Gå til innhold

Pensjonerte foreldre har brått endret seg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Foreldrene mine ble pensjonister for et par år siden, etter å ha jobbet som lærere i nesten 30 år. Begge er universitetsutdannet, og i utgangspunktet generelt høyst oppegående folk, men nå begynner jeg virkelig å lure på dem. De har alltid tilhørt venstresiden politisk, og vært nærmere Rødt enn Arbeiderpartiet. Nå har de imidlertid tydeligvis forlatt alle gamle tanker, og sympatiserer utelukkende med FrP og Pensjonistpartiet. De har begynt å stadig hyppigere komme med tildels ganske rasistiske utsagn, de har begynt å fornekte at klimaendringene er menneskeskapte- og har generelt begynt å innta langt mer egosentriske og ureflekterte standpunkter enn hva jeg noen sinne har hørt fra dem før.

Tidligere var de begge veldig interessante og spennende diskusjonspartnere, selv om de nok var mer mot venstre, mens jeg var mer mot høyre. Nå opplever jeg at meningene deres plutselig ligger langt, langt til høyre for mine egne, og mange av mine foreldres synspunkter er faktisk på grensen til ubehagelige for meg å høre på. Det er gått såpass langt at jeg ikke orker å diskutere politikk og nyheter med dem- og dermed stadig oftere bare unngår dem fullt og helt (fordi det ofte ender med kraftige konfrontasjoner når vi er sammen- og det på tross av at jeg selv ønsker å unngå det).

Er det noen andre som har vært borti noe lignende? Er det vanlig at man blir mer høyrevridd/egoistisk og mindre solidarisk etter hvert som man blir eldre? Eller kan det kanskje være at de begge er i ferd med å bli demente? Begynner faktisk å bli litt bekymret :( 

Anonymkode: 4843c...1e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vanlig at en blir mer egoistisk og navlebeskuende - det skyldes endringer i frontallappen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at "væpna revolusjon" sikkert er slitsomt som pensjonist. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, jeg opplever nesten akkurat det samme med svigerfar! Riktignok har han alltid vært til høyre for sentrum, men det siste året har han blitt mer og mer ytterliggående. Liker alle mulige saker fra document.no og tilsvarende sider, sier at Trump er en bra fyr osv. Jeg synes det er ubehagelig jeg også, det er vanskelig å overse et sånt menneskesyn. Jeg klarer fint å omgås og endog like mennesker med andre holdninger enn meg, men når jeg opplever at han ønsker å innskrenke mine rettigheter som kvinne, og å sende alle muslimer ut av landet, er det vanskelig å vende det døve øret til altså.. 

Anonymkode: f7181...efa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart, jeg opplever nesten akkurat det samme med svigerfar! Riktignok har han alltid vært til høyre for sentrum, men det siste året har han blitt mer og mer ytterliggående. Liker alle mulige saker fra document.no og tilsvarende sider, sier at Trump er en bra fyr osv. Jeg synes det er ubehagelig jeg også, det er vanskelig å overse et sånt menneskesyn. Jeg klarer fint å omgås og endog like mennesker med andre holdninger enn meg, men når jeg opplever at han ønsker å innskrenke mine rettigheter som kvinne, og å sende alle muslimer ut av landet, er det vanskelig å vende det døve øret til altså.. 

Anonymkode: f7181...efa

Min far gikk fra å være for åpne grenser og fri innvandring til å ønske alle muslimer ut av landet. Vet ikke hva som hadde ført til denne helomvendingen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Min far gikk fra å være for åpne grenser og fri innvandring til å ønske alle muslimer ut av landet. Vet ikke hva som hadde ført til denne helomvendingen

Hvorfor spurte du ikke?

Anonymkode: 97ac9...167

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spurte du ikke?

Anonymkode: 97ac9...167

Tør ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er faktisk en lettelse å se at dette tydeligvis ikke er så helt uvanlig. Men samtidig er det også kjipt og trist, for foreldrene mine er jo nå, på enkelte områder, ikke lenger de personene jeg kjente dem som. Trist at alle de gode diskusjonene vi kunne ha tidligere, bare er borte, liksom :( Og dessuten på et vis litt skremmende, at personligheten kan endre seg såpass drastisk på relativt kort tid. Fra å være inkluderende, tolerante og solidariske til å bli så vanvittig egoistiske og ureflekterte...

