Gå til innhold

Staten er den verste kreditoren

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn? Hvis noen skylder penger til staten er det verre enn noe annet. Jeg vet det selv av erfaring, jeg leser det her og hører det på luksusfellen. Men staten er jo oss, staten er jo laget for å hjelpe. Hvorfor er det bare akseptert at staten skal være den verste kreditoren å skylde penger til?

Ja, jeg vet at man skal betale tilbake det man skylder. Selvfølgelig skal man det. Men når gjeld til staten driver mennesker inn i depresjon og selvmordstanker, er det slik det skal være?

Anonymkode: 8888f...842

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Coolaid
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn? Hvis noen skylder penger til staten er det verre enn noe annet. Jeg vet det selv av erfaring, jeg leser det her og hører det på luksusfellen. Men staten er jo oss, staten er jo laget for å hjelpe. Hvorfor er det bare akseptert at staten skal være den verste kreditoren å skylde penger til?

Ja, jeg vet at man skal betale tilbake det man skylder. Selvfølgelig skal man det. Men når gjeld til staten driver mennesker inn i depresjon og selvmordstanker, er det slik det skal være?

Det stemmer. Staten har noen fordeler når det gjelder å kreve inn penger. De har vært krititsert for det lenge med tanke på gebyrer osv i forhold til andre kreditorer. 

Betal staten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal bidra med din del til fellesskapet, og da er det heldigvis sånn at staten gjør livet ditt jævlig om du forsøker å sluntre unna. Betal, så er det ikke noe stress. 

Anonymkode: 32794...9ff

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal bidra med din del til fellesskapet, og da er det heldigvis sånn at staten gjør livet ditt jævlig om du forsøker å sluntre unna. Betal, så er det ikke noe stress. 

Du skjønte ikke hva ts mente?

Anonymkode: b9697...b3c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde staten vært slappere med å inndrive gjeld ville vi ha klaget over det også.. 

Anonymkode: c57a9...60b

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønte ikke hva ts mente?

Anonymkode: b9697...b3c

Jo jeg skjønte hva ts mente, men jeg mener fremdeles det er greit at staten gjør livet surt for folk som forsøker å sluntre unna. Ofte fordi de har to, tre, fire kredittkort som er maxet ut til enormt forbruk, men bidra med sitt til de offentlige tjenester de selv nyter godt av vil de ikke prioritere. Se noen sesonger av luksusfellen så ser du hvordan folk med gjeld prioriterer pengene sine, jeg syns det er greit at staten er førstepri fremfor kredittselskapet as som har finansiert sydentur, ny tv, to biler og en rasekatt. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten får ikke mer penger av at folk blir psykisk syke av pengeproblemer. Tvert imot koster det samfunnet mye. Om man kunne hjelpe de som har problemer hadde det kostet lite i forhold til hva det koster å ivareta syke mennesker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler absolutt ikke denne erfaringen. Har levd med vedvarende gjeldsproblemer i mange år, og så lenge man tar kontakt og sender inn all dokumentasjon er staten/namsmann/SI de greieste å forholde seg til. De skal ha pengene sine, men de bryr seg egentlig ikke om det tar hundre år. De tar alltid hensyn til kravene til livsopphold, så lenge du dokumenterer utgiftene dine, og de er greie å snakke med. Av ansatte i offentlige etater relatert til gjeld har bare rundt 1 av tjue vært ufine, og noen råtne epler finnes det nok overalt. 

Det jeg synes er verst er private inkassoselskaper. Der er de ansatte oftere stygge mot kundene, kommer med utsagn om at de skal flå deg, suge hver krone ut av deg, forsøker å omgåes offentlige krav til livsopphold ved utnytte saksgangen, osv. ikke får man byttet saksbehandler når de begynner med de personlige vendettaene sine. Og hver gang disse private aktørene har drevet en til sammenbruddets rand skal det bare en liten telefon til namsmannen til for å få ryddet opp i det. 

Anonymkode: aff83...47d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Staten får ikke mer penger av at folk blir psykisk syke av pengeproblemer. Tvert imot koster det samfunnet mye. Om man kunne hjelpe de som har problemer hadde det kostet lite i forhold til hva det koster å ivareta syke mennesker.

Staten finansierer da gratis økonomiskbrådgivning i alle kommuner. Tilsvarende med psykologhjelp og psykiatri. Jeg ser ikke problemet. Har man heller ikke penger til å nedbetale hjelden får man utsatt betalingen, man skal sitte igjen med ca 8000 etter betalt husleie. 

Anonymkode: c0b11...79f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er en selvfølge at gjeld til det offentlige Norge har første prioritet. Det er derimot ikke OK at de er unntatt fra gebyr og renteregler som alle andre må forholde seg til.

Som en nevner før her, det er ikke meningen at du skal finansiere (luksus)forbruk før du betaler skatt, mva eller studielån. Hvis man endrer på rekkefølgen her ville staten aldri fått pengene sine fra de notoriske luksusfellekandidatene.

Jeg mener at det finnes to hovedtyper som havner i økonomisk uføre:

1) Ytre påvirkning som opptrer plutselig - f.eks svindel, konkurs, sykdom eller at man mister jobben

2) Manglende vilje til eller total manglende forståelse for betaling av sitt forbruk.

I den første kategorien er det dessverre en del som havner i kategori to fordi de ikke skjønner omstillingen når de f.eks mister jobben. Det sklir alt for langt ut før de endrer forbruket i takt med sin nye situasjon.

Når man da også har gjeld til staten, er man ute og kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

var det ikke noe artikkel forrige mnd om at om noen skyldte skatteetaen i rest skatt og ikke betalt innen fristen etc, kan vedkommende bli stoppet ved passkontroll (de sjekker jo personnr) og ikke får lov til å reise utlands? noe sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har man heller ikke penger til å nedbetale hjelden får man utsatt betalingen, man skal sitte igjen med ca 8000 etter betalt husleie. 

