Gå til innhold

Gjeldsordning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen banker setter opp renter pga misligholdte lån. Da hadde de øyeblikkelig priset seg ut av markedet. Dett er innberegnet på forhånd.

Så skriver du at bedrifter regner inn prosentandel NÅR de setter priser...i forrige innlegg sa du at de tok det inn igjen ved økte renter eller priser, altså i etterkant?

Tankeeksperimentet ditt fører til at elektrikeren går konk. Han får ikke flere kunder ved å prise seg til himmels.

Anonymkode: a28b8...1df

Hvis andelen misligholdte lån går ned, går renten ned. Motsatt hvis den går opp. Dette tar noe tid men vil selvsagt skje.

Når du starter en bedrift regner du ut slike utgifter og setter priser så du får ønsket profittmargin. Når prisene endres ser man på tidligere tall. Hvis mange ikke betaler går prisene opp. Det er ingen viktig forskjell på når det skjer, antall mislighold påvirker begge (man kan få et inntrykk fra andre bedrifter).

Mislighold er regnet inn i alle bedrifter sine priser. Endringer i antall mislighold vil påvirke prisene på sikt. Tenk deg om alle sluttet å betale for strømmen sin, det ville jo selvsagt ikke gått. Kostnaden når noen ikke betaler tas inn hos andre. Dessverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, amativeReflection skrev:

Hvis andelen misligholdte lån går ned, går renten ned. Motsatt hvis den går opp. Dette tar noe tid men vil selvsagt skje.

Når du starter en bedrift regner du ut slike utgifter og setter priser så du får ønsket profittmargin. Når prisene endres ser man på tidligere tall. Hvis mange ikke betaler går prisene opp. Det er ingen viktig forskjell på når det skjer, antall mislighold påvirker begge (man kan få et inntrykk fra andre bedrifter).

Mislighold er regnet inn i alle bedrifter sine priser. Endringer i antall mislighold vil påvirke prisene på sikt. Tenk deg om alle sluttet å betale for strømmen sin, det ville jo selvsagt ikke gått. Kostnaden når noen ikke betaler tas inn hos andre. Dessverre.

At "alle" slutter å betale for strømmen sin har aldri skjedd og kommer aldri til å skje. Folk gjør ikke slike kollektive ting, så det er et ikke-eksempel.

Prisene går ikke opp pga at mange ikke betaler, det sier seg selv. Man beregner inn en viss risiko for mislighold, men dette gjelder alle og det er heller ikke sikkert at misligholdet blir så stort. Du må gjerne komme med kilder som tilsier det motsatte, men det skal du nok slite med. Konsumprisindeksen hadde blitt påvirket av dette.

Renten går opp og ned ihh til selve markedet, ikke pga misligholdte lån. Om "alle" som du sier (utopi) hadde sluttet å betale, hadde det vært en grunn, men det er ikke det som diskuteres i denne tråden. Det gikk på at renten steg pga at folk fikk gjeldsordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GO...betyr å starte på nytt. Det har nok vært mye løgner ang økonomi før? Skal betale...skal betale. ..har ikke penger nå. Da bør du vær såpass ærlig at du forteller det. Hva med når han oppdager det?

Husk.. du får ikke kreditt en plass. Hva om dere skal kjøpe noe? Eks en forsikring...du blir kredittsjekk om du skal ha en reiseforsikring. Hva med tlf... du blir sjekket. Du måtte fortsette å lyve.

Anonymkode: 76772...4ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

GO...betyr å starte på nytt. Det har nok vært mye løgner ang økonomi før? Skal betale...skal betale. ..har ikke penger nå. Da bør du vær såpass ærlig at du forteller det. Hva med når han oppdager det?

Husk.. du får ikke kreditt en plass. Hva om dere skal kjøpe noe? Eks en forsikring...du blir kredittsjekk om du skal ha en reiseforsikring. Hva med tlf... du blir sjekket. Du måtte fortsette å lyve.

Anonymkode: 76772...4ab

Mange velger å slå opp med kjæresten sin heller enn å fortelle.

Skammen er så stor. 

I ekstreme tilfeller tar folk selvmord på grunn av skammen.

Ikke undervurder kreftene som gjør at folk holder slike ting hemmelig. 

Gjeld er et av vår tids tabuer. Og et ekstremt negativt trekk ved vår kultur. Og alle i denne tråden viser holdninger som opprettholder ukulturen.

Anonymkode: 17203...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skammen er så stor. 

Gjeld er et av vår tids tabuer. Og et ekstremt negativt trekk ved vår kultur. Og alle i denne tråden viser holdninger som opprettholder ukulturen.

Hva er det som er et negativt trekk - at det er en del som bruker mye mer enn de har og har mulighet til å opparbeide seg gjeld de ikke klarer å nedbetale, eller at man skammer seg over at man har gjort det?

