Gå til innhold

Få dekket tannlege av NAV? Vet ikke hvordan tennenes tilstand er.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er i tiltak gjennom nav. Jeg har ikke vært til tannlegen på over 13 år, og tenker at det kanskje kan være lurt å ta en sjekk. Jeg har tannlegeskrekk, og grøsser ved tanken på at mye må gjøres. Da har jeg ironisk nok utsatt og utsatt dette her.. Men også pga pengene.

Det største problemet er økonomien; jeg har kanskje en betalingsevne på rundt 10-12.000 kroner, men jeg aner jo ikke hvor mye som må gjøres. Tennene mine er faktisk rene og pene, og jeg har fått høre i ungdommen at jeg har sterke tenner. Så kanskje det ikke er så ille.. Jeg har litt syreskader, og småbiter som har falt av tennene, samt et par jeksler hvor det er nokså store områder som er svarte på innsiden av tannen.. Jeg regner med at dette er store hull. Jeg har ikke vondt i noen tenner, men det er vel ikke nødvendigvis tegn på at jeg ikke trenger å rotfylle? Har også noen tenner hvor det iser når jeg trekker inn luft eller har kald drikke.

Jeg tenker at det ikke er så mye som skal til før kostnadene går over min betalingsevne. Tannlege er jo dyrt. Et par rotfyllinger og noen hull, så er vi kanskje over 10.000?

Jeg har jo tenkt til å betale selv så langt det rekker, men hvis noe uforutsett må gjøres som koster flesk, kan jeg da få utgiftene dekket av nav? Eller er det bare i spesielle omstendigheter?

Anonymkode: d542b...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Harndu hjemmesykepleie, så får du dekket tannlege via offentlige tannklinikker. Skal Nav/tidligere sosialkontor inn og dekke noe så må du få prisoverslag fra en offentlig tannklinikk og så søke om støtte. Noen får alt dekket, andre får bare noe dekket. 

Om du kommer inn under noen av Helfo sine regler for delvis dekning av tannlegeutgifter, så må du betale mellen 1/2 og 1/3 av utgiftene selv. Da må tannlegen ha legeerklæring på helsetilstand, etter å ha sett på og vurdert/gitt kostnadsoverslag på det som må gjøres i tillegg til å vurdere om tannproblemene dine samsvarer med det du forteller at du har av problemer. Det er tannlegen som da er saksbehandler for Nav og gir refusjon når egenbetalingen betales. 

En rotfylling av en enkelt tann med påfølgende krone kommer lett på 15 000 kr. 

Så her må du finne en tannlege med refusjonsrett hos Nav og få undersøkt hva som må gjøres. 

Anonymkode: e580b...969

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Harndu hjemmesykepleie, så får du dekket tannlege via offentlige tannklinikker. Skal Nav/tidligere sosialkontor inn og dekke noe så må du få prisoverslag fra en offentlig tannklinikk og så søke om støtte. Noen får alt dekket, andre får bare noe dekket. 

Om du kommer inn under noen av Helfo sine regler for delvis dekning av tannlegeutgifter, så må du betale mellen 1/2 og 1/3 av utgiftene selv. Da må tannlegen ha legeerklæring på helsetilstand, etter å ha sett på og vurdert/gitt kostnadsoverslag på det som må gjøres i tillegg til å vurdere om tannproblemene dine samsvarer med det du forteller at du har av problemer. Det er tannlegen som da er saksbehandler for Nav og gir refusjon når egenbetalingen betales. 

En rotfylling av en enkelt tann med påfølgende krone kommer lett på 15 000 kr. 

Så her må du finne en tannlege med refusjonsrett hos Helfo og få undersøkt hva som må gjøres. 

Anonymkode: e580b...969

Rettet Nav til Helfo i siste linje. 

