Gå til innhold

Veganske måltid, sykehus

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

At ingen ennå har reagert på at du har tenkt å sitte pal på et rom dag ut og dag inn uten å forlate rommet en eneste gang på en hel uke, er helt ubegripelig for meg! Herlighet, ungen trenger jo søvn og hvile i rikt monn etter operasjonen! Da kan du benytte anledningen til å gå og kjøpe deg mat. Utenfor St. Olav er det dessuten vanlige matbutikker helt i nærheten slik at du kan supplere med andre ting enn du får kjøpt på Persilleriet. 

Anonymkode: fd7db...ead

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At ingen ennå har reagert på at du har tenkt å sitte pal på et rom dag ut og dag inn uten å forlate rommet en eneste gang på en hel uke, er helt ubegripelig for meg! Herlighet, ungen trenger jo søvn og hvile i rikt monn etter operasjonen! Da kan du benytte anledningen til å gå og kjøpe deg mat. Utenfor St. Olav er det dessuten vanlige matbutikker helt i nærheten slik at du kan supplere med andre ting enn du får kjøpt på Persilleriet. 

Dette synes jeg var fornuftig sagt av deg.

• Liker 6
Skrevet

Enig med AB og Supernova17. Selv med en toåring er det mulig å forlate en kort stund for å kunne kjøpe seg mat. Barnet sover og en sykepleier kan sikkert sitte der de 5 minuttene der tar å springe ned og kjøpe noe. Det er litt overdrevet å mene at man ikke en gang skal kunne gå ned i kiosken/caféen en kjapp tur. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

12 minutter siden, Arkana skrev:

Enig med AB og Supernova17. Selv med en toåring er det mulig å forlate en kort stund for å kunne kjøpe seg mat. Barnet sover og en sykepleier kan sikkert sitte der de 5 minuttene der tar å springe ned og kjøpe noe. Det er litt overdrevet å mene at man ikke en gang skal kunne gå ned i kiosken/caféen en kjapp tur. 

Tusen takk for omtanken, dere. Mulig er det vel, det ligger vel mer i diagnosen til sønnen min. Han var blant annet født så veldig tidlig, så han er fryktelig var for fremmede. Svært sensitiv for alt nytt, lys og lyder. Bhg måtte vi i samtale med barnehab legge fra oss da han ble så usikker. Ligger vel i at om han våkner så blir han veldig i fra seg. Ikke som andre barn - han slutter å puste når noe blir 'for mye'. Derfor jeg vil være føre var når det kommer til foreks. mat, sånn at visst noe skulle oppstå så jeg ikke på butikken/kiosken. 

Anonymkode: 4037e...7df

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det ikke vegansk. Grunnen er at det er frivillig å spise vegansk.

På jobben min er det heller ikke vegansk pga det er frivillig.

Anonymkode: d29b5...356

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Kontormus skrev:

Det er vel en forskjell på om det er én av foreldrene til et barn, eller pårørende til voksne. For førstnevnte vil jeg tro at får alle måltidene på sykehus. Skulle bare mangle!

Vi var der med en 8 uker gammel baby og opp til hun var godt over to. Som sagt ikke så mye som en kaffekopp. 

Anonymkode: 02997...151

AnonymBruker
Skrevet

Er veganer selv, så vet det er store forskjeller mellom sykehus både i kvalitet og mulighet. Noen sykehus har ingenting, andre bedre utvalg. Sikkert etter hvem som jobber på kjøkkenet (kunnskap og velvillighet, ofte er det kunnskap som mangler...). Noen sykehus klarer ikke ta hensyn til noe så enkelt som glutenallergi engang...

Men om det er så ille at du ikke kan omtrent gå på do mens du er der, så må du enten lempe litt på hva du spiser, eller se om de på den cafeen er behjelpelige om ikke kjøkkenet er det. Evt så be om hjelp på en av vegangruppene på FB. Kanskje noen der som kan være litt behjelpelig. 

(Regner med at steder som ikke serverer vegansk fordi det er frivillig ikke legger tilrette for muslimer. Det er frivillig å være muslim og...). 

Nå er vel veganisme registrert som livssyn som gjør at dersom du ikke har mulighet til å enten lage mat, bestilt noe eller ha med mat, så skal det taes hensyn. Men de færreste stedene omfattes av det. 

Anonymkode: ce947...510

• Liker 4
Skrevet

Da ville jeg rett og slett tatt med mat i innsjekket bagasje. Enkel mat som kan varmes i mikro på spiserommet, pålegg som du kan spise, hjemmebakte pizzasnurrer og annet som holder seg noen dager. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er du vel ikke veganer fordi du er allergisk mot egg, melk, kjøtt, fisk osv men fordi du har valgt det selv. Da tenker jeg at det må gå bra å spise det sykehuset har av vanlig mat for en stund. Kan vel ikke være verdens undergang å spise en suppe med litt melk i. 

Anonymkode: 5c3ab...6fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på St. Olavs hospital, og jeg vet at sykehuskjøkkenet lager utmerket mat i alle kategorier, også veganske alternativer. Om du får (ev mot betaling) mat fra kjøkkenet når du er der som pårørende vet jeg ikke, men det spør du bare om. Ellers er Persilleriet et godt alternativ.