Anonymkode: 4394b...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som er et negativt trekk - at det er en del som bruker mye mer enn de har og har mulighet til å opparbeide seg gjeld de ikke klarer å nedbetale, eller at man skammer seg over at man har gjort det?

Den ekstreme skammen forbundet med gjeld. 

Den er så ekstrem at jeg vil sammenligne den med den ekstreme skammen i andre kulturer som fører til æresdrap som vi er så raske med å fordømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er så ekstrem at jeg vil sammenligne den med den ekstreme skammen i andre kulturer som fører til æresdrap som vi er så raske med å fordømme.

Da tror jeg vi ferdes i ulike sirkler.

Å bli sett holdende en gutt fra feil familie i hånden, satt opp mot å shoppe bort flere hundretusener av kroner man ikke har, den sammenligningen tror jeg ikke jeg skal prøve meg på engang.

Men det er nok forskjell på om gjelden kommer fra ukritisk forbruk, eller om man mistet jobben, måtte flytte, blir skilt og lignende - ihvertfall er det mitt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi ferdes i ulike sirkler.

Å bli sett holdende en gutt fra feil familie i hånden, satt opp mot å shoppe bort flere hundretusener av kroner man ikke har, den sammenligningen tror jeg ikke jeg skal prøve meg på engang.

Men det er nok forskjell på om gjelden kommer fra ukritisk forbruk, eller om man mistet jobben, måtte flytte, blir skilt og lignende - ihvertfall er det mitt inntrykk.

Jeg skal forklare med teskje:

Har du tatt opp kredittkortgjeld du ikke klarer å betjene, vil du bli sett ned på av samfunnet og alle i din omgangskrets. Du blir kastet ut i en pariakaste om du ikke gjør det som forventes av deg for å rette på dette. Noen ser ingen annen utvei enn å ta livet av seg.

I enkelte andre kulturer vil du bli sett ned på om datteren din har sex utenfor ekteskap. Du vil bli sett ned på av samfunnet og alle i din omgangskrets. Du blir kastet ut i en pariakaste om du ikke gjør det som forventes av deg for å rette på dette. Noen ser ingen annen utvei enn å ta livet av datteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange vil ikke forstå en slik situasjon før de er oppi det selv desverre. " overforbruk, sykdom, arbeidsledighet, samlivsbrudd, spillegalskap nevner bare noen av årsakene til at man kan havne i økonomisk knipe" Folk er så raske med  å dømme andre nedenom og ned. Så sitter de der plutselig selv :) Om en person kan få en gjeldsordning å bli kvitt gjelden på 5 år isteden for å kanskje sitte på den resten av livet, så er vel det bedre? Alle har krav på dette en gang i livet om vi skulle være så uheldig.

Anonymkode: 0000a...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skjønner at man skammer seg fordi man har gjort noe dumt. Men blir det noe bedre av å fortsette å lyge? Er det ikke på tide å legge alle kortene på bordet og få støtte?

Hva er det verste som kan skje? Jo, selvsagt kan mannen si takk for seg og bryte ut av forholdet. Men sannsynligheten for at det skal skje blir ikke akkurat mindre av at man opprettholder løgnen. Dessuten: når man har havnet på så dypt vann at man trenger gjeldsordning trenger man all den hjelp og støtte man kan få. Er det ikke det man er sammen med noen for da, for å støtte hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg skjønner at man skammer seg fordi man har gjort noe dumt.

Det er ikke nødvendigvis noe man selv skammer seg over, men en skam påført av samfunnet. Denne påførte skammen utenfra kan være så sterk  at noen ikke ser noen annen utvei enn å ta selvmord.

Dette er kulturelt betinget, og ikke først og fremst individuelt betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg skjønner at man skammer seg fordi man har gjort noe dumt. Men blir det noe bedre av å fortsette å lyge? Er det ikke på tide å legge alle kortene på bordet og få støtte?

Hva er det verste som kan skje? Jo, selvsagt kan mannen si takk for seg og bryte ut av forholdet. Men sannsynligheten for at det skal skje blir ikke akkurat mindre av at man opprettholder løgnen. Dessuten: når man har havnet på så dypt vann at man trenger gjeldsordning trenger man all den hjelp og støtte man kan få. Er det ikke det man er sammen med noen for da, for å støtte hverandre?

Jeg har sett dette på nært hold. Der var det løgnene som gjorde at samboer valgte å kutte båndet til skyldner og la vedkommende seile sin egen sjø.

Dette blir en ren spekulasjon, men jeg mistenker at ærlighet og et oppriktig ønske om å endre vaner ved første gangs tvangssalg kunne endret utfallet. 

Å bære på en slik hemmelighet i 5 år er lang tid. Sånne enkle ting som når samboer gjerne vil planlegge ferie, hva svarer man da? 

