Gå til innhold

Melde avbud til bryllup etter å ha takket ja

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er bedt i bryllypet til en venninne. Jeg takket ja, men ser nå at dette kommer til å bli hardt å få til, økonomisk sett.

Bryllupet skal stå i en by 7 timer unna. Altså må reise + hotellopphold for en helg medregnes i tillegg til antrekk og gave, pluss utdrikningslag.

Er det "gyldig" grunn å ikke ha råd, eller må jeg bare prioritere dette og prøve å få det til? 

Anonymkode: 76e95...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Når du har sagt ja, så burde du stå ved det. Stå heller over utdrikningslaget. Vurder også om du kan bruke et antrekk du allerede har, eller kanskje låne av noen. Det er ikke obligatorisk å kjøpe seg ny kjole for hvert selskap man skal i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er helt greit å droppe et bryllup på grunn av trang økonomi. Det er bare en festdag, og selv om det i seg selv er hyggelig er det ikke verdt å leve på brød og vann i en god stund fremover. Å droppe et bryllup på grunn av økonomiske grunner skjer stadig vekk. 

Anonymkode: 8df32...44a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg droppet et bryllup til en venninne av økonomiske årsaker en gang. Sa aldri at det var derfor, fant på en annen unnskyldning. Måtte også reise langt, bo på hotell osv. Ville blitt alt for dyrt for meg som den gang var student. Men jeg sa ikke først ja, da.... 

Anonymkode: b8327...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meld ifra snarest mulig så slipper brudeparet å betale for deg! Vi hadde tre avbud samme dag, og det ble 5000. Hvis brudeparet får vite om avbudet minimum tre dager før så slipper de ofte å betale!

Anonymkode: 4dea0...d12

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo an å gjøre det rimelig. 

Jeg måtte i en begravelse, men hadde dårlig råd. Tok toget, var framme om morgenen. Dusjet og skiftet på stasjonen. Dro hjem igjen med siste tog. Tror ikke det kostet mer enn et par tusen for biletter og mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er bedt i bryllypet til en venninne. Jeg takket ja, men ser nå at dette kommer til å bli hardt å få til, økonomisk sett.

Bryllupet skal stå i en by 7 timer unna. Altså må reise + hotellopphold for en helg medregnes i tillegg til antrekk og gave, pluss utdrikningslag.

Er det "gyldig" grunn å ikke ha råd, eller må jeg bare prioritere dette og prøve å få det til? 

Anonymkode: 76e95...d30

Du kan ikke bare bortpfioritere utdrikningslaget da? Så sparer du på det iallefall. Og bruk en kjole du sllerede har eller kjøp en billig kjole fra hm eller noe

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gjorde det samme. Hadde planer om å gå, takket ja. Så måtte jeg si nei pga økonomi. Hadde ikke råd til reise + hotell. (Her hadde det blitt minst 2netter på hotell pga avstand, og ca.4000kr på reisen.. )

Syns du kan takke nei, si at det kom noe i veien. Jeg ville ikke si at det var pga økonomi, men sa at det var pga jobb og ikke mulighet for fri. 

Anonymkode: 4de7d...8e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å melde avbud dersom det ikkje er straks. Og det kan faktisk vere at brudeparet er fornøgde med å få færre gjestar, det kostar jo som kjent ein heil del;) Men eg hadde vel ikkje sagt at det er pga økonomien, heller funne på ei teit unnskyldning for kvifor det dessverre er heilt umulig å få til...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde vært ærlig om årsaken slik at ikke venninnen blir sittende å lure på om hun har gjort eller sagt noe som har gjort deg sur på henne.  

Anonymkode: d061a...e08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at jeg har dessverre ikke råd, men skulle gjerne vært der.

Det er kanskje flaut, men da vet venninnen din og forstår at det ikke er noe uvennskap eller noe slikt. Si fra så fort du kan,du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer litt an på hvor lenge det er til bryllupet skal være - melder man avbud for sent må brudeparet uansett betale, og det er av erfaring litt kjipt. Er det over sommeren mener jeg det må være greit å ombestemme seg, men vær ærlig om årsaken. 

Hvor langt unna er det? Kunne du dratt tidlig hjem med tog eller buss for å spare en overnatting?

Kan du låne kjole av noen? Trenger som regel ikke ny kjole hver gang. 

Anonymkode: 330d2...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Helt innfor å melde avbud, men si det som det er. Når man allerede har en god grunn bør man ikke lyve 😊

Anonymkode: a32f5...5e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er innafor å melde avbud. Å dra i bryllup langt vekk kan bli veldig dyrt, det er ikke riktig at du skal måtte prioritere bort andre ting og kanskje spise grøt i flere måneder bare fordi du har blitt invitert i et bryllup. Ville dog vært ærlig om grunnen til avbudet, tror de aller fleste vil forstå at det kan bli svært dyrt å være bryllupsgjest.  

Anonymkode: 31363...662

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi takket ikke først ja da, men vi droppet mannens søster sitt bryllup pga økonomien. Dette var fordi de holdt bryllupet i New york, og det ville bli veldig dyrt med reise og opphold (må liksom bli minst et par dager hvis man drar så langt), i tillegg til at det var en helt vanlig helg utenom ferier, så ville måttet ta fri fra jobb også. Det ble for drøyt for vår del. 

Anonymkode: b541e...d33

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Om du nevner trang økonomi for bruden, så kan hun kanskje hjelpe deg å finne overnatting hos noen andre gjester i bryllupet? Hadde ei venninne av meg giftet seg i byen jeg bor, hadde jeg gjerne innlosjert en gjest eller to hos meg :)

Anonymkode: 80351...96c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det syn at har jeg sagt ja så prøver jeg alt jeg kan for å holde ord. 

Anonymkode: 3394b...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er innafor å melde avbud, så lenge det blir gjort i god tid. Men kan du ikke prøve å få det til på et rimeligere vis? Må du bo på hotell, eller finnes det rimeligere overnatting? Dropp utdrikningslaget, bruk klær du har fra før og kjøp en rimelig gave. Ta buss eller tog i stedet for fly..

Anonymkode: 1fa02...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...