Anonymkode: 66224...45a

• Liker 3
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at St.Olav kan tilby vegansk mat, men at det må bestilles tre dager i forkant. Kan du ikke ta en tlf?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er du vel ikke veganer fordi du er allergisk mot egg, melk, kjøtt, fisk osv men fordi du har valgt det selv. Da tenker jeg at det må gå bra å spise det sykehuset har av vanlig mat for en stund. Kan vel ikke være verdens undergang å spise en suppe med litt melk i. 

:scorpis:

Anonymkode: 5dd8c...663

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du har Persilleriet på området, så jeg vil si at du er en svært heldig veganer. :) Sett pris på det, kjøp mat der og ikke problematiser mer enn nødvendig.

Anonymkode: 8ca02...33e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi var der med en 8 uker gammel baby og opp til hun var godt over to. Som sagt ikke så mye som en kaffekopp. 

Pasientrettigheter på sykehuset

Barn under 18 år har rett til å ha mor/og eller far hos seg under opphold i helseinstitusjonen. Barn har også rett til å bli aktivisert og stimulert under oppholdet. Minst én av foreldrene skal få tilbud om overnatting. Begge foreldre skal få tilbud om å spise sammen med barnet. Foreldre skal få dekket utgifter til mat, reise og overnatting når de av hensyn til barnet oppholder seg i institusjon store deler av døgnet.

vi har vært innlagt 2 ganger til nå med vår på under 1 år, og en av oss foreldre får mat og opphold på samme rom som barnet dekket. Det er en rettighet man har når man følger barn som er innlagt på sykehus.

Anonymkode: 3c042...c23

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

:scorpis:

Anonymkode: 5dd8c...663

Hva er problemet ditt? 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veganer selv, så vet det er store forskjeller mellom sykehus både i kvalitet og mulighet. Noen sykehus har ingenting, andre bedre utvalg. Sikkert etter hvem som jobber på kjøkkenet (kunnskap og velvillighet, ofte er det kunnskap som mangler...). Noen sykehus klarer ikke ta hensyn til noe så enkelt som glutenallergi engang...

Men om det er så ille at du ikke kan omtrent gå på do mens du er der, så må du enten lempe litt på hva du spiser, eller se om de på den cafeen er behjelpelige om ikke kjøkkenet er det. Evt så be om hjelp på en av vegangruppene på FB. Kanskje noen der som kan være litt behjelpelig. 

(Regner med at steder som ikke serverer vegansk fordi det er frivillig ikke legger tilrette for muslimer. Det er frivillig å være muslim og...). 

Nå er vel veganisme registrert som livssyn som gjør at dersom du ikke har mulighet til å enten lage mat, bestilt noe eller ha med mat, så skal det taes hensyn. Men de færreste stedene omfattes av det. 

Merkelig at du drar frem muslimer som eksempel, da de er enkle å tilrettelegge for. Mange muslimer spiser ikke-halalslaktet kjøtt, minus svin, når det er det de får servert, og de som ikke spiser det, spiser vanlig vegetarmat, evt alt på tallerkenen unntatt kjøttet. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Rosalie skrev:

Merkelig at du drar frem muslimer som eksempel, da de er enkle å tilrettelegge for. Mange muslimer spiser ikke-halalslaktet kjøtt, minus svin, når det er det de får servert, og de som ikke spiser det, spiser vanlig vegetarmat, evt alt på tallerkenen unntatt kjøttet. 

Jøder da? Hinduer? Eller andre som har et kosthold som er basert på etikk eller religion? For alle valg basert på de tingene er jo frivillig. 

Mange muslimer spiser svin og. Det er tvilsomt at alle jøder i Norge er vegetarianere. Muslimer har og laget oppstyr om en tegning av en gris på et sykehus en gang og. Mange spiser kun halal. Noen er rasende fordi det ikke er lov å slakte kosher eller tradisjonelt halal her til lands. 

Men er uansett ikke det som var poenget, og mer ironisk med alltid noen som kommer med det at veganere ikke skal vises hensyn til (pga det er frivillig). Muslimer vises det hensyn til, og hadde det ikke blitt det, hadde det nå vært ramaskrik og rasisme både her og der. 

Uansett burde det vel strengt tatt kunne taes hensyn til folk på et sykehus, men nå lages det ikke mat på alle sykehus heller. Noen av de som jobber der har nok ikke kunnskaper om matlaging stort større en klippe hull i Fjordlandposer. Men selv allergier klarer mange sykehus å ikke legge tilrette for...

De fleste veganere spiser og "vanlig vegetarmat". Bare ikke lakto/ovo. De færreste forlanger fancye måltider med erstatningsprodukter fra utlandet. Å klare å hoste opp et varmt måltid per dag er ikke utopi om man kan stort mer enn bruke mikro...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg vært vegetarianer i tolv år, ni år siden jeg gikk over til plantebaserte måltid og fullt vegansk i syv. Om jeg nå skulle sett bort fra mine egne meninger, livssyn og verdier - hvordan tror du kroppen min hadde reagert om jeg nå plutselig hadde inntatt animalske produkter? Og det jeg nok hadde reagert mest på, melkeprodukter? Det er sterkt for magen bare det, når det har gått så mange år. Jeg hadde jo blitt syk. Så jo, en suppe med melk i hadde skadet mer enn bare verdiene mine. 

Anonymkode: 4037e...7df

• Liker 10
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere hadde helt klart rettigheter dere ble snytt for. Eller, kanskje det går an og søke dekning for deres utgifter enda?

Dette sier loven i alle fall: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-01-1217

Endret av Kontormus
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...