Gå til innhold

Staten er den verste kreditoren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Staten er oss alle. Å svindle eller lure seg unna fellesskapet  er å ikke stille opp ror alle andre du har et felleskap med. 

Nav og skatt reagerer alle på at noen svindler eller skylder penger, hvor sakl ikke det samme gjelde for skyldig Nrk lisens, veiavgift, Lånekassen og andre offentlige instiusjoner? 

Anonymkode: 94f6d...fa5

Alle som skylder penger til staten er ikke svindlere. Noen kommer uforskyldt opp i problemer det er vanskelig å komme seg ut av.

2 timer siden, amativeReflection skrev:

Jeg tror ikke Staten er verst, nødvendigvis. Men jeg tror det er fundamentale problemer med måten gjeldsinnkrevning foregår. Hvorfor finnes det flere tusen mennesker i Norge som ikke åpner regninger? Å sende brev etter brev, for så å ringe og mase hjelper ingen. Mange føler seg maktesløse over sin egen situasjon. Når man hver gang man åpner et brev blir redd eller trist er det helt naturlig å slutte å utsette seg for det. Psyken vår har utviklet seg til å unngå negativt stimuli.

Når man først mister oversikten er det en DIGER hindring å få den tilbake. Hvor starter man? Hvordan gjør man det? Å be om hjelp er også forbundet med stigma og terskelen er VELDIG høy, naturlig nok.

Staten burde ha gjort et bedre arbeid med gjeldsregisteret. De har kun fokusert på en liten del av problemet (hvordan kan vi hindre personer med gjeld i å ta opp mer gjeld) og ikke fokusert noe på: hvordan kan vi hjelpe de som har store gjeldsproblemer. Hvorfor ikke lage en portal hvor man kan se ALL gjeld? Ved første purring burde det være krav om å legge inn regningen i portalen, med betalingsinformasjon lett tilgjengelig, sammen med kontaktinformasjon. Her burde man kunne legge inn informasjon om egen økonomi, og søke om betalingsinformasjon ved hjelp av enkle skjema (med mulighet om å sende en samlet søknad til flere kreditorer).

Renter, gebyrer og forventet kostnad framover samt tidsfristen for å øke neste leie burde være lett tilgjengelig. Utregning av prosentvis betaling av kravene burde være mulig, og tips og råd om hva man bør betale først. En annen ide kunne vært automatisk håndtering av gjelden, slik at man får et kontonummer man overfører til, og så betales utestående krav etter en forhåndsdefinert rekkefølge automagisk.

Jeg har opplevd å få inkasso fordi selskapet gir faen i å spørre om adresse og sender regningene langt pokker i vold. Så venter de et år med å kontakte meg. Portalen burde gi deg mulighet til å få beskjed umiddelbart om endringer, på SMS, epost og vanlig brev. Slik kan man fort komme kreditorer i møte.

Hvis man da var i økonomisk uføre trenger man bare en enkel innlogging for å få oversikt over total gjeld, månedlige utgifter og for å søke om avtaler. Man vil også kunne få tidlig varsel om misbruk av sin egen identitet.

Vi burde ha en forenklet måte å få lønnstrekk, som medfører lavere kostnader for debitor. La dem selv sette opp lønnstrekk, uten å trenge gebyrer og lignende.

Søknad om betalingsplan burde være enkel. Kjempeenkel. Man burde kunne sende inn en liste over alle sine misligholdte krav, og sin økonomiske situasjon. Da vil kreditor ha bedre utgangspunkt for å kunne forhandle. I tillegg burde det være mulig å sende bindende avtaleforslag som kan signeres digitalt. Både av typen avbetalingsplaner og av typen "jeg fikk 100 000 i bonus, den som senker gjelden med høyest prosent får kravet innfridd umiddelbart".

Alt dette ville vært trivielt enkelt å få til... Men politikerne er for opptatt med å ha hodet opp i sin egen ræv til å gjøre noe fornuftig.

Et fantastisk forslag.

Anonymkode: 8888f...842

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn? Hvis noen skylder penger til staten er det verre enn noe annet. Jeg vet det selv av erfaring, jeg leser det her og hører det på luksusfellen. Men staten er jo oss, staten er jo laget for å hjelpe. Hvorfor er det bare akseptert at staten skal være den verste kreditoren å skylde penger til?

Ja, jeg vet at man skal betale tilbake det man skylder. Selvfølgelig skal man det. Men når gjeld til staten driver mennesker inn i depresjon og selvmordstanker, er det slik det skal være?

Anonymkode: 8888f...842

Det er fordi staten er en forutsetning for at alt det andre skal fungere. Hva mener du med at staten driver mennesker inn i depresjon og selvmordstanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at staten er streng kreditor.

Det private kan velge kundene sine, avvise dårlige betalere etter kredittsjekk, osv. Det kan ikke staten.

I tillegg er det fellesskapets penger Staten forvalter, og da er det naturlig at slike krav gis prioritet.

Løsning: Prioriter alltid krav fra Staten

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det fungerer ikke slik i de tilfellene jeg kjenner til. 

