AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #41 Skrevet 2. juli 2017 5 minutter siden, Kontormus skrev: Dere hadde helt klart rettigheter dere ble snytt for. Eller, kanskje det går an og søke dekning for deres utgifter enda? Dette sier loven i alle fall: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-01-1217 Slike ting må alltid søkes innen 6 måneder, så vi er nok uansett for sent ute for å få dekket utgiftene. Men angående det å få mat servert så tipper jeg cluet er det som ble sitert lenger oppe her: "Begge foreldre skal få tilbud om å spise sammen med barnet." Når man har et barn som ikke spiser, er det ikke noe barn å få tilbud om å spise sammen med. Anonymkode: 02997...151
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2017 #42 Skrevet 2. juli 2017 jobber på Ullevål, og vi tilpasser maten til pasienter etter ønske. Vi har faste retter, men tilpasser ved behov. Foreldre til barn får også mat, men dette er begrenset til en forelder pr barn. Dvs, en barneporsjon og en voksen pr innlagt barn. Men jeg er usikker på hvor mye tilretteleggelse det gjøres for den voksne. Vegetar er null problem, samme med glutenfritt og laktosefritt, eller halal. Disse fire mest vanlige kostbegrensingene finnes som faste innslag. Det er ingen problem å lage veganske retter, men om dette tilbys pårørende er jeg usikker på. Det beste er å ringe st. olavs i morgen, varsle at dere skal inn, og spørre om ønskekost vegansk for pårørende er mulig i deres situasjon. Jo lengre innleggelse, jo mer tilpasses. Dette vurderes individuelt. Anonymkode: c96d5...994
Miss.Wildfox Skrevet 2. juli 2017 #43 Skrevet 2. juli 2017 Ja du får vegansk mat. Foreldre med barn på sykehus har også rett på mat/matkuponger. Barna har lovfestet rett på å ha minst en av foreldrene sine hos seg. Om barnet ditt kan være med ut å trilles på et tidspunkt, få seg en luftetur, anbefaler jeg Persilleriet og hummuskubben de selger. Helt fantastisk nydelig 😍 Slenger med link med dine rettigheter : http://www.hbf.no/rettigheter-pa-sykehuset-og-i-helsevesenet/
Djungelvrål Skrevet 2. juli 2017 #44 Skrevet 2. juli 2017 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som pårørende får vel ingen mat uansett, gjør du? Det har i hvertfall aldri jeg opplevd å få. Anonymkode: 02997...151 Foreldre som er med barn på sykehuset 24/7 får selvfølgelig mat. Man overlater jo ikke barna alene på sykehuset så mat får man, skulle bare mangle. 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #45 Skrevet 3. juli 2017 52 minutter siden, Miss.Whitefox skrev: Ja du får vegansk mat. Foreldre med barn på sykehus har også rett på mat/matkuponger. Barna har lovfestet rett på å ha minst en av foreldrene sine hos seg. Om barnet ditt kan være med ut å trilles på et tidspunkt, få seg en luftetur, anbefaler jeg Persilleriet og hummuskubben de selger. Helt fantastisk nydelig 😍 Slenger med link med dine rettigheter : http://www.hbf.no/rettigheter-pa-sykehuset-og-i-helsevesenet/ Voldsomt så mange som har nevnt Persilleriet her inne! 😊 Tusen hjertelig takk for tips, skal så absolutt sjekke det ut! 😃 Anonymkode: 4037e...7df 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #46 Skrevet 3. juli 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Slike ting må alltid søkes innen 6 måneder, så vi er nok uansett for sent ute for å få dekket utgiftene. Men angående det å få mat servert så tipper jeg cluet er det som ble sitert lenger oppe her: "Begge foreldre skal få tilbud om å spise sammen med barnet." Når man har et barn som ikke spiser, er det ikke noe barn å få tilbud om å spise sammen med. Anonymkode: 02997...151 Hvor lenge lå dere inne av gangen da? har ikke noe å si om barnet ikke spiser, som pårørende til barn på sykehus skal nam få dekket mat om man er der mer enn bare en dag. Første gang vi vår inne var vi i 5 dager med en baby på 3 mnd, fikk middag hver dag og kunne spise brød mat dagen lang i kantina på avdelingen. Man må ordne/ hente maten selv, både til barnet når det spiser annen mat enn mm/mme og til seg selv... så om dere satt på rommet å ventet på å bli servert er det nok ikke rart dere ikke fikk mat. Anonymkode: 3c042...c23 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #47 Skrevet 3. juli 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er