Hvor tar du dette fra?

Anonymkode: 28fdf...bc3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, cmd skrev:

var det ikke noe artikkel forrige mnd om at om noen skyldte skatteetaen i rest skatt og ikke betalt innen fristen etc, kan vedkommende bli stoppet ved passkontroll (de sjekker jo personnr) og ikke får lov til å reise utlands? noe sånn..

I så fall syns jeg det bare er rett og rimelig. Har du råd til utenlandstur har du råd til å betale ned på gjelda du. 

Anonymkode: 1be46...b03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, cmd skrev:

Aldri hørt om noe sånt. Har et familiemedlem som skylder mange hundretusen, men h*n har vært i syden mange ganger de siste årene. Burde heller betalt gjelden etter min mening. Men noen tror staten er ute etter å ta en og skjønner ikke hvorfor de skylder penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten er oss alle. Å svindle eller lure seg unna fellesskapet  er å ikke stille opp ror alle andre du har et felleskap med. 

Nav og skatt reagerer alle på at noen svindler eller skylder penger, hvor sakl ikke det samme gjelde for skyldig Nrk lisens, veiavgift, Lånekassen og andre offentlige instiusjoner? 

Anonymkode: 94f6d...fa5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, cmd skrev:

Så i hvert fall noe lignende i et realityprogram fra flyplassen i København hvor noen ikke fikk reise før de betalte den danske stat hva de skyldte, så det er ikke overraskende om det finnes en lignende ordning her til lands. 
Rett og rimelig syns jeg, da dette gjelder mennesker som gir totalt blaffen. Hvis man har problemer med å betale kan man kontakte kemneren for en utsettelse. 

Anonymkode: 2ab33...a37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke Staten er verst, nødvendigvis. Men jeg tror det er fundamentale problemer med måten gjeldsinnkrevning foregår. Hvorfor finnes det flere tusen mennesker i Norge som ikke åpner regninger? Å sende brev etter brev, for så å ringe og mase hjelper ingen. Mange føler seg maktesløse over sin egen situasjon. Når man hver gang man åpner et brev blir redd eller trist er det helt naturlig å slutte å utsette seg for det. Psyken vår har utviklet seg til å unngå negativt stimuli.

Når man først mister oversikten er det en DIGER hindring å få den tilbake. Hvor starter man? Hvordan gjør man det? Å be om hjelp er også forbundet med stigma og terskelen er VELDIG høy, naturlig nok.

Staten burde ha gjort et bedre arbeid med gjeldsregisteret. De har kun fokusert på en liten del av problemet (hvordan kan vi hindre personer med gjeld i å ta opp mer gjeld) og ikke fokusert noe på: hvordan kan vi hjelpe de som har store gjeldsproblemer. Hvorfor ikke lage en portal hvor man kan se ALL gjeld? Ved første purring burde det være krav om å legge inn regningen i portalen, med betalingsinformasjon lett tilgjengelig, sammen med kontaktinformasjon. Her burde man kunne legge inn informasjon om egen økonomi, og søke om betalingsinformasjon ved hjelp av enkle skjema (med mulighet om å sende en samlet søknad til flere kreditorer).

Renter, gebyrer og forventet kostnad framover samt tidsfristen for å øke neste leie burde være lett tilgjengelig. Utregning av prosentvis betaling av kravene burde være mulig, og tips og råd om hva man bør betale først. En annen ide kunne vært automatisk håndtering av gjelden, slik at man får et kontonummer man overfører til, og så betales utestående krav etter en forhåndsdefinert rekkefølge automagisk.

Jeg har opplevd å få inkasso fordi selskapet gir faen i å spørre om adresse og sender regningene langt pokker i vold. Så venter de et år med å kontakte meg. Portalen burde gi deg mulighet til å få beskjed umiddelbart om endringer, på SMS, epost og vanlig brev. Slik kan man fort komme kreditorer i møte.

Hvis man da var i økonomisk uføre trenger man bare en enkel innlogging for å få oversikt over total gjeld, månedlige utgifter og for å søke om avtaler. Man vil også kunne få tidlig varsel om misbruk av sin egen identitet.

Vi burde ha en forenklet måte å få lønnstrekk, som medfører lavere kostnader for debitor. La dem selv sette opp lønnstrekk, uten å trenge gebyrer og lignende.

Søknad om betalingsplan burde være enkel. Kjempeenkel. Man burde kunne sende inn en liste over alle sine misligholdte krav, og sin økonomiske situasjon. Da vil kreditor ha bedre utgangspunkt for å kunne forhandle. I tillegg burde det være mulig å sende bindende avtaleforslag som kan signeres digitalt. Både av typen avbetalingsplaner og av typen "jeg fikk 100 000 i bonus, den som senker gjelden med høyest prosent får kravet innfridd umiddelbart".

Alt dette ville vært trivielt enkelt å få til... Men politikerne er for opptatt med å ha hodet opp i sin egen ræv til å gjøre noe fornuftig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Aldri hørt om noe sånt. Har et familiemedlem som skylder mange hundretusen, men h*n har vært i syden mange ganger de siste årene. Burde heller betalt gjelden etter min mening. Men noen tror staten er ute etter å ta en og skjønner ikke hvorfor de skylder penger. 

her er linken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall syns jeg det bare er rett og rimelig. Har du råd til utenlandstur har du råd til å betale ned på gjelda du. 

Anonymkode: 1be46...b03

enig med deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare at Norge er IKKE strengere på dette... ennå.

Men ikke lenge til før de slår ned skyldnerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...