Har et eksempel, familiemedlem som får 13500 utbetalt hver mnd, han har litt over 10000,- i leieutgifter. Det skjer titt og ofte at jeg må betale maten til denne personen. 

H*n har riktig nok lønnstrekk pga gjeld, men  det hadde ikke vært rart om h*n plutselig havnet på gaten. 

Anonymkode: 28fdf...bc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det fungerer ikke slik i de tilfellene jeg kjenner til. 

Har et eksempel, familiemedlem som får 13500 utbetalt hver mnd, han har litt over 10000,- i leieutgifter. Det skjer titt og ofte at jeg må betale maten til denne personen. 

H*n har riktig nok lønnstrekk pga gjeld, men  det hadde ikke vært rart om h*n plutselig havnet på gaten. 

Anonymkode: 28fdf...bc3

Har denne personen gjort noe for å senke lønnstrekket da?  De som har et krav kan sende det direkte til arbeidsgiver (etter korrekt saksgang osv) og da er arbeidsgiver pliktig til å trekke dette.  Det er skyldner selv som må legge frem dokumentasjon på at de ikke tåler så høyt lønnstrekk.  Hverken arbeidsgiver eller kreditor har nødvendige opplysninger til å beregne hva som er "for mye" i trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Kara W skrev:

Har denne personen gjort noe for å senke lønnstrekket da?  De som har et krav kan sende det direkte til arbeidsgiver (etter korrekt saksgang osv) og da er arbeidsgiver pliktig til å trekke dette.  Det er skyldner selv som må legge frem dokumentasjon på at de ikke tåler så høyt lønnstrekk.  Hverken arbeidsgiver eller kreditor har nødvendige opplysninger til å beregne hva som er "for mye" i trekk.

H*n er uføretrygdet. Aner ikke hva vi kan gjøre, det sliter på hele familien. Vi håper på å få i stad noe gjeldssanering.

Anonymkode: 28fdf...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

H*n er uføretrygdet. Aner ikke hva vi kan gjøre, det sliter på hele familien. Vi håper på å få i stad noe gjeldssanering.

Anonymkode: 28fdf...bc3

Man tar kontakt med enten NAV eller en økonomisk rådgiver i kommunen, og tar med all dokumentasjon dit. De vil kunne hjelpe til med å sette opp budsjetter, få til avtaler med kreditor, regulere lønnstrekk mv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kara W skrev:

Man tar kontakt med enten NAV eller en økonomisk rådgiver i kommunen, og tar med all dokumentasjon dit. De vil kunne hjelpe til med å sette opp budsjetter, få til avtaler med kreditor, regulere lønnstrekk mv.

Takk for råd😊

Anonymkode: 28fdf...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

H*n er uføretrygdet. Aner ikke hva vi kan gjøre, det sliter på hele familien. Vi håper på å få i stad noe gjeldssanering.

Anonymkode: 28fdf...bc3

Å få på plass en gjeldsordning kan ta tid og i så henseende er det lurt å ta kontakt med gjeldsrådgiveren i kommunen. Når det gjelder å få justert trekket kan det imidlertid være mest hensiktsmessig, og ta kortere tid, å kontakte namsmannen direkte. Reglene er forholdsvis enkle og satsene for livsopphold er de samme ved utleggstrekk og gjeldsordning, så i praksis vil ikke forskjellen være så stor. (Bortsett fra at gjelden selvfølgelig forsvinner raskere hvis man får gjeldsordning). Det man trenger er egentlig bare dokumentasjon (Fakturakopier) på alle faste utgifter og så er det er skjema som skal fylles ut.

http://www.namsfogden.net/livsoppholdssatser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.7.2017 den 8.10, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn? Hvis noen skylder penger til staten er det verre enn noe annet. Jeg vet det selv av erfaring, jeg leser det her og hører det på luksusfellen. Men staten er jo oss, staten er jo laget for å hjelpe. Hvorfor er det bare akseptert at staten skal være den verste kreditoren å skylde penger til?

Ja, jeg vet at man skal betale tilbake det man skylder. Selvfølgelig skal man det. Men når gjeld til staten driver mennesker inn i depresjon og selvmordstanker, er det slik det skal være?

Anonymkode: 8888f...842

Fordi staten er til for hele befolkningen. Den er ikke til for at noen skal kunne låne penger fra andre uten å betale tilbake (skylder du penger til staten, skylder du egentlig penger til resten av befolkningen).

Anonymkode: 307be...a4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.7.2017 den 0.48, AnonymBruker skrev:

Vel, det fungerer ikke slik i de tilfellene jeg kjenner til. 

Har et eksempel, familiemedlem som får 13500 utbetalt hver mnd, han har litt over 10000,- i leieutgifter. Det skjer titt og ofte at jeg må betale maten til denne personen. 

H*n har riktig nok lønnstrekk pga gjeld, men  det hadde ikke vært rart om h*n plutselig havnet på gaten. 

Anonymkode: 28fdf...bc3

Over 10 000 i leieutgifter med en inntekt på 13 500 er alt for høyt og en tydelig feilvurdering. Man må faktisk leve etter evne, og man må ikke leie til 10 000kr.  

Anonymkode: 4e456...624

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...