Anonymkode: 4843c...1e6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, det er faktisk en lettelse å se at dette tydeligvis ikke er så helt uvanlig. Men samtidig er det også kjipt og trist, for foreldrene mine er jo nå, på enkelte områder, ikke lenger de personene jeg kjente dem som. Trist at alle de gode diskusjonene vi kunne ha tidligere, bare er borte, liksom :( Og dessuten på et vis litt skremmende, at personligheten kan endre seg såpass drastisk på relativt kort tid. Fra å være inkluderende, tolerante og solidariske til å bli så vanvittig egoistiske og ureflekterte...

Anonymkode: 4843c...1e6

Kanskje de alltid har ment dette men følte at de før måtte være et godt forbilde. Nå er kidsa voksne. De trenger ikke undervise barn mer så nå gir de faen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Kanskje de alltid har ment dette men følte at de før måtte være et godt forbilde. Nå er kidsa voksne. De trenger ikke undervise barn mer så nå gir de faen?

Jeg kan faktisk ikke tro at de hadde greid å argumentere så overbevisende for en del av venstresidens standpunkter hvis de ikke faktisk hadde hatt dem selv, altså. Dessuten var de jo tidligere også lenger til venstre enn meg selv innen en del holdninger- og da kunne de vel lett ha sagt seg enig i mine "høyre-tanker" dersom de innerst inne var enige i dem? :vetikke: 

TS

Anonymkode: 4843c...1e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ganske drøyt å kalle dem ureflekterte hvis ikke man engang tør å spørre hvorfor de mener det. Da er man sannsynligvis selv er redd for at de kan påpeke noe som kan rokke ved ens egen overbevisning.

Anonymkode: 97ac9...167

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan faktisk ikke tro at de hadde greid å argumentere så overbevisende for en del av venstresidens standpunkter hvis de ikke faktisk hadde hatt dem selv, altså. Dessuten var de jo tidligere også lenger til venstre enn meg selv innen en del holdninger- og da kunne de vel lett ha sagt seg enig i mine "høyre-tanker" dersom de innerst inne var enige i dem? :vetikke: 

TS

Anonymkode: 4843c...1e6

Hmm snodige greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig at folk beskytter sine interesser, og dermed støtter de/det som gir støtte for deres interesser. Er ikke uvanlig at pensjonister har et slikt skifte, siden deres livssituasjon og økonomi skifter. 

Anonymkode: 1744e...111

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann. Skjønner nå at jeg har vært heldig som bare har foreldre/svigerforeldre som har "krympet" verdnene sine. Har nemlig reagert på det, at etter et år eller to som pensjonister får de enormt tunnellsyn. Fra å være samfunnsengasjerte og nyhetsinteresserte er det nå bare meg, mitt, strikkeprosjekter og hvorfor møbelbutikken i Bø skulle ha 500 mer for glassbordet enn konkurrenten. I timevis.

Synes dette har vært ille non, jeg, men ser nå at det kunne vært mye verre.

Anonymkode: 52019...a21

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har også gått helt av skaftet etter å ha blitt uføretrygdet to år før pensjonsalder. Hun er blitt sammen med en meget rar mann (#crazy) og etter det er hun rett og slett blitt helt craycray. Hun deler så mye på Facebook som både jeg og broren min har sagt at sånt gjør man bare ikke! Alt fra rasistiske utsagn til "videoer" om ufoer. Hun har også meninger som jeg har bedt henne å aldri si høyt blant folk, slik som at det ikke fantes evulosjon og at vi mennesker stammer fra ufoer osv. 

Jeg synes det er så trist da min mor alltid ble betegnet som en smart og lært dame. Men disse tingene har ødelagt så mye for meg. Jeg føler hun rett og slett er blitt stokk dum!! Det går ikke an å snakke med henne om noe lenger! Virkelig DUM! Og det skremmer meg

Anonymkode: 0f429...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Merker det hos noen av mine familiemedlemmer her også. Onkelen min har blitt rene rasisten på sine eldre dager. Eller kanskje har han alltid vært sånn, men nå har han oppdaget Facebook, og da synes det bedre?

