Gå til innhold

Få dekket tannlege av NAV? Vet ikke hvordan tennenes tilstand er.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg mener å ha hørt at tannlegeskrekk kan gi grunnlag for støtte fra HELFO. Men da må du muligens få denne diagnosen på papiret, om du ikke har det allerede. Snakk med fastlegen kanskje, og fortell at du har utsatt tannlegebesøk i 13 år på grunn av tannlegeskrekk (det er lenge!).

Ellers trenger det ikke være så ille som du frykter. Jeg ville bestilt tannlegetime så snart som mulig, og begynt tannbehandlingen, og i hvert fall fått et overslag på hva som må gjøres, og hva det vil koste. En enkelt tannlegetime koster ikke mer enn rundt 1500. Jeg ville begynt der, og tatt sorgene med økonomien når man han tallene på bordet. Det er ikke sikkert det blir så ille. Du skriver at du ikke har smerter, men ser noen svarte områder på tennene. Vel, de svarte flekkene kan være store hull, og de vil du få fikset FØR tannen knekker eller du du må rotfylle. Du kan også avtale en avbetalingsordning med tannlegen din, slik at du kan få trukket et fast beløp hver måned, og ikke må betale alt i en smell. Hør hva tannlegen kan tilby. 

Anonymkode: 2ac2e...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er viktig er tannpuss og tanntråd. Jeg har kun hatt råd til å gå til tannlegen ca hvert 10ende år gjennom mitt voksne liv og alt har vært i orden hver gang.

Anonymkode: 70bb2...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener å ha hørt at tannlegeskrekk kan gi grunnlag for støtte fra HELFO. Men da må du muligens få denne diagnosen på papiret, om du ikke har det allerede. Snakk med fastlegen kanskje, og fortell at du har utsatt tannlegebesøk i 13 år på grunn av tannlegeskrekk (det er lenge!).

Ellers trenger det ikke være så ille som du frykter. Jeg ville bestilt tannlegetime så snart som mulig, og begynt tannbehandlingen, og i hvert fall fått et overslag på hva som må gjøres, og hva det vil koste. En enkelt tannlegetime koster ikke mer enn rundt 1500. Jeg ville begynt der, og tatt sorgene med økonomien når man han tallene på bordet. Det er ikke sikkert det blir så ille. Du skriver at du ikke har smerter, men ser noen svarte områder på tennene. Vel, de svarte flekkene kan være store hull, og de vil du få fikset FØR tannen knekker eller du du må rotfylle. Du kan også avtale en avbetalingsordning med tannlegen din, slik at du kan få trukket et fast beløp hver måned, og ikke må betale alt i en smell. Hør hva tannlegen kan tilby. 

Anonymkode: 2ac2e...d9b

Ja, jeg må få gjort det. Det er en ond sirkel; være redd for økonomien og evt. smerte og det å utsette og utsette.

Hadde vært ekstatisk hvis det bare var snakk om hull, og ikke at rotfylling trengtes. Men det ville vel vært unormalt etter 13 år uten sjekk, vil jeg tro. SELV om jeg har sterke tenner.

Hos en tannlege er jeg jo kunden, og må ikke gjøre alt på en gang... Planen er å bestille time etter fellesferien, så får vi se..

 

Anonymkode: d542b...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...