enorme forskjeller fra sykehus til sykehus. På Ullevål fikk jeg som pårørende servert varm lunsj, selv når jeg bare var med mannen min på kontroll/samtale uten innleggelse. Jeg måtte ikke engang hente mat selv, pleierne serverte oss på dagligstua der vi satt og ventet på neste prøve eller samtale. På sykehuset vi sokner til får jeg ikke engang lov til å ta en brødskive i "frokostbuffeten" på avdelingen, men er henvist til kafeen og kiosken i foajeen. Dvs. at når du må ringe 113 før middag og alle undersøkelser og rutiner rundt innleggelsen trekker ut til etter at kiosken er stengt må du som pårørende pent klare deg uten mat til du kommer hjem igjen en gang utpå natta. (Men pleierne gir ofte beskjed om at de later som de ikke ser at pårørende tar brødmat. Og kaffe er det heldigvis fri tilgang på.) Anonymkode: ca431...bb5 Det er forskjell på å være pårørende til et barn og en voksen. Les linkene over her om hville rettigheter barn og pårørende av barn har på sykehus. Anonymkode: 3c042...c23 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #48 Skrevet 3. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å være pårørende til et barn og en voksen. Les linkene over her om hville rettigheter barn og pårørende av barn har på sykehus. Anonymkode: 3c042...c23 Det er forskjell på hvor serviceinnstilte sykehus er også. Jeg var med som ledsager til en pasient med utviklingshemning, og fikk tilbud om mat til alle måltider. Til tross for at vi hadde vaktskifte som normalt så jeg enten dro hjem eller kom kl. 1500. Jeg tviler sterkt på at det finnes rettigheter for måltid til ansatt ledsager - til tross for at voksne med særskilt behov for kjent ledsager kan ha rett til dette. Anonymkode: 77298...953
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #49 Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på hvor serviceinnstilte sykehus er også. Jeg var med som ledsager til en pasient med utviklingshemning, og fikk tilbud om mat til alle måltider. Til tross for at vi hadde vaktskifte som normalt så jeg enten dro hjem eller kom kl. 1500. Jeg tviler sterkt på at det finnes rettigheter for måltid til ansatt ledsager - til tross for at voksne med særskilt behov for kjent ledsager kan ha rett til dette. Anonymkode: 77298...953 Det er det, og kommer nok ann på hvor mye de har å gjøre på den avdelingen man er på også. Har opplevd kjempe forskjell på samme sykehus med bare 3 mnd i mellom, men på forskjellig avdeling. men det blir feil å "klage" på de tingene i innlegget jeg siterte da det ikke er en rettighet man har som pårørende/ledsager til en voksen, uavhengig av tilstand denne voksne er i. Men som pårørende/ledsager til barn har man rett på å få dekket mat, og opphold for 1 eller 2 voksne, avheningig av alvorligheten på sykdommen barnet har. Anonymkode: 3c042...c23
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #50 Skrevet 3. juli 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er det, og kommer nok ann på hvor mye de har å gjøre på den avdelingen man er på også. Har opplevd kjempe forskjell på samme sykehus med bare 3 mnd i mellom, men på forskjellig avdeling. men det blir feil å "klage" på de tingene i innlegget jeg siterte da det ikke er en rettighet man har som pårørende/ledsager til en voksen, uavhengig av tilstand denne voksne er i. Men som pårørende/ledsager til barn har man rett på å få dekket mat, og opphold for 1 eller 2 voksne, avheningig av alvorligheten på sykdommen barnet har. Anonymkode: 3c042...c23 Den ene avdelingen med dårligst "service" til voksne var en avdeling som var stappfull med barn, som tross alt er de som er pasienter og skal gå først. Den andre var en veldig rolig avdeling med mye "død" tid for pleirne, så der var det mer oppvartning til de voksne også, men når det ble mye der også ble det mindre på oss voksne. Noe slm er helt rett og riktig da det er pasientene som skal ha fokuset. Anonymkode: 3c042...c23
FantasDick Skrevet 3. juli 2017 #51 Skrevet 3. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Voldsomt så mange som har nevnt Persilleriet her inne! 😊 Tusen hjertelig takk for tips, skal så absolutt sjekke det ut! 😃 Anonymkode: 4037e...7df Det er fordi de lager sinnsykt god veganmat! Anbefaler hele menyen deres.
