Gå til innhold

Noen som klarer å beregne lån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å gå fra mannen, men redd jeg blir avslørt om jeg går i banken ;) 

Derfor lurer jeg om noen kan hjelpe meg litt. Har 1.9 i lån nå. Med i dette er et hus (50%) som akkurat er taksert til 4 mill. Jeg har en leilighet jeg leier ut, som er verdt ca 1 mill. 

Jeg tjener som regel mellom 500 og 600 tusen. 

Tror dere det er noe sjans for å få 2,5 mill i lån alene om mannen kjøper meg ut av huset? Med kausjonist? 

Anonymkode: 01ec8...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Jeg tror ikke det er noe problem å få 2,5 mill totalt i lån alene. Men du kan ikke beregne at du skal få 2,5 mill pluss det du har i gjeld fra før (uklart hva som er i gjeld på leiligheten din).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1,9 mill i lån nå, fordelt på leilighet og huset. Taksten på huset vi bor i nå er 4 mill, så mannen må jo kjøpe meg ut fra det.

Har forresten 250K i studielån, de glemte jeg :( 

Vi har ikke felles lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trenger 2,5 mill i lån ... Uansett, banken beregner 3,5 til 4 ganger inntekt i låneramme (dette er inkludert studielånet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer å gå fra mannen, men redd jeg blir avslørt om jeg går i banken ;) 

Derfor lurer jeg om noen kan hjelpe meg litt. Har 1.9 i lån nå. Med i dette er et hus (50%) som akkurat er taksert til 4 mill. Jeg har en leilighet jeg leier ut, som er verdt ca 1 mill. 

Jeg tjener som regel mellom 500 og 600 tusen. 

Tror dere det er noe sjans for å få 2,5 mill i lån alene om mannen kjøper meg ut av huset? Med kausjonist? 

Du kan gå på nett og se hva du der kommer ut med. Obos banken kan du søke elektronsik. Men vær klar over at du da får brev i posten etterpå. 

Anonymkode: 6f07c...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Blondie65 skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du trenger 2,5 mill i lån ... Uansett, banken beregner 3,5 til 4 ganger inntekt i låneramme (dette er inkludert studielånet). 

Merkelig, jeg fikk mer enn 5 ganger...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Blondie65 skrev:

Fordi jeg må jo kjøpe meg et sted å bo om vi går fra hverandre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Blondie65 skrev:

Det er en tommelfingerregel, men den er ikke helt riktig. Hvis du tjener 1 mill i året kan du ofte låne 6 mill. Om du tjener 200.000 får du som regel låne null. 

Altså er den progressiv. Sikkerhet spiller også inn. Og er du selvstendig næringsdrivende blir det ofte mindre. 

Men til det TS spør om: Jeg tror det er i grenseland. Kanskje. Høre med flere banker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen på 5x brutto inntekt i lån er en forskrift som er ny fra i år. Tidligere har det bare vært en tommelfingerregel, men nå er den absolutt.

Anonymkode: 382ab...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enslig er de mer restriktive med lån dessverre. Det er mer risikabelt for banken. 

Men hvis du kan få 2 mill for din andel av bolig, har du jo dette i EK, og er du sikker på at du trenger 2,5 mill på toppen av dette for å kjøpe for? Kan du evt bo i den leiligheten du leier ut? 

Anonymkode: 42496...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også viktig å ta med leieinntektene i beregningen av årsinntekt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...