Anonymkode: 8c4d0...645

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skammen er så stor. 

Hvis det er noe som er et ekstremt negativt trekk, så er det å ikke overholde sine forpliktelser, ikke planlegge, ikke leve etter evne, men heller skyve byrden over på andre. De fleste snur om på livsstilen sin, når de ser at det er problemer i sikte, de lar det ikke bare skure og gå. Og det er nettopp dette mange med gjeld uten sikring trenger å lære seg, nettopp ved å begynne å være ærlige med seg selv og andre. 

Anonymkode: c86eb...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har sett dette på nært hold. Der var det løgnene som gjorde at samboer valgte å kutte båndet til skyldner og la vedkommende seile sin egen sjø.

Dette blir en ren spekulasjon, men jeg mistenker at ærlighet og et oppriktig ønske om å endre vaner ved første gangs tvangssalg kunne endret utfallet. 

Å bære på en slik hemmelighet i 5 år er lang tid. Sånne enkle ting som når samboer gjerne vil planlegge ferie, hva svarer man da? 

Anonymkode: 8c4d0...645

Det er min påstand at det ikke finnes ubehagelige hemmeligheter som en samboer burde vite om som ikke blir verre for hver dag den blir tiet om. Det kan være at utfallet blir helt likt om man forteller det i dag eller om fem år - at samboer velger å gå - men det er da bedre å bli ferdig med en person som ikke er på ens side uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på samboeren. Hvis samboeren er en fordomsfull person som dømmer andre nord og ned fordi de ikke klarer å betale kredittkort-regningene, så vil jeg tro mange velger å avslutte forholdet enn å fortelle.

Er samboeren en person som evner å se ting i perspektiv, og at livet inneholder mange nyanser samt er en støttende person fremfor en dømmende, så velger nok de fleste å fortelle. 

Hvem av disse er du?

Jeg vil tippe at TS er en ung person, og gjelden det her er snakk om sikkert er noen hundre tusener. Ja, mye penger, men i et livslangt perspektiv er det forsvinnende bagatellmessig. I hvert fall ingenting å ødelegge liv for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noe som er et ekstremt negativt trekk, så er det å ikke overholde sine forpliktelser, ikke planlegge, ikke leve etter evne, men heller skyve byrden over på andre. De fleste snur om på livsstilen sin, når de ser at det er problemer i sikte, de lar det ikke bare skure og gå. Og det er nettopp dette mange med gjeld uten sikring trenger å lære seg, nettopp ved å begynne å være ærlige med seg selv og andre. 

Anonymkode: c86eb...253

Dette svaret viser hvorfor så mange er tilbakeholden med fortelle om gjeld. Du viser at du har et svært trangt syn på livet, og viser liten evne til å se alle livets fasetter. I tillegg viser du liten evne til å reflektere over komplekse problemstillinger, noe som ikke inngir til tillit. En tillit som er nødvendig for åpne seg om noe så skamfullt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

At "alle" slutter å betale for strømmen sin har aldri skjedd og kommer aldri til å skje. Folk gjør ikke slike kollektive ting, så det er et ikke-eksempel.

Prisene går ikke opp pga at mange ikke betaler, det sier seg selv. Man beregner inn en viss risiko for mislighold, men dette gjelder alle og det er heller ikke sikkert at misligholdet blir så stort. Du må gjerne komme med kilder som tilsier det motsatte, men det skal du nok slite med. Konsumprisindeksen hadde blitt påvirket av dette.

Renten går opp og ned ihh til selve markedet, ikke pga misligholdte lån. Om "alle" som du sier (utopi) hadde sluttet å betale, hadde det vært en grunn, men det er ikke det som diskuteres i denne tråden. Det gikk på at renten steg pga at folk fikk gjeldsordning.

Det er et ekstremt eksempel for å gjøre det lettere å forstå konseptet. En bedrift har X kostnader og ønske om Z prosent avkastning. Hvis 1% slutter å betale øker selvsagt prisen for de resterende. Dette er en selvfølge og grunnleggende bedriftsøkonomi.

Risikoen man beregner inn er påvirket av hvor mange som har misligholdt før. Denne vil selvsagt endre seg dersom det skjer vesentlige endringer i antall mislighold. Jeg driver bedrift, når jeg regner ut priser og marginer regner jeg med mislighold fra det siste året. Heldigvis er det ekstremt lavt for meg, men det sier seg selv at jeg ikke ville latt prisene stå dersom 5% sluttet å betale, da ville det jo spist av mine marginer.

Renten på usikrede lån blir direkte påvirket av mislighold (risiko), dette kan du finne millioner av kilder på hvis du bare søker. Mer mislighold på usikret gjeld øker renten. De har også et påslag for risiko på sikrede lån (dog noe lavere siden de har sikkerhet).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...