Gjest GulSol Skrevet 3. juli 2017 #52 Skrevet 3. juli 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som pårørende får vel ingen mat uansett, gjør du? Det har i hvertfall aldri jeg opplevd å få. Anonymkode: 02997...151 Når det er barnet ditt så får du det
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #53 Skrevet 3. juli 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge lå dere inne av gangen da? har ikke noe å si om barnet ikke spiser, som pårørende til barn på sykehus skal nam få dekket mat om man er der mer enn bare en dag. Første gang vi vår inne var vi i 5 dager med en baby på 3 mnd, fikk middag hver dag og kunne spise brød mat dagen lang i kantina på avdelingen. Man må ordne/ hente maten selv, både til barnet når det spiser annen mat enn mm/mme og til seg selv... så om dere satt på rommet å ventet på å bli servert er det nok ikke rart dere ikke fikk mat. Anonymkode: 3c042...c23 Litt over 28 måneder. Nei, vi forventet ikke servering, men fikk hele veien beskjed om at matservering kun var for pasientene. Nå var det ikke jeg som var på sykehuset mest av oss, men nå etterpå kjenner jeg at jeg blir kvalm og uvel bare av å passere hyllene med nutrilett- og atkinsbarer på butikken. Anonymkode: 02997...151
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #54 Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Litt over 28 måneder. Nei, vi forventet ikke servering, men fikk hele veien beskjed om at matservering kun var for pasientene. Nå var det ikke jeg som var på sykehuset mest av oss, men nå etterpå kjenner jeg at jeg blir kvalm og uvel bare av å passere hyllene med nutrilett- og atkinsbarer på butikken. Anonymkode: 02997...151 Da gikk dere glipp av rettighetene deres i hvertfall, som du ser av flere flinker her nå. Anonymkode: 3c042...c23
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #55 Skrevet 3. juli 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg vært vegetarianer i tolv år, ni år siden jeg gikk over til plantebaserte måltid og fullt vegansk i syv. Om jeg nå skulle sett bort fra mine egne meninger, livssyn og verdier - hvordan tror du kroppen min hadde reagert om jeg nå plutselig hadde inntatt animalske produkter? Og det jeg nok hadde reagert mest på, melkeprodukter? Det er sterkt for magen bare det, når det har gått så mange år. Jeg hadde jo blitt syk. Så jo, en suppe med melk i hadde skadet mer enn bare verdiene mine. Anonymkode: 4037e...7df Den hadde vel blitt overlykkelig for å endelig få litt B12 i naturlig form. Anonymkode: 5c3ab...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #56 Skrevet 3. juli 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den hadde vel blitt overlykkelig for å endelig få litt B12 i naturlig form. Anonymkode: 5c3ab...6fc Neimen ærlig talt. Hvorfor så skarp? Aldri har jeg satt meg ned å diskutert med en eneste person hvordan de velger å leve eller å fylle magen sin med. Det får være helt opp til hver enkelt, tenker jeg. Går det utover deg, på noen måte, at jeg tar B12 tilskudd i tablettform i stedenfor via matprodukter? Anonymkode: 4037e...7df 6
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #57 Skrevet 3. juli 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Den hadde vel blitt overlykkelig for å endelig få litt B12 i naturlig form. Anonymkode: 5c3ab...6fc Naturlig form?Du er klar over at den b12 kjøtteter får i seg er fordi foret til kua er tilsatt b12. Så spør du meg er da et tilskudd mere naturlig form en å få det via en død kropp som har fått dette via tiskudd. Anonymkode: 5dd8c...663 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #58 Skrevet 3. juli 2017 På 2.7.2017 den 17.39, AnonymBruker skrev: Hva er problemet ditt? Anonymkode: 5c3ab...6fc Din fordømmende og nedlatende holdning mot et annet menneske sitt valg om hvordan hun velger å leve sitt liv. Anonymkode: 5dd8c...663 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2017 #59 Skrevet 3. juli 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er forskjell på å være pårørende til et barn og en voksen. Les linkene over her om hville rettigheter barn og pårørende av barn har på sykehus. Anonymkode: 3c042...c23 Poenget mitt var å vise hvilke forskjeller det kan være fra sykehus til sykehus, selv innenfor samme helseregion og dermed i bunn og grunn samme "helseselskap". 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er det, og kommer nok ann på hvor mye de har å gjøre på den avdelingen man er på også. Har opplevd kjempe forskjell på samme sykehus med bare 3 mnd i mellom, men på forskjellig avdeling. men det blir feil å "klage" på de tingene i innlegget jeg siterte da det ikke er en rettighet man har som pårørende/ledsager til en voksen, uavhengig av tilstand denne voksne er i. Men som pårørende/ledsager til barn har man rett på å få dekket mat, og opphold for 1 eller 2 voksne, avheningig av alvorligheten på sykdommen barnet har. Anonymkode: 3c042...c23 Det jeg klager på er ikke først og fremst at jeg ikke fikk gratis mat, men at den eneste maten i mils omkrets var off-limits for meg som pårørende. Etter over 12 timer siden forrige måltid hadde jeg gladelig betalt Gardermoen-priser for en tørr brødskive med svett ost, om noen i det hele tatt hadde villet selge den til meg. Anonymkode: ca431...bb5 1
Silje92 Skrevet 3. juli 2017 #60 Skrevet 3. juli 2017 Det skal ikke være noe problem 😊 Jeg jobber på et av Oslo universitetssykehus der ullevål sender ut mat. De tilbyr gode tallerkener med bl.a falafel ville ringt på forhånd slik at de kan bestille, det gjøres ikke bestilling på mat hver dag 😉
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå