveld. Nå er jeg livredd for at dette er det som er alkoholiker!! Jeg studerer, jobber en god del og er en ganske sosial person. Er bare så redd for at jeg er alkoholiker siden jeg tar meg vin på kvelden. Jeg tar meg gjerne et glass eller to alene, og koser meg i mitt eget selskap. Legger ikke skjul på det, men tar meg heller et glass vin fremfor brus(bare på kvelden, drikker aldri alkohol på dagen). Ikke fordi det er alkohol i det, men jeg liker det. Hender av og til at det er deilig å kjenne at man blir litt varm i hodet, men det er ikke derfor jeg drikker vinen. Jeg drar på byen med venner også, men jeg er alltid den av oss som er mest edru. Liker ikke følelsen av å være overstadig beruset. Synes det er greit å være litt brisen, men ikke mer enn det (i sosiale sammenkomster). Har kanskje kost meg litt ekstra med vin nå i sommer ute i det fine været på altanen. En sjelden gang tar jeg meg mer enn to glass, men da er dette over mange timer og til mat osv. Er jeg alkoholiker? 

Anonymkode: 89e92...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er alkoholiker hvis du inntar så mye alkohol at det går utover deg selv og de rundt deg. 

Ett glass vin om kvelden er ikke alkoholisme. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke. Men jeg drikker like mye. Et glas vin eller to hver dag. Aldri tenkt på om jeg er alkoholiker. Men jeg tviler sterkt på det. 

Anonymkode: 2e11f...238

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen.  Det har kanskje blitt litt mer nå når det har vært så fint vær, men det har vært over flere timer da. Var nettopp i et lite familieselskap som begynte i 18 tiden og drakk to glass vin der, fristet litt med et glass vin til filmen jeg ser på men er redd det blir litt for dumt. Kjenner jeg fint kan være uten, men synes bare det er litt godt og nippe til. 

Er det gale for en i 20 årene å drikke så ofte? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sliter med å la være å ta glasset på kvelden er du alkoholiker. 

Anonymkode: 8a46c...d5a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når kan man betegne seg selv som en alkoholiker? 

AnonymBruker
Skrevet

Det er i alle fall ikke bra for kroppen din. Om du synes det er greit å få skader og leve kortere og ha større sannsynlighet for kreft så er det ditt valg. 

Du kan jo teste en måned uten alkohol. Hvis du ikke klarer deg uten det så er du avhengig. 

Anonymkode: 0cf36...7c6

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis tanken på en kveld uten vinen skremmer deg eller en hvit uke (hel uke uten alkohol) ikke er mulig å tenke seg DA ville jeg sagt at du kanskje var i faresonen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg helt fint kunne klart meg uten alkohol. Er ikke sånn at jeg må ha det. Men samtidig er jeg redd for at jeg er alkis i og med jeg drikker vin så ofte. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Kjør en test da vel. Neste uke = ingen alkohol fra mandag til søndag.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, tror jeg skal prøve på det. Kan jeg ta meg et glass vin til filmen nå i kveld og begynne i morgen? Eller blir det litt utenfor? 

AnonymBruker
Skrevet

Ett glass vin (en enhet) hver dag gir 7 enheter i uka, som er innafor for en kvinne.tror ikke du er alkoholisert. Så lenge alkoholen ikke ødelegger for deg i hverdagen din.

Anonymkode: a86c6...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner på meg selv at jeg fint kan klare meg uten det glasset, men samtidig har jeg lyst på et glass vin. Hva kan en kvinne drikke på en uke uten å bli alkoholisert? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurte faktisk på det samme for en stund siden. Drakk ca. Slik som deg. Lurte på om jeg ville greie det å slutte å drikke. Gjorde noen små forsøk med 'hvit mnd.' Etc. Med varierende hell.

så ble jeg gravid. Da fant jeg ut at jeg selvsagt kan legge bort vinen, jeg måtte bare være motovert. Nå har jeg ikke drukket på over ett år og trives godt med det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner på meg selv at jeg fint kan klare meg uten det glasset, men samtidig har jeg lyst på et glass vin. Hva kan en kvinne drikke på en uke uten å bli alkoholisert? 

Ta denne testen http://www.snakkomrus.no/rammeverk/index.html?formname=AUDIT

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurte faktisk på det samme for en stund siden. Drakk ca. Slik som deg. Lurte på om jeg ville greie det å slutte å drikke. Gjorde noen små forsøk med 'hvit mnd.' Etc. Med varierende hell.

så ble jeg gravid. Da fant jeg ut at jeg selvsagt kan legge bort vinen, jeg måtte bare være motovert. Nå har jeg ikke drukket på over ett år og trives godt med det. 

Er du på samme alder som meg ? :-)  Er det innafor å ta seg et glass vin til filmen?

AnonymBruker
Skrevet

WHO har også definert storforbruk av alkohol for kvinner til 14 alkoholenheter per uke, og for menn til 21 enheter. Har du et så høyt forbruk er det helt klart en forhøyet risiko for svært alvorlige helseskader, for eksempel alvorlig sykdom på indre organer eller utvikling av et avhengighetsproblem.

Det er viktig å huske på at det ikke er sånn at så lenge man tar under 14 enheter i uka  for kvinner så er det ingen risiko forbundet med helseskader og det er fortsatt et høyt forbruk med 7 eller mer enheter i uka. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du på samme alder som meg ? :-)  Er det innafor å ta seg et glass vin til filmen?

Du bestemmer jo det selv, men hvis du mener du klarer deg uten alkohol så bør du droppe vinen til filmen. 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du innerst inne vet at du har et problem. Jeg ville vært bekymret for hvordan du vil håndtere en livskrise eller lignende, da kan det fort bli et stort problem...

Anonymkode: 8a46c...d5a

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk skår 6

Det betyr at det kan være aktuelt med en utvidet kartlegging av alkoholforbruket ditt. Snakk med fastlegen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...