Anonymkode: e580b...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykdommer som har munntørrhet eller magesyreoppgulp som symptomer får dekt tannlege vet jeg. Tror desverre ikke lav betalingsevne gir grunnlag for å få det dekt, men det går jo på frikort fra helfo over et visst beløp om behandlingen er nødvendig.

Anonymkode: 470c6...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykdommer som har munntørrhet eller magesyreoppgulp som symptomer får dekt tannlege vet jeg. Tror desverre ikke lav betalingsevne gir grunnlag for å få det dekt, men det går jo på frikort fra helfo over et visst beløp om behandlingen er nødvendig.

Anonymkode: 470c6...620

Dette gjelder også hvis du har gått på medisiner som forårsaker munntørrhet og dermed skader tennene.

Anonymkode: 878c9...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Harndu hjemmesykepleie, så får du dekket tannlege via offentlige tannklinikker. Skal Nav/tidligere sosialkontor inn og dekke noe så må du få prisoverslag fra en offentlig tannklinikk og så søke om støtte. Noen får alt dekket, andre får bare noe dekket. 

Om du kommer inn under noen av Helfo sine regler for delvis dekning av tannlegeutgifter, så må du betale mellen 1/2 og 1/3 av utgiftene selv. Da må tannlegen ha legeerklæring på helsetilstand, etter å ha sett på og vurdert/gitt kostnadsoverslag på det som må gjøres i tillegg til å vurdere om tannproblemene dine samsvarer med det du forteller at du har av problemer. Det er tannlegen som da er saksbehandler for Nav og gir refusjon når egenbetalingen betales. 

En rotfylling av en enkelt tann med påfølgende krone kommer lett på 15 000 kr. 

Så her må du finne en tannlege med refusjonsrett hos Nav og få undersøkt hva som må gjøres. 

Anonymkode: e580b...969

Har ikke hjemmesykepleie og jeg er ikke under noe system med helfo.. Kan ikke slike regler, jeg..

Rotfylling + krone = 15.000? Det er for vilt! Men jeg leste om krone og det er hvis store deler av tanna er ødelagt, og det gjelder nok ikke for meg..

Anonymkode: d542b...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor sparer du ikke penger? Du har hatt 13 år på deg. Alle andre må spare vis man har dålig råd. Ta deg sammens ts ikke forvent at andre skal betale for deg. Det er sånne som deg som gir nav klienter et dårlig rykte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ISU2Bitch skrev:

Hvorfor sparer du ikke penger? Du har hatt 13 år på deg. Alle andre må spare vis man har dålig råd. Ta deg sammens ts ikke forvent at andre skal betale for deg. Det er sånne som deg som gir nav klienter et dårlig rykte.

Du vet ingenting om min situasjon, så bare hold kjeften din..

Anonymkode: d542b...a8b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk visdomstann, renset tannkjøtt, fjernet tannstein reparerte to små hull og  rotfylte en tann for 15000 ca. 

Fikk da noe fra helfo på grunn av tannkjøttsykdom. Dette fikset tannlegen. 

Anonymkode: 6efa8...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å ta en time hvor du tar bilder og ser hva som må gjøres og får et prisoverslag. Dette koster litt, men da får du hvertfall vite hvordan det står til og pris. Det brune kan gjerne være tannstein. Jeg trodde tanna mi holdt på å rotne i bunn der, men det var tannstein som har lagt seg utenpå. 

Anonymkode: 6efa8...b60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er krone synonymt med rotfylling? Må man ha det når man har rotfylt?

Anonymkode: d542b...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tannlegeskrekk som resultat av traumer, og har fått papirer på det - så jeg får nesten alt dekt. Betaler kanskje 100-200kr per 1000-1500.

Anonymkode: b1019...320

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
24 minutter siden, ISU2Bitch skrev:

Hvorfor sparer du ikke penger? Du har hatt 13 år på deg. Alle andre må spare vis man har dålig råd. Ta deg sammens ts ikke forvent at andre skal betale for deg. Det er sånne som deg som gir nav klienter et dårlig rykte.

Hva er vitsen med å svare slik? Blir du et lykkeligere menneske av det? Svarer du folk sånn ute i den virkelige verden også?

Ts: Les litt på NAV sine sider. Det har etterhvert blitt en del tilstander som gir redusert pris. Hopp i det, gå og få et overslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er krone synonymt med rotfylling? Må man ha det når man har rotfylt?

Anonymkode: d542b...a8b

Nei. Men ofte er tannen så ødelagt når dte er behov for krone at rotfylling er nødvendig. Er der skader helt ned mot roten, så er rotfylling nødvendig. Å sette på en krone for så å måtte rotfylle senere er å lage både problemer og utgifter derfor gambler ikke tannlegen når dete r i grenseland for rotfyllinger. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tannlegeskrekk som resultat av traumer, og har fått papirer på det - så jeg får nesten alt dekt. Betaler kanskje 100-200kr per 1000-1500.

Anonymkode: b1019...320

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykdommer som har munntørrhet eller magesyreoppgulp som symptomer får dekt tannlege vet jeg. Tror desverre ikke lav betalingsevne gir grunnlag for å få det dekt, men det går jo på frikort fra helfo over et visst beløp om behandlingen er nødvendig.

Anonymkode: 470c6...620

Det er feil både å tro og å påstå at man får dekket tannlegeutgifter fullt ut når man har  noe som gir refusjonsrett. Man får, som jeg har skrevet oppe i tråden, dekket 1/2 eller noe mer/noe mindre avhengig av tannlegens priser og hva tannlegen finner nødvendig å gjøre i munnen til pasienten. 

I tillegg er det krav til legeerklæring og annen dokumentasjon på den lidelsen man hevder å ha som gir rett til noe redusert egenbetaling hos tannlege. Man skal dokumentere at det man hevder å ha har vært i fortid, nåtid og vil vedvare i fremtid i tillegg skal funn tannlegen går både på røntgenbilde rog i munnen til pasienten stemme med det pasienten og fastlegen eller annet helsepersonell hevder. 

Her er regelverket  fra Helfo. Nav har ikke noe som helst med tannlegeutgifter å gjøre. https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege#tilstand-4:-infeksjonsforebyggende-tannbehandling-ved-særlige-medisinske-tilstander-

Ved påstått munntørrhet uten at tannlegen ser sammenhengen mellom tannskader og munntørrhet, kan tannlegen sende pasienten til måling av spyttsekresjon og andre prøver før avgjørelse av om refusjon kan gies. Så dette er ingen enkel sak å få gjennomslag for. Det er faktisk vanskeligere enn å få kunstig tårevæske på blå resept. 

 

 

Anonymkode: e580b...969

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å ta en time hvor du tar bilder og ser hva som må gjøres og får et prisoverslag. Dette koster litt, men da får du hvertfall vite hvordan det står til og pris. Det brune kan gjerne være tannstein. Jeg trodde tanna mi holdt på å rotne i bunn der, men det var tannstein som har lagt seg utenpå. 

Anonymkode: 6efa8...b60

Enig i dette! Det er ingenting som blir bedre av at du går rundt og bekymrer deg for tennene dine i hvert fall. Tar du denne sjekken, så vet du ihvertfall hva du har å forholde deg til. Det kan være mye å gjøre, men det kan også være at du tror det er verre enn det er. Ingenting blir bedre av å ikke vite. (Mvh hun som var i samme situasjon som deg for 2 år siden, drømte at tennene falt ut av kjeften på henne, fikk tannlegeskrekk av sin egen årelange neglisjering av å dra til tannlegen, men som motvillig måtte til slutt pga. uutholdelig tannverk, og endte opp med å kun måtte borre ett hull og operere ut ei visdomstann:flau:)

Etter hva jeg vet, er det to åpninger for å få dekket deler av tannbehandling. 