Mine egne foreldre har også blitt merkbart mer selvsentrerte og rasistiske, uten at jeg kan helt se hvorfor. Tankegangen virker veldig mye mer bastant og sneversynt og uttalelsene mye mer bombastiske, av og til langt over grensen til det urimelige.

Jeg også opplever å savne diskusjonene jeg kunne ha med min mor, som nå ikke går lenger fordi meningene hennes ikke lenger ser ut til å ha rot i refleksjoner.

Anonymkode: 3e25c...ef4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine ble pensjonister for et par år siden, etter å ha jobbet som lærere i nesten 30 år. Begge er universitetsutdannet, og i utgangspunktet generelt høyst oppegående folk, men nå begynner jeg virkelig å lure på dem. De har alltid tilhørt venstresiden politisk, og vært nærmere Rødt enn Arbeiderpartiet. Nå har de imidlertid tydeligvis forlatt alle gamle tanker, og sympatiserer utelukkende med FrP og Pensjonistpartiet. De har begynt å stadig hyppigere komme med tildels ganske rasistiske utsagn, de har begynt å fornekte at klimaendringene er menneskeskapte- og har generelt begynt å innta langt mer egosentriske og ureflekterte standpunkter enn hva jeg noen sinne har hørt fra dem før.

Tidligere var de begge veldig interessante og spennende diskusjonspartnere, selv om de nok var mer mot venstre, mens jeg var mer mot høyre. Nå opplever jeg at meningene deres plutselig ligger langt, langt til høyre for mine egne, og mange av mine foreldres synspunkter er faktisk på grensen til ubehagelige for meg å høre på. Det er gått såpass langt at jeg ikke orker å diskutere politikk og nyheter med dem- og dermed stadig oftere bare unngår dem fullt og helt (fordi det ofte ender med kraftige konfrontasjoner når vi er sammen- og det på tross av at jeg selv ønsker å unngå det).

Er det noen andre som har vært borti noe lignende? Er det vanlig at man blir mer høyrevridd/egoistisk og mindre solidarisk etter hvert som man blir eldre? Eller kan det kanskje være at de begge er i ferd med å bli demente? Begynner faktisk å bli litt bekymret :( 

Anonymkode: 4843c...1e6

Kanskje har de rett? Hvorfor er ditt politiske ståsted riktig? De har sett utviklingen over lang tid...

Anonymkode: 095ca...d12

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oisann. Skjønner nå at jeg har vært heldig som bare har foreldre/svigerforeldre som har "krympet" verdnene sine. Har nemlig reagert på det, at etter et år eller to som pensjonister får de enormt tunnellsyn. Fra å være samfunnsengasjerte og nyhetsinteresserte er det nå bare meg, mitt, strikkeprosjekter og hvorfor møbelbutikken i Bø skulle ha 500 mer for glassbordet enn konkurrenten. I timevis.

Synes dette har vært ille non, jeg, men ser nå at det kunne vært mye verre.

Anonymkode: 52019...a21

Erfarer det samme, særlig m svigermor. Og både hun og mine foreldre er striere og striere å diskutere med. Og så misforstår de mer av nyheter, særlig litt innfløkte avisartikler. Det er deprimerende. 

Men Ts, kan det være holdningsendringene har å gjøre med samfunnsutviklingen å gjøre, mer enn at de er blitt pensjonister? Med terrorisme, økt innvandring, høy andel innvandrere i deler av kriminalstatistikken (vinning, vold, kvinnedrap), problemer med integreringen i Sverige osv så har jo fremmedfrykten økt og FrP og ytterliggående høyrepartiet fått økt oppslutning. Ikke bare blant pensjonister.,

Anonymkode: c201c...730

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det samme hos min far, AP mann, nå med frp bastante meninger, og synes Trump er en god mann. Skremmende! Men tydeligvis rimelig normalt alså

Anonymkode: 3ded4...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...