Voksne kan få dekket deler av sin tannbehandling, under noen ganske strenge forutsetninger via Helfo (les mer her). 

Slik jeg leser innleggene dine, så virker det ikke som at dette gjelder for deg. 

Da er muligheten å få dekket hjelp til nødvendig tannbehandlig via sosialtjenesten/NAV. (Les om dette her, søk på tannbehandling på sida/i sosialtjenesteloven) Det vurderes etter skjønn, men tannbehandling teller som noe man kan få støtte til, etter lovverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får legen din til å skrive en erklæring om tannlegeskrekk så kan tannlegen din søke refusjon hos Helfo.Har det selv. Koster mye mindre for et tannlegebesøk 

Anonymkode: 447a7...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 minutter siden, Søgni skrev:

Enig i dette! Det er ingenting som blir bedre av at du går rundt og bekymrer deg for tennene dine i hvert fall. Tar du denne sjekken, så vet du ihvertfall hva du har å forholde deg til. Det kan være mye å gjøre, men det kan også være at du tror det er verre enn det er. Ingenting blir bedre av å ikke vite. (Mvh hun som var i samme situasjon som deg for 2 år siden, drømte at tennene falt ut av kjeften på henne, fikk tannlegeskrekk av sin egen årelange neglisjering av å dra til tannlegen, men som motvillig måtte til slutt pga. uutholdelig tannverk, og endte opp med å kun måtte borre ett hull og operere ut ei visdomstann:flau:)

Etter hva jeg vet, er det to åpninger for å få dekket deler av tannbehandling. 

Voksne kan få dekket deler av sin tannbehandling, under noen ganske strenge forutsetninger via Helfo (les mer her). 

Slik jeg leser innleggene dine, så virker det ikke som at dette gjelder for deg. 

Da er muligheten å få dekket hjelp til nødvendig tannbehandlig via sosialtjenesten/NAV. (Les om dette her, søk på tannbehandling på sida/i sosialtjenesteloven) Det vurderes etter skjønn, men tannbehandling teller som noe man kan få støtte til, etter lovverket.

EH nav har ingnting med tannlege og gjøre😩 Det er HELFO!! Hvorfor spres misinformasjon i slike tråder?

Anonymkode: 0285e...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

EH nav har ingnting med tannlege og gjøre😩 Det er HELFO!! Hvorfor spres misinformasjon i slike tråder?

Anonymkode: 0285e...e5e

Du tar feil.

Ja, hvis det er snakk om de ulike tilstandene som gir rett til refusjon (se liste på linken), så er det gjennom Helfo, ja. 

Men et annet alternativ,et alternativ for situasjoner hvor man har behov for tannlegehjelp og ikke er i stand til å betale for dette pga. økonomi, er som sagt å til søke til NAV etter sosialtjenesteloven. Dette har ingenting med Helfo å gjøre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå inn på siden hvakostertannlegen.no, da får du opp hva de forskjellige tannlegene i ditt fylke og kommune koster. Det var der jeg fant den billigste ( og dyktigste) tannlegen i min by :) .

Anonymkode: 863e9...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Søgni skrev:

 

Da er muligheten å få dekket hjelp til nødvendig tannbehandlig via sosialtjenesten/NAV. (Les om dette her, søk på tannbehandling på sida/i sosialtjenesteloven) Det vurderes etter skjønn, men tannbehandling teller som noe man kan få støtte til, etter lovverket.

Her var det mye feil i tråden.

Det du må gjøre er å bestille time til tannlegen. Få kostnadsoverslag, og veiledning til hva Helfo dekker.

Dersom du har økonomi til det, kan også dere ordne nedbetalingsplan.

Dersom dette ikke er mulig, kan NAV dekke - men de dekker ikke kosmetisk. Kun det som er nødvendig. Om en tann er pillråtten, dekker de behandling for å trekke den f.eks. men ikke sette ny..

Står mer på nav sine sider.

Anonymkode: c1f13...e81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...